پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

جزییات ورود نقدینگی جدید در بورس/ 18 اردیبهشت 1401

جزییات ورود نقدینگی جدید در بورس/ 18 اردیبهشت 1401
شاخص کل بورس و هم‌وزن روز گذشته رشد ۰٫۹ درصدی داشت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان بورس را متعادل پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ بورس روز شنبه  ۱۴ هزار و ۷۸ رشد کرد و در محدوده یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحدی ایستاد. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد. کارشناسان روند متعادل و گاها نزولی برای بورس امروز پیش‌بینی کرده‌اند. نرخ بهره بین بانکی باز هم با افزایش ۰٫۰۴ درصدی نسبت به آخرین نرخ، به رقم ۲۰٫۴۴ درصد رسید. این افزایش نرخ می‌تواند در بلند مدت نقدینگی را از بازار سهام خارج کند. فائو اعلام کرد که روند صعودی نرخ گندم، شکر و روغن ادامه دارد. این افزایش قیمت می‌تواند سود خوبی به صنایع بورسی برساند.

کشتی سازی اروندان به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی یا همان شستا واگذار شد.  این واگذاری اگر با قیمت روز انجام نشود تاثیر مثبتی روی معاملات نماد شستا در بورس دارد.

نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود؟

نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود؟
نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود؟

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسات مستمر و متعددی که با نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و دستگاه‌های اجرایی داشتیم بر عمل به مرّ قانون مجلس یعنی واریز سودهای رسوب شده شرکت‌های بورسی به حساب سهامداران تاکید شد که در حال حاضر بخشی از این موضوع اجرایی شده است. (خانه ملت)

واریز سودهای رسوبی نقدینگی جدید و قوی وارد بازار سرمایه می‌کند.

امیرمهدی صبائی، رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه  با اشاره به اینکه طی قرارداد، باید ماهیانه ۶۵۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود، اضافه کرد: پایان دی ماه ۶۵۰ میلیارد تومان و دو قسط ۶۵۰ میلیارد تومانی یعنی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۰ واریز شده است.

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: یک واریزی دیگر هم مربوط به فروردین و اردیبهشت است که تا قبل از پایان اردیبهشت واریز خواهد شد و به صورت مستمر ماهیانه ۶۵۰ میلیارد تومان واریز خواهیم داشت. (صداوسیما)

با تزریق نقدینگی جدید اعتماد سهامداران به بورس افزایش و تالار شیشه‌ای روند صعودی به خود می‌گیرد.

قدرت نمایی نمادهای بزرگ بورس

نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود؟
نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود؟

بالاخره معامله گران به سمت نمادهای بزرگ هم تمایل پیدا کردند. مدتی بود که نمادهای کوچک رشد بهتری داشتند و به دلیل نزدیک شدن شاخص هم وزن به محدوده مقاومتی، حالا نمادهای کوچک کم کم جذابیت خود را از دست می دهند و نمادهای بزرگ مورد توجه قرار می گیرند.

روز گذشته نمادهای پالایشی که اکثر آن ها از نمادهای بزرگ محسوب می شوند، نقش زیادی در رشد شاخص کل داشتند. پتروشیمی ها هم وضعیت خوبی داشتند و درصورت ادامه دار شدن رشد نمادهای این دو گروه، می توان رشدی دوباره برای شاخص کل بورس متصور شد.

رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد

دیروز در حالی ارزش معاملات خرد بازار سهام 6503 میلیارد تومان ثبت شد که میانگین سه روزه آن، 5510 میلیارد تومان بوده است. رشد چشمگیر ارزش معاملات خرد، اتفاقی امیدوارکننده در جهت رشد بازار است.

شاخص قدرت خریداران حقیقی هم عدد 1.23 ثبت شده که رقم نسبتا خوبی است. در بازار دیروز، هر کد حقیقی به طور میانگین 21.1 میلیون تومان خرید انجام داده و 17.1 میلیون تومان هم فروش به ازای هر کد حقیقی ثبت شده است. قدرت بیشتر خریداران، نکته ای است که ترس را از بازار دور کرده و این امید را ایجاد می کند که فعلا رشد بورس ادامه خواهد داشت.

در شرایطی که دیروز 165 نماد صف خرید داشته اند و تنها 21 نماد صف فروش بوده اند، می توان خیالی آسوده بابت سبز بودن بازار امروز داشت. البته این به شرطی است که اخبار سیاسی باعث متحول شدن فضای معاملات نشود.

افزایش 124 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در معاملات روز گذشته هم موضوعی است که نوید یک بازار سبز در معاملات امروز را می دهد.

در انتظار بازاری سبز

با در نظر گرفتن تمام این موارد، می توان به شروع سبز بازار در معاملات امروز امیدوار بود. البته فروشندگان در روزهای گذشته نشان داده اند با کسب بازدهی مورد نظر خود، به سرعت شناسایی سود می کنند که این موضوع باعث ایجاد فشار فروش در برخی صنایع می شود.

اما موضوعی که بیش از همه در ذهن معامله گران مرور می شود، نزدیک شدن به محدوده مقاومتی یک میلیون و 580 هزار واحد است که طبیعی است در آن محدوده فشار فروش کمی افزایش داشته باشد تا بازار برای شکستن این مقاومت، نفسی تازه کند.

مطالب مرتبط:

قیمت‌های جهانی، عاملی اثرگذار در بورس

قیمت‌های جهانی، عاملی اثرگذار در بورس
قیمت‌های جهانی، عاملی اثرگذار در بورس

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در صعود شاخص بورس اشاره کرد و ادامه داد: قیمت‌های جهانی بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد چشمگیری مواجه شدند و قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید که این اتفاق بی تاثیر در عملکرد برخی از شرکت‌ها نبوده است.

وی با بیان اینکه در کنار آن سایر محصولات پتروشیمی، فلزی، مس، روی و نیز دیگر کالاها با رشد قیمتی مواجه شدند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بورس کامودیتی محور است؛ بنابراین این قیمت‌ها با فرض احیای برجام، رفع موانع تولید و فروش شرکت‌ها و نیز عدم کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان با روند صعودی همراه شد.

اشتیاقی به روند مثبت نرخ اوراق بدهی و نیز نرخ سود سپرده بانکی اشاره کرد و افزود: نرخ اوراق اسناد خزانه که بازدهی یک‌ساله آن  به ۲۶ درصد رسیده بود تا ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد و بازار این انتظار را دارد که دیگر خطر و ریسکی از سمت نرخ اوراق و نیز سود سپرده تهدیدکننده معاملات بازار نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ مجموعه این عوامل باعث شد تا سود شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۱ بیش از سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شود و همچنین سود سپرده‌های بانکی که رقیب پرقدرت بازار سرمایه است و سود ۲۰ درصد را پیش‌بینی شده، از سر راه بازار سهام برداشته شد؛ بنابراین این اتفاقات باعث اقبال سهامداران به بازار سرمایه شده است.

وی اظهار داشت: در کنار این مسایل نیز بحث واگذاری شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا مطرح شد که این امر کمک‌کننده رشد صنعت خودروسازی بود و توانست محرکی برای رشد بازار سرمایه باشد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس تا پایان سال ۱۴۰۱

پیش‌بینی روند معاملات بورس تا پایان سال ۱۴۰۱
پیش‌بینی روند معاملات بورس تا پایان سال ۱۴۰۱

اشتیاقی روند معاملات بورس برای سال ۱۴۰۱ را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌ها همچنان جا برای رشد دارند و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده بازار سهام می‌تواند تا پایان سال با رشد حدود ۳۰ درصدی مواجه شود اما این رشد به‌صورت تدریجی و آهسته خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد بر اینکه هر چه به فصل مجامع نزدیک‌تر می‌شویم؛ شاخص بورس با افزایش تدریجی همراه خواهد شد، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده به نظر می‌رسد که شاخص بورس تا پایان سال ۱۴۰۱ به محدوده یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دست پیدا کند و روند افزایشی آن تا فصل مجامع ادامه‌دار خواهد بود.

 به گفته وی، عمده رشد بازار تا پایان تیرماه امسال رخ خواهد داد و به رشد حدود ۲۰ درصدی دست پیدا می‌کند.

اشتیاقی اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده شرکت‌ها سود خوبی را برای سال ۱۴۰۰ شناسایی کردند و تقسیم خوبی را در فصل مجامع دارند که این اتفاق باعث افزایش اقبال سهامداران به بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:‌ در صورت احیای برجام شاهد روزهای خوش در بازار سرمایه خواهیم بود و دیگر بازارهای موازی از اقبال چندانی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نخواهند بود.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه مقصد اصلی پول‌های متوقف‌شده  خواهد بود، گفت: این بازار بیشترین بازدهی را در مقایسه با سایر بازارهای موازی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: در صورت مدیریت درست متغیرهای کلان اقتصادی به نظر می‌رسد که معاملات بورس روزهای بهتری را پیش روی خود داشته باشد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی



+ 1
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری