پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۰۳
۵
۰
نسخه چاپی

پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم آبان 1400

پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم آبان 1400
رییس سازمان بورس از افزایش قیمت خودرو درب کارخانه تا حد منطقی که مانع زیان دیدن خودروسازان شود، خبر داد.

به گزارش تیتربرتر؛ مجید عشقی با بیان اینکه روش فعلی قیمت گذاری و فروش خودرو تقریبا مورد قبول هیچ کس نیست، اظهار کرد: نه خودروساز، نه مصرف کننده و نه دولت از وضعیت فعلی منفعت می‌برند.

وی ادامه داد: سهامداران خودروسازان هم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و ضرر زیادی می‌کنند. بنابراین تصمیمی گرفته شد تا قیمت‌های خودرو نه رشدهای عجیب و غریب داشته باشد، بلکه رشد منطقی در قیمت خودرو درب کارخانه داشته باشیم.

دبیر شورای عالی بورس گفت: قیمت خودروی درب کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.

تاثیر مذاکرات برجام بر قیمت خودرو

تاثیر مذاکرات برجام بر قیمت خودرو
تاثیر مذاکرات برجام بر قیمت خودرو

 

مذاکرات، بازار خودرو را راکد کرده، هر چند بازار خودرو قفل است و خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد اما گویا ابهامات و عدم تصمیم‌گیری درباره واردات، قیمت خودرو را در بازار ایران بالا برده است. آیا روند افزایشی قیمت خودرو تا پیش از مذاکرات ادامه‌ دارد؟

در شش روز اخیر بازار خودرو وارد کانال قیمتی عجیبی شد و به نوعی رکورد قیمت پراید شکست. اما چرا خودرو در بازار ایران گران شد؟

فعالان بازار می‌گویند دو عامل در افزایش قیمت خودرو نقش داشته است. نخستین عامل کاهش عرضه خودروهای ایرانی بوده و دومین عامل، ابهامات درباره آینده واردات خودروهای خارجی که بازار خودرو را با سردرگمی مواجه کرده است.

قیمت خودروهای ایرانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تیبا صندوق‌دار پلاس مدل ۱۴۰۰ نسبت به تیبا صندوق‌دار پلاس مدل ۹۹ ، ۱۵میلیون تومان گران‌تر معامله می‌شود و ۱۶۸میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت تیبا هاچ بک EX با رینگ فولادی مدل ۱۴۰۰ نیز به ۱۶۴ میلیون تومان رسیده است و همچنین تیبا هاچ بک EX با رینگ فولادی مدل ۹۹ در رنج قیمتی ۱۵۷میلیون تومان معامله می‌شود.

در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد با اشاره به پیش‌بینی خود درباره آینده بازار خودرو می‌گوید: رکود تورمی در بازار خودرو حکم‌فرما شده است. پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده و پیش از مذاکرات روند رشد قیمت خودرو به طور موقت متوقف شود.

حمیدرضا حیدری  توضیح داد: البته یک فاکتور اساسی در قیمت خودروهای ایرانی قیمت دلار است. چنانچه قیمت دلار رشد چشمگیری نداشته باشد قیمت خودروها نوسان اندکی دارد.

مطالب مرتبط:

علت گرانی خودرو چیست؟

او ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، ابهامات درباره آینده مذاکرات و واردات خودرو است. تا مادامی که تحریم‌ها ادامه داشته باشد عرضه خودروهای ایرانی به بازار در حالت قطره‌‌چکانی باقی می‌ماند و ممنوعیت واردات خودرو تیز تداوم دارد.

هفته گذشته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود: ابهامات در اجرای طرح‌های خودرویی باعث شده است که خودروهای ایرانی در بازار گران شوند؛ با این حال وزیر وعده داده است که خودرو تا پایان سال ارزان می‌شود اما چگونه؛ هنوز معلوم نیست؟

قیمت خودرو چه تغییری می کند؟

بازارها در انتظار سیگنال های جدید از آغاز مذاکرات وین هستند. با توقف رشد قیمت دلار، اهرم رشد ارزی بازارها فعلا غیرفعال شده است.

در بازار ارز، قیمت دلار اگرچه در روز چهارشنبه با تحرکات مثبت ناشی از دو شوک به بازار، به کانال ۲۸ هزار تومان نزدیک شد اما در روز پنج شنبه متاثر از اخبار برجامی مبنی بر اعلام رسمی مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ مسیر رشدی دلار متوقف شد و البته در روز شنبه معاملات ممکن است در محدوده مشخصی دنبال شود. احتمال مسیر نزولی دلار هم در یک دامنه محدود ممکن است اما به نظر میرسد اثرگذاری ارز در معاملات شنبه فعلا محدود باشد.

بازار سهام: بدبین ها در برابر خوش بین ها

بازار سهام در روز شنبه در صورتی که جریان ورودی پول حقیقی ها به بازار ادامه داشته باشد میتواند با اطمینان بیشتری شاهد حرکت روبه جلوی شاخص باشد. البته دو مولفه مربوط به تغییر نرخ ارز و کامودیتی ها میتواند روی معاملات بورس تاثیرگذار باشد. با وجود احتمال تداوم تحرکات خریداران در سمت تقاضا، اما توان عرضه میتواند مانعی در برابر تداوم پیشروی شاخص باشد.

در بازار خودرو، قیمت خودرو با شرایط با ثباتی نسبت به معاملات روز قبل دنبال شد. البته قیمت خودرو در یک هفته گذشته با نوسان روبه بالایی دنبال شد. پایان قرعه کشی ها از سال آینده و افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده براساس وعده وزیر صمت میتواند جزو سیگنال هایی به بازار خودرو باشد که نشان از افزایش توان سمت عرضه دارد. از این منظر بازار ممکن است مسیر کاهشی را دنبال کند اما بازار خودرو متاثر از بازار ارز میتواند تحرکات مثبتی را هم به ثبت برساند.

در بازار مسکن، مهمترین خبر مربوط به به فاز تسهیلات مربوط به طرح نهضت تولید مسکن است که وزیر تاکید کرده بانک ها حتما مسیر این کار را انجام دهند. اگرچه دولت به دنبال تحریک سمت تقاضا در بازار مسکن است اما فعلا تغییر جدی در بازار اتفاق نیفتاده است. هر چند که برخی نشانه های کاهشی در مهرماه دیده شده اما به طور واقعیت تغییری در قیمت مسکن رخ نداده است.

بازار ارز دیجیتال: تحرکات بازارها

در بازار ارز دیجیتال، بازار در روزهای گذشته با سقوط آزاد برخی از ارزها همچون شینا اینو مواجه شد. از نگاه فعالان بازار با توجه به گمانه زنی ها مبنی بر اعمال دستورالعمل های مربوط به ارزهای دیجیتال، در روزهای آینده میتواند شاهد تحرکاتی برای بیت کوین و یا اتریوم بود.

برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو کلیک کنید

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 5
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری