پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۰ ۱۶:۵۲
۱۰
۰
نسخه چاپی

انواع مختلف سرطان سینه که زنان را درگیر می کند

انواع مختلف سرطان سینه که زنان را درگیر می کند
سرطان سینه می‌تواند از نواحی مختلف مانند مجاری، لوبول‌ها و در برخی موارد شدید بافت‌های بین این نواحی شروع شود. انواع مختلف سرطان سینه در زیر ذکر شده است.

تیتربرتر: سرطان سینه تنها یک بیماری نیست بلکه سرطان در مراحل و سرعت های متفاوتی ایجاد می شود. این یک نوع سرطان است که می تواند به قسمت های مختلف بدن ما سرایت کند و به کل سیستم بدن آسیب برساند. درمان‌ها اغلب برای کاهش تأثیر آن انجام نمی‌شود، بلکه برای کاهش خطر وقوع آن انجام می‌شود. این مشکل می تواند خطرناک شود و همچنین در برخی موارد منجر به ایجاد سرطان اولیه سینه شود.

سرطان توبولار پستان

سرطان توبولار پستان
سرطان توبولار پستان

این شایع ترین نوع سرطان سینه است که از داخل مجرای شیر مادر شروع می شود و سپس به آرامی فراتر از آن به بافت های سالم گسترش می یابد. کارسینوم های لوله ای اندازه کوچکی دارند و ممکن است یک ساختار لوله ای شکل باشند و از این رو توبول نامیده می شوند. این نوع سرطان سینه حدود 8 تا 27 درصد از کل سرطان های سینه را تشکیل می دهد. این روزها به دلیل فناوری های پیشرفته این نوع سرطان سینه قبل از اینکه متوجه شود به راحتی شناسایی و درمان می شود. حتی مطالعات نشان داده اند که میانگین سن سرطان توبولار حدود 50 سالگی است. این نوع سرطان در بین مردان بسیار نادر است.

کارسینوم مجرای درجا

این یک سرطان غیر تهاجمی یا پیش تهاجمی است و مرحله اولیه سرطان سینه است. در این نوع سلول‌های سرطانی غیرطبیعی که در داخل غدد شیر یا در پوشش مجرای شیر مادر ایجاد شده‌اند، به‌طور کامل در محل منشأ یا محل خود باقی می‌مانند، زیرا توانایی انتشار هنوز توسعه نیافته است. اگر DCIS درمان نشود، می تواند تهاجمی شود و ممکن است به بافت های سینه اطراف گسترش یابد. تاکنون محققین مواردی را که در آنها تهاجمی می‌شود و در آن‌ها نمی‌شود شناسایی نکرده‌اند و معتقدند چنین سرطان‌هایی شانس بالایی برای تهاجمی شدن دارند. مشاهده شده است که از هر پنج مورد کشف شده، یک مورد سرطان مجرای است. زنی که در این مرحله تشخیص داده می شود معمولاً درمان می شود.

سرطان سینه التهابی

سرطان سینه التهابی سریعترین نوع سرطان سینه در حال رشد است که حدود 1 تا 4 درصد از انواع سرطان سینه را تشکیل می دهد. این نوع سرطان نام خود را به این دلیل گرفته است که فرد مبتلا به آن ممکن است ظاهر قرمز و ملتهب پوست سینه را تجربه کند و حتی ممکن است هنگام لمس احساس گرما و حساسیت کند. حتی ممکن است پوست شبیه پوست حفره دار پوست پرتقال باشد. از دیگر عوارض این سرطان می توان به قرمزی و تورم و مسدود شدن کانال های ریز در بافت سینه اشاره کرد.

این کانال های کوچک کانال های لنفاوی نامیده می شوند. میانگین سن تشخیص 52 تا 57 سال بسته به کیفیت زندگی است. مطالعات همچنین نشان داده است که افراد دارای اضافه وزن بیشتر از هر نوع دیگری در معرض ابتلا به سرطان سینه التهابی هستند. مانند هر سرطان سینه دیگری، این نیز می تواند مردان را تحت تأثیر قرار دهد، اما نه به اندازه ای که برای زنان ایجاد می کند. سینه‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند بزرگ می‌شوند و ناحیه بسیار خارش‌دار می‌شود.

سرطان سینه مخاطی

سرطان سینه مخاطی
سرطان سینه مخاطی

موسینوس که به کلوئید نیز معروف است، نوعی سلول سرطانی سینه است و به این دلیل نامیده می شود که تنها با کمک میکروسکوپ قابل مشاهده است. این یک ویژگی بسیار رایج است که ممکن است در حین مشاهده متوجه انواع موسینوس سلول های سرطان سینه با انواع دیگر مانند انواع مهاجم شود. حدود 2 درصد از تمام سرطان های سینه مربوط به سرطان های مخاطی سینه است.

سرطان سینه مردانه

همانطور که همه ما می دانیم که سرطان سینه یک بیماری زنانه نیست بلکه یک مرد نیز می تواند با این سرطان مواجه شود. علیرغم این واقعیت که سرطان سینه در بین مردان نادر است، انتظار می‌رود که کمتر از 1 درصد از کل مشکلات سرطان سینه رخ دهد. مردان برای ابتلا به سرطان سینه نیازی به سینه ندارند. هر فردی چه مرد و چه زن دارای بافت سینه است. بنابراین گاهی اوقات حتی مردان به دلیل سطوح هورمونی غیرطبیعی یا مصرف برخی داروها، بافت واقعی غده سینه را تشکیل می دهند.

کارسینوم لوبولار در محل

کارسینوم لوبولار در محل
کارسینوم لوبولار در محل

LCIS ​​ناحیه ای با نرخ رشد غیر طبیعی سلولی است که خطر ابتلا به سرطان سینه مهاجم را در فرد افزایش می دهد. لوبولار اساساً به معنای رشد سلول‌های غیرطبیعی است که در غدد تولیدکننده شیر، لوبول‌ها و در انتهای مجاری پستان شروع به رشد می‌کنند. این یک سرطان درجا است که به این معنی است که در محلی که رشد می کند، مثلاً لوبول باقی می ماند و به نواحی اطراف گسترش نمی یابد. افرادی که با LCIS تشخیص داده می شوند معمولا بیش از یک لوبول مبتلا دارند.

اگرچه نام نشان می دهد که این یک سرطان سینه است، اما سرطان سینه نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرطان سینه در برخی از زمان ها در آینده زیاد است. LCIS ​​معمولاً در سنین 40 تا 50 سالگی قبل از یائسگی تشخیص داده می شود. دیده شده است که تقریباً 10 درصد از زنانی که قبلاً برای این تشخیص مراجعه کرده اند یائسه شده اند.

این یک بیماری غیرمعمول است و محققان نمی‌دانند چند نفر واقعاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند، زیرا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند.

مطالب مرتبط:

سرطان سینه در دوران بارداری

سرطان سینه در دوران بارداری
سرطان سینه در دوران بارداری

یک زن باردار نیز ممکن است در این مرحله از زندگی خود سرطان سینه را تجربه کند. دلیل سرطان سینه حاملگی نیست و ممکن است در این مدت فرد خود را درمان کند. درمان در این مدت باعث فشار اضافی می شود و ممکن است دلیل نگرانی برای کودک متولد نشده باشد. اغلب برای کودک و مادر به یک موقعیت آسیب زا و دشوار تبدیل می شود.

زنان باردار باید مطمئن شوند که به درستی با جراح زنان و زایمان خود ارتباط برقرار کرده و بر اساس آن دارو دریافت کنند. این روزها چندین گزینه درمانی برای درمان این نوع سرطان سینه در دسترس است. اگر در این مرحله حساس از زندگی خود از سرطان سینه رنج می برید، باید مراقبت بیشتری انجام شود.

بیماری پاژه نوک پستان

این نوع سرطان از مجاری پستان شروع می شود و سپس به پوست نوک سینه ها و در نهایت به آرئول، نواحی تیره اطراف نوک سینه گسترش می یابد. به ندرت یافت می شود و یک درصد از انواع مختلف سرطان سینه را تشکیل می دهد. این امر باعث می شود که پوست نوک پستان و آرئول پوسته پوسته، قرمز و پوسته پوسته به نظر برسد و اغلب منجر به خونریزی می شود. حتی ممکن است در این مدت احساس خارش یا سوزش داشته باشید.

کارسینوم مدولاری پستان

کارسینوم مدولاری پستان
کارسینوم مدولاری پستان

کارسینوم مدولاری شکل نادری از سرطان سینه است که تنها 5 درصد از انواع سرطان سینه را شامل می شود. این مدولاری نامیده می شود، زیرا شکل رشد بافت نشان دهنده اندام "بصل النخاع" در مغز است. این نوع سرطان به طور کلی در یک سینه یافت می‌شود و در مقایسه با سایر انواع سرطان از نظر رشد تهاجمی کمتری دارد.

کارسینوم مدولاری از مجرای شیر پستان شروع می شود و به تدریج از آن خارج می شود. این سرطان معمولاً برای زنان بین گروه سنی 40 تا 50 سال شناخته شده است. از آنجایی که به سرعت رشد نمی کند، گسترش آن به غدد لنفاوی خیلی زود اتفاق نمی افتد. به همین دلیل است که درمان این نوع سرطان در مقایسه با سایر انواع سرطان سینه آسان است.

تومورهای فیلود پستان

تومورهای فیلودها آنهایی هستند که به شکل یک برگ رشد می کنند که به آنها "Phyllodes" می گویند. این تومورها معمولاً در زنان 40 ساله با یک علامت رایج توده در سینه شناسایی می شوند. تومورهای فیلود اغلب خوش خیم هستند و به ندرت بدخیم می شوند. از این رو، آنها برای برداشتن جراحی مناسب هستند.

تومورهای فیلود را می توان در مراحل اولیه تشخیص داد و از این رو می توان به سرعت قبل از گسترش آن، درمان را ارائه داد. اندازه رشد معمولاً از 2 تا 3 سانتی متر متغیر است، اما در مراحل پیشرفته، می تواند بزرگتر از 5 سانتی متر باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که Phyllodes رگ های زیر پوست را منفجر کند و از این رو ممکن است رنگ آبی زیر پوست مشاهده شود.

سرطان سینه متاستاتیک

سرطان متاستاتیک مرحله پیشرفته سرطان است که در آن سرطان به تمام اندام های اصلی بدن مانند کبد، مغز، ریه ها، کلیه ها و غیره گسترش یافته است. به این مرحله سرطان 4 می گویند و ماهیت تهاجمی دارد. سلول های تومور سلول های سالم را از بین می برند و به غدد لنفاوی و جریان خون گسترش می یابند. آنها به مکان جدیدی مهاجرت می کنند و رشدهای کوچکی را تشکیل می دهند.

سرطان متاستاتیک بسیار بدخیم و تهدید کننده زندگی است. با تأثیر گذاشتن بر تک تک سلول ها و بافت های بدن، طول عمر فرد را به شدت کاهش می دهد.

انواع سرطان سینه

انواع سرطان سینه
انواع سرطان سینه

 

کارسینوم مجرای نفوذی

به این نوع سرطان، کارسینوم مجرای مهاجم نیز می‌گویند که نام خود را از ماهیت مهاجم آن گرفته است. سلول های تومور در این نوع سرطان به سلول ها و بافت های اطراف حمله می کنند تا رشد جدیدی را آغاز کنند. این سرطان از مجاری شیر پستان شروع می شود و به سرعت در داخل و خارج از سینه گسترش می یابد.

زیر انواع مولکولی سرطان پستان

بر اساس اطلاعات ژنتیکی بیان شده در سلول های تومور، پنج نوع فرعی سرطان سینه وجود دارد:

  • لومینال A
  • لومینال B
  • سه گانه منفی / پایه مانند
  • نوع HER2

این شاخص ها عمدتاً برای مطالعه تحقیقاتی استفاده می شوند و به هیچ وجه نمی توان از آنها برای تصمیم گیری در مورد درمان استفاده کرد.

سرطان سینه در صورت تشخیص زودهنگام و درمان، بقای بهتری دارد. خود ارزیابی و معاینات منظم بهترین راه برای جلوگیری از ربودن سلول های سرطانی زندگی شماست. در حالی که هیچ دلیل خاصی برای هر نوع سرطان وجود ندارد، پیروی از رژیم غذایی سالم با مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان، کاهش مصرف الکل و تنباکو، تشویق به تغذیه با شیر مادر و غیره می تواند تا حدودی از آن پیشگیری کند. خودآگاهی بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری کشنده است.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی 



+ 10
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری