پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۳۷
۷
۰
نسخه چاپی

مسعود فیاضی وزیر آموزش و پرورش می شود؟

مسعود فیاضی وزیر آموزش و پرورش می شود؟
گمانه زنی ها برای انتخاب وزیر آموزش و پروش در حال شکل گیری است و گزینه هایی هم معرفی شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ آموزش و پرورش همانطوریکه می دانید یکی از مهم ترین وزارتخانه ها در دولت ها به حساب می آید که باید توجه ویژه ای به آن صورت گیرد در دولت سیزدهم تاکنون یک وزیر معرفی شد که در مجلس رای نیاورد و حالا با سرپرست اداره می شود.

در روزهای اخیر نام مسعود فیاضی در برخی رسانه ها به عنوان وزیر پیشنهادی رئیسی برای آموزش و پرورش در حال انتشار است.

مسعود فیاضی کیست؟

مسعود فیاضی کیست؟
مسعود فیاضی کیست؟

 

مسعود فیاضی متولد 3 / 11/ 1354 است که دارای مدرک دکتری فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی است و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسالمی در سابقه خود دارد و دارای تالیفات و مقالات متعددی است.

مسعود فیاضی در فضای سیاسی-اجتماعی کشور بیش از حسین باغگلی وزیر پیشنهادی پیشین دولت سیزدهم شناخته شده است اما چهره بودن فیاضی تا اینجا به دلیل هیاهوهایی بوده است که بیش از نفع برای او ضرر داشته است.

مسعود فیاضی کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران دانشگاه فنی تهران گذراند، و بعد از آن و با گذشت ۲۵سال، به مقام استادیاری در رشته فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی رسید. از مهندسی تا فقه را می شود شروع یک تحول درونی در او نامید، اما فیاضی در همان سال های فراگیری فقه و اصول با ورود به سطوح گوناگون مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، خود را در قامت یک پژوهشگر نشان داد و در همان زمان پیشوندهای زیادی در جلوی نام او با پیوست وزارت آموزش و پرورش آمد. از جمله مهم ترین آن ها؛ مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر مسئول مجلات رشد وزارت آموزش و پرورش، مسئول کلان بنیاد آی سی دی ال، رئیس هیات مدیره انتشارات مدرسه، بودند که البته حضور فیاضی در هر کدام از این مسئولیت‌ها با سر و صدا همراه بود.

سوابق مسعود فیاضی

هنگامی که در سال ۱۳۹۵ مدیر مسئول مجله رشد آموزش و پرورش بود، سید امیر موسوی سردبیر مجله رشد استعفا می‌دهد، استعفایی که به یک نامه ختم نشد و به رشته توییت‌هایی که شخص فیاضی و سیاست‌های او را در مجله رشد نشانه گرفته بود، منتهی شد. موسوی در یکی توییت‌های خود آورده بو؛ زمانی‌که فیاضی به حکم حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم به مدیرمسئولی مجلات رشد منصوب شده بود، “کم‌کم کلمه‌ی “موسیقی” تبدیل به یک کلمه‌ی ممنوعه شد. رمان‌ها همه رد می‌شدند. این عاشقانه ‌است، این تخیلی‌ست، این جنگ را منفی نشان داده است.” البته پس از استعفای موسوی جمعی دیگر از اعضای تحریریه مجله رشد با بیانیه‌ای و در انتقاد به فیاضی، استعفا دادند. نکته مهم این داستان که در زمان خود یک حاشیه‌ی بزرگتر از مجله رشد تبدیل شده بود، عدم واکنش فیاضی نسبت به موضوع بود، او هیچ وقت در این خصوص اظهار نظر نکرد.

یک بار دیگر در سال ۱۳۹۸ نام فیاضی به عنوان یک حاشیه‌ی بزرگتر از متن دیده شد وقتی که علی زاکانی رئیس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با برکناری سینا کلهر او را به عنوان معاون فرهنگی اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس منصوب کرد، برخی به نسبت فامیلی زاکانی با فیاضی و تاثیر داشتن در این انتصاب، اشاره کردند اما عموم انتقادها به عدم تخصص مسعود فیاضی برای این مسئولیت بود و از یک عقب‌گرد در مرکز پژوهش‌ها خبر می دادند. فیاضی در این موضوع نیز به سکوت خود ادامه داد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه های مسعود فیاضی وزیر احتمالی آموزش و پرورش

مسعود فیاضی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی است برخی دیدگاه های ایشان به شرح ذیل است: خانواده مجلات رشد مجموعه‌ای بی‌نظیر در کشور است که به لحاظ محتوایی اضلاع مختلف نیازهای تعلیم و تربیت را پوشش می‌دهد. باید ببینیم مجلات رشد در کجای نظام تعلیم و تربیت قرار دارند و با همین نگاه آسیب‌ها را استقرا کنیم و راهکارهایی برای ارتقا و بهبود وضعیت فعلی مجلات پیشنهاد دهیم. سازمان پژوهش مدتی است که در راستای تحقق برنامه درسی ملی به دنبال طراحی بسته‌های آموزشی است که این کار به عهده حوزه‌های یادگیری در سازمان است.

وی افزود: بسته­ های یادگیری مجموعه­ ی نظامندی از مواد و رسانه­ های آموزشی هستند که برای انتقال مفاهیم خاصی طراحی می شوند. بر اساس آنچه در برنامه درسی ملی وجود دارد باید یکسری مفاهیم به مخاطب منتقل شود که انتقال این مفاهیم می‌تواند از طریق مجلات رشد با قالب‌های متعدد انجام پذیرد. مجله بخشی از بسته آموزشی است که باید پیام را به مخاطب منتقل کند. از این جهت مجلات رشد بستری برای ارائه محتواهای بسیار مؤثر هستند و به همین جهت این مجلات از اهمیت زیادی برخوردارند.»

وی در خصوص منطق چینش مجلات گفت: «فرایند تعلیم و تربیت ارکانی دارد که عبارتند از دانش‌آموز، معلم، مدرسه، «مواد و رسانه‌‌های آموزشی» و خانواده ­ها. مجلات رشد که خود یک رسانه آموزشی است ناظر به  این چهار رکن شکل گرفته است. از این جهت بخشی از این مجلات، مجله‌های دانش‌آموزی رشد بوده که همان مکمل بسته آموزشی برای دانش‌آموزان هستند. بخشی از آنها مربوط به معلمان و مدیران مدارس هستند که محتواهای مورد نیاز برای معلمی خوب و همچنین برای سامان دادن به مدرسه مطلوب در آنها به معلمان و مدیران ارائه می شود. این مجلات عبارتند از : رشد معلم، رشد مدرسه زندگی، رشد فناوری آموزشی (تکنولوژی آموزشی سابق)، رشد مدیریت مدرسه و رشد مشاور مدرسه. برای پوشش دادن به نیاز خانواده نیز در سال جاری مجله رشد خانواده راه اندازی شده است. دسته دیگر مجلات تخصصی هستند که ناظر به مواد آموزشی هستند و روش تدریس آنها را به معلمان ارائه می دهند.

مدیرمسئول مجلات رشد در خصوص شبکه توزیع مجلات گفت: « نگاه ما به شبکه توزیع مجلات یک نگاه مکانیکی صرف نیست که تنها به توزیع و امور اجرایی  توزیع بیندیشند بلکه ما یک نگاه نرم افزاری-سخت افزاری به ایشان داریم. زیرا ایشان علاوه بر توزیع باید در امر مهم بازخوردسنجی بازوی فکری دفتر باشند و با این کار به تولید جهت دهند. بازخوردسنجی هم نشان می دهد که آیا پیام مندرج در محصول تولید شده توسط مخاطب تلقی شد یا خیر و دیگر اینکه با توجه به اقتضائات مخاطبان می گوید چه محتواهایی مناسب تولید و ارائه است. اینجاست که چرخه تولید و عرضه فکر و فرهنگ تکمیل می شود. از این جهت باید بازخوردسنجی انجام شود. برای این کار سعی می کنیم از طریق سامانه هوشمند اقدام به بازخوردسنجی نمائیم.»

دکتر فیاضی گفت: «از آنجاکه در یک نشست یک روزه امکان طرح همه مسائل و ارائه راهکار علمی برای آنها وجود ندارد بناداریم از بین نمایندگان استانی کارگروهی تشکیل دهیم که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به طور مرتب جلسه داشته باشند و مسائل مربوط به توسعه کمی و کیفی مجلات را به تفصیل بررسی کرده و به ارائه راه کار بپردازند. اعضای این کارگروه به طور سالانه تعیین می شوند و مسئولیت آن با آقای شهابلو معاون مجلات دفتر و دبیری جناب آقای زاهد است و اعضای سال جاری آن نیز عبارتند از نمایندگان استان اصفهان، مازندران، یزد، ایلام، هرمزگان، و سمنان. البته شرکت نمایندگان سایر استان‌ها هم در این جلسه بلامانع است.»

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در مورد حذف یا ادغام مجلات رشد گفت: «مجلات به یک دلیل مشخصی ایجاد شده‌اند. هر وقت این دلیل موضوعیتش را از دست بدهد، آن مجله حذف خواهد شد. مجله یک قالبی برای انتقال پیام است برای اینکه در بسته آموزشی بتواند به مخاطب جهت بدهد. سئوال این است که اگر مجله‌ای کارآمدی‌اش را به توجه به شرایط امروز از دست داده است انتشار آن دیگر موضوعیتی نخواهد داشت ولی هیچ متخصصی این را نمیگوید و اگر نکته ای وجود دارد در نحوه ارائه آن است، به صورت فیزیکی یا دیجیتالی. »

وی درباره نظریه حذف مجلات کاغذی گفت: «با درنظر گرفتن عدالت آموزشی باید بدانیم در برخی جاها این امکان و زیرساخت وجود ندارد که مخاطب به راحتی بتواند در فضای مجازی ارتباط بگیرد و با مجله الکترونیکی کار کند. پس نمی‌توانیم مجله کاغذی را حذف کنیم. ضمن اینکه نباید در مجله کاغذی بمانیم. باید الکترونیکی کنیم و در فضای مجازی برویم اما مجله کاغذی را هم نباید حذف کنیم.»

فیاضی درخصوص ادغام برخی عناوین مجلات رشد گفت: «اگر تقسیم‌بندی حاضر مجلات رشد موضوعیت ندارند و باید ادغام شوند، این کار را انجام خواهیم داد. اما در مجلات دانش‌آموزی ادغام ممکن نیست چون این مجلات کاملآً مخاطب محور هستند و برای یک سن خاص گذاشته شده‌اند که هرکدام اقتضائات خاص خودشان را دارند و از این جهت ادغام مجلات دانش آموزی ممکن نیست. در بقیه مجلات هم هروقت به این نکته برسیم که ادغام مناسب است این کار را انجام می دهیم. اما نکته مهم این است که در سال جاری فقط باید به ارتقا کیفی مجلات فکر کنیم و در سال آینده نتیجه‌گیری کنیم که برخی مجلات ادغام شوند یا خیر.»

مدیرمسئول مجلات رشد درباره انتشار مجلات توسط استان‌ها گفت: « کارگروه استان‌ها باید در این مورد راهکار بدهد. اگر قرار باشد که ما مجله متمرکز منتشر نکنیم و به جای آن استان‌ها محتوای مجله را آماده کنند، ما می‌توانیم به صورت الحاقیه (16 صفحه اضافه بر صفحات مجله) به نشریه آن را چاپ و توزیع کنیم. اما هزینه آماده‌سازی این موارد الحاقی باید توسط خود استان تامین شود. اما محتوا باید در چارچوب شیوه‌نامه دفتر ما منتشر شود. اما اگر بخواهیم حضور استانها در مجلات را در بخشی از همین مجلات ببینیم اشکالی در کار وجود ندارد و همه هزینه ان هم توسط مرکز تامین می شود.»

فیاضی به مسئله تبلیغات اشاره کرد و گفت:«باید در تبلیغات به طور فعال عمل کنیم. ما تیزری آماده خواهیم کرد تا شما در شبکه‌های استانی خودتان پخش کنید. آن را در اختیار شما می‌گذاریم تا در تمام سال در شبکه استانی پخش شود.»

وی افزود: «بررسی ها نشان می دهد هر استانی که طرح یک روز با مجلات رشد در سال را اجرا کرده توفیقات خوبی به دست آمده است. انشاالله در سال جاری این اتفاق باید در همه استانها بیفتد و همه استانها یک روز با مجلات رشد را داشته باشند.»

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: محسن رضوی 



+ 7
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری