پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۳۹
۰
۰
نسخه چاپی

جزییات شرایط سفر در نوروز 1401/شرایط سفرهای نوروزی با خودروی شخصی

جزییات شرایط سفر در نوروز 1401/شرایط سفرهای نوروزی با خودروی شخصی
تزریق دو دز واکسن و نبودن افراد در روزهای فعال ابتلا به بیماری کرونا تنها شروط سفر هستند.

به گزارش تیتربرتر؛ معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان: در ایام نوروز مسافران می توانند به شرط تزریق دو دز واکسن، به تمام شهرها سفر کنند و تزریق نکردن دز سوم ممنوعیتی ایجاد نمی کند.

شروط انجام سفرهای نوروزی 1401

شروط انجام سفرهای نوروزی 1401
شروط انجام سفرهای نوروزی 1401

سخنگوی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه با توجه به کاهش تعداد شهرهای قرمز و انجام گسترده واکسیناسیون، رنگ‌بندی کرونایی برای سفرها نداریم، گفت: تزریق دو دز واکسن و نبودن افراد در روزهای فعال ابتلا به بیماری کرونا تنها شروط سفر هستند.

عباس شیراوژن با بیان اینکه برای سفرهای نوروزی بحث رنگ‌بندی شهرها را نداریم، ‌گفت: با توجه به اینکه تعداد شهرهای قرمز کاهش پیدا کرده و واکسیناسیون هم به صورت گسترده در حال انجام است، صرفا تزریق دو دز واکسن کرونا و اینکه افراد بیماری فعال نداشته باشند و مبتلا به کرونا نباشند، تنها شروط سفر است. بر این اساس مردم هم می‌توانند هم از وسایل نقلیه عمومی و هم از وسایل نقلیه شخصی برای سفر استفاده کنند.

وی درباره وضعیت اتصال مراکز تجمعی و اقامتگاه‌ها و ... به سامانه "ایران من"، افزود: در حال حاضر اتصال به سامانه ایران من وجود دارد و روزانه استعلام‌ها انجام می‌شود. ثبت استعلام مراکز مختلف صورت گیرد ‌اما می‌خواهیم این اقدام به صورت کامل انجام شود و جایی نباشد که تخلفی رخ دهد و اغماضی اتفاق بیفتد. حتما هم مجموعه نظارتی وزارت بهداشت بر این کار نظارت دارند و مراکز ارائه دهنده خدمت هم باید همکاری کنند. ضمانت‌های اجرایی نیز در جلسات بعدی در نظر گرفته می‌شود تا با دقت و حساسیت بیشتری این اتفاقات انجام شود.

شیراوژن درباره وضعیت فعالیت مراکز واکسیناسیون در تعطیلات نوروز نیز گفت: در ایام نوروز مراکز واکسیناسیون باید به فعالیت‌شان ادامه دهند و مردم در صورت مراجعه به این مراکز، از امکان واکسیناسیون بهره‌مند می‌شوند.

شرایط سفرهای نوروزی با خودروی شخصی

تردد خودروها در ایام تعطیلات نوروزی تنها از طریق دوربین‌های راهداری در سطح کشور به صورت هوشمند رصد خواهد شد و برای اعمال محدودیت تردد، کد ملی صاحب پلاک خودرو ملاک است.

شهروندانی که در ایام نوروز قصد تردد بین استانی با خودروی شخصی خود دارند، باید مطلع باشند برای تردد خودروهای شخصی، نیاز به مراجعه به هیچ دستگاه، سازمان یا سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات شخصی یا خودرویی نیست.

صاحبان پلاک خودروی شخصی که الزاماتی نظیر تزریق دو نوبت واکسن کووید ۱۹ و نبودن در حالت قرنطینه بیماری و سپری کردن دوران قرنطینه لازم برای افراد دارای تست مثبت کرونا را رعایت کنند، مجاز به سفر خواهند بود.

برای نقض‌کنندگان الزامات تردد خودروهای شخصی در هر ۲۴ ساعت، مبلغ یک میلیون تومان جریمه، اعمال خواهد شد.

پیش بینی نوروزی پرحادثه 1401 

پیش بینی نوروزی پرحادثه 1401 
پیش بینی نوروزی پرحادثه 1401 

محمدباقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: نوروز امسال شرایط خاصی داریم چرا که تعطیلات نوروز به ماه مبارک رمضان برمی‌گردد و از طرفی چون به دلیل بیماری کرونا مردم دوسال سفر نرفتند قطعا سفر های نوروز 1401 زیاد است. 

وی با بیان اینکه از اوایل اسفند ماه 1400 نفر های نوروزی آغاز شد، ادامه داد: بر خلاف سال های گذشته امسال 160 پایگاه هلال احمر به پایگاه های ثابت خود اضافه کردیم که این تعداد علاوه بر 567 پایگاه ثابتی است که هلال احمر دارد.

محمدی تصریح کرد: این پایگاه های موقت در مناطق صعب العبور و مکان های پررفت و آمد مستقر شده اند چرا که امسال سفرهای راهیان نور هم شدیدا فعال است و تردد ها را زیاد می کند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان نوروز 1401 با توجه به افزایش میزان مسافرت ها؛ حوادث نیز افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حوادثی که در سال 1400 امدادرسانی شد نسبت به سال 1399 بیشتر بود و د این زمینه 28 درصد افزایش داشتیم، افزود: وضعیت حوادث ایجاد شده در کشور نشان می دهد حوادث جاده ای در رتبه اول و حوادث جوی و حوادث کوهستان در رتبه های بعدی قرار دارند.

مطالب مرتبط:

افزایش سفر‌ها در نوروز 1401 قابل پیش بینی بود 

افزایش سفر‌ها در نوروز 1401 قابل پیش بینی بود 
افزایش سفر‌ها در نوروز 1401 قابل پیش بینی بود 

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و در گفت‌وگوی میز اقتصادی خبر ۱۴ سیما که با موضوع اقتصاد گردشگری روی آنتن رفته بود، گفت: «تصور ما بر این بود که امسال به جهات مختلف یک سال پرسفری را در نوروز شاهد خواهیم بود، به همین جهت ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که متشکل از ۲۲ دستگاه اجرایی است از آبان ماه بسیج شدند تا به مسافران نوروزی خدمت‌رسانی کنند. 

او ادامه داد: «در تمامی استان‌های کشور ستاد اجرایی خدمات سفر تشکیل شده و همگی برای پذیرایی و خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی توجیه شده‌اند و استانداران محترم تلاش‌هایی را آغاز کردند که بتوانند شرایط خوبی را برای مسافران ایجاد کنند.

شالبافیان ضمن اشاره به سفر‌های نوروزی طی دو سال گذشته و شیوع بیماری کرونا گفت: «دو سال بود که از طرف دستگاه‌های خدمات‌رسان استان‌ها، اقدامات زیرساختی برای پذیرایی مسافران و برنامه‌های فرهنگی آن‌ها صورت نگرفته بود، اما در دولت جدید از آبان ۱۴۰۰ این برنامه‌ریزی برای سفر‌های نوروزی آغاز و ۱۰۴ شاخص به استانداران ابلاغ شد که بایستی در سفر‌های استانی در قبال مسافران انجام پذیرد.» 

او در ادامه افزود: «این ۱۰۴ ابلاغ در این ماه‌ها به صورت موردی بررسی شد و اکنون تمامی استان‌ها از هماهنگی مناسبی برای مواجه با مسافران برخودار هستند.» 

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به معضلات بیماری کرونا و موج ششم این بیماری در ماه‌های اخیر گفت: به دلیل بروز موج شیوع کرونا در آبان ماه، باید به گونه‌ای برخورد می‌کردیم که آمادگی ما در ستاد هماهنگی سفر، برای مردم به عنوان ترغیب به سفر تلقی نشود.

او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر به طور متوسط بیش از ۸۰درصد استان‌ها آمادگی حضور مسافران را دارند، تشریح کرد: «طی این دو سال بیماری کرونا حوزه گردشگری را بسیار متاثر کرده و اگر چند ماه یا چند روزی است که مسافرت‌ها افزایش یافته است به معنای جبران آثار تخریبی در این دو سال نیست.»

شالبافیان ادامه داد: «برخی از اقامتگاه‌هایی که تعطیل شده بودند، باید بازگشایی می‌شدند و در چرخه ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی قرار می‌گرفتند. در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی هم همین نیاز‌ها وجود داشت، چون بسیاری از این دفاتر در دوران کرونا بسته یا نیمه تعطیل بودند.»

او اظهار کرد: «خوشبختانه از آبان ماه که صدور مجدد روادید گردشگری در دستور کار قرار گرفت، توانستیم این احیا را به صورت تدریجی ادامه دهیم.» 

معاون گردشگری کشور در ادامه صحبت‌هایش در این بخش خبری افزود: «طرحی در بحث تحول دولت در بخش گردشگری تمهید شده و قرار است زمین‌هایی با قیمت مناسب در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد تا بتوانند با ساخت هتل به صنعت گردشکری کمک کنند. همچنین برای کسانی که زمین دارند، زیرساخت‌ها فراهم شده و قانون تنظیم مقررات مالی دولت هم از آن‌ها حمایت خواهد کرد تا بتوانند فعالیت خود در حوزه گردشگری را پیش ببرند.»

او ادامه داد: «در سال ۱۴۰۱ نیازسنجی کمی و کیفی را ارائه خواهیم کرد، مبتنی بر اینکه در چه شهر‌هایی چه نوع هتل‌ها و با چه ستاره‌هایی مناسب است که ساخته شود. طی این ماه‌ها آسیب‌شناسی‌هایی انجام شده و شاهد بودیم که گاهی هتل‌هایی در شهر‌هایی ساخته شده‌اند که این هتل‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده است.» 

شالبافیان در ادامه گفت: «در دوران کرونا نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان به بازسازی و تکمیل واحد‌های گردشگری از محل منابع تبصره ۱۸ اختصاص داده شد و نزدیک ۶ هزار میلیارد تومان هم در سال ۱۴۰۱ از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل برای بازسازی و تجهیز و تکمیل واحد‌های گردشگری اختصاص داده خواهد شد.»

او اظهار کرد: «اساسا در حوزه گردشگری، چه در سیاست‌گذاری و چه در اجرا باید بخش خصوصی وارد کار شود. عملکرد چند ماهه دولت هم بیانگر این است که بدون بخش خصوصی نمی‌توان صنعت گردشکری را پیش برد. در صدا و سیما هم برنامه‌هایی ساخته شده که گردشگری می‌تواند موتور محرک کسب و کار خرد در مناطق مختلف کشور باشد. نه فقط وزارت گردشکری بلکه باید تمامی دستگاه‌های حاکمیتی به کمک صنعت گردشکری بیایند.»

شهریار افندی‌زاده سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز در این گفت‌وگوی خبری بیان کرد: «پیش‌بینی ما در افزایش سفر‌های نوروزی نسبت به سال‌های گذشته و پیش از کرونا حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است. پیک مسافرت‌های نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین است و ما برای این مدت زمان تمهیدانی را اندیشیده‌ایم.»

مطالب مرتبط:

گردآورنده: زهره شعبانی



+ 0
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری