پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۶:۵۷
۳
۰
نسخه چاپی

آیا وازلین برای لب های ترک خورده خوب است؟

آیا وازلین برای لب های ترک خورده خوب است؟
آیا وازلین برای لب های شما مفید است؟

تیتربرتر: لب های خشک، ترک خورده و پوسته پوسته شدن یک مشکل رایج در هوای سرد و خشک است. وقتی این اتفاق می‌افتد، معمولاً به شما گفته می‌شود که از رژ لب یا برق لب استفاده نکنید زیرا می‌توانند وضعیت را بدتر کنند. درعوض، بهترین گزینه شما یک عامل مرطوب کننده غلیظ است که می تواند لب های شما را صاف و دوباره بافت کند و خشکی و ترک خوردن را از بین ببرد. احتمالاً در حال حاضر به وازلین فکر می کنید. در حالی که وازلین محبوب ترین محصول لب است، آیا واقعا این کار را انجام می دهد؟ برای اطلاع از اینکه آیا استفاده از وازلین به لب‌های شما کمک می‌کند یا آسیب می‌زند، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا وازلین برای لب های ترک خورده خوب است؟

آیا وازلین برای لب های ترک خورده خوب است؟
آیا وازلین برای لب های ترک خورده خوب است؟

وازلین اساساً ژله نفتی است، نوعی مرطوب کننده انسدادی که به حفظ رطوبت در پوست شما کمک می کند. برخلاف مرطوب‌کننده‌ها که آب را از هوا دریافت می‌کنند، وازلین با ایجاد یک سد محافظ روی لب‌ها برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت عمل می‌کند. این به این معنی است که هیچ رطوبتی به لب های شما اضافه نمی کند، اما رطوبت موجود را می بندد. بنابراین، اگر لب های شما ترک خورده است و نیاز به رطوبت دارد، استفاده از وازلین در ابتدا برای شما مفید نخواهد بود زیرا رطوبت کافی برای قفل شدن آن وجود ندارد.

وازلین یا ژله سفید راهی مطمئن و ملایم برای حفظ رطوبت لب های شماست. سد پوستی را تقویت می کند و به مقابله با خشکی و سوزش شدید کمک می کند. می توانید آن را در روتین روزانه مراقبت از پوست خود بگنجانید و از آن در ترکیب با سایر محصولات مرطوب کننده استفاده کنید تا از ترک خوردن لب های خود جلوگیری کنید.

با این حال، باید به یاد داشته باشید که وازلین با فرآیند تصفیه تولید می شود که از مواد شیمیایی بالقوه مضر استفاده می کند. همچنین با استفاده از روش حفاری که برای محیط زیست مضر است از نفت به دست می آید. این محصول پیچیده است و قبل از تصمیم به خرید نیاز به تجزیه و تحلیل کامل دارد.

ریختن وازلین روی لب های ترک خورده راه خوبی برای استفاده از آن نیست. بهترین روش استفاده از آن را در بخش بعدی بیاموزید.

نحوه استفاده از وازلین روی لب

نحوه استفاده از وازلین روی لب
نحوه استفاده از وازلین روی لب

هنگامی که لب های شما خشک می شوند و پوسته پوسته می شوند، باید از لیسیدن یا برداشتن پوسته پوسته شده خودداری کنید. در اینجا چیزی است که شما باید انجام دهید:

لب های خود را لایه برداری کنید تا پوست مرده و پوسته پوسته ها از بین برود. می توانید اسکراب لایه بردار خود را با شکر و نرم کننده های طبیعی مانند کره کاکائو درست کنید.

لب های خود را با یک مرطوب کننده تسکین دهنده یا بالم لب حاوی هیالورونیک اسید و سرامیدها مرطوب کنید تا از تحریک و ترک خوردن بیشتر جلوگیری کنید. همچنین می توانید از یک مرطوب کننده طبیعی مانند کره شی، روغن نارگیل، کره کاکائو و غیره برای مرطوب کردن لب های خشک استفاده کنید.

در نهایت یک پوشش وازلین بمالید تا رطوبت لب ها را حفظ کند و نرمی و لطافت لب های شما را حفظ کند.

توجه: روزانه لب های خود را لایه برداری نکنید. می توانید 2 تا 3 بار در هفته از یک لایه بردار ملایم برای پاک کردن کثیفی، پوست مرده و ناخالصی ها از روی لب های خود استفاده کنید.

در حالی که وازلین برای قفل کردن رطوبت لب های شما عالی است، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید زیرا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. آنها را در زیر بررسی کنید.

عوارض جانبی وازلین بر لب

عوارض جانبی وازلین بر لب
عوارض جانبی وازلین بر لب

برخی از عوارض جانبی وازلین عبارتند از:

واکنش منفی

اگر پوست حساسی دارید، محصولات نفتی ممکن است باعث واکنش های نامطلوب مانند قرمزی و سوزش شوند. بنابراین، همیشه قبل از استفاده از وازلین روی پوست حساس خود یک پچ تست روی بازوی خود انجام دهید.

عفونت

اگر ژل نفتی قبل از استفاده از آن بهداشت را رعایت نکنید، ممکن است باعث عفونت قارچی یا باکتریایی شود. بافت چسبناک آن ممکن است قارچ ها یا باکتری ها را به دام بیندازد و سپس آنها را بمالید و در اطراف لب پخش کنید. پس حتما شیشه وازلین خود را تمیز و در مکانی بهداشتی نگه دارید. همچنین مطمئن شوید که قبل از استفاده از آن روی لب های ترک خورده، دست های خود را بشویید و لب های خود را به درستی تمیز و خشک کنید.

پنومونی آسپیراسیون

لطفا قبل از استفاده از وازلین در اطراف بینی یا ناحیه دهان، به خصوص برای کودکان، با پزشک خود مشورت کنید. استنشاق تصادفی وازلین می تواند منجر به پنومونی آسپیراسیون شود.

منافذ مسدود شده

وازلین کمدوژن است، به این معنی که می تواند منافذ را مسدود کند. هنگامی که از آن بر روی لب های خود استفاده می کنید، این احتمال وجود دارد که منافذ اطراف دهان شما به مرور زمان مسدود شده و تمیز شوند. بنابراین قبل از استفاده از وازلین لب های خود را کاملا تمیز کنید.

حالا بیایید به سوالی که در ذهن همه است پاسخ دهیم.

مطالب مرتبط:

چگونه از ترک خوردن لب ها جلوگیری کنیم

چگونه از ترک خوردن لب ها جلوگیری کنیم
چگونه از ترک خوردن لب ها جلوگیری کنیم

برخی از کارهایی که می توانید برای جلوگیری از ترک خوردن لب انجام دهید عبارتند از:

از دهان نفس نکشید. تنفس دهانی هوای گرم را روی لب‌های شما منتشر می‌کند که می‌تواند منجر به خشکی و ترک خوردن شود.

هنگامی که لب های خود خشک شده اند به لیسیدن ادامه ندهید. مردم آن را تقریبا غیرقابل مقاومت می دانند، اما بزاق شما می تواند خشکی را تشدید کند و لب های شما را حتی بیشتر ترک خورده و پوسته پوسته کند.

هنگامی که لب های خود خشک و ترک خورده اند از لمس مکرر آنها خودداری کنید. این می تواند میکروب ها را به سطح آنها منتقل کند و باعث عفونت شود.

مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن، پوست و لب های خود را هیدراته نگه دارید.

در طول زمستان، برای حفظ رطوبت مطلوب، از یک مرطوب کننده در اتاق خود استفاده کنید. کمبود رطوبت در هوا باعث خشکی پوست به دلیل از دست دادن آب ترانس اپیدرمی می شود.

از محصولات لب حاوی رنگ های مصنوعی و عطرها دوری کنید زیرا می توانند منجر به خشکی و واکنش های آلرژیک شوند. همچنین، بهتر است از محصولات حاوی مواد نگهدارنده و مواد خشن مانند سولفات ها و پارابن ها اجتناب کنید، زیرا روغن های طبیعی را از لب های شما می گیرند و آنها را کم آب می کنند.

از مرطوب کننده لب یا بالم لب با SPF استفاده کنید زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز می تواند باعث خشکی شود.

موادی مانند منتول، دارچین، اسید سالیسیلیک و الکل می توانند پوست را تحریک کرده و آن را خشک و پوسته پوسته کنند. از آنها در محصولات لب خود اجتناب کنید.

لایه برداری کلید اصلی است. به از بین بردن آلودگی ها و آلودگی ها کمک می کند تا پوست صاف شود.

علاوه بر رعایت این نکات، می‌توانید از برخی موادی که می‌توانند لب‌هایتان را خشک کنند نیز اجتناب کنید و از مواد دیگری که می‌توانند آن‌ها را التیام بخشند، استفاده کنید. آنها را در زیر بررسی کنید.

موادی که باید از آن اجتناب کنید که ممکن است لب شما را خشک کند

با توجه به آکادمی پوست، اینها برخی از بدترین متخلفان در لیست هستند:

منتول

اکالیپتوس

طعم ها و رایحه های مصنوعی

کافور

لانولین

اکتینوکسات یا اکسی بنزون

پروپیل گالات

فنل

اسید سالیسیلیک

موادی که می توانند خشکی لب را درمان کنند

اینها برخی از بهترین مواد برای مبارزه با خشکی لب هستند:

سرامیدها

روغن های معدنی

روغن کرچک

کره شیا

کره کاکائو

اکسید روی و اکسید تیتانیوم

وازلین ژله سفید

دایمتیکون

روغن دانه شاهدانه

استفاده از وازلین برای لب های ترک خورده به طور کلی بی خطر است. این رطوبت موجود را در لب های شما به دام می اندازد نه اینکه رطوبت را دوباره پر کند. وازلین همچنین به مبارزه با بیماری های پوستی مانند اگزما و روزاسه کمک می کند. بهترین راه برای درمان ترک های لب این است که ابتدا از یک محصول مرطوب کننده لب (مانند مومیایی کننده لب، ماسک لب، یا چپستیک) استفاده کرده و سپس آن را با وازلین پر کنید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی 



+ 3
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری