پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۲۱
۶
۰
نسخه چاپی

پیشنهاد آمریکا برای احیای مذاکرات برجام در تابستان 1401

پیشنهاد آمریکا برای احیای مذاکرات برجام در تابستان 1401
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بازگشت به توافق هسته‌ای بهترین راه برابر ایران است.

به گزارش تیتربرتر؛ وزیر امور خارجه آمریکا در نشست امروز کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: بازگشت به توافق هسته‌ای بهترین راه برابر ایران است.

پیشنهاد آمریکا برای احیای مذاکرات برجام در تابستان 1401

پیشنهاد آمریکا برای احیای مذاکرات برجام در تابستان 1401
پیشنهاد آمریکا برای احیای مذاکرات برجام در تابستان 1401

 

 «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز سه‌شنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای (با ایران) بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته‌ای تهران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست که امروز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا برای بررسی بودجه وزارت خارجه آمریکا در سال مالی ۲۰۲۳ برگزار می‌شد تصریح کرد: «بدون اینکه بخواهم نیش و کنایه بزنم باید بگویم ما موقعیت بسیار چالش‌انگیزی را به ارث بردیم: برنامه هسته‌ای ایران که در حال تاخت و تاز بود و فعالیت‌های مخربی که در سراسر منطقه تشدید شده بود.»

او در ادامه گفت: «تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و بر عکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود. زمان گریز هسته‌ای ایران از یک سال به حدود چند هفته رسید.»

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «این‌ها مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به برجام بهترین روش برای رسیدگی به چالش‌های هسته‌ای ایجادشده از سوی ایران خواهد بود.»

او در ادامه ادعا کرد: «از این طریق همچنین می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم ایران که همین حالا به ستیزه‌جویی‌های باورنکردنی روی آورده به سلاح هسته‌ای یا توانایی دستیابی به آن در مدت زمان کوتاه دست پیدا نخواهد کرد.»

مطالب مرتبط:

بایدن توافق هسته ای با ایران را احیا می کند؟

بایدن توافق هسته ای با ایران را احیا می کند؟
بایدن توافق هسته ای با ایران را احیا می کند؟

 

نشریه آمریکایی شیکاگو تریبیون در مقاله با اشاره به اقدامات و تحلیل های اشتباه دولت قبلی آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران، ضرورت احیای این توافق توسط دولت فعلی را گوشزد کرد.

روزنامه «شیکاگو تریبیون» در مقاله‌ای به بررسی و تحلیل ضرورت احیای توافق هسته‌ای با ایران توسط دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

نویسنده این مقاله در ابتدا با ذکر خروج یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، نوشت که این اقدام تأثیری برای رسیدن به هدف ادعایی ترامپ و دولت آمریکا مبنی بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نداشته است.

نویسنده در ادامه این مقاله مدعی می‌شود که گروهی متشکل از ۴۰ کارشناس تسلیحات هسته‌ای در بیانیه‌ای که صادر کردند، تخمین زدند که امروز، تهران تنها به یک یا دو هفته برای تولید اورانیوم با درجه کافی برای ساخت بمب نیاز دارد. دلیل این مسئله این است که برجام، تهران را ملزم می‌کرد که ۱۳ هزار سانتریفیوژ را کنار بگذارد، غنی‌سازی را به شدت محدود کند و ۹۷ درصد سوخت هسته‌ای مصرف‌شده خود را ارسال کند. همچنین این توافق تصریح می‌کرد که «ایران تحت هیچ شرایطی به دنبال، توسعه یا دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود.»

این رسانه اذعان کرده که منتقدان اوباما پیش‌بینی کرده بودند که ایران به تعهدات خود ذیل برجام عمل نمی‌کند، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تأیید کرد که ایران آنچه را که بر سر آن توافق به عمل آمده، انجام داده است.حتی زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، نتوانست هیچ گونه عدم پایبندی را شناسایی کند، چرا که دولت خودش پایبندی ایران را تأیید کرده بود حتی زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، نتوانست هیچ گونه عدم پایبندی را شناسایی کند، چرا که دولت خودش پایبندی ایران را تأیید کرده بود. ایران نیز متقابلاً و پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، شروع به کم کردن تعهدات خود ذیل توافق یادشده نمود و این مسئله‌ای نبود که ترامپ به خاطر آن از برجام خارج شده بود. وی به آمریکایی‌ها اطمینان داده بود که «ما با متحدان خود برای یافتن راه‌حلی واقعی، جامع و پایدار برای تهدید هسته‌ای ایران کار خواهیم کرد» و ایران به زودی در برابر تحریم‌های جدید تسلیم خواهد شد. هیچکس نباید تعجب کند که آنچه وی می‌گفت مزخرف بود. متحدان اروپایی آمریکا نیز این اقدام ترامپ را محکوم کردند. همچنین اعمال تحریم‌ها نیز باعث نشد که ایران برگردد و التماس کند.

طبق این گزارش، مخالفان این توافق مدعی شدند که چون مفاد مختلف آن فقط ۱۰ یا ۱۵ سال دوام داشت، ایران در نهایت قادر به دستیابی به بمب می‌شد، اما ترامپ فقط به این روند سرعت داد. سیاست او معادل این بود که یک بیمار سرطانی درمان اثبات شده ازنظر پزشکی را رد کند فقط به این دلیل که ممکن است روزی سرطان عود کند. ترامپ فقط سیاستی را اتخاذ نکرد که شکست می‌خورد. او همچنین مانع از هرگونه اصلاح توسط جانشین خود شد. در وهله اول، تصمیم ترامپ باعث دلسردی ایران از دستیابی به هرگونه توافقی با واشنگتن شد. چرا که وی ثابت کرد که اگر با یک رئیس جمهور توافق کنید ممکن است رئیس جمهور بعدی آن توافق را پاره کند.

بایدن توافق هسته ای با ایران را احیا می کند؟
بایدن توافق هسته ای با ایران را احیا می کند؟

 

«شیکاگو تریبیون» در ادامه تاکید کرده که ترامپ همچنین با اقدامی دیگر مانع احیای برجام شد و آن قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که بخشی از نیروهای مسلح این کشور محسوب می‌شود، در فهرست سازمان تروریستی آمریکا بود. این رسانه مدعی شده که اکنون همین مسئله به نوعی مانع دستیابی به توافقی جدید شده است. دولت بایدن تاکنون تمایلی به لغو این مسئله ندارد چرا که ظاهراً نمی‌خواهد به جمهوری‌خواهان فرصتی بدهد تا ادعا کنند نسبت به تروریسم دارای مواضع ملایم است. اما حتی «جورج بوش» پسر که که مواضع سرسختانه ای در قبال تروریسم داشت، چنین اقدامی انجام نداد، چرا که دلیل قانع کننده‌ای برای انجام آن وجود نداشت.

«شیکاگو تریبیون» در پایان تاکید کرده است که بایدن نباید اجازه دهد که این اختلاف مانع احیای توافقی شود که مانع از تبدیل شدن یک دشمن دیرینه به یک قدرت هسته‌ای است. او ممکن است نخواهد به دلیل موافقت با چیزی که ممکن است به نحوی بدبینانه توسط دشمنانش نادرست معرفی شود، مورد سرزنش قرار گیرد، اما قطعاً مورد سرزنش قرار خواهد گرفت چنانچه بگذارد ایران به بمب دست یابد.

البته لازم به ذکر است، بنابر اعلام موضع رسمی کشورمان، ایران هیچگاه به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی نبوده است و این ادعا صرفاً برای محرومیت کشورمان از فناوری‌های نوین و عدم انتفاع ملت ایران از منافع اقتصادی انرژی هسته‌ای بوده است.

گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بیش‌ترین حجم کیفی و کمی از نظارت بر برنامه‌ی صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را دارد، به خوبی می‌تواند این موضوع را تأیید کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از: علی اکبر رضایی



+ 6
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری