پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۰
۸
۰
نسخه چاپی

تصمیم مجلس برای اجرای سربازی حرفه‌ای در ایران

تصمیم مجلس برای اجرای سربازی حرفه‌ای در ایران
حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره دهم مجلس شورای اسلامی،به بررسی حرفه‌ای شدن بحث خدمت سربازی پرداخت.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حرفه‌ای شدن سربازی در ایران، گفت: ضرورت دارد مسئولان اقداماتی را انجام دهند که بحث سربازی به صورت داوطلبانه مدیریت شود.

طرح سربازی حرفه ای چیست؟

بر پایه طرح فوق، طول مدت سربازی از دو سال به پنج سال می‌رسد و در صورت وجود نیروی مازاد بر نیاز، مشمولین از سربازی اجباری معاف می‌شوند، اما تمام مشمولین می‌توانند در صورت تمایل به مدت دو سال، به همراه ۹۰ درصد حقوق نیروهای کادری به استخدام نیروهای مسلح درآیند، این مدت در صورت اعلام نیاز یگان محل خدمت خود به مدت سه سال دیگر نیز تمدید می‌شود. هزینه این طرح نیز از مالیات مشمولینی که به سربازی نمی‌روند تأمین می‌شود، عبارت پیشنهادی برای مالیات مذکور «مالیات بر امنیت» است.

موانع طرح سربازی حرفه ای چیست؟

موانع طرح سربازی حرفه ای چیست؟
موانع طرح سربازی حرفه ای چیست؟

 

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره دهم مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر حرفه‌ای شدن بحث خدمت سربازی، گفت: ما از زمان مجلس هفتم به دنبال طرحی برای حرفه‌ای کردن نظام سربازی در ایران بودیم، در منطقه ما دراغلب کشورها چیزی تحت عنوان خدمت سربازی وجود ندارد و این کشورها سربازی را حرفه‌ای کردند که سرباز به عنوان یک شغل جذب نیروهای انتظامی می‌شود.

وی حرفه‌ای شدن سربازی در کشورها را یک اصل خواند و گفت: این طرح مخالفان جدی‌ای داشت و در مجلس هفتم اجازه ندادند طرح حرفه‌ای شدن سربازی را مطرح کنیم، در مجلس هشتم، اما طرح مذکور را در کمیسیون امنیت ملی مطرح کردیم که شش رای آورد و اعضای کمیسیون با آن مخالفت کردند.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به طرح مجدد این موضوع در مجلس دهم، عنوان کرد: رئیس کل ستاد نیروهای مسلح، مخالفت خود را اعلام کرد و موضوع را فراتر از تصمیم و اختیارات مجلس خواند، از این رو موضوع از دستور کار خارج شد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه تنها نتیجه‌ای که در این مدت گرفته شد، آن بود که حقوق  سربازی را افزایش دادند، گفت: اعلام شد سربازان قریب به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند، اما این امر به معنای حرفه‌ای شدن سربازی در ایران نیست؛ این در حالی است که خدمت سربازی باید درایران حرفه‌ای شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی از سربازان پس از یک دوره دوماهه در بحث آموزش وارد مناطق به شدت خطرناک و مرزی مامور به خدمت می‌شوند، اظهار کرد: این سربازان متاسفانه مجبور به درگیری و چالش با قاچاقچیان حرفه‌ای می‌شوند و بعضا در معرض تهدیدات انتظامی و امنیتی قرار دارند.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سن اغلب این سربازان که قریب به ۱۹ سال است، گفت: جان این جوانان با یک آموزش شبه حرفه‌ای عملا تهدید می‌شود.

مطالب مرتبط:

فلاحت پیشه افزود: در زمان ریاستم در کمیسیون امنیت ملی با حضور در مناطق مرزی شاهد آخرین سربازان کشور در مرزها بودم و معتقدم آن‌ها جزو مظلوم‌ترین خدمتگزاران به مردم هستند.

وی نگاه بر خدمت سربازی را نگاهی رانتی برشمرد و مدعی شد: متاسفانه بر خدمت سربازی یک نگاه رانتی نیز حاکم شده است و برخی از مسئولانی که مخالف داوطلبی شدن خدمت سربازی هستند، فرزندانشان را به سربازی نمی‌فرستند و این فرزندان مردم هستند که به خدمت سربازی فرستاده می‌شوند، جان و مال آن‌ها به خطرمی‌افتد و بدون آموزش در مقابل دشمنان حرفه‌ای قرار می‌گیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی به تشریح دیگر آسیب‌های موجود در بحث سربازی پرداخت و اظهار کرد: آسیبی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که سربازان دوسال از زندگی عقب می‌مانند و بعضا در شرایطی که با روحیه‌شان همخوان نیست، مجبور به خدمت می‌شوند.

فلاحت پیشه با اشاره طرح مطرح شده در مجلس دهم، گفت: طرح مذکور مبنی بر این بود که ستاد کل نیروهای مسلح سالیانه ۱۰ درصد ازنیروهای مورد نیاز برای خدمت سربازی را به صورت پیمانی استخدام کند و از میان داوطلبان و علاقمندان به شغل نظامی و انتظامی این افراد را استخدام کنند، همچنین آموزش مقدماتی سه ماهه و سپس دوره‌های آموزش شش ماهه تخصصی را بگذارنند و از حداقل حقوق پیمانی دولت نیز برخوردار شوند، این امر سبب می‌شد افرادی که علاقمند هستند وارد کار نظامی شوند، ضمن آنکه حقوقشان دیده می‌شد و آینده مشخصی را برای خود ترسیم می‌کردند.

وی افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح پس از پنج سال اگر بین یگان نظامی و انتظامی و نیروی پیمانی سرباز توافق صورت می‌گرفت، می‌توانستند به عنوان نیروی رسمی ارتش، نیروی انتظامی و سپاه فعالیت کنند و اگر هر دو طرف به توافق نمی‌رسیدند سرباز بدون آنکه عمر خود را تلف کرده باشد، می‌توانست در جای دیگری به جامعه خدمت کند.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: متاسفانه این کار صورت نگرفت و معتقدم تصمیم گیرندگان سربازی رفتنِ فرزندان مردم، افراد بی دغدغه‌ای هستند که فرزند خودشان به سربازی نمی‌رود و اگر هم برود در بهترین مکان‌ها خدمت می‌کند و در زمره سربازان خاص است.

فلاحت پیشه با تاکید براینکه یکبار برای همیشه باید این امر حرفه‌ای شود، عنوان کرد: ایران کشوری است با چالش‌های انتظامی و امنیتی، لذا سربازانش باید حرفه‌ای و با حقوق خاص باشند، حال که مسئولان مدعی شده‌اند ماهانه دویست میلیون و ۴۰۰ هزارتومان برای حقوق سربازان پرداخت می‌کنند، به آن معنا است که از نظر بودجه نیز تا حدی امکان آن که سرباز حرفه‌ای استخدام شود، وجود دارد. می‌توانیم با سربازان حرفه‌ای در برابر تنش‌های اجتناب ناپذیر بایستیم.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره جنگ تحمیلی و شهادت بسیاری از افراد، گفت: در جنگ تحمیلی بسیاری از افراد جانباز و شهید شدند، پسران به سربازی می‌رفتند و مردم نیز به سبب اصل دفاع حضور داشتند و هرگاه مشکلی برای کشور پیش آید، مردم پای کار خواهند آمد، اما امروزه باید واقعیت را بپذیریم، اگر در گذشته هرخانواده چند فرزند ذکور داشت، امروز اینچنین نیست و آن‌هایی که تک فرزند دارند، سخت است سرنوشت فرزندانشان را در حوزه‌هایی که مخاطره آمیز است رقم زنند؛ لذا ضرورت دارد مسئولان اقداماتی را انجام دهند که بحث سربازی به صورت داوطلبانه مدیریت شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مهرنوش جمالی



+ 8
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری