پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۲ دی ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳
۱۱
۰
نسخه چاپی

عملکرد دولت سیزدهم در بورس چگونه است؟

عملکرد دولت سیزدهم در بورس چگونه است؟
به گفته کارشناسان نشانه‌های امیدوار کننده‌ای در بازار دیده می‌شود اما به نظر می‌رسد نیروهای نزولی قدرت بیشتری دارند. معاملات امروز محک عیار صعودی بازار است.

به گزارش تیتربرتر؛ تحلیلگران و فعالان بورس امیدوارند شاخص بورس همان مسیر میل به صعود را ادامه دهد.

عملکرد دولت در بازار سرمایه 

عملکرد دولت در بازار سرمایه 
عملکرد دولت در بازار سرمایه 

 

محمد رضا حسینی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در پیش نویس اول اصلاح قانون بازار سرمایه در راستای پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در بازار بورس اصلاحاتی ایجاد شده است گفت: طبق این قانون، نماینده ای از کانون سهامداران حقیقی به شورای عالی بورس اضافه و یک شرایط عمومی برای اعضای غیرحقیقی عضو شورای عالی بورس در نظر گرفته شده است.

معاملات بازار سهام در روز سه شنبه با نوسان محدودی دنبال شد و این در حالی بود که حرکت شاخص بورس روبه جلو بود. البته بازار سهام در شرایطی این حرکت روبه جلو را به ثبت رساند که شاخص های عملکردی بازار سهام سیگنال مثبتی را در این خصوص ارسال کرده بودند و بازار هم به تبعیت از همین سیگنال وارد محدوده مثبت شد.

شاخص های عملکردی بورس و فرابورس چه می گویند

معاملات روز چهارشنبه بازار سهام هم با توجه به مقاومت حقوقی ها و کاسته شدن از شدت خروج حقیقی ها از بازار سهام می تواند در همان محدوده مثبت دنبال شود، هر چند که فشار طبیعی عرضه ها در روز پایانی کاری میتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. البته با تحرکات مثبت در بازار ارز که قیمت دلار را به سمت کانال ۲۸ هزار تومان هدایت کرد، بازار سیگنال های مثبتی از بازار ارز هم دریافت کرد.

شاخص های عملکردی بازار سهام اگرچه با دریافت سیگنال های مثبت در محدوده مثبت دنبال میشود اما از وین هم سیگنال های مثبتی دریافت کرده که برآیند آن ها میتواند بازار را در یک موقعیت امیدوارکننده ای قرار دهد. با این وصف آنچه بازار سهام را تحت تاثیر قرار میدهد تحرکات بازار ارز و البته برآیند مثبت شاخص های عملکردی بازار سهام در روز سه شنبه است.

تازه ترین نظرسنجی نشان میدهد که بازار در روز چهارشنبه در همان محدوده مثبت دنبال میشود اما آنچه معاملات روز چهارشنبه را با حساسیت بیشتری روبه رو خواهد کرد، تحرکات دوباره خریداران در بازار ارز است که میتواند سیگنال های مثبتی به بازار سهام ارسال کند. از وین هم خبر میرسد که حساسیت ها بالا رفته و نشان آن را ترافیک رفت و آمد هیئت های مذاکره کننده میدانند که البته دو طرف از آن با عنوان حرکت روبه جلو یاد میکنند.

با این وصف تحلیلگران و فعالان بازار سهام امیدوارند بازار در روز چهارشنبه هم با همان تکرار و تداوم میل به صعود شاخص بورس روبه رو شود.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در پایان دی 1400

پیش بینی بورس در پایان دی 1400
پیش بینی بورس در پایان دی 1400

 

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اصراری که وزارت اقتصاد و سازمان بورس داشتند و موافقت آقای رئیس جمهور قرار بر این شد که اجزایی از بندهای ده‌گانه که نیازمند به حمایت بودجه‌ای داشته اند در قالب مصوبه رسمی به مجلس بروند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصادی در حاشیه جلسه کمیسیون های مجلس گفت: بورس آیینه تمام نمای اقتصاد ایران است؛ تمام وزارت خانه‌ها و تمام بخش‌ها و تمام تحولات خارجی و داخلی کشور، خود را در آیینه تمام نمای بورس نمایان می کنند و وظیفه دولت این است که سازماندهی بورس را به صورت رقابت‌پذیر و شفاف و با قدرت نقدشوندگی بالا اجرا کند.

نقد شوندگی در بازار سهام باید با حداکثر شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت از گروه‌هایی که صدای آنها به گوش نمی‌رسد مانند سهامداران خرد و سهامداران حقیقی که از سال ۹۷ به جمعیت آنها افزوده شده است صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: برخی از نمایندگان دغدغه ای داشته اند مبنی بر اینکه اجزا ده بسته پیشنهادی دولت که در ستاد اقتصادی تصویب شده بود برای صنایع بورسی بازتابی در لایحه ۱۴۰۱ نداشته است؛ بنده به خدمت ایشان عرض کردم که با توجه به اصراری که وزارت اقتصاد و سازمان بورس داشتند و موافقت آقای رئیس جمهور قرار بر این شد که اجزایی که نیازمند درج در بودجه دارند – برخی از آنها ما به ازا بودجه ای ندارند و کاملا قادر به پیاده سازی هستند – در یک مصوبه رسمی و با امضا شخص آقای رئیس جمهور خدمت محلس ابلاغ شود که رسما به عنوان پیام دولت در حمایت از صنایع بورسی در زمره مصوبات لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار خواهد گرفت.

در معاملات روز گذشته بورس تهران نشانه‌های امیدوار کننده‌ای در بازار دیده شد اما معاملات امروز محک عیار صعودی بازار خواهد بود. آیا بورس هفته را صعودی به پایان می‌برد؟

برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه 22 دی- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس هزار و 927 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 334 هزار و 683 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 285 واحد بالا آمد و در رقم 353 هزار و 396 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 47 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 65 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 301 نماد رشد قیمت و 352 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 43 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های قند قزوین (قزوین)، شرکت سپنتا (فپنتا) و شرکت سازه پویش (خپویش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های ریل سیر کوثر (حسیر)، آسیا سیر ارس (حآسا) و سرمایه گذاری مراث فرهنگی (سمگا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در بورس نمادهای غشصفا (شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان)، لبوتان (شرکت بوتان) و چافست (شرکت افست) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس (سدبیر)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) و شرکت پاکدیس (غدیس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 23 میلیارد تومانی بسته شد.

 ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 11 درصد کاهش یافت و 107 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد افت کرد و در رقم 84 میلیارد تومان ایستاد. 

روز سه‌شنبه نماد سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فراهنگی) با صف‌ خرید 19 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سمگا، نمادهای حسیر (شرکت ریل سیر کوثر) و غصینو (شرکت صنعتی مینو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 31 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و قنیشا (شرکت قند نیشابور) بیشترین صف فروش داشتند.

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که دیروز روند نزولی شاخص کل بورس تهران پس از 3 روز متوقف شد. در سه روز ابتدایی هفته شاخص کل بیش از 30 هزار واحد نزول کرد و در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

اما روز سه‌شنبه رقم پول حقیقی خروجی 122 میلیارد تومان –معادل 45 درصد- کاهش یافت و شاخص کل هزار و 927 واحد رشد کرد. به علاوه شاخص هم وزن رشد کرد و نیمی از نمادها رشد قیمت داشتند. با این وصف می‌توان گفت بازار سهام به تعادل نسبی رسید.

اما معاملات دیروز 2 نکته منفی هم داشت. معاملات بازار با مازاد عرضه 23 میلیارد تومانی بسته شد و ارزش سمت عرضه‌ی بازار از سمت تقاضا بیشتر بود، همچنین سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی بیشتر از سرانه خرید حقیقی بود. سرانه فروش هر معامله‌گر حقیقی 14.7 میلیارد تومان بود و سرانه خرید 11.8 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات 12 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 107 میلیارد تومان بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری