پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۱۳
۶
۰
نسخه چاپی

آخرین وضعیت جوی کشور در 14 اردیبهشت 1401

آخرین وضعیت جوی کشور در 14 اردیبهشت 1401
سازمان هواشناسی از احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها خبرداد.

به گزارش تیتربرتر؛ سازمان هواشناسی نسبت به بارندگی و وزش باد شدید در برخی استان‌ها و همچنین احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها هشدار داد.

آخرین وضعیت هواشناسی کشور در 14 اردیبهشت 1401

آخرین وضعیت هواشناسی کشور در 14 اردیبهشت 1401
آخرین وضعیت هواشناسی کشور در 14 اردیبهشت 1401

براساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی چهار روز آینده، آسمان قسمتی ابری تا نیمه‌ابری همراه با وزش باد و با نفوذ متناوب زبانه‌های سامانه بارشی، در بعضی ساعات نیمه‌ابری تا ابری همراه با وزش باد شدید به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب و رگبار باران و رعد و برق در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

عمده بارش‌ها در نواحی شمالی و ارتفاعات مورد انتظار است اما طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه) در دیگر نواحی استان هم شرایط بارش باران و رگبار و رعد و برق وجود دارد.

طی این مدت گاهی وزش باد خیلی شدید به‌ویژه در نیمه جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود و خیزش گردوخاک محلی یا نفوذ و گسترش گرد و غبار انتقالی و کاهش موقت دید و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

از روز یکشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آسمانی صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) با بیشینه دمای ۲۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

آسمان تهران فردا (۱۵ اردیبهشت‌ماه) نیمه‌ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید گاهی ابری و رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد و در روز جمعه (۱۶ اردیبهشت‌ماه) نیمه ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید گاهی ابری و رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح زرد رنگ با اشاره به اینکه فعالیت متناوب سامانه بارشی از چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) شروع می‌شود و تا شنبه (۱۷ اردیبهشت‌ماه) ادامه دارد، آورده است: بارش باران، رگبار و رعد و برق، در مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ در روز چهارشنبه و شنبه (۱۴ و ۱۷ اردیبهشت‌ماه) در نیمه شمالی و ارتفاعات و در روز پنجشنبه و جمعه (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه) در استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

از همین رو، لغزندگی معابر و جاده‌ها به‌ویژه در نواحی کوهستانی، سیلابی شدن مسیل‌ها و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بارش تگرگ، احتمال آبگرفتگی موقت بعضی معابر، اختلال موقت در ترددهای درون و برون شهری وجود دارد و بر این اساس نسبت به احتیاط در هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها توصیه می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران در ادامه با اشاره به وزش باد شدید که از چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) شروع می‌شود و تا روز شنبه (۱۷ اردیبهشت‌ماه) ادامه دارد، آورده است: وزش باد شدید، احتمال وزش باد خیلی شدید موقتی، گاهی با خیزش گرد و خاک در روز چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) در نیمه جنوبی و مناطق غربی و مرکزی و در روز پنج شنبه تا شنبه ( ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ماه) در استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال آسیب به پوشش گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، خیزش موقت گرد و خاک محلی، احتمال نفوذ و گسترش گرد و خاک خارجی، کاهش دید و احتمال کاهش محسوس کیفیت هوا وجود دارد و نسبت به اجتناب از صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد شهری و سفرهای برون شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره،‌ عدم تردد در کنار سازه‌های نیمه تمام، پرهیز از پرواز با گلایدر و هواپیماهای سبک توصیه می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

تداوم وزش باد شدید در اصفهان تا روز یکشنبه

تداوم وزش باد شدید در اصفهان تا روز یکشنبه
تداوم وزش باد شدید در اصفهان تا روز یکشنبه

حجت‌الله علی‌عسگریان اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده استقرار جوی پایدار طی امروز بر روی استان است. وضعیت جوی در بیشتر نقاط استان بعد از ظهر امروز با افزایش ابر و وزش باد نسبتاً شدید همراه است.

وی از احتمال رگبار پراکنده و رعدوبرق در روز پنج‌شنبه و جمعه و وجود ناپایداری‌های همرفتی در استان خبر داد و افزود: از روز پنج‌شنبه تا یکشنبه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و حتی طوفان لحظه‌ای در استان وجود دارد که در مناطق شرقی منجر به گردوخاک و کاهش دید خواهد شد.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از افزایش یک تا سه درجه‌ای دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: دمای هوای اصفهان در گرم‌ترین ساعت‌های امروز به ۲۹ درجه و در خنک‌ترین ساعات به ۱۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

علی‌عسگریان بویین و میاندشت با دمای شش درجه را خنک‌ترین نقطه استان معرفی کرد و ادامه داد: خور و بیابانک نیز با دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین شهرستان استان است.

وی در خصوص خطر جاری شدن سیل در برخی استان‌ها، تصریح کرد: از فردا تا روز یکشنبه در استان اصفهان بیشتر شاهد وزش باد نسبتاً شدید تا شدید خواهیم بود، البته رگبار و رعدوبرق در روز جمعه نیز ادامه دارد اما در حد روان‌آب و جاری شدن سیلاب نیست.

مطالب مرتبط:

پیش‌بینی هواشناسی اصفهان تا ۲۴ ساعت آینده

پیش‌بینی هواشناسی اصفهان تا ۲۴ ساعت آینده
پیش‌بینی هواشناسی اصفهان تا ۲۴ ساعت آینده

سازمان هواشناسی کشور وضعیت هوای شهرهای ذکر شده استان اصفهان تا ۲۴ ساعت آینده را به شرح زیر اعلام کرد.

اصفهان: آسمان صاف تا قسمتی ابری و غبار صبحگاهی / بیشینه دما: ۲۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۶ درجه سانتی‌گراد

شرق اصفهان: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۲۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۲ درجه سانتی‌گراد

نجف‌آباد: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۲۶ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد

کاشان: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۷ درجه سانتی‌گراد

سمیرم: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۱۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۷ درجه سانتی‌گراد

اردستان: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۷ درجه سانتی‌گراد

خوانسار: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۱۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۸ درجه سانتی‌گراد

مبارکه: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۲۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۳ درجه سانتی‌گراد

شهرضا: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی / بیشینه دما: ۲۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۲ درجه سانتی‌گراد

دولت‌آباد: آسمان صاف تا نیمه ابری و غبار محلی‌ / بیشینه دما: ۲۶ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد

ماندگاری سامانه بارشی تا دوشنبه هفته آینده در استان اردبیل

ماندگاری سامانه بارشی تا دوشنبه هفته آینده در استان اردبیل
ماندگاری سامانه بارشی تا دوشنبه هفته آینده در استان اردبیل

سیاوش محمدی عنوان کرد: بر اساس نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره هواشناسی، شرایط جوی طی پنج روز آینده در سطح استان ناپایدار و آسمان بیشتر مناطق نیمه ابری تا ابری خواهد بود.

وی افزود: در این مدت در ساعاتی از شبانه روز با تشدید ناپایداری ها در مناطقی از استان بارش باران(گاهی بصورت رگبار و رعدوبرق و در مناطق مستعد بارش تگرگ) پیش بینی می شود. 

مدیرکل سازمان هواشناسی استان اردبیل گفت: در ساعات عصر و اوایل شب ها با تشدید شدت ناپایداری های جوی در برخی نقاط مستعد استان آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی احتمال می رود. ضمن اینکه فعالیت این سامانه بارشی با شدت و ضعف تا صبح دوشنبه هفته آینده در استان تداوم خواهد داشت.

محمدی اذعان کرد: طی امروز و فردا(پنجشنبه 15 اردیبهشت) با وزش بادهای جنوبی(گرمیج - در مناطق مرکزی گاهی با سرعت تند تا نسبتاً شدید) دمای هوا در سطح استان افزایش می یابد.

وی بیان کرد: دوباره از روز جمعه تا صبح دوشنبه با تغییر جریانات جوی و شرقی شدن وزش بادها بویژه در نوار شرقی استان ضمن حاکمیت هوای ابری و مه آلود، دمای هوا بطور نسبی کاهش می یابد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی 



+ 6
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری