پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱
۴
۰
نسخه چاپی

جزئیات افزایش حقوق کارگران و کارمندان از آذر 1400

جزئیات افزایش حقوق کارگران و کارمندان از آذر 1400
جزئیات افزایش حقوق کارگران و کارمندان از آذر 1400 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ هزینه سبد معیشت کارگران 12 میلیون تومان اعلام شده است. کارشناسان معتقدند در افزایش حقوق کارگران این موضوع در نظر گرفته شود.

بررسی میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال 1401

بررسی میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال 1401
بررسی میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال 1401

 

حاجی بابایی: افزایش حقوق کارمندان متناسب با تورم منوط به لایحه بودجه و مصوبه مجلس است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با تورم باشد، گفت: نظر دولت افزایش ۱۰ درصدی و پلکانی حقوق کارمندان در سال آینده است که ممکن است در زمان بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس تایید شده یا اینکه بر اساس شرایط تغییر کند.

حمیدرضا حاجی بابایی در واکنش به اعلام افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ به میزان علی الحساب ۱۰ درصد گفت: این موضوع در ضوابط اجرایی بودجه آمده است؛ دولت اعلام کرده حقوق کارمندان میانگین ۱۰ درصد و به صورت پلکانی افزایش پیدا می کند بدان معنا که ممکن است حقوق فردی ۳۰ درصد و حقوق فرد دیگری ۵ یا ۱۰ درصد اضافه شود.

وی ادامه داد:  این موضوع در قالب نظر دولت به عنوان آیین نامه اجرایی به سراسر کشور ابلاغ شده و در نهایت به عنوان لایحه بودجه تقدیم مجلس می شود، پس این مجلس است که حرف اول و آخر را می زند به عبارت دقیق‌تر افزایش ۱۰ درصدی حقوق نظر دولت است که ممکن است این دیدگاه در زمان مطرح شدن در مجلس تایید شود یا اینکه بر اساس شرایط تغییر کند؛ پس در نهایت نظر مجلس اجرایی خواهد شد و در بودجه هم می آید.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد: تصمیم گیری نهایی مجلس و دولت درباره میزان افزایش حقوق، اسفند ماه گرفته می شود. آن زمان وضعیت اجتماعی، اقتصادی، معیشتی و تورمی مشخص شده و مطابق با آن درباره میزان افزایش حقوق تصمیم گیری می شود.

حاجی بابایی در ادامه درباره وعده رییس جمهوری مبنی بر میزان افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با تورم گفت: طبق قانون برنامه ششم باید افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با تورم باشد اما اینکه دولت برای اجرای قانون اعتبار لازم را دارد یا ندارد، بحث دیگری است که دولت در بودجه اعلام می کند.

وی ادامه داد: باید دولت در زمان تقدیم لایحه بودجه شاخص‌های کلان اقتصادی را اعلام کند مبنی بر اینکه پیش بینی اش از میزان تورم در سال آینده مطابق با بودجه چقدر خواهد شد بعد مجلس بر اساس این میزان تورم، درصد افزایش حقوق را تعیین می کند البته این کار با هماهنگی با دولت انجام می شود.حاجی بابایی در پایان و در جمع بندی گفت: افزایش حقوق کارمندان متناسب با تورم، قانون برنامه ششم است که اجرایی شدن آن منوط به لایحه بودجه و در نهایت مصوبه مجلس است.

میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1401

 اولین جلسه شورای عالی کار دولت سیزدهم با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون روابط کار و نمایندگان گروههای کارگری و کارفرمایی برگزار شد.

در این جلسه مشخص شد که هزینه سبد معیشت کارگران به ۱۱.۵ میلیون تومان در ماه رسیده است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار به اشاره به این که هزینه سبد معیشت ۱۱٫۵ میلیون تومانی یک برآورد غیررسمی است. به تجارت‌نیوز می‌گوید: در جلسه دیروز شورای عالی کار مصوب کرد که کارگروه مزد سه جانبه تشکل جلسه دهد تا عدد دقیق هزینه معیشت مشخص شود.

مطالب مرتبط:

افزایش یکسان حقوق کارمندان و کارگران؟

خدایی ضمن تایید موضوع تاثیرگذاری نظر دولت برای افزایش حقوق کارگران، می‌گوید: این که دولت به دنبال افزایش کم حقوق کارگران باشد به این معنی نیست که گروه کارگری این موضوع را بپذیرد.

او توضیح می‌دهد: اول این روال کاری شورای عالی کار متفاوت را روال کاری افزایش حقوق کارمندان است. ضمن این که درآمدهای کارمندان و کارگران هم‌خوانی باهم ندارد. اگر چه حقوق کارمندان خوب نیست اما وضعیت کارگران به مراتب بدتر از آنهاست.

نماینده کارگران افزایش تورم با افزایش حقوق و دستمزد را درست نمی‌داند. چرا که به نظر او، دستمزد محصول تورم است نه عامل آن. بلکه با توجه به افزایش تورم به دنبال جبران قدرت خرید از دست رفته هستیم نه افزایش. نماینده‌های کارگران در شورای عالی کار از سبد هزینه معیشت خانوار دفاع می‌کنند.

خدایی معتقد است: از سوی دیگر همه‌ی هزینه دولت حقوق و دستمزد نیست، دولت برای بخش‌های مختلف ممکن است اسکناس چاپ کند. این که همه‌ی چاپ اسکناس‌ها را به افزایش حقوق و دستمزد گره می‌زنند درست نیست.

حقوق کارگران در سال گذشته همسان با تورم، یعنی ۳۹ درصد افزایش یافت. یکی از پیش‌بینی‌ها برای افزایش حقوق سال آینده نیز همان ۳۹ درصد سالانه است. اگر حقوق کارگران ۳۹ درصد زیاد شود، پایه حقوق از ۲٫۶ میلیون تومان به ۳٫۶ میلیون تومان می‌رسد.

طی یک ماه گذشته ضدونقیض‌های بسیاری درباره افزایش حقوق کارمندان در سال آینده مطرح شده است، اما به نظر می‌رسد که مجلس و دولت به دنبال افزایش حقوق برای کارمندان نیستند. چرا که این دو قوه در فصل بودجه ریزی از اصلاح ساختار بودجه و کاهش هزینه‌های دولت می‌گوید.

میزان افزایش حقوق کارمندان در سال 1401

یکی از ردیف‌های هزینه‌ای بودجه نیز پرداخت حقوق کارمندان است که مجلس و دولت به دنبال این هستند تا حقوق کارمندان خیلی افزایش نیابد. حقوق کارمندان در پارسال ۲۵ درصد افزایش یافت. اگر قرار باشد میزان افزایش کمتر از پارسال باشد، احتمالا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش پلکانی ۱۰ تا ۳۰ درصد خبر داده است. یکی دیگر از سناریوهای افزایش هم‌پای تورم است، پیش‌بینی‌ها برای تورم کشور تا پایان سال رقم ۴۰ درصد است.

از آنجایی که یکی از سه ضلع شورای عالی کار دولت است، گفته می‌شود دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ در این شورا حضور دارد و احتمالا دیدگاهش درباره افزایش حقوق کارمندان به افزایش حقوق کارگران نیز سرایت کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 4
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری