پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۰ ۱۸:۰۲
۱۴
۰
نسخه چاپی

بزرگترین جزایر جهان در سال 2022

بزرگترین جزایر جهان در سال 2022
آیا نمی دانید بزرگترین جزیره جهان چیست؟ ممکن است تعجب کنید.

تیتربرتر: پیدا کردن بزرگترین جزایر جهان آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. به عنوان مثال، خیلی واضح نیست که دقیقاً چه چیزی یک جزیره را در مقابل یک قاره تشکیل می دهد. استرالیا چگونه به عنوان یک قاره و در عین حال گرینلند یک جزیره طبقه بندی می شود؟ تا آخر مقاله را بخوانید تا متوجه شوید.

لیست ما از بزرگترین جزایر جهان بر اساس مساحت کل زمین است. از بریتانیای کبیر تا پاپوآ گینه نو و همه چیز در این بین، بیایید دریابیم.

10. جزیره السمر (196236 کیلومتر مربع)

جزیره السمر
جزیره السمر

جزیره السمیر سومین جزیره بزرگ کانادا است. این جزیره بزرگ‌ترین جزیره جزایر ملکه الیزابت در استان نوناووت است و با کوه‌های مواج و یخ‌های دیدنی مشخص می‌شود.

جزیره السمیر کانادا که بین خلیج بافین و اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است، پر از تاریخ است و عناصر جغرافیایی را در خود جای داده است که قدمت آنها به آخرین عصر یخبندان می رسد. اینها شامل مجموعه ای از سنگ های رسوبی و قفسه یخی وارد هانت است که قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد.

9. بریتانیای کبیر (209331 کیلومتر مربع)

بریتانیای کبیر
بریتانیای کبیر

بزرگترین جزایر بریتانیا، بریتانیای کبیر جزیره ای است که در اقیانوس اطلس شمالی واقع شده و توسط کانال مانش و دریای شمال از قاره اروپا جدا شده است. این جزیره علیرغم خروج چشمگیر و تبلیغاتی آن از اتحادیه اروپا بزرگترین جزیره اروپا است.

بریتانیای کبیر با ترکیب کشورهای انگلستان، اسکاتلند و ولز نیز بخشی از بریتانیا است. انسان ها برای بیش از 500000 سال در بریتانیای کبیر زندگی کرده اند و لندن، بزرگترین شهر آن، همچنان گردشگران را از سراسر جهان در جستجوی سهم خود از تاریخ و فرهنگ جذب می کند.

8. جزیره ویکتوریا (217291 کیلومتر مربع)

جزیره ویکتوریا
جزیره ویکتوریا

جزیره ویکتوریا با بیش از 320 مایل طول، دومین جزیره بزرگ در مجمع الجزایر قطب شمال کانادا است. این جزیره توسط توماس سیمپسون کاشف قطب شمال در اوایل دهه 1830 کشف شد، این جزیره به نام ملکه ویکتوریا نامگذاری شد.

علیرغم وجود قرن ها، این جزیره هنوز پرجمعیت است، کمی بیش از 2000 نفر این جزیره را خانه می دانند. معروف ترین مناظر این جزیره، دهانه برخوردی تونونیک است که در اثر برخورد شهاب سنگی که حدود 350 میلیون سال پیش در اینجا فرود آمد، ایجاد شد.

7. هونشو (225800 کیلومتر مربع)

هونشو
هونشو

هونشو بزرگترین جزیره از چهار جزیره بزرگ ژاپن است. علیرغم اینکه بین دریای ژاپن و اقیانوس آرام قرار دارد، در واقع بخشی از سرزمین اصلی ژاپن محسوب می شود. با بیش از 800 مایل طول، بیش از نیمی از اندازه ژاپن است!

جزیره هونشو خانه برخی از نمادین ترین شهرهای ژاپن مانند توکیو، هیروشیما و اوزاکا است. همچنین کوه فوجی - مرتفع‌ترین کوه ژاپن - و دریاچه بیوا، بزرگترین دریاچه کشور در این شهر قرار دارد.

6. سوماترا (443065 کیلومتر مربع)

سوماترا
سوماترا

سوماترا ششمین جزیره بزرگ جهان و دومین جزیره بزرگ اندونزی است. واقع در ناحیه فرورانش صفحات تکتونیکی هند و استرالیا و اوراسیا، اغلب زلزله و سونامی را تجربه می کند.

این جزیره که توسط جنگل های بارانی استوایی زیبا احاطه شده است، بسیاری از جذابیت های این جزیره طبیعت نسبتاً دست نخورده و حیات وحش آن است. برخی از گونه های در خطر انقراض آن عبارتند از ببر سوماترا، اورانگوتان سوماترایی و کرگدن سوماترا.

مطالب مرتبط:

5. جزیره بافین (507451 کیلومتر مربع)

جزیره بافین
جزیره بافین

جزیره بافین بزرگترین جزیره کانادا است. علیرغم مناظر خارق‌العاده آبدره‌ها، دریاچه‌های آب شیرین و پارک‌های ملی مملو از یخچال‌های طبیعی، این جزیره با میانگین دمای سالانه منفی هشت درجه سانتی‌گراد، یکی از غیر مهمان‌پذیرترین جزایر روی زمین است.

این جزیره که به افتخار کاشف بریتانیایی ویلیام بافین نامگذاری شده است، در نزدیکی دایره قطب شمال قرار دارد. به همین دلیل، بیشتر به دلیل مناظر شگفت انگیزش از شفق شمالی یا تماشای منظره نادری از گرگ های قطب شمال، خرس های قطبی و لمینگ هایی که این جزیره را خانه می نامند، بازدید می شود.

4. ماداگاسکار (587,041 کیلومتر مربع)

ماداگاسکار
ماداگاسکار

ماداگاسکار در ساحل شرقی آفریقا در وسط اقیانوس هند واقع شده است. این جزیره به خاطر حیات وحش شگفت انگیزش با حدود 250000 گونه جانوری از جمله لمورهای معروف دم راه راه مشهور است. جالب اینجاست که دو سوم حیات وحش آن را نمی توان در هیچ جای دیگری روی زمین یافت.

ماداگاسکار با قدمت بیش از 100 میلیون سال، سومین سیستم مرجانی بزرگ جهان را نیز در خود جای داده است که فرصت های عالی غواصی را در آب های گرم اقیانوس هند ایجاد می کند.

3. بورنئو (748168 کیلومتر مربع)

بورنئو
بورنئو

بورنئو جزیره بزرگی است که اندازه آن تقریباً دو برابر آلمان است. این جزیره همچنین تنها جزیره ای است که توسط سه کشور برونئی، مالزی و اندونزی اداره می شود، اما اکثریت جزیره در قلمرو اندونزی است.

بورنئو قدیمی ترین جنگل بارانی روی زمین است که قدمت آن به بیش از 100 میلیون سال می رسد. در میان شاخ و برگ های سبز سرسبز، حیات وحش شگفت انگیزی مانند اورانگوتان بورنئو و خفاش میوه دایاک - دو گونه در خطر انقراض که در هیچ کجای زمین یافت نمی شوند، وجود دارد.

2. گینه نو (785753 کیلومتر مربع)

گینه نو
گینه نو

گینه نو جزیره ای بزرگ است که بیش از 1500 مایل طول دارد. مانند بورنئو، این کشور توسط بیش از یک کشور اداره می شود، اندونزی و پاپوآ گینه نو در اینجا حکومت می کنند.

از آنجایی که اولین ساکنان انسانی آن بیش از 40000 سال پیش در جزیره ساکن شده اند، قرن ها به دلیل ذخایر عظیم مس و طلا مورد توجه بوده است.

جزیره گینه نو توسط تنگه تورس از استرالیا جدا می شود که یک طرف آن دریای مرجان و از طرف دیگر دریای آرافورا قرار دارد. جالب اینجاست که گینه نو بزرگترین جزیره ای است که هم در نیمکره جنوبی و هم در اقیانوسیه یافت می شود.

1. گرینلند (2,130,800 کیلومتر مربع)

گرینلند
گرینلند

گرینلند بزرگترین جزیره در جهان است و تنها به دلیل جمعیت آن، وضعیت قاره را از دست می دهد. این کشور که بین اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد، قلمروی مستقل از دانمارک است و علیرغم وسعت آن، عمدتاً خالی از سکنه است.

بیش از 50000 نفر در آن زندگی می‌کنند و بیشتر زمین آن از یخچال‌های غیرقابل مهمان‌نواز، بزرگترین یخچال‌های خارج از منطقه قطبی و دومین لایه‌های یخی بزرگ روی کره زمین تشکیل شده است. هیچ جاده ای برای اتصال شهرهای اصلی جزیره وجود ندارد و جمعیت گرینلند برای زنده ماندن به ماهیگیری، آب بندی و صید نهنگ متکی است. بسیاری از مردم از گرینلند بازدید می کنند تا پارک ملی گرینلند شمال شرقی، بزرگترین پارک ملی جهان را کشف کنند.

در حالی که هیچ قانون رسمی وجود ندارد که تفاوت‌های بین یک جزیره و یک قاره را مشخص کند تا گرینلند را به عنوان یک قاره بالقوه رد کند، گرینلندی‌ها سرسخت هستند آنها خود را جزیره‌نشین می‌دانند.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهره شعبانی 



+ 14
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری