پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۲۲
۹
۰
نسخه چاپی

جزییات سهمیه بندی شدن نان در اردیبهشت 1401/ قیمت نان در اردیبهشت 1401 افزایش می یابد؟

جزییات سهمیه بندی شدن نان در اردیبهشت 1401/ قیمت نان در اردیبهشت 1401 افزایش می یابد؟
احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت درباره گرانی نان صحبت کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت از عدم افزایش قیمت نان برای مصرف‌کنندگان نهایی در سال جاری پس از اصلاح توزیع یارانه آرد خبر داد.

نان چه زمانی گران می‌شود؟ 

نان چه زمانی گران می‌شود؟ 
نان چه زمانی گران می‌شود؟ 

وزیر اقتصاد درباره ضرورت تغییر نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: روزانه بیش از هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی‌رود بلکه به جیب واردکنندگان می‌رود و بخش زیادی از محصولات به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی افزود: بنابراین بخش زیادی از یارانه کالاهای اساسی به جیب همسایگان می‌رود و در سال گذشته ۳۳ درصد ارزش وزنی واردات کالاهای اساسی داشتیم که نشان‌دهنده قاچاق آن به خارج است چون مصرف مردم این‌قدر افزایش نیافته است.

در دو هفته ابتدایی امسال ۲۵۰ درصد افزایش مصرف آرد داشتیم که نشان‌دهنده رانت و قاچاق آرد از کشور است.

خاندوزی یارانه ضد تولید را مشکل دیگر سیاست ارزی فعلی دانست و گفت: با جنگ اوکراین وضعیت تجارت کالاهای اساسی هم بغرنج شد و قیمت گندم و روغن به شدت افزایش یافت و موجب شد قیمت کالاهای اساسی در ایران به یک‌دهم قیمت در کشورهای همسایه کاهش یابد که موجب قاچاق به خارج می‌شد.

وزیر اقتصاد درباره قیمت نان هم گفت: با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت باوجوداینکه قیمت آرد اصلاح خواهد شد تا جلوی قاچاق گرفته شود. اما تأکید می‌کنم که با زیرساخت بانکی دیده‌شده، قیمت پرداختی نان برای مردم افزایش نخواهد یافت.

پرداخت یارانه مستقیم نان به همه ایرانیان

پرداخت یارانه مستقیم نان به همه ایرانیان
پرداخت یارانه مستقیم نان به همه ایرانیان

ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: به طور متوسط هر ایرانی ۳۰۰ گرم مصرف نان دارد که مصرف سالانه کشور به ۹.۵ میلیون تن گندم می‌رسد. اما آمارهای تامین گندم نشان می‌دهد سالانه ۱۱.۵ میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود که نشان می‌دهد بخشی از گندم و آرد یا قاچاق می‌شود یا ضایعات است.

وی با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح یارانه آرد و نان افزود: با این اقدام ۲ میلیون تن در مصرف گندم صرفه‌جویی خواهد شد و دولت می‌تواند به مردم کمک بودجه‌ای کند. البته قرار نیست که یارانه‌ای را حذف کنیم بلکه می‌خواهیم آن را به خانوارها برسانیم.

این مقام دولتی افزود: عمده یارانه‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای زنجیره می‌دهیم از بین می‌رود و به مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. بنابراین یارانه را به جای ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره می‌دهیم.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس استاندارد مصرفی خانوارها و تغییر قیمت نان، یارانه مستقیم نان به همه مردم پرداخت می‌شود. با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند. مزیت این کار این است که افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی هم برای آنها می‌ماند. بنابراین نان برای مردم گران نمی‌شود.

صیامی افزود: برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود دارد.

مطالب مرتبط:

افزایش ۱۳ برابری قیمت آرد نان فانتزی

افزایش ۱۳ برابری قیمت آرد نان فانتزی
افزایش ۱۳ برابری قیمت آرد نان فانتزی

به نقل از ایسنا، ابوذر گل‌محمدی با بیان اینکه  آرد رشته بر و فانتزی تحت نظر اتحادیه نانوایان است، اظهار کرد: در بحث تغییر قیمت آرد رشته بر و فانتزی در صنف و صنعت پیش از این قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد رشته بر ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیسه آرد فانتزی ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان بود که با این تغییر قیمت میزان هر کیلو آرد رشته بر و فانتزی به ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان و هر کیسه آرد آن به ۶۳۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نان فانتزی گفت: هم اکنون هر کیسه آرد فانتزی به یکباره از ۵۵ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان تغییر کرده که این‌ قیمت گویای افزایش ۱۳ تا ۱۴ برابری هر کیسه آرد نان فانتزی است.

گل محمدی در ادامه با اشاره به نظارت‌ و بازرسی‌های مستمر از نانوایی‌های سطح شهرستان همدان به صورت گشت مشترک با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه نانوایان، سازمان صمت، اتاق اصناف، اداره غله خاطر نشان کرد: از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۳ اردیبهشت امسال ۱۵۱۲ مورد گست مشترک‌ از سطح نانوایی‌های همدان انجام شده که این بازدید و نظارت‌ها  موجب شناسایی ۷۰ تا ۸۰ مورد تخلف بوده است.

کم فروشی بیشترین موارد تخلفات شناسایی شده نانوایی‌های متخلف

وی  با بیان اینکه پرونده تخلف نانوایی های شناسایی شده به تعزیرات معرفی‌شده‌اند ادامه داد:بیشترین تخلفات شناسایی شده  نانوایی‌ها متخلف در این بازدید و نظارت و بازرسی ها کم فروشی بوده است‌.

گل‌محمدی تعداد نانوایی‌های همدان را ۵۸۵ واحد برشمرد و گفت: وزن هر چانه لواش ۱۶۰ گرم و وزن هر نان سنگک و بربری باید ۴۵۰ گرم باشد که عدم رعایت این امر توسط نانوایی ‌ها تخلف محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه برخی از مردم ادعا بر آن دارند  که در پخت برخی از  نان‌ها از سبوس دامی استفاده ‌می‌شود و این سوال بسیاری از مخاطبان است،تصریح کرد: این موضوع هیچ صحتی ندارد و استفاده از سبوس آن هم از نوع خوراکی تنها برای زیر چانه نان بربری بوده و در هیچ یک از نان‌ها کاربردی ندارد.

گل‌محمدی همچنین  بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو سبوس دامی ۷ هزار تومان بوده و این در حالیست که سبوس خوراکی با برند مورد تایید غذا و دارو استان در کارخانه آرد مریانج کار تولید و با قیمت هر کیلو ۲ هزار تومان به نانوایی ها عرضه می‌شود.

وی در رابطه با ساعت کار نانوایی‌ها نیز گفت: ساعت کار واحدهای نانوایی در نرخ نامه قید شده است.

واکنش رییس اتحادیه به نرخ‌های جدید نان فانتزی

واکنش رییس اتحادیه به نرخ‌های جدید نان فانتزی
واکنش رییس اتحادیه به نرخ‌های جدید نان فانتزی

«محمدجواد کرمی» اظهار داشت: آرد واحدهای نان فانتزی به یکباره از هر کیسه ۶۷ هزار تومان به ۶۳۰ هزار تومان (نزدیک به ۱۰ برابر) در کنار سایر هزینه‌های تولید مانند دستمزد افزایش یافته است، بر این اساس قیمت محصول نهایی نیز افزایش می‌یابد، اما نرخنامه‌ای که در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است درست نیست.

رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم افزود: لیست قیمت‌های انواع نان فانتزی یاد شده مربوط به نرخ‌های پیشنهادی است که برای بررسی بیشتر تهیه شد و در نهایت تصویب نشد؛ همانطور که در تصویر جدول نامه نیز مشخص است مهر، امضا و شماره‌ای ندارد.

وی ادامه داد: با آزادسازی نرخ آرد مصرفی صنف و صنعت، قیمت انواع محصولات فانتزی نیز به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دیگر نرخ مصوبی نخواهیم داشت.

کرمی تصریح کرد: وقتی که عرضه نان فانتزی به صورت عرضه و تقاضا و فضای رقابتی میان واحدها باشد با وجود افزایش هزینه‌های تولید، محصولات با قیمت‌های کمتری از نرخنامه منتشره به فروش خواهد رسید.

رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم با اشاره به بهبود کیفیت نان بعد از حذف یارانه آرد اظهار داشت: اجرای طرح حذف آرد صنف و صنعت اصلاح بزرگ اقتصادی به حساب می‌آید، اما برای رفع مشکلات واحدهای صنفی نیز باید اقدام شود، زیرا رقم سرمایه در گردش آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و نیازمند نقدینگی بیشتری هستند.

وی گفت: در حال مذاکره با دولت هستیم تا با ارائه تسهیلات به واحدهای صنفی نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنفی تأمین شود.

کرمی افزود: برای ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان واحدهای سنتی و فانتزی لازم است که آرد واحدهای سنتی نیز آزاد شود در غیر این صورت امکان اینکه آرد از آنجا به سمت واحدهای فانتزی بیاید، دور از انتظار نیست.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی



+ 9
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری