پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۰۵
۵
۰
نسخه چاپی
در کاخ سفید؛

روند رو به پیشرفت در مذاکرات وین

در کاخ سفید؛
روند مذاکرات وین مثبت و رو به پیشرفت است.

به گزارش تیتربرتر؛ مهمترین مسئله در مذاکرات ارتباط و اعتماد بوده که به طور نسبی طی شده، اکنون طرفین باید به سمت تعامل و همکاری و نشان دادن اراده سیاسی برای حل مسئله بروند.

روند مذاکرات وین مثبت و رو به پیشرفت است

روند مذاکرات وین مثبت و رو به پیشرفت است
روند مذاکرات وین مثبت و رو به پیشرفت است

نوذر شفیعی درباره از سرگیری دور هشتم مذاکرات وین و اینکه تا چه اندازه احتمال به نتیجه رسیدن طی روزهای آینده وجود دارد، گفت: نمی توان دقیق تعیین کرد که تا یک ماه دیگر توافق  حاصل می شود اما آنچه مشخص است براساس اخباری که درباره مذاکرات مخابره می شود میزان اخبار مثبت به مراتب بیشتر از اخبار منفی است و می توان خوشبین بود.

وی تصریح کرد: مواردی هم که در کشورهای مختلف میان بازرگانان و صاحبان صنایع دیده می شود حکایت از روند مثبت مذاکرات دارد که به سمت اخذ نتیجه حرکت می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: یکی از دلایل این مسئله این است که طرف های مذاکره به این نتیجه رسیده اند که اختلافات موجود باید از طریق گفت وگو و مذاکره حل و فصل شود ضمن اینکه خواسته های خود را تعدیل کرده و انتظار منطقی داشته باشند. همچنین رایزنی هایی که خارج از روند مذاکرات اتفاق می افتد در تسهیل گفت وگوها موثر بوده است.

شفیعی ادامه داد: با این وجود در شرایط فعلی اظهار نظر قاطع نمی توان داد زیرا ممکن است شرایط جدیدی پیش آید که مذاکرات را تحت تأثیر قرار دهد اما روند فعلی حکایت از به نتیجه رسیدن و مثبت بودن گفت وگوها است.

این استاد دانشگاه افزود: باید در نظر داشته باشیم که موفقیت در هر گفت و گو و مذاکره ای منوط به طی شدن یک روندی است که شامل ارتباط، اعتماد و نهایتا تعامل و همکاری می باشد. در واقع مهمترین مسئله در مذاکرات وین بحث ارتباط و اعتماد بوده که به نظر می آید این مرحله به طور نسبی طی شده است.

شفیعی با بیان این که در تعامل هم طرفین علائمی را باید مخابره کنند که نشان دهنده اراده سیاسی برای همکاری است معتقد است: در این زمینه آن بخش از تحریم هایی که آمریکا لغو کرد جزو همین اراده سیاسی و تعامل تعلقی می شود و می توانیم نتیجه بگیریم این همکاری در حال اتفاق افتادن است و امیدواریم که مهمترین جلوه آن یعنی به امضا رسیدن سند همکاری و توافق را شاهد باشیم.

راه زیادی تا اجرای کامل برجام در پیش است

به نقل از العالم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود ارزیابی جدیدی از چشم‌انداز توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارائه کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، لاوروف بعد از گفت‌وگو با «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس در یک کنفرانس خبری گفت: «در موضوع ایران، ما هم‌نظریم که فرصت‌هایی برای اجرای کامل برجام در آینده نزدیک وجود دارد، اما هنوز  راه درازی در پیش است.»

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که سرپرستی هیئت کشورش در مذاکرات وین را بر عهده دارد چند روز پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه روسی «کامرسنت» گفته بود که پیش‌نویس سند نهایی تدوین شده است. چند موضوع دیگر هستند که به کار بیشتر نیاز دارند اما سند نهایی در حال حاضر روی میز است.

مطالب مرتبط:

واکنش آمریکا درباره موقعیت برتر ایران در مذاکرات وین

واکنش آمریکا درباره موقعیت برتر ایران در مذاکرات وین
واکنش آمریکا درباره موقعیت برتر ایران در مذاکرات وین

«وندی شرمن»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گفتگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیوز اظهارنظرهای مرتبط با موقعیت برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد.

شرمن گفت: «ما (فقط) هر چیزی را که ایران ارائه دهد را قبول نمی‌کنیم. در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، ما برجام را به طور کامل وارد خواهیم کرد.»

این مقام آمریکایی با تکرار اتهامات ضدایرانی واشنگتن گفت: «همه گزینه‌های ما همیشه روی میز باقی می‌مانند، صرف نظر از اینکه چه چیزی در اینجا انتخاب می‌شود.»

همزمان با ادامه مذاکرات با ایران در وین، مقامات آمریکایی به اظهارنظرهای منفی و کارشکنی روی آورده اند. روز گذشته نیز سخنگوی کاخ سفید در سخنانی گفت که مذاکرات وین به نقطه حساسی رسیده است. «جن ساکی» در عین حال و در راستای تعیین ضرب الاجل های ساختگی افزود که در صورت عدم دستیابی به توافق طی هفته‌های آینده بازگشت به توافق هسته‌ای برای آمریکا غیرممکن خواهد بود.

این در حالی است که مقامات ارشد دولت آمریکا هم پیش از این مدعی شده بودند که دولت بایدن معتقد است که نهایتاً تا پایان ماه فوریه بتوان برجام را احیا کرد.

همچنین اخیراً گروهی از سناتورهای آمریکا به رئیس جمهور این کشور درباره حصول هر گونه توافق با ایران بدون مشورت و نظر کنگره هشدار دادند.

این گونه به نظر می‌رسد که رسانه‌های آمریکایی و برخی از جریان‌های داخلی این کشور تلاش می‌کنند با تمرکز بر چنین رویکردهایی شرایط ایران در مذاکره را سخت‌تر نشان دهند.

مذاکرات هسته ای با ایران وارد مرحله نهایی شده است

مذاکرات هسته ای با ایران وارد مرحله نهایی شده است
مذاکرات هسته ای با ایران وارد مرحله نهایی شده است

به نقل از آسوشیتدپرس، «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران وارد «مرحله نهایی» خود شده است و این توافق هسته‌ای منطقه را امن تر می‌کند.

این اظهارات وزیرخارجه آلمان در یک نشست خبری مشترک با همتای اسرائیلی او، «یایر لاپید»، در تل آویو مطرح شد.

در این نشست خبری همچنین وزیرخارجه رژیم صهیونیستی با تکرار اتهامات و اظهارات ضدایرانی خود گفت که او و بائربوک در مورد مذاکرات هسته‌ای گفتگو کردند و «ایران هسته‌ای نه تنها اسرائیل بلکه کل جهان را به خطر می‌اندازد.»

با وجود اظهارات وزیرخارجه رژیم صهیونیستی، اما وزیرخارجه آلمان گفته است که متقاعد شده که احیای کامل برجام [برنامه جامع اقدام مشترک] منطقه را امن‌تر خواهد کرد، در غیر این صورت، ما این گفتگوها را انجام نمی‌دادیم.

این مقام آلمانی افزود که مذاکرات با ایران به «نقطه بسیار حساسی» رسید و ایران باید «با تمایل به سازش و بدون درخواست حداکثری» به مذاکره ادامه دهد.

بائربوک گفت: «ما می‌خواهیم هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که با این توافق، امنیت تضمین می‌شود.»

از سوی دیگر، «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم روز پنجشنبه با این مقام آلمانی دیدار و گفتگو کرد.

در این ارتباط گفته شده که دو طرف درباره مسائل امنیتی منطقه‌ای گفت‌وگو کردند، هرچند مذاکرات هسته‌ای ایران در رأس دستور کار قرار داشت.

در این دیدار، بنت با طرح برخی بهانه‌های امنیتی مدعی شد که امضای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی اشتباهی است که خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین پیشنهاد کرد که ضرب الاجلی برای تکمیل توافق تعیین شود زیرا طولانی شدن مذاکرات در وین نیز منافع ایران را تأمین می‌کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی



+ 5
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری