پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴
۳
۰
نسخه چاپی

جزئیات بازگشایی حضوری مدارس از 6 آذر 1400

جزئیات بازگشایی حضوری مدارس از 6 آذر 1400
بازگشایی حضوری مدارس از 6 آذر 1400 در بیشتر شهرستان ها آغاز شد.

به گزارش تیتربرتر؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان همه مقاطع تحصیلی از یکم آذر در کلاس‌های حضوری مدارس حاضر شوند.

شرایط بازگشایی مدارس از آذر 1400

 شرایط بازگشایی مدارس از آذر 1400
شرایط بازگشایی مدارس از آذر 1400

 

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: همه مدارس ما شرایط بازگشایی را دارند و دستورالعمل شیوه نامه‌های بهداشتی را نیز به همه مدارس ابلاغ کردیم.

وی تأکید کرد: تعداد کلاس‌های حضوری مدارس در اختیار مدرسه است و حضور دانش آموزان در این کلاس‌ها الزامی است.

کاظمی افزود: دانش آموزانی که علائم بیماری داشته و یا اعضای خانواده آنان بیمار هستند می‌توانند همچنان به صورت مجازی دروس خود را دنبال کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس نظرسنجی معتبری که کرده‌ایم ۷۰ درصد خانواده‌ها موافق تشکیل کلاس‌های حضوری هستند.

کاظمی ادامه داد: ۹۰ درصد مدارس وضعیت خود را در سامانه بازگشایی مدارس اعلام کرده و مجوز بازگشایی گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش صرف مجازی در همه مدارس از یکم آذر ممنوع است و باید مدارس حداقل هفته‌ای یک یا دو روز آموزش حضوری داشته باشند.

کاظمی گفت: به مدارس گفته‌ایم که جلسه اول را به رعایت شیوه نامه‌ها اختصاص دهند.

وی در پاسخ به این سوال که مواردی از ابتلای دانش آموزان و معلمان به کرونا گزارش شده است یا خیر؟ تصریح کرد: بله چند مورد داشته‌ایم، اما اینکه این افراد در مدرسه مبتلا شده باشند تأیید نمی‌کنیم.

کاظمی گفت: متأسفانه برخی‌ها در فضای مجازی عکس‌ها و یا فیلم‌هایی را از معلمان مبتلا و یا فوت شده به دلیل حضور در مدرسه منتشر می‌کنند که این موضوع صحت ندارد.

وی افزود: ۱۱ میلیون دانش‌آموز هنوز در کلاس‌ها حاضر نشده‌اند و ابتلای دانش آموزان و معلمان به کرونا از پایه بی اساس است.

وی با اشاره به کمبود معلم گفت: ۲۰۰ هزار معلم کمبود داریم، ولی این به معنای خالی بودن مدرسه نیست و این کمبود را با معلمان حق التدریس، خرید خدماتی و بازنشسته جبران کرده‌ایم.

جزئیات بازگشایی مدارس از شنبه 6 آذر 1400

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تصمیمات عجولانه گرفت، گفت: در این زمینه کمیسیون نیز تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است.

رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع کمیسیون متبوع خود برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در ایام کرونا، گفت: قطعا سلامت دانش‌آموزان، دانشجویان، کادر آموزشی برای اعضای کمیسیون مهم است و همواره تاکید بر این داشته‌ایم که نباید تصمیمات عجولانه برای بازگشایی‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای بازگشایی مدارس و نحوه حضور دانش‌ آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس تابع تصمیمات  ستاد ملی کرونا کشور هستیم، ادامه داد: اما آنچه امروز مهم است سلامت کادر آموزشی و دانش آموزان و خانواده‌های آنها است.

نماینده آمل در مجلس تصریح کرد: در پیک‌ها و سویه‌های  مختلف کرونا شاهد بودیم که این ویروس منحوس چگونه عزیزان ما را از ما گرفته است و نمی‌توان در برابر آن هیچ غفلت و سهل‌انگاری داشته باشیم و هر تصمیمی که می‌گیریم باید به صورت کارشناسی و دقیق باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براینکه همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را رعایت کنیم، اظهار داشت:اگر این پروتکل‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها رعایت شود قطعا کمیسیون نیز مخالفتی با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نخواهد داشت.

مطالب مرتبط:

خطرات بازگشایی حضوری مدارس

در اطلاعیه‌ای که اپلیکشن ماسک در زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان منتشر کرد، وضعیت وخیم کرونایی این روز‌های آلمان، نتیجه کاهش محدودیت‌ها در این کشور در پی کاهش آمار‌های کرونایی اعلام شده و در ادامه با تاکید بر این که «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، عادی‌انگاری در مسئولان و مردم، کاهش سطح مراقبت‌ها و محدودیت‌ها، کشور را با خطر قطعی موج ششم مواجه می‌کند»، در خصوص افزایش مرگ و میر با بروز هر خیز کرونا، بی سرپرست شدن کودکان بسیار و از دست رفتن فرصت تحصیل شان برای همیشه هشدار داده شده بود.

دورنمای وضعیتی که اعضای کمیته علمی کرونای کشورمان هم بر این باورند که با بازگشایی مدارس پیش روی کشورمان قرار دارد تا جایی که دیروز در پنجاهمین نشست این کمیته و بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی، بر آن شدند که ادامه بررسی این مساله را به نشست‌های جانبی کمیته علمی کشوری موکول کرده و در نهایت، طی ۲۴ ساعت موضع رسمی شان را در خصوص مراحل جدید بازگشایی مدارس و دانشگاه اعلام نمایند؛ تصمیمی که به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد شد تا در آنجا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به  تصمیمات نهایی منجر شود.

روندی که دکتر قاسم جان بابایی، رییس کمیته علمی کشوری کرونا در تشریح آن می‌گوید: «در کمیته علمی، صرفا بحث‌های کارشناسی و بررسی مطالعات و تجارب بین المللی مطرح می‌شود، اما تصمیم ستاد ملی، جمع جوانب همه مسائل اجتماعی و سیاسی است؛ یعنی اگر تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شده، اعضای ستاد ملی همه جوانب را در نظر گرفته و بعد تصمیم گرفته اند، اما بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی باید گام به گام باشد و هر گامی که بر می‌داریم، باید ارزیابی شود که چقدر بار بیماری کرونا اضافه شده یا اگر اضافه نشده، گام بعدی را برداریم.»

وی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در کشور‌های منطقه و کشور‌های اروپایی مانند آلمان، اتریش و... رخ داد، تاکید می‌کند: «اگر بحث بازگشایی مدارس مدیریت شده نباشد و قرار باشد همه دانش‌آموزان در یک مدت زمان کوتاه در کلاس باشند، باعث ایجاد نگرانی خواهد شد. البته مدرسه می‌تواند محلی برای آموزش واکسیناسیون افراد خانواده باشد، اما حتما باید در مدارس سیستم رصد داشته باشیم تا اگر مواردی رخ داد، بلافاصله شناسایی کرده و هم مانع از تعطیلی وسیع مدارس شده و هم مانع از ایجاد بی اعتمادی در جامعه و مردم شویم.» 

احتمال تعلیق «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها» و موکول شدن آن به آینده!

البته وضعیت کرونایی این روز‌های کشور‌هایی مانند آلمان، تفاوت‌هایی با وضعیت کشورمان هم دارد. وجوه افتراقی که دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: «بررسی وضعیت کشور‌هایی مانند آلمان و هلند که مجددا با موج بیماری مواجه بودند نشان می‌دهد که اگرچه میزان واکسیناسیون آن‌ها از نظر درصدی، نسبت به ما خیلی بالاتر و از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قوانین نسبت به ما بیشتر بود، آن‌ها بحث واکسیناسیون زیر ۱۸ سال را به طور جدی مورد پیگیری قرار نداده بودند و همچنین در بازگشایی‌ها بسیار بی محابا عمل کردند.»

دو عاملی که به تاکید وی موجب بروز پیک‌های جدید شیوع بیماری در این کشور‌ها شده و کمیته علمی کرونای کشورمان را مجاب به توصیه به بازبینی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در کشورمان کرده است؛ توصیه بازبینی در اقداماتی که پیشتر مورد تایید همین کمیته قرار گرفته و در نهایت با تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است؛ تغییر موضعی که به تاکید جماعتی، با توجه به نرسیدن به ایمنی جمعی در ایران و همچنین برخوردار نبودن کودکان کشورمان از واکسیناسیون کافی، ضروری است.

البته نرخ واکسیناسیون کودکان بالای دوازده سال در کشورمان عدد قابل توجهی است؛ اما مشکل آنجایی خودنمایی می‌کند که بدانیم هنوز در کشورمان پروتکلی برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نداریم و به تاکید کمیته علمی کرونا، این نقیصه می‌تواند موجب بروز پیک ششم کووید ۱۹ در کشورمان شود. نکته‌ای کلیدی که موجب شده برخی کشور‌ها برای رفع آن واکسیناسیون این گروه سنی را در دستور کار قرار دهند؛ مثل چینی‌ها که واکسیناسیون کودکان سه سال به بالا را در دستورکار قرار داده اند یا آمریکایی‌ها که تزریق واکسن به کودکان ۵ سال به بالا را شروع کرده اند.

سلسله مباحثی که نشان می‌دهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در کشورمان، به رغم آنکه اجرایی شده، ممکن است به زودی تعلیق شده و اجرایش به تعویق بیفتد؛ تصمیمی که با توجه به عدم بروز پیک ششم کرونا ـ که پیش بینی شده بود نیمه آبان ماه آغاز خواهد شد ـ و کاهش آمار‌های کرونایی کشورمان، اتخاذش منطقی به نظر می‌رسید، اما بحرانی شدن اوضاع در کشور‌هایی مانند آلمان، همه را نسبت به عواقب احتمالی اش نگران کرده تا جایی که ممکن است اجرایش به بعد از تهیه و ابلاغ پروتکل کودکان زیر ۱۲ سال و پیشرفت واکسیناسیون در این گروه به میزان قابل قبول موکول شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 3
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری