پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۳۰ دی ۱۴۰۰ ۱۸:۵۸
۲
۰
نسخه چاپی

چگونه دیابت نوع 2 را با رژیم غذایی مدیریت کنیم؟

چگونه دیابت نوع 2 را با رژیم غذایی مدیریت کنیم؟
لین مقاله را تا پایان بخوانید تا همه آنچه را که باید در مورد رژیم غذایی مناسب دیابت نوع 2 می باشد، بدانید.

تیتربرتر: رژیم دیابت نوع 2 به کاهش قند خون بالا کمک می کند. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، انسولین نمی تواند به جذب گلوکز به سلول ها برای سنتز انرژی کمک کند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، دیابت در سال 2019 در 11.3 درصد از مرگ و میرها در جهان نقش داشته است. پیش بینی می شود تا سال 2030 به 7079 نفر در هر 100000 نفر افزایش یابد. متخصصان تغذیه و پزشکان نگران هستند و به افراد مبتلا به قند خون بالا توصیه می کنند از رژیم دیابت نوع 2 پیروی کنند.

این پست فهرستی از غذاهای مناسب دیابت برای خوردن، غذاهای حاوی قند بالا، شاخص گلیسمی چیست، دیابت نوع 2 و وزن بدن، نحوه محاسبه کربوهیدرات ها و موارد دیگر را فهرست می کند.

دیابت نوع 2 چیست؟ چه چیزی باعث آن می شود؟

دیابت نوع 2 چیست؟
دیابت نوع 2 چیست؟

دیابت نوع 2 وضعیتی است که در آن قند خون از سطح طبیعی بالاتر می رود. انسولین، هورمونی که از پانکراس ترشح می شود، مسئول جذب قند سلولی برای تولید انرژی است. با این حال، در دیابت نوع 2، بدن به انسولین مقاوم می شود. این به این معنی است که سلول ها در جذب مولکول های گلوکز یا قند شکست می خورند. در نتیجه، ممکن است بعد از یک وعده غذایی کامل همچنان احساس گرسنگی کنید. این منجر به پرخوری، تولید بیش از حد انسولین و تجمع قند در جریان خون می شود.

اگر دیابت نوع 2 دارید، مصرف غذاهای با GI بالا می تواند وضعیت شما را بدتر کند. بیایید در بخش بعدی بفهمیم شاخص گلیسمی چیست.

شاخص گلیسمی چیست و چرا اهمیت دارد؟

شاخص گلیسمی (GI) ابزاری است که به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند تا غذاهایی را انتخاب کنند که سطح قند خون را افزایش ندهند. این عددی است که به غذاها اختصاص داده شده است تا نشان دهد که آنها با چه سرعتی سطح قند خون را پس از مصرف افزایش می دهند.

عدد GI بین 0 تا 100 است. غذاهای با GI پایین قند خون را به آرامی افزایش می دهند و غذاهای با GI بالا به سرعت قند خون را افزایش می دهند. فقط کربوهیدرات ها یک عدد GI داده می شوند. هرچه این عدد کمتر باشد، در صورت ابتلا به دیابت نوع 2 برای مصرف ایمن تر است.

توجه: گوشت ها، چربی ها و روغن ها عدد GI ندارند. با این حال، آنها می توانند بر سطح قند خون تأثیر بگذارند.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید به غذاهایی که برای کنترل سطح قند خون خود باید از آنها اجتناب کنید نگاه کنیم. 

غذاهایی که باید اجتناب کنید

غذاهایی که باید اجتناب کنید
غذاهایی که باید اجتناب کنید

سبزیجات نشاسته ای: ذرت شیرین، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین (مقدار متوسط)، کدو تنبل و نخود سبز

میوه های با GI بالا: انبه، آناناس، هندوانه

غذاهای قندی و نمکی: کیک، شیرینی، آب نبات، شربت افرا، شربت ذرت با فروکتوز بالا، آب میوه های کنسرو شده، چاشنی های بطری، ویفر، شیر شکلات، قهوه سرد یا گرم طعم دار، چای سرد بسته بندی شده، ترشی و کیمچی

کربوهیدرات های تصفیه شده: شکر سفید، آرد تصفیه شده، نان سفید، پاستا، نان شیرینی 

چربی های ناسالم و چربی های ترانس: گوشت، کره، مارگارین، روغن نباتی، سس مایونز، چیپس، غذاهای سرخ شده، غذاهای منجمد و غذاهای آماده

پروتئین: گوشت قرمز (یک بار در ماه، بسته به سایر بیماری های همراه) و گوشت های فرآوری شده

لبنیات: شیر و فرآورده های لبنی پرچرب، سفید کننده های غیر لبنی، خامه، ماست طعم دار، پنیر خامه ای و پنیر فرآوری شده

آجیل و دانه ها: بادام هندی و آجیل شور

نوشیدنی ها: الکل، نوشابه، نوشابه رژیمی، آب میوه و سبزیجات بسته بندی شده، و نوشیدنی های ورزشی

به پایین پیمایش کنید تا ببینید چه چیزی را باید مصرف کنید و از خواربار فروشی که برای مصرف شما ایمن است تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

مواد غذایی برای خوردن

مواد غذایی برای خوردن
مواد غذایی برای خوردن

سبزیجات: کدو تلخ، اسفناج، کلم پیچ، آروگولا، کاهو، کدو حلوایی بطری، تربچه، سبزی کولرد، چغندر سوئیسی، سبزی تربچه، گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای سبز، بادمجان، ریواس، لوبیا سبز، کلم بروکسل، کلم بروکلی، کرفس، گل کلم، بوک چوی، پیاز، پیازچه، رازیانه و پیازچه

میوه ها: سیب، خربزه، موز (یک متوسط)، آووکادو، کیوی، لیموترش، لیمو، پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، گلابی، آلو، توت آکای، توت فرنگی، زغال اخته، و انگور فرنگی

غلات: جو، گندم، گندم شکسته، ارزن، آمارانت، کینوا، جو، سورگوم، نان سبوس دار و ماکارونی گندم

پروتئین: سینه مرغ بدون پوست، ماهی های چرب صید وحشی، تخم مرغ، عدس، لوبیا، جوانه، قارچ، سویا و توفو

لبنیات: شیر کم چرب، پنیر ریکوتا خانگی، ماست ساده، دوغ و پنیر دلمه

آجیل و دانه ها: بادام، گردو، پسته بدون پوست، آجیل کاج و ماکادمیا، تخمه آفتابگردان، دانه کتان، و تخم خربزه.

چربی ها و روغن ها: روغن های زیتون، آووکادو و سبوس برنج، کره آفتابگردان، کره بادام و بادام زمینی (در حد اعتدال) و قیسی (مقدار متوسط)

گیاهان و ادویه جات: پونه کوهی، رزماری، آویشن، گشنیز، شوید، انیسون ستاره ای، هل، دارچین، میخک، زنجبیل، سیر، زیره، دانه سیاهدانه، دانه هل، فلفل سیاه و سفید، زعفران، ماز، جوز هندی، پودر گشنیز، زردچوبه، فلفل چیلی، پودر چیلی و فلفل کاین

نوشیدنی ها: آب، آب خیس شده با شنبلیله، آب میوه ها و سبزیجات تازه فشرده شده، و چای یا قهوه بدون شکر و خامه

غذاهای ذکر شده در بالا سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. با این حال، اندازه سهم نیز مهم است. 

اندازه بشقاب/بخش ایده آل دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 چیست؟
دیابت نوع 2

با توجه به روش بشقاب CDC، اندازه ایده آل برای افراد مبتلا به دیابت:

  • ½ بشقاب - سبزیجات غیر نشاسته ای
  • ¼ از بشقاب - پروتئین (غیر فرآوری شده)
  • ¼ از بشقاب - میوه های با GI پایین و سایر کربوهیدرات ها

مصرف چهار تا پنج نوع مختلف سبزیجات با GI پایین، دو تا سه نوع میوه با GI پایین و حداقل یک منبع پروتئین در هر وعده غذایی ایده خوبی است. برای یک برنامه غذایی سفارشی با یک متخصص تغذیه ثبت شده مشورت کنید. جدا از اینکه بدانید چه مقدار از چه چیزی بخورید، باید کربوهیدرات را نیز محاسبه کنید. در اینجا یک راه سریع برای انجام آن وجود دارد.

نحوه محاسبه کربوهیدرات مصرفی

شمارش کربوهیدرات یا کربوهیدرات دریافتی در روز برای کنترل سطح قند خون بسیار مهم است. یک راه عالی برای درک میزان مصرف کربوهیدرات این است که کربوهیدرات کل و/یا کربوهیدرات خالص روی برچسب غذا را بررسی کنید. در اینجا ابزاری وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید چه مقدار کربوهیدرات در روز باید مصرف کنید:

بررسی مصرف کربوهیدرات برای مدیریت وزن بسیار مهم است. به این دلیل است که وزن بدن شما با دیابت نوع 2 مرتبط است. برای درک رابطه بین این دو به پایین بروید.

ارتباط بین دیابت نوع 2 و وزن

ارتباط بین دیابت نوع 2 و وزن
ارتباط بین دیابت نوع 2 و وزن

اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چاق هستند. اگر می‌پرسید چرا، پاسخ در وراثت، سبک زندگی و مقاومت به انسولین نهفته است. این سه عامل می توانند به هم مرتبط باشند. سبک زندگی و عادات غذایی نامناسب نیز می تواند باعث چاقی و مقاومت به انسولین شود. تحقیقات پیشرو نشان می دهد که کاهش وزن یک استراتژی موثر برای مدیریت دیابت نوع 2 است.

با کمال تعجب، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، هیپوگلیسمی نیز دارند. این وضعیتی است که در آن سطح قند خون کمتر از حد طبیعی است. در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شایع تر است اما ممکن است افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تاثیر قرار دهد. برای اطلاع از علائم و اقدامات فوری که باید انجام دهید، به پایین بروید.

هیپوگلیسمی و دیابت نوع 2

کنترل سطح قند خون به مدیریت دیابت نوع 2 کمک می کند. با این حال، افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 نیز ممکن است هیپوگلیسمی (سطح قند خون پایین) و علائم زیر را تجربه کنند:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • گرسنگی
  • تاری دید
  • سردرد
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • لرزش دست و پا
  • انرژی کم
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن لب ها، گونه ها و زبان
  • مشکلات هماهنگی
  • تشنج
  • کابوس ها

اگر بیش از یک علامت دارید، بهتر است بلافاصله سطح قند خون خود را بررسی کنید. انجمن دیابت آمریکا مصرف آب گلوکز یا قرص یا آب نبات های سخت را برای متعادل کردن مجدد سطح قند خون پیشنهاد می کند (9). اگر علائم را بیش از یک بار در هفته تجربه کردید با پزشک خود صحبت کنید.

وقتی نوبت به مدیریت دیابت نوع 2 می رسد، رژیم غذایی شما نقش مهمی ایفا می کند. مصرف غذاهای با GI پایین به اندازه متعادل کردن پروتئین ها، چربی های سالم، قند مناسب و مصرف نمک مهم است. خوشبختانه، چند رژیم غذایی محبوب می توانند به شما در ایجاد تعادل کمک کنند.

رژیم های محبوب برای دیابت نوع 2 مناسب است

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای توصیه شده ترین و موثرترین رژیم غذایی برای سلامتی است. کارشناسان آن را رتبه اول کاهش وزن به روشی سالم می دانند. کاهش وزن همچنین به کاهش سطح قند خون کمک می کند. این رژیم سرشار از آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است که به کاهش التهاب کمک می کند، که می تواند نقش مهمی در مداخله رژیم غذایی دیابت نوع 2 ایفا کند.

دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیک شایع است. با مداخله غذایی و سبک زندگی مناسب، می توانید از این وضعیت پیشگیری کرده و به طور بالقوه آن را معکوس کنید. برای یک برنامه غذایی شخصی با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. به یک گروه ورزشی بپیوندید تا با انگیزه بمانید و در باغبانی، پیاده روی، تای چی و یوگا شرکت کنید تا سطح قند خون و استرس خود را کنترل کنید. مهمتر از همه، مثبت بمانید و با پزشک خود کار کنید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید. 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی



+ 2
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری