پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۶:۴۸
۸
۳
نسخه چاپی

امن ترین کشورهای جهان در سال 2022

امن ترین کشورهای جهان در سال 2022
این سوال در ذهن افرادی که قصد سفر به دنیا را دارند این است که امن ترین کشورهای جهان کدامند؟

تیتربرتر: فهرستی از 10 کشور برتر جهان در سال 2022 بر اساس شاخص صلح جهانی تهیه کرده ایم. شاخص جهانی صلح گزارشی است که توسط موسسه اقتصاد و صلح GPI (IEP) تهیه شده است که وضعیت نسبی صلح ملل و مناطق را اندازه گیری می کند. GPI 172 ایالت و قلمرو مستقل را بر اساس سطح صلح آنها رتبه بندی می کند. بیشتر 10 کشور برتر جهان، کشورهای اروپایی هستند.

10. کانادا – امتیاز GPI 1.33

کانادا
کانادا

بر اساس شاخص صلح جهانی، کانادا با امتیاز 1.33 دهمین کشور امن جهان در سال 2022 است. کشوری در آمریکای شمالی است. ده استان و سه قلمرو آن از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی امتداد دارند و 9.98 میلیون کیلومتر مربع (3.85 میلیون مایل مربع) را پوشش می‌دهند و آن را به دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت تبدیل می‌کنند. پایتخت کانادا اتاوا است و سه منطقه بزرگ شهری آن تورنتو، مونترال و ونکوور هستند.

علاوه بر این، کانادا سطح جرم و جنایت بسیار پایینی دارد و علاوه بر فرصت های شغلی خوب، دسترسی خوب به مراقبت های بهداشتی و دولت موثر، کانادا دارای برخی از بدنام ترین مردم جهان است. نرخ جرم و جنایت در کانادا حدود یک سوم همسایه آن، ایالات متحده است. در نظرسنجی گالوپ در سال 2018، 84 درصد از کانادایی ها گفتند که در کشور خود احساس امنیت می کنند.

  • امتیاز GPI: 1.33
  • جمعیت: 38.2 میلیون (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 1.88 تریلیون دلار

09. جمهوری چک – امتیاز GPI 1.329

جمهوری چک
جمهوری چک

جمهوری چک با امتیاز GPI 1.329 در رتبه نهم بین 10 کشور برتر جهان در سال 2022 قرار دارد. از رتبه 2019 خود دو پله از ده به هشت صعود کرد. در طول سال‌ها میزان جرم و جنایت در کشور به‌ویژه در جرایم خشن کاهش یافته است. تروریسم در جمهوری چک نیز کمتر دیده می شود.

علاوه بر این، جمهوری چک یک کشور محصور در خشکی در اروپای مرکزی است. این کشور از جنوب با اتریش، از غرب با آلمان، از شمال شرقی با لهستان و از شرق با اسلواکی همسایه است. جمهوری چک دارای مناظر کوهستانی به مساحت 78871 کیلومتر مربع (30452 مایل مربع) با آب و هوای معتدل قاره ای و اقیانوسی است.

  • امتیاز GPI: 1.329
  • جمعیت: 10.73 میلیون (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 276.1 میلیارد دلار

08. ایرلند – امتیاز GPI 1.326

ایرلند
ایرلند

ایرلند، یک کشور توسعه یافته، در چندین معیار عملکرد ملی، از جمله مراقبت های بهداشتی، آزادی اقتصادی و آزادی مطبوعات، عملکرد خوبی دارد. این کشور عضو اتحادیه اروپا و یکی از اعضای موسس شورای اروپا و OECD است. دولت ایرلند بلافاصله قبل از جنگ جهانی دوم از سیاست بی طرفی نظامی از طریق عدم تعهد پیروی کرده است و در نتیجه این کشور عضو ناتو نیست، اگرچه عضوی از جنبه های مشارکت برای صلح و پسکو است. ایرلند هشت کشور امن در بین 10 کشور برتر جهان در سال 2022 است.

علاوه بر این، ایرلند کشوری در شمال غربی اروپا است که شامل 26 شهرستان از 32 شهرستان جزیره ایرلند است. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور دوبلین است که در ضلع شرقی جزیره قرار دارد. حدود 40 درصد از جمعیت 5 میلیون نفری آن در منطقه دوبلین بزرگ زندگی می کنند. علاوه بر این، ایرلند نیز یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

  • امتیاز GPI: 1.326
  • جمعیت: 5 میلیون (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 477 میلیارد دلار

07. سوئیس – امتیاز GPI 1.323

سوئیس
سوئیس

سوئیس با امتیاز 1.323 هفتمین کشور امن جهان در سال 2022 است. در عین حال یکی از شادترین کشورهای جهان نیز می باشد. سوئیس سرزمینی با زیبایی طبیعی است که توسط سرزمینی در محل تلاقی اروپای غربی، مرکزی و جنوبی احاطه شده است. این یک جمهوری فدرال است که از 26 کانتون تشکیل شده است و مقامات فدرال در برن مستقر هستند. سوئیس از جنوب با ایتالیا، از غرب با فرانسه، از شمال با آلمان و از شرق با اتریش و لیختن اشتاین همسایه است. مساحت کل آن 15940 مایل مربع و جمعیتی در حدود 8.74 میلیون نفر است.

علاوه بر این، سوئیس در پنج سال گذشته در میان ده صادرکننده اسلحه به سرانه هر سال بوده است. همچنین، سوئیس از نظر امنیت غذایی در رتبه چهارم جهانی قرار دارد و یکی از ده کشور صلح آمیز برای درگیری داخلی و بین المللی است.

  • امتیاز GPI: 1.323
  • جمعیت: 8.74 میلیون (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 824.7 میلیارد دلار

06. اتریش – امتیاز GPI 1.317

اتریش
اتریش

اتریش کشوری محصور در خشکی است که در کوه های آلپ شرقی در قسمت جنوبی اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور از 9 ایالت فدرال تشکیل شده است که یکی از آنها پایتخت و بزرگترین شهر اتریش، وین است. اتریش چهارمین کشور امن در جهان تا سال 2022 است. طبق GPI، امتیاز سال 2022 نسبت به سال 2020 افزایش جزئی 0.011 امتیازی داشته است اما رتبه چهارم خود را حفظ کرده است.

علاوه بر این، اتریش مساحتی معادل 83879 کیلومتر مربع (32386 مایل مربع) را اشغال کرده و حدود 9 میلیون نفر جمعیت دارد. در حالی که آلمانی اتریشی زبان رسمی این کشور است، بسیاری از اتریشی ها به طور غیر رسمی به لهجه های مختلف باواریایی ارتباط برقرار می کنند. اتریش کشوری بسیار امن برای سفر است. جرایم سنگین غیر معمول است، اگرچه مردم باید از جیب بری ها و کیف قاپی ها آگاه باشند. همچنین اتریش از هرگونه اقدامات تروریستی بزرگ در امان است.

  • امتیاز GPI: 1.317
  • جمعیت: 9 میلیون (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 481.7 میلیارد دلار

مطالب مرتبط:

05. اسلوونی – نمره GPI 1.315

اسلوونی
اسلوونی

اسلوونی کشوری در اروپای مرکزی است. این کشور در بین 10 کشور برتر جهان در سال 2022 با امتیاز GPI 1.315 در رتبه پنجم قرار دارد. این کشور از غرب با ایتالیا، از شمال با اتریش، از شمال شرقی با مجارستان، از جنوب شرقی با کرواسی و از جنوب غربی با دریای آدریاتیک همسایه است. اسلوونی عمدتاً کوهستانی و جنگلی است و 20271 کیلومتر مربع (7827 مایل مربع) را پوشش می دهد و 2.1 میلیون نفر جمعیت دارد که 300000 نفر از آنها در پایتخت و بزرگترین شهر لیوبلیانا زندگی می کنند.

علاوه بر این، اسلوونی کشوری توسعه یافته با اقتصاد پیشرفته با درآمد بالا است: در شاخص توسعه انسانی رتبه بسیار بالایی دارد. همانطور که توسط گینه اندازه گیری می شود، این کشور یکی از پایین ترین نرخ های نابرابری درآمدی را در جهان دارد. اسلوونی، زبان اسلاوی جنوبی، زبان رسمی است. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور - لیوبلیانا - تقریباً در مرکز کشور واقع شده است.

  • امتیاز GPI: 1.315
  • جمعیت: 2.107 میلیون (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 60.9 میلیارد دلار

04. پرتغال – امتیاز GPI 1.267

پرتغال
پرتغال

پرتغال در میان 10 کشور برتر جهان در سال 2022 بر اساس شاخص صلح جهانی در رتبه چهارم قرار دارد. همچنین در رده بندی صلح آمیزترین کشورها در جایگاه سوم قرار دارد. پرتغال طی شش سال گذشته احیای اقتصادی را تجربه کرده است و نرخ بیکاری خود را از 17 درصد به کمتر از 7 درصد کاهش داده است. علاوه بر این، بر اساس شاخص سالانه جهانی بازنشستگی، پرتغال به عنوان بهترین کشور برای بازنشستگی در سال 2020 رتبه بندی شده است.

پرتغال کشوری است که سرزمین اصلی آن در شبه جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا واقع شده است و قلمرو آن شامل مجمع الجزایر آزور و مادیرا در اقیانوس اطلس نیز می شود. اسپانیا تنها کشوری است که با پرتغال مرز زمینی دارد. زبان رسمی و ملی آن پرتغالی و پایتخت و بزرگترین شهر لیسبون است.

  • امتیاز GPI: 1.267
  • جمعیت: 10.3 میلیون (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 251.7 میلیارد دلار

03. دانمارک – امتیاز GPI 1.256

دانمارک
دانمارک

بر اساس شاخص جهانی صلح، دانمارک سومین کشور امن در جهان در سال 2022 است. این کشور یک کشور شمال اروپا در شمال اروپا است. دانمارک در جنوب غربی سوئد و جنوب نروژ قرار دارد و از جنوب با آلمان هم مرز است. از سال 2020، دانمارک دارای مساحت کل 42943 کیلومتر (16580 مایل مربع) است. کلان شهر دانمارک 5.8 میلیون نفر جمعیت دارد که 800000 نفر از آن در پایتخت و بزرگترین شهر کپنهاگ زندگی می کنند.

علاوه بر این، دانمارک یکی از معدود کشورهایی است که مردم آن در هر زمانی از شبانه روز احساس امنیت می کنند. دانمارک دارای سطح بالایی از برابری و احساس مسئولیت عمومی قوی در قبال رفاه اجتماعی است. زیرا فساد در تجارت یا سیاست در دانمارک نادر است، زیرا صداقت و اعتماد اولویت اصلی است. همه در دانمارک بدون پرداخت هزینه اضافی به مراقبت های بهداشتی دسترسی دارند، آموزش بدون شهریه و دستیاران مراقبت در منزل برای سالمندان ارائه می شود.

  • امتیاز GPI: 1.256
  • جمعیت: 5.8 میلیون نفر (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 392.5 میلیارد دلار

02. نیوزلند – امتیاز GPI 1.253

نیوزلند
نیوزلند

نیوزیلند با امتیاز GPI 1.253 دومین کشور امن در جهان در سال 2022 است. نیوزیلند نرخ جرم و جنایت به ویژه جرایم خشن بسیار پایین است. در اینجا هیچ حیوان کشنده ای وجود ندارد، زیرا به عنوان برخی از حیات وحش های خطرناک شناخته شده است. نیوزلند کشوری جزیره ای در جنوب غربی اقیانوس آرام است. این جزیره از دو جزیره شمالی و جزیره جنوبی و بیش از 700 جزیره کوچکتر تشکیل شده است که مساحت کل 268021 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. پرجمعیت ترین شهر نیوزلند اوکلند و پایتخت آن ولینگتون است.

علاوه بر این، امتیاز نیوزیلند نسبت به یک سال گذشته اندکی کاهش یافته است، زیرا حمله تروریستی به دو مسجد در کرایست چرچ در 15 آلندری با دید باز بوده و قوانینی برای جلوگیری از سوء استفاده از آزادی بیان یا بیان هر کسی وجود دارد. همچنین، پلیس در اینجا سلاح گرم شخصی حمل نمی کند.

  • امتیاز GPI: 1.253
  • جمعیت: 4.87 میلیون (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 243.3 میلیارد دلار

01. ایسلند – امتیاز GPI 1.1

ایسلند
ایسلند

ایسلند یک کشور جزیره ای نوردیک در شمال اقیانوس اطلس و کم جمعیت ترین کشور اروپا است. بر اساس شاخص جهانی صلح (GPI)، ایسلند برای سیزدهمین سال متوالی امن ترین کشور جهان است. همچنین ایسلند یکی از شادترین کشورهای جهان است. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور ریکیاویک است. در جنوب غربی آن، ریکیاویک و اطراف آن بیش از دو سوم جمعیت را در خود جای داده است.

علاوه بر این، ایسلند به دلیل استاندارد بالای زندگی، جمعیت کم، نگرش اجتماعی قوی در برابر جرم و جنایت، سطح بالایی از اعتماد به نیروی پلیس آموزش دیده و تحصیلکرده خود، سطح بسیار پایینی از جرم و جنایت دارد. ایسلند همچنین قوانینی برای تضمین برابری دارد، مانند آزادی مذهبی و حقوق برابر برای مردان و زنان.

  • امتیاز GPI: 1.100
  • جمعیت: 344000 (تقریبا)
  • تولید ناخالص داخلی (اسمی): 24.1 میلیارد دلارش

انچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهره شعبانی 



+ 8
مخالفم - 6
نظرات : 3
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
محمدمهدی ۰۱/۱۱/۱۰ - ۰۷:۵۴
پاسخ
comments در جنگ هیچ چیز مشخص نیست
البته تبلیغات جهت جذب سرمایه و نیروی انسانی در هر صورت برای این مدل کشورها موفقیت به ارمغان آورده و خواهد آورد
 
 
+0
unlike
-0
علیرضا ۰۱/۰۳/۲۶ - ۱۲:۴۸
پاسخ
comments ایران، ناامن ترین کشور جهان است؛ از نظر اضطراب، استرس و پس از آن افسردگی برای مردم./2
پاسخ ها:
  • محمد ۰۱/۰۹/۲۴ - ۰۳:۱۵ ir country
    commentsسلام داداش کتاب صعود چهل ساله رو خوندی ؟ یه مروی روی ایران داره البته با آمارهای بین الملی پیشنهاد میکنم بخونی اونجا میفهمی آمار های بین الملی چی میگن بر چه اساسی هستند و ایران چیکاره هست ، بعدشم باور کن هیچ جای دنیا امنیت کشور خودمونو نداره و ما باید از این امنیت دفاع کنیم و نذاریم دشمن نفوذ کنه و دلامون و غمگین ، تمام این تصویر سازی های غلط رو دشمن کرده و ما میتونم با مطالعه بفهمیم چی درسته.
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری