پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۹:۰۵
۴
۰
نسخه چاپی

جزئیات تصویب طرح واردات خودرو در 21 اردیبهشت 1401 / بازار خودرو سر و سامان می گیرد؟

جزئیات تصویب طرح واردات خودرو در 21 اردیبهشت 1401 / بازار خودرو سر و سامان می گیرد؟
عضو هیات رئیسه مجلس از تایید مصوبه مجلس درباره واردات خودرو از سوی دولت خبر داد و نوشت: دولت باید سریعا، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند.

به گزارش تیتربرتر؛ سید محسن دهنوی در فضای مجازی نوشت: بالاخره پس از پیگیری‌های مجلس، دولت مخالفتِ خودش را اصلاح و مصوبه واردات خودرو را تایید رد.

وی تصریح کرد: اگر وزارت صمت زودتر به فکر این راه حل می‌افتاد، جان و مال مردم کم‌تر دچار زیان و آسیب می‌شد، دولت باید سریعا، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند؛ با این واردات، بازار خودرو آرام شود.

طرح جدید وزارت صمت برای ساماندهی خودرو

طرح جدید وزارت صمت برای ساماندهی خودرو
طرح جدید وزارت صمت برای ساماندهی خودرو

 

گویا وزارت صمت به دنبال اجرای طرح جدیدی است تا بتواند واردات خودرو را انحصاری نموده و آن را در اختیار برخی از شرکتهای خودروساز دولتی قرار دهد.

گویا وزارت صمت به دنبال اجرای طرح جدیدی است تا بتواند واردات خودرو را انحصاری نموده و آن را در اختیار برخی از شرکتهای خودروساز دولتی قرار دهد. در این طرح دولت می خواهد برای واردات خودروهای زیر 9000 دلار،  برای خودروساز با تصدی گری خود انحصار ایجاد نماید. به امید اینکه با ایجاد این رانت، گوشه کوچکی از مدیریت بسیار ضعیف خود بر صنعت خودرو را پوشش دهد. قرار است خودروساز دولتی این خودرو را  با تعرفه 10 درصد وارد کشور نمایند در صورتیکه اگر بخواهند آن را تولید کننده تعرفه واردات قطعات آن 20 درصد خواهد بود. علاوه بر آن برای واردات این گونه خودروها لازم نیست خودرو فرسوده ای از رده خارج شود.

عملا با این اقدام دولت با سیاست های خود، قیمت خودروی وارداتی را از قیمت همان محصول در صورتیکه در داخل کشور تولید شود ارزانتر خواهد نمود.

گویا مشاوره دهندگان بخش خودروئی وزیر محترم صمت، فراموش کرده اند که مقام معظم رهبری در سخنرانی اشان در دیدار جمعی از کارگران فرمودند 1 میلیارد دلار واردات مساوی با از دست رفتن 100 هزار شغل.

البته شاید وزارت صمت به یقین رسیده که خودروسازان دولتی توان تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب را ندارند لذا تصمیم گرفته تعرفه واردات را برای این خودروسازان کمتر از واردات قطعات برای تولید خودرو در نظر بگیرد و انحصار واردات را در اختیار آنها قرار دهد. هر چند با ترفند تولید محصول در داخل کشور در آینده!

همگان از استراتژی تحریم کنندگان مطلع هستند، یعنی واردات خودروی کامل آزاد ولی واردات قطعه برای تولید تحریم. نتیجه آنکه در آینده تولیدی در کار نخواهد بود و خودروساز دولتی به دنبال واردات است.

بر همگان آشکار است که شرکتهای با تصدی گری دولتی، محصولات قدیمی بی کیفیت را به قیمت بالا تولید می کنند. در صورتیکه به فرض محال پس از واردات خودرو، امکان تولید آن محصول در داخل کشور توسط شرکت دولتی میسر گردد، می بایست منتظر باشیم با سیاست های وزارت صمت، قشر ضعیف جامعه خودروی ارزان را به قیمت بالا و کیفیت پائین خریداری نمایند.

همچنین شنیده شده این ماشین ساخت برزیل است و 70 اسب بخار بیشتر قدرت ندارد و شاید دولت برای نجات یکی از شرکتهای تحت تصدی گری خود مجبور شود از برخی استاندارد ایمنی 85 گانه چشم پوشی کند. در این صورت باید مطمئن شد هیاهوی ایجاد شده در مورد ایمنی خودرو سناریوئی برای واردات خودرو بوده و نه بهبود ایمنی آن. البته که چشم امید همه به  سازمان ملی استاندارد جهت اطمینان از رعایت کامل استانداردهای ایمنی در راستای محافظت از جان مصرف کنندگان است. 

حال اگر دولت قصد داشت خودرو ارزان را به دست مردم برساند شرایط واردات خودروی ارزان را برای همگان محیا می نمود و نه در اختیار خودروسازان دولتی قرار دهد.

به نظر می رسد وزارت صمت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خصوصی سازی و توسعه صنعت به دست شایستگان به کار گرفته است.

هزینه نهایی واردات خودرو خارجی

هزینه نهایی واردات خودرو خارجی
هزینه نهایی واردات خودرو خارجی

 

یک نماینده مجلس اعلام کرد خودروهای وارداتی، دو میلیارد گران‌تر از هزینه نهایی وارد بازار می‌شوند. علت چیست؟ چه خودروهایی با شرط لوکس نبودن می‌توانند وارد کشور شوند؟

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت خودروهای وارداتی حتی با تعرفه ۹۰ درصد دو میلیارد تومان گران‌تر برای خریدار تمام می‌شود. یعنی اگر خودرویی با تعرفه ۹۰ درصد یک میلیارد تومان است اکنون با قیمت سه میلیارد تومان فروخته می‌شود. بدین جهت با کاهش قیمت خودروهای خارجی می‌توان شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار بود.

علت هزینه بالای واردات خودرو خارجی چیست؟

علت هزینه بالای واردات خودرو خارجی چیست؟
علت هزینه بالای واردات خودرو خارجی چیست؟

 

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: هنگامی که شرط ارز حاصل از صادرات خودرو برای واردات مطرح می‌شود، بحث واردات غیرممکن به نظر می‌رسد. زیرا صادراتی انجام نمی‌شود. اگر بحث واردات خودرو به کشور نیز عملی شود، به دلیل شرایط ارزی کشور خودروهای وارداتی قیمت بالایی خواهند داشت.

او افزود: با شروطی که در رابطه با واردات گذاشته شده است، تعداد خودروهای وارداتی محدود خواهد بود. خودرو و قطعه با شرایط کنونی صنعت خودرو به چه تعداد باید صادر شود تا خودرویی را وارد کشور کرد؟

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: برای مثال، خودروی تیبا در بازارهای جهانی بیش از هفت تا هشت هزار دلار ارزش ندارد. پس باید سه تیبا صادر شود تا بتوان خودروی هیوندا وارد کشور کرد.

صدرایی ادامه داد: اگر قرار باشد تعداد محدود خودرو وارد کشور شود، احتمال دارد قیمت خودروها کلان باشد.

چه خودروهای وارداتی لوکس محسوب نمی‌شوند؟

پیش از این سخنگوی دولت گفت: وزیر صمت هم پیشنهاد اخذ مجوز واردات خودرو را در دولت مطرح کرد که بحث و بررسی شد، اما دولت با واردات خودروهای لوکس موافق نیست و آن را نیاز روز مردم ندانست. اما با کلیات طرح موافقت شد.

اما با شروط اعلام شده در رابطه با واردات، چه خودروهایی را می‌توان وارد کشور کرد که لوکس محسوب نشوند؟

صدرایی گفت: خودروهایی با قیمت حداکثر ۲۷ هزار دلار لوکس محسوب نمی‌شوند. اما خودرویی که ۲۰ هزار دلار در بازار جهانی قیمت دارد خودروی معمولی است. اما در بازار ایران با توجه به شرایط ارزی و سطح درآمد مردم لوکس محسوب می‌شود.

او توضیح داد: اما با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار انبوهی از خودروهای ژاپنی، کره‌ای و اروپایی می‌تون وارد کرد. نکته مورد توجه این است که این خودروها معمولی خواهند بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 4
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری