پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۲۰
۶
۰
نسخه چاپی

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان کیست؟

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان کیست؟
نمایندگان پارلمان آلمان امروز چهارشنبه اولاف شولتز رهبر حزب سوسیال دموکرات را به عنوان رئیس کابینه این کشور انتخاب کردند و به این ترتیب به 16 سال زمامداری آنگلا مرکل پایان دادند.

به گزارش تیتربرتر؛ پیش از این رهبران ائتلاف جدید سوسیال دموکرات، لیبرال‌ها و سبزها بر سر صدراعظمی اولاف شولتز به توافق رسیده بودند.

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان شد

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان شد
اولاف شولتز صدر اعظم آلمان شد

 

اولاف شولتز وعده داده است که آلمانِ دهه آینده را با برنامه های بزرگ مسکن‌سازی، افزایش حداقل دستمزد و یک صنعت بدون CO2 رهبری کند. وی رهبری حزب سوسیال دموکرات‌ها را در انتخابات ماه سپتامبر و در برابر بلوک محافظه‌کار دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات مسیحی که نزدیک به آنگلا مرکل بودند بر عهده داشت.

پس از ۱۶ سال زمامداری آنگلا مرکل، اتحادیه احزاب مسیحی آلمان، متشکل از دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، به نازل‌ترین سطح آرا در طول تاریخ فعالیت خود سقوط کرد و در نهایت انتخابات را به رقیبش واگذار کرد. هرچند که حزب سوسیال دموکرات نیز موفق به کسب اکثریت آراء نشد و مجبور به تشکیل کابینه ائتلافی شد.

آخرین وضعیت آنگلا مرکل در آلمان

"آنگلا مرکل"، امروز (چهارشنبه) بعد از بیش از 16 سال و حدود 5860 روز از سمت صدر اعظمی آلمان کناره گیری می کند.

اولاف شواتز در پارلمان آلمان با رای اکثریت نمایندگان به عنوان صدر اعظم جدید آلمان انتخاب شد و کابینه موسوم به آمپل (متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال دموکرات ها) بر سر کار آمد.

دقایقی پیش باربل بس، رئیس پارلمان آلمان اعلام کرد که در رای گیری پارلمان 395 نماینده به شولتز رای دادند. 303 نفر هم رای مخالف و 6 نفر هم رای ممتنع دادند.

اولاف شواتز به عنوان چهارمین صدر اعظم سوسیال دموکرات در تاریخچه جمهوری فدرال آلمان انتخاب شد.

به این ترتیب برای اولین بار از سال 2005 یک صدر اعظم از حزب سوسیال دموکرات قدرت را در دست گرفته و برای اولین بار در تاریخچه جمهوری فدرال آلمان ائتلافی متشکل از این احزاب سه گانه موسوم به چراغ راهنمایی شکل گرفت.

احزاب آمپل حدود 419 کرسی در پارلمان جدید آلمان را در اختیار دارند.

16 وزیر جدید کابینه دولت فدرال آلمان هم در پارلمان سوگند یاد می کنند.

به این ترتیب دولت جدید آلمان رسما سکان رهبری این کشور را بر عهده می گیرد. از زمان انتخابات پارلمانی آلمان تا سوگند کابینه جدید دولت ائتلافی حدود 73 روز گذشته است و این زمان بسیار کمتر از زمانی است که دولت قبلی در آلمان روی کار آمد. بعد از انتخابات پارلمانی سال 2017 حدود 171 روز طول کشید تا دولت جدید آلمان بر سر کار آمد.

کابینه جدید آلمان را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

کابینه جدید آلمان را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟
کابینه جدید آلمان را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

 

کابینه جدید آلمان جوان تر و شده و حضور زنان هم در آن بیشتر شده است.

در دولت ائتلافی جدید آلمان رابرت هابک از حزب سبزها، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و حفاظت از اقلیم می‌شود. هابک متولد 1969 در شهر لوبک است و از سال 2018 یکی از دو رهبر حزب سبزها است.

آلنالنا شارلوته آلما بائربوک متولد سال 1980 در هانوفر است. او ریاست وزارت خارجه آلمان را برعهده می‌گیرد. بائربوک از سال 2005 عضو حزب سبزها و از سال 2018 یکی از دو رهبر حزب شده است. وی از سال 2013 عضو پارلمان است. وی تحصیل‌کرده علوم سیاسی در آلمان و اقتصاد و حقوق بین‌الملل در بریتانیا است.

کریستیان ولفگانگ لیندنر متولد سال 1979 و رهبر حزب دموکرات‌‌های آزاد وزارت دارایی را برعهده می‌گیرد. وی از سال 2009 نماینده پارلمان آلمان است و از سال 2013 هدایت حزب را به دست گرفته است. وی افسر رزرو نیروی هوایی آلمان و تحصیل‌کرده علوم سیاسی، حقوق بین‌الملل و فلسفه در دانشگاه بن بوده است.

نانسی فیزر متولد سال 1970 در بادزودن به عنوان اولین زن ریاست وزارت کشور را برعهده می‌گیرد. وی از سال 1988 عضو و از سال 2019 رهبر حزب سوسیال دمکرات در ایالت هسن است. فیزر از سال 2003 نماینده پارلمان در این ایالت است. وی تحصیل‌کرده رشته حقوق است و از سال 2000 به عنوان وکیل در فرانکفورت کار می‌کند.

کارل لاوترباخ متولد سال 1963 در شهر دورن است. او ریاست وزارت بهداشت را برعهده می‌گیرد. لاوترباخ از سال 2001 عضو حزب سوسیال دمکرات است و از سال 2005 نماینده پارلمان آلمان.

کریستینه لامبرشت متولد سال 1965 در شهر مانهایم است. وی وزارت دفاع را برعهده می‌گیرد. لامبرشت در کابینه مرکل وزارت‌خانه‌های دادگستری و همچنین وزارتخانه خانواده، زنان، جوانان و سالمندان را نیز برعهده داشته است. وی از سال 1982 عضو حزب سوسیال دموکرات شد و در سال 1998 به پارلمان راه یافت. لامبرشت تحصیل‌کرده رشته حقوق است و به عنوان استاد و وکیل نیز کار کرده است.

مارکو بوش‌مان متولد سال 1977 در شهر گلزن‌کیرشن است. وی وزارت دادگستری را برعهده می‌گیرد. او از سال 1994 عضو حزب دمکرات آزاد و در سال 2012 دبیر کل حزب بوده است. بوش‌مان در سال 2009 وارد پارلمان آلمان شده است. او تحصیل‌کرده رشته حقوق در دانشگاه بن است و دوره دکترا را در دانشگاه شهر کلن گذرانده است. بوش‌مان تا سال 2009 به‌عنوان وکیل نیز کار می‌کرده است.

آنه اشپیگل متولد سال 1980 در شهر لایمن است و وزارت خانواده، سالمندان، زنان و جوانان را برعهده می‌گیرد. او از سال 1999 رهبر سازمان جوانان حزب سبزها در ایالت رایلند فالتس بود و در همین ایالت از سال 2016 وزارت خانواده، سالمندان، زنان و جوانان را برعهده داشت. اشپیگل تحصیل‌کرده رشته‌های علوم سیاسی، فلسفه و روانشناسی از دانشگاه دارمشتات است.

مطالب مرتبط:

هوبرتوس هایل متولد 1972 در شهر هیلدس‌هایم، وزارت کار و امور اجتماعی را برعهده می‌گیرد. او از سال 1988 عضو حزب سوسیال دموکرات است. هایل در سال 1998 نماینده پارلمان آلمان شد و از سال 2018 وزیر کار و امور اجتماعی در کابینه آنگلا مرکل بوده است. او تحصیل‌کرده علوم سیاسی و جامعه شناسی در دانشگا‌ه‌های پوتسدام و هاگن است.

اشتفی لمکه متولد 1968 در داسائو است. او وزارت حفاظت از محیط زیست، امنیت هسته‌ای و حمایت از مصرف‌کنندگان را برعهده می‌گیرد. او در سال 1989 از بنیانگذاران حزب سبزها در آلمان شرقی بوده و از سال 1994 عضو پارلمان آلمان است. لمکه تحصیل‌کرده رشته کشاورزی در دانشگاه برلین است.

سم اوزدمیر متولد 1965 در اوراخ و خانواده‌اش از اقلیت قومی چرکس‌های ترکیه هستند که در سال 1963 به آلمان مهاجرت کردند. اوزدمیر وزارت کشاورزی را برعهده می‌گیرد. او در سال 1981 عضو حزب سبزها و از سال 2008 تا 2018 به همراه کاترین گورینگ اکهارد رهبر حزب شد. از سال 1994 عضو پارلمان آلمان و از سال 2004 عضو پارلمان اروپا بوده است. او تحصیل‌کرده رشته آموزش علوم اجتماعی در رویتلینگن است.

بتینا اشتارک واتزینگر متولد 1968 در شهر فرانکفورت است. او وزارت آموزش و تحقیقات را برعهده می‌گیرد. اشتارک واتزینگر از سال 2004 عضو حزب دمکرات‌ آزاد است، از سال 2011 عضو رهبری حزب در ایالت هسن و از سال 2017 نماینده پارلمان آلمان است. او تحصیل‌کرده رشته اقتصاد از دانشگاه ماینس و روانشناسی لندن است و از سال 2013 در انستیتوی تحقیقات بازار سرمایه در دانشگاه فرانکفورت فعال بوده است.

فولکر ویسینگ متولد سال 1970 در لنداو است. او وزارت راه و ترابری و دیجیتال را برعهده می‌گیرد. ویسینگ از سال 1998 عضو حزب دموکرات‌های آزاد است و از سال 2011 رهبر این حزب در ایالت راینلند فالتس بوده است. او دارای تحصیلات در رشته حقوق در دانشگاه‌های زارلند و فرایبورگ است و دکتری حقوق را در سال 1997 از دانشگاه مونتسر گرفته است. او سال 2001 قاضی دادگاه شد.

سونیا (Svenja) شولتزه متولد سال 1968 در دوسلدورف است. او هدایت وزارت توسعه و همکاری‌های اقتصادی را برعهده می‌گیرد. شولتزه در کابینه آنگلا مرکل وزارت حفاظت از محیط زیست، امنیت هسته‌ای و حمایت از مصرف‌کنندگان را برعهده داشت. او از سال 1988 عضو حزب سوسیال دموکرات است. شولتزه از رهبران تشکیلات دانشجویی بوده و تا سال 2018 نیز نماینده مجلس ایالتی. او تحصیل‌کرده علوم سیاسی و زبان و ادبیات آلمانی است.

کلارا گیویتز متولد 1976 در پتسدام است. او ریاست وزارت مسکن را برعهده می‌گیرد. گیویتز در سن 16 سالگی و در سال 1992 به عضویت حزب سوسیال دموکرات درآمد. از سال 2008 تا سال 2013 عضو رهبری سوسیال دموکرات‌ها و نماینده مجلس در ایالت براندنبورگ بود. او تحصیل‌کرده رشته علوم سیاسی از دانشگاه پتسدام است.

ولفگانگ اشمیت متولد 1970 در هامبورگ است. او وزیر ماموریت‌های ویژه و رئیس تشکیلات صدر اعظمی خواهد شد. او فرد مورد اعتماد صدر‌اعظم است و از سال 2005 رئیس دفتر اولاف شولتس در سمت‌های دبیر کل حزب سوسیال دموکرات بوده، نماینده مجلس و وزیر دارایی بوده است. اشمیت مرد "پشت پرده" محسوب می‌شود و تحصیل‌کرده رشته حقوق در دانشگاه‌های هامبورگ و بیلبائو اسپانیا است.

کلاودیا روت متولد 1955 در اولم است. او وزارت فرهنگ و رسانه را برعهده می‌گیرد. روت از سال 1987 عضو حزب سبزها است. او دو بار رهبر حزب شده، از سال 1998 عضو پارلمان و از سال 2013 معاون رئیس پارلمان آلمان است. کلاودیا روت تحصیل‌کرده رشته تئاتر، تاریخ، زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه مونیخ است.

دولت جدید آلمان در روزهای آینده بسیار پر کار خواهد بود. برای روزهای پنج شنبه و جمعه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا یک نشست دیجیتال دموکراسی را برنامه ریزی کرده است که در آنجا صدر اعظم جدید آلمان به صورت مجازی برای اولین بار با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد.

آنالنا بائر بوک، وزیر امور خارجه جدید آلمان هم عصر امروز روانه پاریس می شود و از آن جا به بروکسل و ورشو خواهد رفت.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم پیشین آلمان هم از امروز دوران بازنشستگی خود را آغاز می کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی



+ 6
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری