پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۵۵
۱۰
۱
نسخه چاپی

مذاکرات برجام در مسیر پایانی+ زمان رفع تحریم ها؟

مذاکرات برجام در مسیر پایانی+ زمان رفع تحریم ها؟
الهیان گفت: او در خصوص مذاکرات وین اینگونه مطرح کرد که به نظر می‌آید تا پایان 1400 یک توافقی در وین حاصل بشود، که البته پس از آن تصمیم برای مذاکره مستقیم با آمریکا به عهده شورای عالی امنیت ملی است.

به گزارش تیتربرتر؛ کارشناسان معتقدند درست است که این دولت نه ظریف دارد و نه عراقچی، اما می‌خواهد همه مزیت‌های گذشته را به دست آورد و چیزهایی هم به آن بیفزاید.

مقایسه برجام 1394 و برجام 1400

مقایسه برجام 1394 و برجام 1400
مقایسه برجام 1394 و برجام 1400

 

این رویکرد را باید به فال نیک گرفت و از تیم مذاکره همه گونه حمایت کرد.  با این ‌حال، یکی از خدمت‌هایی که می‌توان و باید به تیم جدید کرد، منطقی کردن انتظارات است. یعنی توقعات مردم را مانند دوره روحانی و ظریف بالا نبرد و دولت رییسی را در برابر هجوم مطالبات قرار نداد. 

در برجام 1400 حتی در صورت رفع تحریم‌ها، صادرات نفتی ایران به میزان گذشته نخواهد رسید، دلیلش روشن است. 6ـ5 سال پیش نیاز به نفت ایران بسیار بالا بود، اما بعد از شکست برجام، نفت‌داران منطقه به‌ویژه عربستان، کمبود بازار را پوشش دادند و حالا دیگر مشتری به اندازه چند سال قبل موجود نیست مگر اینکه بپذیریم نفت را به تک خریدار (واسطه‌های طماع و سودجو) به زیر قیمت بفروشیم.
به ‌علاوه، بعید و نزدیک به محال است که غربی‌ها به اندازه چند سال قبل، شوق به سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند. آنها هم برخی کشورهای منطقه را ترجیح داده‌اند و پول‌های‌شان را در آنجا خرج می‌کنند. می‌ماند چین که البته فعلا آن را هم باید غنیمت شمرد.

مزیت دیگر برجام 1400 برداشته شدن تحریم‌ صادرات است و عملا می‌تواند ایران را در جایگاهی قرار دهد که بتواند محصولاتش را در بازار عرضه ـ تقاضا به مطلوب‌ترین قیمت بفروشد.

اگر قصه FATF حل شود ـ که ظاهرا چنین قراری هست ـ این مزیت می‌تواند حال اقتصاد را تا اندازه‌ای خوش کند.

برگشت دادن پول‌های بلوکه ‌شده هم مزیت بعدی است که می‌تواند خبری خوشایند باشد.  همین‌ها البته مزیت‌های کمی نیست و اگر اقتصاد را درست مدیریت کنیم، می‌توانیم به منافع بالاتری خوش‌بین باشیم. اما در حال‌ حاضر نباید انتظارات را لااقل در کوتاه‌مدت بالا برد. در میان‌مدت هم باید به عملکرد قدرتمندانه دولت سیزدهم در عرصه اقتصادی و روابط بین‌المللی امیدوار بود.  و آدمی به امید زنده است.

تصمیم دولت برای مذاکرات برجام

تصمیم دولت برای مذاکرات برجام
تصمیم دولت برای مذاکرات برجام

 

«زهره الهیان» زاده کرمانشاه و نماینده مردم تهران است، او در مجلس‌های هشتم و یازدهم حضور داشته و در مجلس یازدهم، از جمله زنانی است که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت دارد و طرح‌های مختلفی را اعم از طرح شفافیت رای نمایندگان، طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان و طرح اقدام متقابل ایران در برابر ترور حاج قاسم را به امضا رسانده است. او همچنین از طراحان طرح ترویج مکتب شهید سلیمانی است. خبرگزاری برنا با این نماینده مجلس به گفت‌وگو نشست و پیرامون موضوعات مختلف گفت‌وگویی داشت که مذاکرات وین از جمله آن مباحث است او در خصوص مذاکرات وین  اینگونه مطرح کرد که به نظر می‌آید تا پایان 1400 یک توافقی در وین حاصل بشود، که البته پس از آن تصمیم برای مذاکره مستقیم با آمریکا به عهده شورای عالی امنیت ملی است.  بخشی از گفت‌وگوی او با برنا را در ذیل می‌خوانید  و بخش دیگر آن طی روزهای آتی منتشر خواهد شد. 

مطالب مرتبط:

 ایران برای به نتیجه رساندن مذاکرات مصمم است

هفته گذشته وزیر خارجه به کمیسیون امنیت ملی آمد و آخرین تحولات در مسیر مذاکرات را از ایشان جویا شدیم ، احتمالا در طول این هفته جلسه‌ای را با جناب آقای دکتر باقری مسئول تیم مذاکره کننده داشته باشیم. در مجموع مسیر مذاکرات بسیار جدی، سخت و رو به جلو است و روند مثبتی را طی می‌کند،  نظام جمهوری اسلامی ایران و شخص مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و مجلس یک نکته و یک هدف اصلی رابرای مذاکرات ترسیم کرده‌اند که براساس آن باید تحریم‌هایی که حقوق ملت ایران را پایمال کرده، رفع شوند، این است هدف اصلی مذاکرات. قاعدتا در کنار این هدف اصلی، اهداف دیگری را هم می توان متصور بود و با این رویکرد مذاکره در دولت آقای رئیسی در پیش گرفته شد و یک تیم فنی و قوی و مسلط به وین اعزام شدند. 

مذاکره ای برای شکست، ترفند مخالفان رئیسی! 

یک فشار و یک هجمه رسانه‌ای علیه تیم مذاکره کننده در دولت آقای رئیسی در رسانه‌ها و فضای مجازی ایجاد شد، با این هدف که این تیم ناتوان از به انجام رساندن مذاکره است و اعلام کردند که به اندازه کافی تیم  مذاکره کننده دولت سیزدهم توان انجام مذاکرات را ندارد و موفق نخواهد بود ولی بحمدالله تیم مذاکره کننده  با آن ترکیبی که انتخاب شد با تسلط کامل کار را پیش می برد و طرف اروپایی هم نسبت به پیشنهادات فنی این تیم واقف است، همچنین اروپا و 1+4 متوجه هستند که ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مصمم است. در رسانه‌های بیگانه و بعضی جریان‌های داخلی تبلیغات منفی زیادی صورت گرفت که چرا رئیس تیم مذاکره کننده که خود مخالف برجام بوده در این مذاکرات شرکت کرده است یعنی به نوعی مذاکره ای برای شکست را تلقی می کردند اما بحمدالله این تیم نشان داد که کاملا بر تمام امور کار مسلط است و دوم اینکه پافشاری بر اصول مذاکره و احقاق حقوق ملت ایران را در برنامه های خود دارد که همین پافشاری تیم مذاکره کننده باعث شده تا از زیاده خواهی طرف غربی کاسته شود و متوجه شوند که تیم مذاکره کننده مصمم به احقاق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌ها است.

تسلط تیم مذاکره کننده، نقشه ها را بر آب کرد

در دور هشتم انتظاراتی که از طرف اروپایی و 1+4 داریم، بیشتر در زمینه بحث راستی آزمایی و اخد ضمانت است به این معنا که در دوران آقای اوباما در 2015 مذاکرات به نتیجه رسید و در قالب برجام این توافق صورت گرفت اما در زمینه رفع تحریم ها اقدامی را شاهد نبودیم. به همین دلیل چه ضمانتی وجود دارد که در این دور هم جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کند اما طرف مقابل به هیچ وجه تعهدی نسبت به رفع تحریم نداشته باشد. لذا در بحث راستی آزمایی شاخص هایی داریم که باید محقق شوند و اول اینکه بتوانیم نفت را بفروشیم و مبالغ آن را هم دریافت کنیم و دوم اینکه دلارهای بلوکه شده کشور آزاد شوند . اگر این موارد اتفاق افتد بهرحال می توان گفت که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده و می توان به وعده وعید هایش اندکی امیدوار بود. 

در دولت آقای روحانی چندین سال وقت کشور را معطل برجام کردند، طرف ایرانی تعهدات خود را عملیاتی کرد اما در دولت ترامپ همان برجام پاره شد و هیچ تعهدی برای لغو تحریمها و ماندن در برجام وجود نداشت، هم وقت کشور را سالیان متمادی صرف هیچ کردند و هم اقتصاد ایران در فضای صبر و رکود و انتظار به سر برد و فرصت های زیادی را سوزاندیم و در نهایت هم شاهد بودیم که آمریکا با بی اخلاقی و بی تعهدی در عرصه بین الملل به راحتی از برجام خارج شد، پس باتوجه به تجاربی که کسب کردیم باید در این دوره به یک ضمانت خوب برسیم تا طرف های مقابل و آمریکایی که الان در پشت درب مذاکرات انتظار میکشد، اگر بنا است که وارد مذاکرات شود چه ضمانتی دارند که با تغییر دولتها و تغییر این حزب و آن حزب که در آمریکا دست به دست می شود اتفاق دیگری رقم نخورد و در مسیر پالس های مثبتی را ببینیم.

به راستی آزمایی در مذاکرات اشاره داشتید؛ در این زمینه آیا  ممکن است مجلس قانون جدیدی را بخواهد به تصویب برساند؟

پیشنهادات مجلس باید در مذاکرات لحاظ بشود

قانون راهبردی لغو تحریم‌ها بعد از شهادت دکتر فخری زاده با یک وفاق و اجماع به تصویب رسید، و طبق ماده 7 آن هر گونه توافقی که نهایی شود باید حتما قبل از به امضا رسیدن، در مجلس گزارش شود، یعنی توسط کمیسیون امنیت باید گزارش در صحن قرائت شود و نمایندگان آن را استماع و نظرات خود را پیرامون آن بیان کنند. به همین جهت کمیسیون امنیت برای در جریان قرار گرفتن روند و امور مذاکرات از رئیس تیم مذاکره کننده دعوت میکند تا باحضور در کمیسیون امنیت،  گزارشی را ارائه کنند. قاعدتا  در مذاکرات وین نظر مجلس باید خواسته شود و پیشنهاداتی که مجلس به تیم مذاکره کننده می‌دهد بعد از بررسی و جمع بندی باید لحاظ شوند، در این قضیه مجلس مصر و مصمم است.

احتمال تصویب قانون در مجلس درخصوص راستی آزمایی

این احتمال وجود دارد که برای آنکه در راستای آزمایی به نتیجه بهتری دست پیدا کنیم، قانونی در مجلس همانند اقدام راهبردی مصوب شود، اما فعلا آنچه که در کمیسیون مطرح شده ، اخذ گزارش نهایی از روند مذاکرات است.  نمایندگان می توانند در جلسات کمیسیون امنیت ملی که با حضور اعضای مذاکره کننده برگزار میشود، نظرات خود را به تیم مذاکره کننده بدهند. تاکنون مجلس در مذاکرات وین با تیم وزارت خارجه همراهی کرده است، ان شاالله بهرحال مذاکرات حافظ حقوق ملت و منافع ملی و امنیت ملی باشد.

این سخن اخیر رهبری که مطرح کردند مذاکره با دشمن به معنای تسلیم نیست آیا به معنای اعطای مجوز برای انجام مذاکره مستقیم با آمریکا است؟

آمریکا برای مذاکره با ایران اصرار دارد

در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری که تفسیر و تعبیرهای مختلفی از آن برداشت میشود. در دو دولت قبل و دولت آقای روحانی متاسفانه یک نوع اصرار به مذاکرات از سمت ایران به طرف مقابل القا میشد که این اتفاق برای اقتدار ملت ایران اُفت داشت ولی امروز می بینیم که این آمریکا است که پشت درهای بسته مذاکرات نشسته و به او اجازه ورود به میز مذاکرات داده نمیشود و در واقع به نوعی التماس مذاکره از سمت آمریکا است.آمریکا با پیغام ها و پسغام هایی تلاش دارد به هر قیمتی در روند مذاکرات حضور پیدا کند و پای میز مذاکرات بنشیند نه پشت درب های بسته. 

 برای مذاکره مستقیم با امریکا، تصمیم به عهده شورای عالی امنیت ملی است

در نهایت شورای عالی امنیت ملی برای انجام مذاکره مستقیم با آمریکا تصمیم گیرنده است و با نگاه همه جانبه ای که مصالح ملت ایران و منافع ملی و امنیت ملی اقتضاء می کند در مورد آن تصمیم گرفته می شود. مقام معظم رهبری همیشه از مذاکرات حمایت کردند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 10
مخالفم - 6
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
محمدرضا کیانفر ۰۰/۱۰/۲۸ - ۱۲:۱۶
پاسخ
comments زهره الهیان نماینده تهران در مجلس گفت: ما نمی‌توانیم ظرفیت‌های مهمی مثل چین و روسیه را نادیده بگیریم.

خانم الهیان،
عاقلانه است نیم نگاهی به کشورهایی همچون چین و روسیه داشته باشيد
با تشکر از توجه شما./3
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری