پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷
۷
۰
نسخه چاپی

یارانه آذر 1400 به 110 هزار تومان برای هر نفر افزایش می یابد؟

یارانه آذر 1400 به 110 هزار تومان برای هر نفر افزایش می یابد؟
دولت ابراهیم رئیسی در سه ماه اخیر بارها موضوع پرداخت یارانه جدید را مطرح کرده است. با توجه به اظهارات دولتمردان چند سناریو برای حمایت از خانوارها وجود دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ دولت سیزدهم برای یارانه ماه پیش‌رو چند گزینه دارد که به احتمال زیاد یکی از آنها را اجرایی می‌کند؛ از کارت اعتباری ۲۰۰ هزار تومانی تا یارانه ۶۶ هزار تومانی.

سناریوهای پیش روی یارانه زمستان 1400

سناریوهای پیش روی یارانه زمستان 1400
سناریوهای پیش روی یارانه زمستان 1400

 

دولت ابراهیم رئیسی در سه ماه اخیر بارها موضوع پرداخت یارانه جدید را مطرح کرده است. با توجه به اظهارات دولتمردان چند گزینه برای حمایت از خانوارها وجود دارد.

کارت اعتباری ۲۰۰ هزار تومانی

دولت وعده داده که در آذر ماه کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود. مشمولان این کارت‌های اعتباری پنج دهک اول جامعه هستند.

مبلغ این یارانه هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان است. دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود.

با این که وارد آذر ماه شروع شده اما هنوز دولت جزئیات جدیدی درباره این کارت‌های اعتباری منتشر نکرده است.

یارانه ۱۱۰ هزار تومانی

پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی از مجلس دولت با اقتصاددان‌ها بیرون آمد. در جلسه‌ای که دولت برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برگزار کرد، مقرر شد دولت به جای پرداخت دلار ترجیحی به کالاها آن را به صورت نقدی به حساب خانوارها بریزد.

احتمالا مشمولان این یارانه نیز دهک‌های اول تا پنجم باشد که دولت برای حمایت‌های معیشتی خود از آن نام می‌برد.

پیشنهاد جدید دولت برای پرداخت یارانه

جدیدترین اظهارنظر دولت برای پرداخت یارانه به اظهارات اخیر نمایندگان مجلس درباره پیشنهاد دولت برمی‌گردد.

براساس لایحه‌ای که دولت به مجلس برده، دولت پیشنهاد داده که ۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای پرداخت یارانه جدید اختصاص داده شود.

در این لایحه پیش‌بینی شده که مشمولان هفت دهک اول جامعه باشد اما با این تفاوت که اولویت با چهار دهک اول باشد. این چهار دهک شامل ۳۴ میلیون نفر می‌شود که اگر قرار باشد بودجه ۲۷ هزار میلیارد تومانی بین این ۳۴ میلیون نفر تقسیم شود به هر نفر ۶۶ میلیون نفر می‌رسد.

البته اگر قرار باشد دولت همه‌ی خانوارهایی که در هفت دهک اول درآمدی قرار دارند را پوشش یارانه‌ای دهد، باید بودجه را افزایش دهد چرا که این هفت دهک حدود ۶۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.

مطالب مرتبط:

یارانه آذر به 110 تومان افزایش می یابند؟

 به نظر می‌رسد دولت تصمیمش را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته، امروز نیز خبری منتشر شد که سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی داروها را قطع کرد. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس نظر دولت این است که  بر حفظ این ارز برای گندم و دارو حفظ شود.

اما به هر صورت چه دارو از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و چه نشود، به احتمال زیاد دولت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی را پرداخت می‌کند.

صریح‌ترین موضع‌گیری درباره مبلغ یارانه جدید روی نرخ «۱۱۰ هزار تومان» است. رقمی که از جلسه رئیس‌جمهور با جمعی از اقتصاددانان بیرون آمد. طی دو سال اخیر و در زمان دولت قبلی نیز نظر مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حمایت از خانوارها روی رقم حدود ۱۰۰ هزار تومان تاکید شده است.

یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت، احمد توکلی بود. او پس از جلسه گفت که قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

اگرچه به گفته توکلی هنوز این مبلغ قطعی نشده اما از آنجایی که مجلس نیز پیشنهاد داده بود که به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت رفاهی به خانوارها پرداخت شود و از یارانه ۱۱۰ هزار تومانی نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ قطعی است.

تعداد یارانه‌بگیران چقدر است؟

به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز گفته که دولت طرحی را به مجلس برده که براساس آن قرار است ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت شود. از آنجایی که احتمالا این بودجه برای یک سال است، بودجه یارانه پرداختی هر ماه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اگر قرار باشد مبلغ یارانه پرداختی به هر فرد ۱۱۰ هزار تومان باشد این بودجه برای حدود ۲۰ میلیون نفر است، یعنی کمتر از سه دهک. اما بعید به نظر می‌رسد که هدف دولت پرداخت یارانه فقط به ۲۰ میلیون نفر باشد و احتمالا این بودجه تا حداقل برای چهار دهک اول افزایش می‌دهد، یعنی حدود ۳۴ میلیون نفر.

در پایان طبق گزارش اکثر رسانه ها  دولت سیزدهم در آذرماه ۱۴۰۰، قصد دارد طی یک برنامه کارشناسی و زمان‌بندی شده، مجموع مبلغ یارانه نقدی و معیشتی پرداختی به حساب هر شخص را به دو برابر افزایش دهد. به‌ عبارت‌ دیگر، تا امروز هر شخص یارانه بگیر نقدی و معیشتی، در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار تومان طی دو مرحله از این محل دریافتی داشت، حال با تغییر سازوکار پرداختی از سوی دولت، قرار است از آذرماه امسال (حدود یک ماه دیگر) این رقم به بیش از ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد. با این همه برای پاسخ دقیق و قطعی به این سوال باید منتظر روزهای آینده بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 7
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری