پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۴۸
۷
۰
نسخه چاپی

افزایش قیمت گوشت قرمز / 3 اردیبهشت 1401

افزایش قیمت گوشت قرمز /  3 اردیبهشت 1401
قیمت رسمی گوشت اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در حالی که فعالان صنفی از مازاد تولید گوشت و دام سخن می‌گویند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز در ماه رمضان هم روند صعودی دارد. اما چرا گوشت باز هم گران شد؟

قیمت گوشت قرمز افزایش یافت؟

قیمت گوشت قرمز افزایش یافت؟
قیمت گوشت قرمز افزایش یافت؟

از پاییز سال گذشته بود که قیمت گوشت قرمز دوباره وارد فاز صعودی شد و ثبات خود را از دست داد. این در حالی است که تولیدکنندگان از مازاد تولید دام و گوشت در سال جاری خبر می‌دهند.

همچنین بر اساس اعلام مدیر کل پشتیبانی امور دام تهران قرار بود عرضه گوشت تنظیم بازاری تا پایان ماه رمضان ادامه دارد. اما در همین ماه قیمت گوشت در انواع مختلف آن به مرز ۲۰۰ هزار تومان رسید.

حال طبق گزارش امروز خبرآنلاین هر کیلوگرم نیم‌شقه ران گوسفندی به ۵۶۸ هزار تومان رسید. همچنین قیمت گوشت چرخ‌کرده مخلوط در بازار به ۱۷۱ هزار تومان رسید.

هر کیلوگرم گوشت خورشتی گوسفندی و گوساله به‌ترتیب ۲۳۸ هزار و ۱۹۰ هزار تومان قیمت دارند.

هر شقه گوسفند (۸ کیلوگرم) بدون دنبه نیز به قیمت یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

نصف‌شدن تقاضا با افزایش قیمت گوشت

نصف‌شدن تقاضا با افزایش قیمت گوشت
نصف‌شدن تقاضا با افزایش قیمت گوشت

آثار گرانی‌ها بر بسیاری از کالا‌هایی که در حال حاضر وجود دارد کاملا محسوس است بدین گونه که ما شاهد افزایش ۹۴ درصدی در برخی از کالا‌ها مثل برنج و گوشت هستیم.

معین‌الدین سعیدی با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان در رابطه با افزایش قیمت گوشت، افزود: ما در این رابطه یک سری پیگیری‌ها انجام دادیم متاسفانه گوشت برخلاف آنچه که گفته می‌شود تا قیمت ۲۲۰ هزار تومان دچار افزایش قیمت شده، این در حالی است که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند عرضه گوشت بیشتر شده و گوشت یخ زده در قالب تنظیم بازار و گوشت دام زنده به بازار عرضه کرده‌اند. به هر حال گوشت، افزایش قیمت معناداری را تجربه کرده است تا جایی که برای مدتی، صادر می‌شد، اما خوشبختانه از صادرات آن جلوگیری شد.

ارز ترجیحی نهاده‌های دامی حذف نشده، اما گوشت گران شده

نماینده چابهار با تاکید بر اینکه در شرایطی که کشور دچار چالش است نباید فرآورده‌های کالا‌های اساسی صادر شود، تصریح کرد: در این خصوص، کمیسیون کشاورزی هم ورود کرده است خوشبختانه در زمینه مرغ هم شاهد ثبات قیمت هستیم، اما در مورد گوشت قرمز، سرانه مصرف ما از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده است یعنی میزان مصرف گوشت قرمز در کشور از دوران جنگ هم کمتر شده است.

طبیعی است که یکی از دلایل کاهش مصرف، افزایش قیمت گوشت است. نکته مهم دیگر اینکه، هنوز بحث حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی اعمال نشده و این ارز در قالب سامانه بازارگاه ارائه می‌شود؛ بنابراین این موضوع به طور جدی مورد پیگیری کمیسیون کشاورزی قرار گرفته تا دلایل افزایش سرسام آور قیمت گوشت را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالب مرتبط:

دولت هنوز راهکاری ارائه نداده

او ادامه داد: در ایام عید شاهد عدم تمایل مردم به خرید گوشت بودیم چراکه امکان خرید برایشان فراهم نبود. حذف ارز ترجیحی رویکرد دولت است و مجلس، این اختیار را به دولت داد، چون پیش بینی ۹ میلیارد دلاری برای ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ را داشتیم، اما این اختیار را به دولت دادیم که از این اختیار استفاده کند یا نکند. در نتیجه نظر دولت این بود که ارز ترجیحی را حذف کرده و مابه التفاوت آن را در قالب یارانه‌های مستقیم به مردم بدهد، اما هنوز راهکار آن را مشخص نکرده است به عنوان مثال در مورد گوشت، بحث یارانه گوشت را مطرح می‌کنند که به هر خانواده، ۳۰۰ هزار تومان یارانه گوشت پرداخت شود که طبیعتا این کار در این شرایط نمی‌تواند اثرگذار باشد یعنی برابر است با قیمت یک کیلو گوشت!

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: آنچه که پیشنهاد مجلس بوده این بود که وقتی دولت در مورد کالا‌های اساسی اصرار دارد ارز ترجیحی را حذف کند کالا‌های اساسی را در قالب کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد تا مردم نیاز‌های اولیه معیشتی شان برطرف شود، اما تاکنون این دولت چنین موضوعی را اجرایی نکرده است.

هشدار سازمان دامپزشکی به مردم در مورد خرید گوشت

هشدار سازمان دامپزشکی به مردم در مورد خرید گوشت
هشدار سازمان دامپزشکی به مردم در مورد خرید گوشت

طبق اعلام سازمان دامپزشکی انتشار فیلمی از کشتار حرام و غیر بهداشتی مربوط به سال ۱۳۹۸ است. این کلیپ از اساس و به طور کامل کذب بوده و هیچ مدارکی مبنی بر ورود آن به ایران موجود نیست.

طبق بررسی انجام شده نشان می‌دهد نه تنها چنین محموله‌ای به هیچ عنوان وارد کشورمان ایران نشده است بلکه اساسا سازمان دامپزشکی کشور اجازه واردات لاشه منجمد را به داخل کشور نمی‌دهد.

سازمان دامپزشکی به مردم اطمینان خاطر می‌دهد که در صورت خرید گوشت از مراکز تحت نظارت دامپزشکی و توجه به برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی ضرب شده بر روی لاشه گوشت دریافتی آنها (هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ بهداشتی) هیچ خطری سلامت آنها را تهدید نمی‌کند.

تامین گوشت مرغ با تشدید نظارت‌های بهداشتی 

«سیدمحمد آقامیری» در همایش ملی غذای حلال که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان و مدیران کشتارگاه‌های استان تهران و ذابحین و ناظرین شرعی برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت گرامیداشت شب‌های قدر و منزلت معنوی این ایام گفت:  مدیران کشتارگاه‌ها و ناظرین بهداشتی و ذابحین در تمام روزهای اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی به ویژه از ۲ فروردین ۱۴۰۱ جهت آرامش‌خاطر مردم کشتارگاه‌ها را در تامین گوشت به ویژه مرغ مدیریت کردند و  ایام نوروز امسال بدون نیاز به تشکیل قرارگاه مرغ و تشکیل صف در روزهای نوروزی و به شرط ارائه کارت ملی سپری شد.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تشکر از حجت‌الاسلام «سید اسماعیل حسینی‌مقدم» جهت تدارک برگزاری این همایش ملی برای ذابحین و ناظرین بهداشتی در کشتارگاه‌ها افزود: اگرچه رعایت تمام ضوابط بهداشتی دشوار به نظر می‌رسد، اما با توجه به تجربه پرمخاطره انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام به ناظرین و ذابحین در کشتارگاه‌ها و اهمیت و اولویت سلامت ذابحین، این امر اهمیت خاص دارد و در این خصوص تحمل و پذیرش محدودیت دوران شیوع کرونا در جهان مانند پایبندی به مقررات زدن ماسک به صورت یا فاصله‌گذاری اجتماعی و ... گویای واقعیتی است که تجربه مشابه آن در کشتارگاه‌ها نیز برای ذابحین ما که همچون سرباز در خط مقدم اقتصادی هستند ضرورت دارد.

آقامیری به اهمیت دقت نظر ذابحین در ذبح شرعی و نقش آن در تاثیرگذاری بر زندگی اجتماعی آحاد جامعه که متقاضی و مشتاق تغذیه گوشت حلال هستند اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به این مهم حساسیت و مسئولیت اخلاقی و اجتماعی شغل ناظرین بهداشتی و شرعی و ذابحین بزرگوار در کشتارگاهها بسیار مهم و حیاتی است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی



+ 7
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری