پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ ۱۷:۵۹
۷
۰
نسخه چاپی

هشدار هواشناسی به سامانه بارشی در برخی از استان های کشور/ 3 فروردین 1401

هشدار هواشناسی به سامانه بارشی در برخی از استان های کشور/ 3 فروردین 1401
سازمان هواشناسی کشور وضعیت هوای تعدادی از استان‌های کشور در دوم فروردین‌ماه را اعلام کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زرد رنگ درباره افزایش سرعت باد در فراساحل در دریای خزر، نسبت به محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه‌سنگین و در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت توصیه کرد.

بارش باران و وزش باد شدید در تهران و اغلب استان‌ها 

بارش باران و وزش باد شدید در تهران و اغلب استان‌ها 
بارش باران و وزش باد شدید در تهران و اغلب استان‌ها 

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ و با اشاره به سامانه بارشی که از امروز سه‌شنبه (۲ فروردین) شروع و جمعه (۵ فروردین) پایان می‌یابد، آورده است: بارش باران همراه با وزش باد نسبتا شدید، رعد و برق و احتمال بارش تگرگ، بارش برف و رخداد مه در نواحی مرتفع و کوهستانی، روز سه‌شنبه در آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، شمال ایلام، مرکزی، شمال چهارمحال و بختیاری، زنجان، شمال شرق خوزستان، البرز، قزوین، تهران، مازندران، خراسان شمالی، گلستان، ارتفاعات سمنان و روز چهارشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گیلان، شمال مرکزی زنجان، ارتفاعات البرز، در استانهای قزوین، البرز و تهران، روز پنجشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، شمال مرکزی، شمال چهارمحال و بختیاری، شمال ایلام، شمال شرق خوزستان و روز جمعه در جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات البرز، در استان‌های زنجان، قزوین و البرز پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها بویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال آب گرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پرواز وجود دارد و لذا به احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آمادگی دستگاه اجرایی به منظور برف‌روبی در گردنه‌های برف‌گیر، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو توصیه می‌شود.

همچنین این سازمان ضمن توصیف سامانه دوم( افزایش گرادیان فشار) که از سه‌شنبه (۲ فروردین) آغاز و تا جمعه (۵ فروردین) ادامه دارد، آورده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق مستعد همراه با خیزش گرد و خاک، روز سه‌شنبه در همدان، مرکزی، شمال اردبیل، قم، جنوب تهران، فارس، اصفهان، شرق سمنان، روز چهارشنبه در شرق و جنوب سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، روز پنج‌شنبه در مرکزی، لرستان، همدان، قزوین، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، جنوب تهران، فارس، بوشهر، یزد، خراسان رضوی، کرمان، جنوب و شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و روز جمعه در مرکزی، قم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد، بنابراین احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

خطر غرق شدن شناگران و قایق‌های تفریحی

خطر غرق شدن شناگران و قایق‌های تفریحی
خطر غرق شدن شناگران و قایق‌های تفریحی

سازمان هواشناسی افزایش سرعت وزش باد را اعلام و زمان شروع را روز جمعه (پنجم فروردین ماه) و پایان این سامانه را روز شنبه (ششم فروردین ماه) عنوان کرد.

نوع مخاطره افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین ۱/۵ تا ۲ متر در سواحل و ۲/۵ تا ۳/۵ متر در فراساحل اعلام شده است.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، این نوع مخاطره روز جمعه خلیج فارس، در نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر و روز شنبه خلیج فارس و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان را در برمی‌گیرد.

همچنین به دنبال افزایش سرعت وزش باد، خطر غرق شدن شناگران، شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی، خطر آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال آسیب به شناورهای نیمه سنگین و خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی وجود دارد.

 این سازمان به مردم توصیه کرد: ممنوعیت شنا، پرهیز از تردد با قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، اعمال محدودیت در فعالیت‌های دریایی به ویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد با شناورهای نیمه سنگین و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را جدی بگیرند.

همچنین سازمان هواشناسی با انتشار هشدار هواشناسی سطح نارنجی، در توصیف سامانه، تشدید فعالیت سامانه بارشی از ابتدای صبح سه‌شنبه (دوم فروردین ماه) تا اواخر وقت سه‌شنبه را اعلام کرد.

براساس این هشدار، نوع مخاطره، بارش باران، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و وزش باد شدید است که استان‌های اردبیل، گیلان و غرب مازندران را در برمی‌گیرد.

مطالب مرتبط:

هشدار به مسافران نوروزی مناطق شمالی کشور

هشدار به مسافران نوروزی مناطق شمالی کشور
هشدار به مسافران نوروزی مناطق شمالی کشور

«فریبا گودرزی» با اشاره به تازه‌ترین وضعیت جوی برای امروز (سه‌شنبه) و روزهای آتی اعلام کرد: امروز در نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، قزوین، البرز، تهران، استان‌های ساحلی دریای خزر و خراسان شمالی بارش باران و برف را خواهیم داشت.

وی گفت: همچنین در برخی از مناطق استان‌هایی همچون اصفهان، سمنان و یزد بارش پراکنده را شاهد هستیم.

گودرزی با اشاره به اینکه بارش‌ها امروز در گیلان، مازندران، اردبیل، زنجان و ارتفاعات البرز مرکزی شدیدتر خواهد بود، عنوان کرد: روز چهارشنبه اما در شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارش پراکنده را شاهد هستیم که بارش‌ها همچنان تا اوایل هفته آتی ادامه دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: از روز پنجشنبه تا روز شنبه برای نیمه جنوبی کشور وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک را پیش بینی می‌کنیم.

وی همچنین با توجه به شرایط جوی مناطق شمالی کشور به مسافران نوروزی توصیه کرد: به مسافران نوروزی توصیه می‌کنیم کسانی که شمال غرب و سواحل شمالی و خراسان شمالی و رضوی را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند، حتماً لباس گرم و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند؛ چرا که همچنان سرمای هوا را در آن مناطق خواهیم داشت.

گودرزی از بارندگی و لغزندگی جادها در مناطق مذکور خبر داد و گفت: آسمان تهران امروز به تدریج ابری خواهد شد و رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید و بارش تگرگ را خواهد داشت. همچنین، امروز بیشینه دما در پایتخت به ۲۰ درجه بالای صفر می‌رسد.

پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ساعت آینده

پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ساعت آینده
پیش‌بینی هواشناسی ایران تا ۲۴ساعت آینده

سازمان هواشناسی وضعیت هوای استان‌های ذکر شده در ۲۴ ساعت آینده را به شرح زیر اعلام کرد:

اصفهان: آسمان قسمتی ابری در بعضی ساعات وزش باد و احتمال بارش پراکنده‌ / بیشینه دما: ۲۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۶ درجه سانتی‌گراد

اردبیل: آسمان ابری و مه آلود و وزش باد / بیشینه دما: ۳- درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۸- درجه سانتی‌گراد

البرز: آسمان نیمه ابری تا ابری و مه رقیق / بیشینه دما: ۱۹ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۶ درجه سانتی‌گراد

بندرعباس: آسمان صاف تا کمی ابری مه رقیق‌ / بیشینه دما: ۳۲ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۸ درجه سانتی‌گراد

تهران: آسمان نیمه ابری به تدریج ابری گاهی رگبارورعدوبرق‌ / بیشینه دما: ۲۰ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۳ درجه سانتی‌گراد

فارس: آسمان صاف همراه با وزش باد / بیشینه دما: ۲۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۶ درجه سانتی‌گراد

همدان: آسمان ابری در بعضی ساعات بارش خفیف باران و وزش باد شدید / بیشینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲ درجه سانتی‌گراد

خراسان رضوی: آسمان ابری گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۱۲ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۳ درجه سانتی‌گراد

مازندران: آسمان ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد / بیشینه دما: ۱۱ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۵ درجه سانتی‌گراد

گیلان: آسمان ابری و مه آلود و بارش باران / بیشینه دما: ۶ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۳ درجه سانتی‌گراد

یزد: آسمان کمی ابری در بعدازظهر نیمه ابری همراه با وزش باد / بیشینه دما: ۲۶ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۲ درجه سانتی‌گراد ‌

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی



+ 7
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری