پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۶:۴۸
۵
۰
نسخه چاپی

فواید و عوارض نعناع فلفلی برای سلامتی

فواید و عوارض نعناع فلفلی برای سلامتی
در این مقاله به فواید نعناع فلفلی، مشخصات تغذیه ای و عوارض جانبی آن می پردازیم.

تیتربرتر: فواید نعناع فراتر از دادن نفس تازه است. نعناع سرشار از فیبر غذایی، فولات، پروویتامین A، ویتامین C، فولات، کلسیم، آهن، منگنز و روی است. این مشخصات غنی از مواد مغذی به آن طیف وسیعی از خواص ارتقاء دهنده سلامتی می دهد. فواید زیادی برای پوست، مو و بدن شما دارد. 

فواید پوستی نعناع فلفلی

فواید پوستی نعناع فلفلی
فواید پوستی نعناع فلفلی

 

1. مشکلات پوستی مختلف را درمان می کند:

نعناع بیشتر در کرم های موضعی استفاده می شود که برای رفع مشکلات پوستی مختلف استفاده می شود. خواص تسکین دهنده آن آن را به یک درمان موثر برای جوش، بلوط سمی و پیچک سمی تبدیل کرده است. این اثر درمانی قوی به پوست می دهد.

2. درمان پوست های چرب:

برگ های نعناع از قدیم الایام به طور گسترده ای برای درمان پوست های چرب استفاده می شده است. منتول موجود در نعناع باعث کاهش ترشح روغن از غدد چربی می شود که به داشتن پوستی بدون چربی به طور طبیعی کمک می کند. برای استفاده:

برگ های تازه آسیاب شده نعناع را روی صورت خود بمالید

بگذارید 10 دقیقه بماند.

همچنین می توانید عسل را به خمیر اضافه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

آن را بشویید و خشک کنید.

همچنین می توانید خمیر نعناع فلفلی را با روغن جوجوبا یا آلوئه ورا ترکیب کنید تا فواید مطلوبی داشته باشید.

3. خاصیت قابض، ضد عفونی کننده و ضد التهابی:

نعناع به عنوان متعادل کننده سطح pH پوست شناخته شده است. این به تعادل تولید چربی بیش از حد در پوست کمک می کند و در نتیجه آکنه و جوش های پوستی را کاهش می دهد. خواص قابض، ضد عفونی کننده و ضد التهابی نعناع فلفلی به کاهش ظاهر آکنه، جوش های سرسیاه، بثورات و قرمزی پوست کمک می کند. برای استفاده:

2 قطره روغن نعناع را با شستشوی معمولی صورت خود مخلوط کنید.

با استفاده از این روش روزی دو بار صورت خود را بشویید.

همچنین می توانید یک یا دو قطره از این روغن را با کرم شب یا مرطوب کننده خود برای درمان آکنه و بثورات پوستی مخلوط کنید.

4. با آفتاب سوختگی مبارزه می کند:

نعناع منبعی غنی از ویتامین A و C است و حاوی فولات و اسیدهای چرب امگا 3 است که به مبارزه با مشکلات مربوط به نور خورشید مانند برنزه شدن و آفتاب سوختگی کمک می کند. برای استفاده:

می توانید خمیر برگ نعناع را روی صورت خود بمالید یا از روغن نعناع به صورت موضعی برای درمان برنزه شدن آفتاب استفاده کنید.

اما اگر از روغن نعناع به طور مستقیم روی صورت استفاده می کنید، برای جلوگیری از التهاب پوست، آن را با مقداری روغن رقیق کنید.

نعناع حاوی ماده مغذی به نام پریلیل الکل است که از تشکیل سلول های سرطانی پوست جلوگیری می کند.

5. پای ورزشکار را درمان می کند

نعناع همچنین می تواند به درمان پای ورزشکاران کمک کند. برای استفاده:

روغن را روی پاهای خود ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند.

روغن نعناع همچنین می تواند برای کاهش سلولیت با مالیدن روغن روی نواحی آسیب دیده استفاده شود.

روغن نعناع پوست را تمیز نگه می دارد و از عفونت و لکه های پوستی جلوگیری می کند.

فواید نعناع برای مو

فواید نعناع برای مو
فواید نعناع برای مو

نعناع فقط به دلیل فواید پوستی مورد تحسین قرار نمی گیرد. به همان اندازه به دلیل توانایی خود در جوانسازی مو مشهور است. نعناع فلفلی به غلبه بر مشکلات مربوط به مو کمک می کند. برخی از کاربردهای نعناع فلفلی برای مو عبارتند از:

6. تونیک مو موثر:

روغن نعناع هنگامی که با روغن‌های ضروری دیگر مانند روغن درخت چای، روغن نارگیل، روغن کرچک و حتی روغن ویتامین E مخلوط شود، به عنوان یک مقوی مو موثر عمل می‌کند.

7. دافع حشرات طبیعی:

نعناع یک دافع حشرات طبیعی است. مالیدن روغن نعناع به مو می تواند شپش را از بین ببرد. برای استفاده:

موهای خود را به درستی با روغن نعناع ماساژ دهید

بگذارید 24 ساعت قبل از شستن موهایتان بماند.

این کار را 3 بار در هفته تکرار کنید تا کاملا از شر شپش خلاص شوید.

از طرف دیگر، در صورت بروز هر نوع تحریک پوستی، می توانید روغن نعناع را با روغن زیتون رقیق کنید.

روغن نعناع همچنین احساس خارش مرتبط با شوره سر را کاهش می دهد.

مطالب مرتبط:

8. رشد مو را تقویت می کند:

روغن نعناع وقتی روی پوست سر ماساژ داده می‌شود، احساس سوزن سوزن شدن می‌کند و این بدان معناست که روغن در متعادل کردن سطح pH کار می‌کند. این به خنثی کردن اثر تولید بیش از حد روغن کمک می کند. بنابراین باعث کاهش چربی مو می شود. این فولیکول های مو را تحریک می کند و گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد و باعث رشد مو می شود.

9. فولیکول های مو را آبرسانی می کند:

نعناع فولیکول های مو را از داخل آبرسانی می کند تا موهایی صاف، براق و نرم به شما بدهد. چند قطره روغن نعناع را روی دست‌هایتان بمالید و روی موها صاف کنید. علاوه بر این، روغن نعناع غیرچرب است و موهای شما را خوشبو می کند. همچنین می توان از آن با ابزارهای صاف کننده مو به عنوان سرم محافظ مو استفاده کرد.

مزایای سلامتی نعناع فلفلی

مزایای سلامتی نعناع فلفلی
مزایای سلامتی نعناع فلفلی

چندین تحقیق مدرن به فواید بی‌شمار این گیاه رسیده‌اند.

دارای خواص ضد درد، زیبایی، قابض، ضد احتقان، ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است که به درمان تعدادی از بیماری ها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت، سرفه خشک، تب، لرز و مشکلات گوارشی کمک می کند. مزایای سلامتی برگ نعناع شامل موارد زیر است:

10. منبع عالی فیبر غذایی:

حاوی مقدار مناسبی فیبر غذایی است که به کنترل کلسترول و فشار خون در بدن کمک می کند.

11. خاصیت ضد درد:

منتول موجود در نعناع فلفلی روی گیرنده های حساس خنک روی پوست، دهان و گلو تأثیر می گذارد که در هنگام استنشاق، خوردن یا استفاده از پوست، احساس خنکی ایجاد می کند. این خاصیت نعناع فلفلی را به ماده ای ضروری در تهیه شربت سرفه، قرص های پاستیل و استنشاق بینی تبدیل می کند. منتول همچنین به دلیل خاصیت ضد درد در تهیه پمادهای تسکین دهنده درد، شل کننده های موضعی عضلانی و مسکن ها استفاده می شود.

12. از اختلالات معده جلوگیری می کند:

روغن نعناع فلفلی برای تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر، از جمله سوء هاضمه و اسپاسم عضلات روده شناخته شده است. این خواص درمانی به دلیل توانایی شل کردن عضلات آن است. همچنین جریان صفرا را بهتر می کند که برای هضم چربی بسیار مهم است. هنگامی که ماهیچه های روده صاف می شوند، احتمال ابتلا به اسپاسم و سوء هاضمه نسبتاً کمتر است. بنابراین وقتی نعناع فلفلی را به شکل چای مصرف می کنیم، با سرعت بیشتری در معده حرکت می کند تا درد مرتبط با دستگاه گوارش را تسکین دهد. همچنین از مشکلات گوارشی مانند ورم معده، اسهال، نفخ و درد معده جلوگیری می کند.

13. رفع گرفتگی تنفسی:

نعناع فلفلی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز استفاده می شود. باکتری ها و ویروس های عامل آنفولانزا را از بین می برد و درد بدن را تسکین می دهد. همچنین باعث تسکین سرفه و احتقان می شود. این یک عنصر رایج در مومیایی است که روی سینه برای تسکین درد قفسه سینه استفاده می شود. برای احتقان بینی و سینوزیت، نوشیدن چای نعناع و استنشاق بخار آن مطمئنا کمک کننده است. برای استفاده:

یک قاشق غذاخوری برگ نعناع را به آب اضافه کنید

آب را چند دقیقه بجوشانید.

1 قاشق چای خوری عسل اضافه کنید تا کمی طعم به آن اضافه شود.

این چای را حداقل ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.

برای سرفه خشک، 2 تا 3 بار در روز چند قطره روغن نعناع را روی سینه ماساژ دهید.

منتول موجود در نعناع، ​​مخاط را نازک می کند، مجاری تنفسی را روان می کند و به بیرون آوردن خلط خشک شده از ریه ها کمک می کند.

14. مبارزه با بوی بد دهان:

نعناع همچنین در محصولات بهداشتی دهان مانند خوشبو کننده های دهان، اسپری زبان و دهان شویه برای مبارزه با بوی بد دهان استفاده می شود. حتی به عنوان طعم دهنده در آب نبات ها و آدامس ها استفاده می شود که طراوت نفس را فراهم می کند.

عوارض نعناع فلفلی

عوارض نعناع فلفلی
عوارض نعناع فلفلی

به این ترتیب هیچ عارضه جانبی نعناع وجود ندارد، اما افرادی که از بیماری رفلکس معده و مری (GRD) رنج می برند، باید مصرف نعناع فلفلی را محدود کنند، زیرا ترکیبات موجود در نعناع، ​​عضلات دیواره مری را صاف و آرام می کند. این می تواند رفلاکس آنها را تشدید کند. بیمارانی که از سوزش سر دل، رفلاکس اسید و سنگ های صفراوی رنج می برند نیز باید از مصرف نعناع پرهیز کنند. مصرف برگ نعناع برای مادران باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی شود.

در صورت مصرف سیکلوسپورین یا هر دارویی که مانع از رد پیوند می شود، از مصرف نعناع به شدت اجتناب شود. قبل از مصرف نعناع، ​​سطح قند خون را تنظیم کنید زیرا به میزان قابل توجهی سطح قند خون را در بدن کاهش می دهد.

* این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید. 

آنچه دیگران میخوانند:

 نویسنده: صادق رمضانی



+ 5
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری