پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۶ دی ۱۴۰۰ ۱۴:۲۶
۶
۰
نسخه چاپی

برنامه یک‌هشتم نهایی جام حذفی 1401

برنامه یک‌هشتم نهایی جام حذفی 1401
قرعه کشی یک هشتم نهایی جام حذفی 1401 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ جام حذفی فوتبال ایران نام مسابقات حذفی فوتبال در ایران است که پیش از سال ۱۳۵۷ جام پهلوی نام داشت. این جام در بزرگداشت و یادبود آزادسازی خرمشهر با عنوان «یادوارهٔ آزادسازی خرمشهر» برگزار می‌شود. به همین مناسبت در سالیان اخیر بازی پایانی این مسابقات در ورزشگاه نفت و گاز اروندان شهر خرمشهر نیز برگزار شده‌است.

زمان برنامه یک‌هشتم نهایی جام حذفی 1401

زمان برنامه یک‌هشتم نهایی جام حذفی 1401
زمان برنامه یک‌هشتم نهایی جام حذفی 1401

 

قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی فوتبال برگزار شد و تیم‌های حاضر در این مرحله حریفان خود را شناختند.

مراسم قرعه کشی مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی (یادواره آزادسازی خرمشهر) فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از ساعت ۱۳ امروز (دوشنبه، ۶ دی) در سالن روابط عمومی سازمان لیگ برگزار شد که نتایج آن به شرح زیر است:

اسامی تیم‌های میزبان ابتدا آمده است:

  • ذوب‌آهن - پرسپولیس
  • مس رفسنجان - پدیده
  • نساجی مازندران - گل‌گهر سیرجان
  • پیکان - استقلال
  • خیبر خرم آباد - صنعت نفت آبادان
  • آلومینیوم اراک - سپاهان
  • مس کرمان - فولاد خوزستان
  • نفت مسجدسلیمان - خلیج فارس ماهشهر

طبق اعلام قبلی مسابقات این مرحله قرار است روز‌های ۲۷ و ۲۸ دی ماه بین هفته‌های پانزدهم و شانزدهم لیگ برتر برگزار شود.

مطالب مرتبط:

تاریخچه جام حذفی فوتبال در ایران

تاریخچه جام حذفی فوتبال در ایران
تاریخچه جام حذفی فوتبال در ایران

 

تیم استقلال با ۷ قهرمانی و ۶ نایب‌قهرمانی در این مسابقات، پرافتخارترین تیم این جام محسوب می‌شود.

هم‌اکنون فدراسیون فوتبال ایران این جام را به صورت تک‌حذفی و تک‌بازی برگزار می‌کند و یکی از سهمیه‌های اصلی ایران در لیگ قهرمانان آسیا به قهرمان جام حذفی تعلق می‌گیرد. قهرمان جام حذفی، نمایندهٔ اصلی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا است و تنها با برگزاری شش مسابقه هر تیمی می‌تواند مستقیماً به آسیا صعود کند. از سال ۱۳۵۵ تاکنون ۳۴ دوره از مسابقات جام حذفی برگزار شده‌است و ۱۴ تیم قهرمانی در این جام را تجربه کرده‌اند.

پیشینه جام حذفی

جام از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴

جام از ۱۳۹۵ به بعد

مسابقات جام حذفی ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ و در دورهٔ ریاست کامبیز آتابای بر فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد. در ابتدا این رقابت‌ها به «جام پهلوی» معروف بود و پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ با نام «جام حذفی» برگزار شد. تیم ملوان بندرانزلی با برتری ۴−۱ برابر تراکتورسازی تبریز در فینال جام حذفی ۱۳۵۵، نخستین عنوان قهرمانی جام حذفی ایران را به خود اختصاص داد.

تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران یک دورهٔ دیگر از مسابقات حذفی به انجام رسید که با قهرمانی تاج تهران همراه بود. پس از آن به دلیل وقوع انقلاب و آغاز جنگ ایران و عراق مسابقات جام حذفی ایران برای ۸ سال (از ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵) برگزار نشد.

در سال ۱۳۶۵ مسابقات جام حذفی دوباره از سر گرفته شد. از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ که لیگ سراسری فوتبال باشگاه‌های ایران وجود نداشت، جام حذفی تنها مسابقات سراسری و ملی ایران به‌شمار می‌رفت و قهرمان آن به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا راه پیدا می‌کرد. با این حال پس از آغاز دوبارهٔ مسابقات لیگ سراسری در ایران و بنیانگذاری مسابقات جام برندگان جام آسیا توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در سال (۹۱–۱۹۹۰)، نحوهٔ مشخص شدن نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی دگرگون شد؛ بدین ترتیب که قهرمان لیگ فوتبال ایران به قدیمی‌ترین و بالاترین سطح مسابقات جام قارهٔ آسیا با نام جام باشگاه‌های آسیا راه می‌یافت و قهرمان جام حذفی ایران راهی مسابقات جام برندگان جام آسیا می‌شد. ای‌اف‌سی (AFC) در فصل ۲۰۰۳−۲۰۰۲، تصمیم به انحلال مسابقات جام برندگان جام آسیا و سوپر جام آسیا گرفت. در پی این تصمیم، قهرمان مسابقات جام حذفی به رقابت‌هایی با نام لیگ قهرمانان آسیا راه می‌یافت که ادامه مسابقات جام باشگاه‌های آسیا بود. از آن پس، قهرمان جام حذفی ایران همواره یکی از نمایندگان فوتبال ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بوده‌است و این موضوع، اهمیت ویژه‌ای را به مسابقات جام حذفی داده‌است.

دوره‌های جام حذفی

جدول زیر نشان دهنده دوره‌های برگزار شده جام حذفی به همراه تعداد تیم‌های حاضر در هر دوره، قهرمان آن دوره و تاریخ‌های آغاز و پایان هر دوره است. در بسیاری از دوره‌های جام حذفی بازی‌های فینال به صورت رفت و برگشتی انجام شد، در آن دوره‌های تاریخ پایان جام حذفی، تاریخ بازی برگشت فینال در نظر گرفته شده‌است. آخرین قهرمان این رقابت‌ها فولاد اهواز است که در اصفهان استقلال را در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ شکست داد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: سیروس احمدی



+ 6
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری