پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۵۳
۸
۰
نسخه چاپی

شیلان فؤاد رئیس جمهور عراق می شود؟ + عکس

شیلان فؤاد رئیس جمهور عراق می شود؟ + عکس
یک زن برای نخستیم بار برای تصدی پست ریاست‌‌جمهوری عراق نامزد شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ «شیلان فؤاد» نخستین زن کُرد عراقی است که اعلام کرده، برای تصدی پست ریاست‌‌جمهوری عراق نامزد شده است.

مقام ریاست‌جمهوری در عراق تشریفاتی است و نخست‌وزیر مهمترین مقام اجرایی کشور به شمار می‌رود.

رئیس جمهوران عراق (تاکنون - ۱۹۵۸)

  1. محمد نجیب الربیعی (۱۹۵۸-۱۹۶۳)
  2. عبدالسلام عارف (۱۹۶۳-۱۹۶۶)
  3. عبدالرحمن عارف (۱۹۶۶-۱۹۶۸)
  4. احمد حسن البکر (۱۹۶۸-۱۹۷۹)
  5. صدام حسین (۱۹۷۹-۲۰۰۳)
  6. غازی مشعل عجیل الیاور (۲۰۰۴-۲۰۰۵)
  7. جلال طالبانی (۲۰۰۵- ۲۰۱۴)
  8. فؤاد معصوم (۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ - ۲ اکتبر ۲۰۱۸)
  9. برهم احمد صالح (۲ اکتبر ۲۰۱۸ - تا اکنون)

شورای حکومتی موقت عراق

  • محمد بحرالعلوم
  • ابراهیم جعفری
  • احمد چلبی
  • ایاد علاوی
  • جلال طالبانی
  • عبدالعزیز حکیم
  • عدنان پاچه چی
  • مسعود بارزانی
  • عزالدین سلیم

شیلان فؤاد در عراق نامزد ریاست‌جمهوری شد

شیلان فؤاد در عراق نامزد ریاست‌جمهوری شد
شیلان فؤاد در عراق نامزد ریاست‌جمهوری شد

 

«شیلان فؤاد» شخصیت مستقل کُرد اعلام کرد که نامزد ریاست‌جمهوری عراق شده است و نامزدی یک زن برای این پست برای نخستین بار در عراق روی می‌دهد و نشانگر آن است که که زنان نیز مانند مردان می‌توانند دولت را مدیریت کنند و بالاترین مناصب را در آن داشته باشند.


شیلان فواد به شبکه رووداو گفت، تلاش می‌کند اولین زن مستقل به عنوان نماینده ملت کشورش باشد که ریاست‌جمهوری عراق را به دست می‌گیرد.

۲۶ نامزد برای ریاست‌جمهوری عراق ثبت نام کرده‌اند که ۱۱ تن سیاستمدار کرد هستند در میان آنها شیلان فواد نیز حضور دارد.

شیلان فواد یک شخصیت مستقل است و سابقه فعالیت سیاسی ندارد و در صورت پیروزی در این پست نخستین زنی خواهد بود که ریاست‌جمهوری را در عراق و نیز کشورهای عربی به دست می‌گیرد.

فواد اشاره کرد: با فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی به مذاکره خواهد پرداخت تا از او در داخل پارلمان برای پیروزی در این پست حمایت کنند.

وی درباره رقابت ایجاد شده بین دو حزب بزرگ کرد یعنی حزب‌ دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان عراق افزود: هیچ مشکلی در نامزدی‌اش وجود ندارد و او با رهبران فراکسیون‌ها و احزاب در این باره مذاکره می‌کند و در دو روز آینده جزئیات آن منتشر خواهد شد.

این نامزد ریاست‌جمهوری عراق  گفت، مسؤول امور زنان در وزارت دفاع عراق بوده و با این گام تمایلی برای تثبت نقش زن در ریاست‌جمهوری عراق ایجاد کرد.

فواد به ۲۲۰ رای در داخل پارلمان نیاز دارد تا پیروز شود.

فواد گفت، طرح خاصی برای مقابله با مشکلات و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عراق دارد و  برنامه‌هایش متمرکز  بر امنیت، فقر و بیکاری است.

در عراق طبق یک عرف قانونی، پست‌های کلیدی کشور شامل نخست‌وزیری، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان، به ترتیب به شیعیان، کردها و اهل سنت می‌رسد. 

در نخستین اقدام پس از انتخاب رئیس پارلمان، باب نامزدی ریاست‌جمهوری به دستور رئیس پارلمان باز خواهد شد و نامزد ریاست‌جمهوری برای دستیابی به این پست، نیازمند رأی دوسوم اعضای پارلمان (دست کم ۲۱۰ نفر) است. اگر هیچ یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری این آراء را کسب نکند، همان‌طور که در دوره‌های پیش برای «جلال طالبانی»، «فؤاد معصوم» و «برهم صالح» نیز روی داد، بین دو نامزد دارای بیشترین آرا مجدد رأی‌گیری می‌شود و صرف‌نظر از تعداد آراء کسب‌شده، کسی که حائز بیشترین رأی شود، رئیس‌جمهور اعلام می‌شود.

یک زن در عراق نامزد ریاست‌جمهوری شد

درست است که در نخستین نشست پارلمان پنجم عراق که نهم ژانویه جاری با جنجال و حاشیه زیادی برگزار شد و رئیس پارلمان انتخاب شد و وی باب نامزدی برای ریاست‌جمهوری را باز کرد اما پنجشنبه پیش، دادگاه فدرال عراق در حکمی  فعالیت هیئت رئیسه پارلمان را موقتاً تعلیق کرده است و هنوز سرنوشت ریاست پارلمان و تصمیم او در خصوص باز شدن باب نامزدی ریاست‌جمهوری مشخص نیست.

برخی منابع می‌گویند که در این دوره؛ «هوشیار زیباری» یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق و وزیر خارجه اسبق عراق برای پست ریاست جمهوری عراق نامزد خواهد شد. اگر زیباری مدارک خود را به پارلمان ارائه کند، این اولین بار خواهد بود که حزب دموکرات نامزدی را برای پست ریاست جمهوری معرفی می‌کند.

 از سوی دیگر منابعی در اتحادیه میهنی کردستان عراق گزارش داده‌اند که این حزب، همچنان «برهم صالح» رئیس جمهور کنونی را برای تصاحب پست خود در دور دوم معرفی خواهد کرد.

«رزگار محمد امین» یکی از قضات محاکمه «صدام حسین» دیکتاتور معدوم عراق، پس از سقوط رژیم قبلی آن کشور هم برای ریاست جمهوری عراق نامزد شده است. او از نیروهای سیاسی کُرد خواسته است تا در پارلمان عراق به او رای دهند.

بر اساس قانون اساسی عراق از جمله شروط نامزدی برای پست ریاست‌جمهوری این است که متولد عراق و از پدر و مادر عراقی باشد و بالای ۴۰ سال سن داشته و علاوه بر وفادار بودن به کشور تجربه کار سیاسی هم داشته باشد.



+ 8
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری