پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۰
۶
۰
نسخه چاپی

زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های اردبیل

زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های اردبیل
در سفر به اردبیل، شهری با قدمتی ۴۰ هزار ساله باید کجاها را دید و جاهای دیدنی اردبیل کجاست؟در این مطلب ما به جاذبه های گردشگری اردبیل پرداختیم.

تیتربرتر: جاهای دیدنی اردبیل در تابستان و بهار جزو مقاصد اصلی مسافران بوده و همه از مکان های دیدنی اردبیل بازدید می کنند. استان اردبیل جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثالی دارد که طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نوازوآب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل
دریاچه شورابیل

دریاچهٔ شورابیل دریاچه‌ای در شهر اردبیل است که در خیابان دانشگاه مسیر دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه پیام نور قرار دارد. این دریاچه یکی از جاذبه‌های طبیعی اردبیل می‌باشد. مطالعات زمین‌شناختی نشان می‌دهد که قدمت این دریاچه قدیمی‌تر از دریاچه ارومیه است. شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران می‌باشد. این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده‌است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن از شوری آن کاسته شده به‌طوری‌که نوعی ماهی قزل آلا در آن پرورش داده می‌شود و گستردگی آن به ۱۸۰ هکتار افزایش یافته‌است.

این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است که از آن جمله می‌توان به امکانات قایق‌رانی، پیست دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ پرندگان، تعدادی هتل (مجتمع توریستی کوثر و هتل شورابیل)، یک شهربازی روباز و یک شهربازی سرپوشیده اشاره کرد. این دریاچه از مناطق شکار ممنوع استان اردبیل می‌باشد. با پیشنهاد شهردار اردبیل این دریاچه به منطقه نمونه گردشگری شورابیل تبدیل خواهد شد و از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه احداث پارک صخره‌ای، پارک جنگلی باغ بهشت، رینگ پیاده‌روی با چمن مصنوعی دور دریاچه، مسیر دوچرخه سواری، مسیرهای ورودی جدیدی به داخل دریاچه در ضلع جنوبی و شرقی و همچنین قرار دادن اتوبوس دریایی داخل دریاچه می‌باشد. 

آبشار و آبگرم سردابه

آبشار و آبگرم سردابه
آبشار و آبگرم سردابه

آبشار سردابه، یک چشمه‌ی آب‌گرم معدنی و بسیار مفید دارد و به این ترتیب با سفر به این منطقه می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و ضمن بازدید و تفریح از آبشاری زیبا، از خاصیت‌های درمانی آب‌گرم سردابه نیز بهره‌مند شوید.

چشمه‌ آب‌گرم، سردابه در روستای سردابه و دره‌ای وسیع قرار دارد. آب این چشمه که با گاز سولفید هیدروژن همراه است از چندین شکاف طبیعی از زمین بیرون می‌آید، وارد استخری می‌شود و از آنجا به پایین دره جریان می‌یابد.

روی سنگ‌های کنار استخر و سنگ‌های مسیر آب، اندکی رسوب نخودی‌رنگ دیده می‌شود که از املاح قلیایی و مختصری گوگرد تشکیل شده است.

از ویژگی‌های آب آبشار سردابه می‌توان به گازدار بودن آن اشاره کرد که گاز موجود در آن گاز کربنیک است. بر اساس برآوردها، ارتفاع آبشار سردابه حدود ۱۵ الی ۲۰ متر است که در فصل‌های پربارش میزان حجم جریان آب به بالاترین حد خود می‌رسد. دمای چشمه‌ی آب‌گرم و آبشار سردابه تقریبا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.

آب‌گرم سردابه یا «ساری داوا» برای بیماری‌های یرقان و زردی، بیماری‌های پوستی و استخوانی، خاصیت درمانی دارد و از همین رو هرساله پذیرای سیل مسافران به این منطقه است. وجود هفت دهنه چشمه‌ی آب‌گرم در روستای سردابه این امکان را به گردشگران می‌دهد تا به‌راحتی از این چشمه‌ها استفاده کنند. از مشهورترین این چشمه‌ها می‌توان به «قیه سویی سردابه» اشاره کرد که با بهترین امکانات رفاهی و گردشگری پذیرای گردشگران است.

مطالب مرتبط:

پل معلق شیشه ای هیر

پل معلق شیشه ای هیر
پل معلق شیشه ای هیر

پل معلق شیشه‌ای هیر در شهر هیر در ۲۲ کیلومتری اردبیل در مسیر جاده سرچم قرار دارد. دره «دربند» هیر با حدود ۲۳۴ هکتار وسعت در یک کیلومتری این شهر واقع شده‌است و نهر همیشه پرآبی از میان این دره عبور می‌کند. این دره پوشیده از باغ‌های میوه است و به بهشت گردشگری هیر مشهور شده‌است. این پل نخستین پل معلق شیشه ای قوسی شکل در جهان می‌باشد. در حال حاضر تمامی پل‌های شیشه ای موجود در جهان به صورت مسطح و ثابت ساخته شده‌اند. این پل دارای امکاناتی نظیر زیپ لاین، بگ جامپ و پرش از ارتفاع و شهر بازی کودکان است.

دریاچه نئور

دریاچه نئور
دریاچه نئور

دریاچه نئور در نزدیکی جاده اسالم به خلخال و در خط مرزی استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد. این دریاچه در اصل دو بخش جدا از هم دارد که در فصل بهار و با آب شدن برف کوهستان‌ها، این دو قسمت به‌هم پیوسته و دریاچه‌ نئور شکل می‌گیرد. عمق قسمت‌های مختلف دریاچه نئور در بهار بین پنج تا ۱۳ متر تغییر می‌کند. بخش کوچک‌تر این دریاچه در حدود ۴۰ هکتار و قسمت بزرگ‌تر نزدیک به ۱۸۰ هکتار مساحت دارد.

دریاچه نئور با عنوان منطقه حفاظت‌شده زیر نظر سازمان محیط زیست کشور قرار دارد و اکوسیستم محیطی و اقلیم آن حائز اهمیت است. تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در این دریاچه و اطراف آن، توجه کارشناسان را به خود جلب می‌کند. بیش از ۷۰ گونه گیاهی معطر و دارویی، گرداگرد دریاچه نئور را پوشانده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به شبدر، بابونه، آلاله، کنگر و خاکشیر اشاره کرد. تنوع گونه‌های جانوری در این منطقه نیز بیش از ۹۰ گونه است که از میان آن‌ها می‌توان خرس، راسو، اسب، انواع خفاش و حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند را نام برد.

دریاچه نئور به‌دلیل قرارگیری در مناطق خوش آب و هوای جنگلی و سرسبز، در طول سال مورد توجه طبیعت‌دوستان و گردشگران بسیاری واقع می‌شود. به‌دلیل شهرت کمتر این دریاچه از جاذبه‌های طبیعی اطراف خود، دریاچه نئور بکر و دست نخورده باقی مانده است؛ گرچه روز به روز استقبال طبیعت‌گردان و گردشگران از این منطقه بیشتر می‌شود. اطراف دریاچه نئور از مهم‌ترین سکونتگاه‌های ییلاقی عشایر نیز است.

دیدنی های اطراف دریاچه نئور جاذبه‌های برجسته طبیعی هستند که در سفر به این دریاچه می‌توانید زمانی را به بازدید از این دیدنی‌ها اختصاص دهید. ییلاق سوباتان در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی این دریاچه قرار دارد و جاده‌ای خاکی از قسمت شمال شرقی این دریاچه به‌سمت این ییلاق تماشایی می‌رود. اگر ماشین آفرود داشته باشید پیمودن این مسیر خاکی بسیار ساده می‌شود؛ البته عبور از این جاده با وسایل نقلیه دیگر نیز امکان‌پذیر است.

در طول این جاده نئور به سوباتان از دامنه‌های کوه‌های تالش عبور خواهید کرد و زیباترین دامنه‌های پرگل، چشمه‌های پر آب و دشت‌های سرسبز را خواهید دید. در منطقه ییلاقی سوباتان نیز جاذبه‌های طبیعی زیبایی وجود دارند که لذت سفر شما را دوچندان می‌کنند.

آبشار ورزان در شمال غربی ییلاق سوباتان واقع شده است و در امتداد رودخانه ورزان قرار دارد. این رودخانه از رودخانه لیسار سرچشمه می‌گیرد و در ادامه به آبشار ورزان می‌رسد. ارتفاع آبشار ورزان در حدود ۳۰ متر است و اطراف آن را صخره‌های با شیب زیاد پوشانده‌اند. بالای آبشار حوضچه‌ای مناسب برای آب‌تنی وجود دارد و آب و هوای این منطقه در تابستان برای شنا مناسب است.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو
جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در ۳۰ کیلومتری شهرستان اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین واقع شده و به خاطر داشتن جاذبه‌های منحصربه فرد جنگلی – مرتعی قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اکوتوریسم دارد. از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به تله‌کابین حیران-فندقلو اشاره کرد که از جنگل فندقلو شروع می‌شود. این جنگل دارای درختان مختلف میوه مانند فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی است. با توجه به اینکه درخت فندق بیش از سایر گونه‌ها در این جنگل روییده‌است، این منطقه فندق‌لو نامیده می‌شود. این جنگل در سطحی به طول تقریبی ۲۵ کیلومترمربع پراکنده‌است که از مراتع روستای خانقاه علیا (نمین) واقع در نمین شروع شده و تا شرق روستاهای خانقاه سفلی و آرپاتپه ادامه دارد و در شرق روستای مهدی پستی خاتمه می‌یابد که راه اصلی و آسفالته آن از روستای خانقاه سفلی می‌باشد.

و همچنین می‌توانید در این مکان شاهد گوزن‌های زیبا و محافظت شده بهرمند شوید.

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​نویسنده: زهره شعبانی 



+ 6
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری