پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۷:۲۷
۶
۰
نسخه چاپی

بهترین زمان خوردن آب برای سلامتی؟

بهترین زمان خوردن آب برای سلامتی؟
اگر می خواهید از بهترین زمان خوردن آب با خبر شوید با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛در طب سنتی چهار کیفیت اصلی یا چهار مزاج اصلی هست؛ گرمی، سردی، تری و خشکی. هر خوراکی که وارد بدن می‌شود مزاجی دارد. حتی فصل‌ها و حالات روحی هم مزاج خاص خودشان را دارند. از طرفی سن افراد باعث تغییرات مزاجی می‌شود. بنابراین نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. برای اینکه بتوانیم نیاز فرد را به آب تشخیص بدهیم، باید مجموعه این مزاج‌ها و شرایط فرد را در نظر بگیریم. مثلا کسی که گرم‌مزاج است، در مقایسه با یک سردمزاج نیاز بیشتری به آب دارد. یک نانوا باید بیش از یک کارمند پشت‌میزنشین آب بنوشد. در نتیجه همه مجبور نیستند روزانه هشت لیوان آب بنوشند.

آداب آب خوردن

هر کاری آدابی دارد؛ حتی کار ساده‌ای مثل آب خوردن را هم نباید بدون رعایت آداب به‌خصوصی انجام داد. گاهی نکات جزئی و به‌ظاهر بی‌اهمیت- نقش مهمی ایفا می‌کنند.

زمان مناسب نوشیدن آب

افرادی که مزاج معتدلی دارند، بهتر است بعد از هضم غذا آب بخورند. معمولا دو ساعتی طول می‌کشد تا دستگاه هاضمه کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها و چربی‌ها را هضم کند. اما افراد گرم‌مزاج که معده‌شان گرم است، بیشتر به آب نیاز دارند و می‌توانند قبل و بعد از صرف غذا آب بنوشند. کسانی که معده‌شان زود غذا را هضم می‌کند و روی معده حرارتی را احساس می‌کنند، معده‌شان گرم است. غیر از این توصیه می‌شود هرگاه احساس تشنگی کردید، آب بنوشید.

حین غذا خوردن به کودکان آب بدهیم؟

حین غذا خوردن به کودکان آب بدهیم؟
حین غذا خوردن به کودکان آب بدهیم؟

 

به‌طور کلی کودکان، سالم به‌شمار می‌آیند و محدودیت‌هایی که بزرگسالان دارند، شامل حال کودکان نمی‌شود. کودک حین صرف غذا چندین بار تقاضای آب می‌کند. در این مورد اشکالی ندارد کودکان بالای دو سال وسط غذا آب بخورند. اما باید حواستان باشد این کار برایشان عادت نشود. هر چه سن کودک بالاتر برود، باید تقاضایش برای نوشیدن آب کمتر شود. بعضی بچه‌ها عادت می‌کنند با هر لقمه غذایی که می‌خورند، مقداری آب بنوشند و غذا را با آب قورت دهند. این عادت غلط و مخربی است که کنترل و مدیریت آن بر عهده والدین است.

مطالب مرتبط:


  • * آب را لاجرعه سر نکشید. در نوشیدن هر مقدار آب، بهتر است سه بار لیوان را از دهان دور کنید.
  • * تند تند آب ننوشید. بین هر بار نوشیدن فاصله بیندازید.
  • * آب را با شدت در دهان نریزید. احتمال دارد ‌اصطلاحا آب به گلو بپرد و خطر آسپیراسیون (خفگی) ایجاد شود.
  • * روزها ایستاده و شب‌ها نشسته آب بنوشید.
  • آب با غذا
  • نوشیدن آب ممنوع!

معمولا توصیه می‌شود به مقدار لازم آب بنوشید. ولی از نظر طب سنتی چگونه نوشیدن آب هم اهمیت فراوانی دارد.

* حین غذا خوردن آب ننوشید. غذایی که می‌خورید، برای هضم رطوبت کافی دارد. آب طبع سردی دارد و عمل هضم را که باید با حرارت طبیعی انجام شود، مختل می‌کند.

* ناشتا آب ننوشید. چون آب سریع‌تر به اعضای حیاتی بدن مثل قلب، کبد و دِماغ می‌رود و مانع عملکرد طبیعی آن‌ها می‌شود. مثلا حرارت قلب را کاهش می‌دهد، باعث تورم کبد می‌شود و حالت سستی ایجاد می‌کند.

* در حالت درازکش و خوابیده آب ننوشید.

* وقتی حرارت بدن به دلیل انجام فعالیت‌های جسمانی بالا رفته است و احساس گرما می‌کنید، بلافاصله آب ننوشید. می‌توانید از روش‌های دیگری برای رفع عطش استفاده کنید. مثلا دهان را با آب بشویید، آبی به دست و صورتتان بزنید، خود را در معرض باد خنک قرار دهید. وقتی احساس کردید حرارت بدنتان کاهش پیدا کرده است، آب بخورید.

* بعد از استحمام آب ننوشید. چون بعد از حمام کردن منافذ بدن باز هستند. آب به اعضای دوردست هم می‌رود و بافت‌ها را نرم می‌کند. همچنین آب در مسیری که می‌رود، مواد زائد موجود در بدن را با خود حمل می‌کند. ممکن است این مواد  به بافت‌های حساس بدن برسد و سبب بیماری شود.

* شب‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، آب ننوشید. در خواب بدن دچار ضعف می‌شود. در اصطلاح طب سنتی می‌گویند «بدن، دچار ضعف قوا می‌شود». نوشیدن آب در حالت خواب‌آلودگی، بیماری‌های دِماغی مانند حالت سستی و رعشه و حرکات غیرارادی بدن را ایجاد می‌کند.

* بعد از خوردن شیرینی‌جات، آب سرد ننوشید. چون کبد شیرینی را دوست دارد و می‌خواهد هر چه سریع‌تر آن را جذب کند. جذب هم‌زمان آب باعث می‌شود عروق ریز منقبض شوند و گرفتگی عروق صورت بگیرد.* بعد از خوردن غذاهای شور، آب گرم ننوشید. طعم شور مزاج گرمی دارد. آب گرم هم گرما دارد و مصرف این دو با هم باعث می‌شود حرارت بدن بالا برود و نمک بیشتری هم جذب شود. در نتیجه یک بیماری مثل فشار خون به‌وجود بیاید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: علیرضا یوسفی



+ 6
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری