پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۹:۰۲
۴
۰
نسخه چاپی

شرایط فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه در خرداد 1401

شرایط فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه در خرداد 1401
شرایط فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه در خرداد 1401 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با فروش خودرو در سامانه یک‌پارچه وزیر صمت گفت: به نظر نمی‌رسد تاثیری در میزان عرضه و روند بازار داشته باشد. اما باید اجرایی شود تا نتیجه و تاثیر آن را در بازار مشاهده کرد.

آخرین وضعیت قیمت خودرو

آخرین وضعیت قیمت خودرو
آخرین وضعیت قیمت خودرو

 

او بیان کرد: با وجود این، در حال حاضر عرضه خودرو کم است. اما توقف عرضه خودرو به بازار تاثیر منفی دارد و ممکن است باعث افزایش دوباره قیمت خودروها شود.

قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه است.

قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:

خودروی پراید ۱۱۱ به ۲۰۶ میلیون تومان رسید.

پراید ۱۳۱ نیز به قیمت ۱۷۶ میلیون تومان رسید.

خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل  ۱۴۰۱ هم‌اکنون در قیمت ۵۰۳ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. اما دنا معمولی ۱۴۰۱ به ۳۸۶ میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار

نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به ۲۱۴ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو با دو میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۳۱۴ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج  نیز پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت. این خودرو در بازار کشور به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

خودرو پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۵ میلیون تومان رسید.

اما خودروی تارا اتوماتیک با سه میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان رسید.

شرایط فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه در خرداد 1401

شرایط فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه در خرداد 1401
شرایط فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه در خرداد 1401

 

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

براساس ابلاغیه جدید وزارت صنعت به شرکت‌های خودروساز، فعلا فروش خودرو توسط آنها متوقف شده است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت نیز گفت: زیرساخت‌ها برای فروش خودرو در سامانه متمرکز فراهم شده است و اولین فروش خودرو در سامانه متمرکز عرضه خودرو هفته آینده است.

آدرس سامانه چیست؟

سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت روز گذشته در نامه‌ای به خودروسازان کشور، اعلام کرد که از این به بعد فروش خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز انجام می‌شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر باید فورا متوقف شود.

با توجه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت از امروز (۱۸ اردیبهشت) عرضه خودرو صرفا از طریق سامانه مذکور خواهد بود، در این نامه به سازوکار و حتی آدرس این سامانه اشاره نشده و اعلام شده است که اطلاعات متعاقبا توسط وزارت صمت معرفی می‌شود.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: به نظر می‌رسد تصمیم و اجرایی کردن این نوع از فروش‌ها توسط دست‌های پشت پرده انجام می‌شود. در این تصمیمات افراد به دنبال نفع شخصی خود هستند.

او افزود: فروش خودرو از در کارخانه به هر صورتی که انجام شود، در آن رانت وجود دارد. به نظر نمی‌رسد این رانت با تصمیم وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی و فروش از طریق این سامانه از بین برود.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: برای مثال، در فروش خودروهای بعضی شرکت‌ها عده‌ای اینترنت خاص دارند و به سرعت ثبت‌نام می‌کنند. در این طرح‌های فروش، مردم عادی نمی‌توانند شرکت کنند.

نادری گفت: به نظر نمی‌رسد این طرح، تاثیری در میزان عرضه و روند بازار داشته باشد. اما باید اجرایی شود تا نتیجه و تاثیر آن را در بازار مشاهده کرد. با وجود این، در حال حاضر عرضه خودرو کم است. اما توقف عرضه خودرو به بازار، تاثیر منفی دارد و ممکن است باعث افزایش دوباره قیمت خودروها شود.

مطالب مرتبط:

واردات خودرو به کجا رسید؟

واردات خودرو به کجا رسید؟
واردات خودرو به کجا رسید؟

 

نماینده رفسنجان در مجلس گفت: واردات خودرو باعث شکل گیری رقابت می‌شود و قدرت انتخاب مردم را بالا می‌برد و موجب تغییر رویکرد شرکت‌های خودروسازی داخلی در تولید محصولات بی‌کیفیت و گران خواهد شد.

  • واردات خودرو باعث تغییر رویکرد خودروسازان داخلی می‌شود

حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان رضایت مردم از خودروسازان داخلی گفت: انتظار و توقع این است که وضعیت خودروسازی کشور بهبود یابد؛ سالیان سال است که وضعیت صنعت خودروسازی ما به این شکل است و متاسفانه گذر زمان هم باعث بهبود کیفیت خودروها نشده است.

وی افزود: کشوری که می تواند ماهواره به فضا بفرستد و موشک تولید کند توانایی کمی ندارد پس چگونه نمی‌توانیم خودرویی با کیفیت مطلوب تولید کنیم؟ وضعیت خودروسازی به گونه ای است که باعث اعتراض همه شده است تا جایی که همه قوا و در راس آنها رهبری هم نسبت به وضعیت خودروسازی معترض هستند.

این نماینده مجلس گفت: دو مسئله غامض در کشور وجود دارد یکی مسئله خودروسازی و دیگری مسئله بانک و بانکداری. شخصا به عنوان نماینده مجلس متوجه نشده ام که چه میزان از خودروسازی به بازار بورس رفته و چه میزان سهم مردم است به همین دلیل است که شاهدیم خودروسازی که خودرو هایش را با قیمت نجومی به مردم می‌دهد جزء بدهکارترین شرکت هاست.

وی افزود: انقلاب بزرگی باید در این صنعت صورت بگیرد باید بررسی های لازم انجام شود تا متوجه شویم مشکل کار از کجاست جمله ای که رهبر انقلاب در دیدار دیروز با کارگران فرمودند نشان‌دهنده ناراضی بودن نظام از این صنعت است.

جلالی گفت: صرفاً با تغییر اتاق و ظاهر خودرو که ماشین سازی تغییر نمی کند و خودروهای ما به روز نمی شوند اقدام بزرگ و مهمی باید در صنعت خودرو سازی صورت بگیرد. با این وجود باید ببینیم تا پس از شنیدن صحبت های رهبر انقلاب شرکت های خودروساز به رویه قبلی ادامه می‌دهند یا خیر.

این نماینده مجلس در مورد فرصت دادن به صنعت خودروسازی برای اصلاح رویکردهای خود گفت: به اعتقاد من واردات خودرو باید از همین الان آزاد شود این اقدام باعث شکل گیری رقابت میشود و قدرت انتخاب مردم را بالا می‌برد البته نگرانی هایی در مورد آسیب دیدن تولید داخلی وجود دارد ولی با شرایط فعلی چاره دیگری نداریم شاید آزادسازی واردات خودرو و عدم اقبال مردم از محصولات خودروسازان داخلی موجب تغییر رویکرد شرکت‌های خودروساز در تولید محصولات بی‌کیفیت و گران گردد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: حمیرا فغانی



+ 4
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری