پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۸:۲۸
۹
۰
نسخه چاپی

امکان برداشت یارانه جدید از امروز

امکان برداشت یارانه جدید از امروز
کمک معیشتی واریز شده از ساعات بامدادی امروز قابل برداشت شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور مقرر شد براساس توافقات انجام شده رقم واریزی یارانه‌ها به مردم برای ماه اول آزاد و سقف قیمت‌های چهار کالای اساسی با زنجیره مرتبط، با پیشنهاد سازمان حمایت و تأیید ستاد تنظیم بازار، توسط اتحادیه‌ها و اصناف از پنجشنبه (امروز) اعلام شود. 

امکان برداشت یارانه کمک معیشتی از امروز

امکان برداشت یارانه کمک معیشتی از امروز
امکان برداشت یارانه کمک معیشتی از امروز

در این جلسه که با محوریت «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» برگزار شد، درخصوص تغییر قیمت‌های اقلام مرتبط با اصلاح قیمت‌های چهار قلم کالای اساسی که در طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها متناسب سازی می‌‌شوند، بحث و تصمیم گیری شد. همچنین در این جلسه تأکید شد با همکاری و هماهنگی نهادهای نظارتی و بازرسی اعم از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و با کمک سازمان تعزیرات به صورت وسیع و در سرتاسر کشور نظارت و کنترل بر وضعیت بازار و قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و محلات تشدید شود. در این جلسه اعضای ستاد تنظیم بازار تصریح کردند که پس از اعلام و تأیید گزارش گرانفروشی و تخلف از چرخه تولید تا توزیع و فروش با متخلفان با اشد مجازات برخورد و چنانچه متخلف در زمره مدیران مراکز دولتی بود بسرعت توسط مقام مافوق عزل شود. در ادامه همچنین مقرر شد نظارت کاملی بر چگونگی توزیع آرد در سطح نانوایی‌ها و نحوه مصرف آرد نانوایی‌های سراسر کشور به منظور جلوگیری از فروش آرد خارج از شبکه اعمال شود.

کمک معیشتی واریز شده از ساعات بامدادی امروز قابل برداشت شد

ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه واحدهای صنفی از روز پنجشنبه به‌تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید هستند، شب گذشته اعلام کرد: مبلغ کمک معیشتی واریز شده بابت ماه اول، از ساعات پایانی چهارشنبه (بامداد امروز) قابل برداشت است.

در متن اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار آمده است:

پیرو اطلاعیه قبلی و سخنان ریاست محترم جمهور در گفت‌و‌گوی زنده و مستقیم با مردم، ضمن تقدیر و تشکر از همراهی یکایک ملت شریف ایران در زمینه اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، با توجه به اقدمات انجام شده و اطمینان از تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و بررسی‌های کارشناسی در خصوص اصلاح و متناسب‌سازی قیمت کالاهای مشمول طرح (روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات) بدینوسیله اعلام می‌دارد:

براساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالاهای مذکور تعیین و مقرر گردید از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه به واحدهای صنفی ابلاغ و از روز پنجشنبه مورخ ۲۲/۲/۱۴۰۱ به تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید باشند. استانداران نسبت به متناسب‌سازی قیمت کالاها در هر استان و نظارت بر رعایت قیمت‌ها، اقدامات لازم را به‌عمل خواهند آورد. بار دیگر اعلام می‌گردد یارانه نان و دارو همانند گذشته برای تمامی دهک‌ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد. با عنایت به مراتب مذکور در بند یک، مبلغ کمک معیشتی واریز شده بابت ماه اول، از ساعات پایانی چهارشنبه قابل برداشت خواهد بود.

کلیه افرادی که در این طرح به هر دلیل مشمول دریافت یارانه نشده‌اند، می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد وضعیت خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی (https://hemayat.mcls.ir) ثبت نمایند. افرادی که پس از بررسی، درخواست‌هایشان مورد تأیید قرار گیرد، یارانه کمک معیشتی آنها به‌طور کامل و از ابتدای اجرای طرح محاسبه و پرداخت خواهد شد. افزایش قیمت سایر کالاها بدون طی فرایند قانونی ممنوع است و همچنان که در اطلاعیه شماره یک تأکید شد سازمان‌های تعزیرات و حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مکلف به رصد مستمر بازار و برخورد با هرگونه تخلف می‌باشند. هموطنان گرامی نیز در صورت مشاهده تخلف، مراتب را از طریق سامانه‌های ارتباطات مردمی (شماره‌های ۱۲۴ و ۱۳۵) به نهادهای مذکور اطلاع دهند.

ثبت نام یارانه بگیران جدید به زودی آغاز می شود

ثبت نام یارانه بگیران جدید به زودی آغاز می شود
ثبت نام یارانه بگیران جدید به زودی آغاز می شود

دو روز پس از واریز نخستین دور از یارانه نقدی 300 یا 400 هزار تومانی برای 9 دهک جامعه، افرادی که به عدم واریز یارانه اعتراض داشتند در جست‌و‌جوی مرجعی برای طرح اعتراض خود بودند و تنها مرجعی که تاکنون معرفی شده سایت مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تلفنی از وزارتخانه بود.

=وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز با صدور اطلاعیه‌ای مجدداً شماره‌های تماس پاسخگویی به سؤالات مردم در خصوص دهک‌بندی یارانه‌ها را اعلام کرد.

راهی برای ثبت اعتراضات

بر این اساس افرادی که به هر نحو به دهک بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس

https://hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند و اگر اطلاعات اعلامی تأیید شود، یارانه آنها جبران خواهد شد. طبق این اطلاعیه شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته می‌شود.

علاوه بر این افرادی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده و یا از قلم افتاده بودند، لازم است در سامانه‌ای که قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دسترس قرار دهد ثبت‌نام کنند؛ جزئیات بیشتر در این زمینه در اختیار سازمان هدفمندی قرار دارد.

حجم بالای مراجعه به سایت باعث شد هم در روز نخست و هم دیروز برای ساعاتی سامانه از دسترس خارج شود. علاوه بر تلفن‌های وزارتخانه، دیروز عده‌ای نیز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه حضوری داشتند و کارشناسان و مدیرانی از وزارتخانه شیوه اعتراض را برای آنها تشریح کردند.

یاسین طاهری، مقام مسئول در معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره از دسترس خارج شدن سایت برای دقایقی طی دو روز گذشته گفت: به علت مراجعه زیاد به سامانه، برای دقایقی اختلال پیش آمد اما با تقویت فنی سایت و پهنای باند این مشکل در حال بر طرف شدن است.

دو گروه از کسانی که اعتراض دارند

وی درباره معترضان توضیح داد: به‌طور کلی دو گروه معترض هستند؛ اول کسانی که در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از دریافت یارانه حذف شده‌اند و گروه دیگر کسانی هستند که یا در سال 93 از دریافت یارانه انصراف داده‌اند یا از ابتدا مشمول دریافت یارانه نشده‌اند و یا طی یکی دو سال گذشته یارانه آنها حذف شده است. گروهی که پیش از این یارانه دریافت می‌کرده و حالا در طرح جدید دریافت نکرده‌اند در واقع در دهک دهم قرار گرفته‌اند و الان نسبت به دهک‌بندی خود معترضند می‌توانند در سایت معرفی شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت کنند و اعتراض آنها بررسی و دهک آنها مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: کسانی که پیش از این هم یارانه دریافت نمی‌کردند و نسبت به عدم دریافت آن اعتراض دارند باید منتظر معرفی سامانه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها باشند و اعتراض خود را در آنجا ثبت کنند.

طاهری در پاسخ به اینکه چه تعداد یارانه‌بگیر در دهک‌بندی جدید در دهک دهم قرار گرفتند و یارانه آنها حذف شده است، گفت: پیش از این 76 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کردند و اکنون 72 میلیون ایرانی یارانه دریافت می‌کنند و حدود 4 میلیون نفر در دهک دهم قرار گرفته و از دریافت یارانه حذف شدند.

وی مبنای دهک‌بندی جدید را اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و مواردی همچون اموال، گردش حساب بانکی، حقوق، تراکنش‌های بانکی، مالیات و خودرو برشمرد.

مطالب مرتبط:

کدام خانوارها معترضند؟

کدام خانوارها معترضند؟
کدام خانوارها معترضند؟

این مقام مسئول همچنین درباره عمده دلایل معترضان برای اعتراض به قطع یارانه گفت: عمده افراد مثلاً خانوارهایی هستند که فرزند آنها ازدواج کرده اما از خانوار آنها جدا نشده است و بعد از گشایش سامانه سازمان هدفمندی باید مراجعه و خانوار را جدا کنند، یا افرادی که فردی دیگر یا شرکتی با حساب آنها کار کرده و میزان گردش حساب آنها بالا بوده است در حالی که بارها در این مورد به مردم اطلاع‌رسانی و تأکید شده که این کار انجام نشود و یا در موارد دیگر معترضان کسانی هستند که خودرویی را فروخته‌اند اما تعویض پلاک نشده است.

مشکل فنی در سایت ثبت اعتراض

عصر دیروز برخی مراجعه‌کنندگان به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اینکه هیچ گزینه‌ای برای بازبینی و اعتراض وجود ندارد گلایه‌مند بودند. گزینه‌ای که تا دقایقی قبل از مراجعه آنها در این سامانه در دسترس بود. طاهری درباره این مشکل در سامانه به خبرنگار «ایران» توضیح داد که سامانه در حال به روز‌رسانی است و به دلیل مراجعات زیاد با برخی مشکلات فنی مواجه شده که پشتیبانی سامانه مشغول رفع این ایرادات است و بزودی مشکلات فنی سایت که البته پایدار هم نیست به‌طور کامل رفع خواهد شد. دیروز همچنین معاون رفاه اجتماعی و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه پاسخ به ابهامات خانوارها در زمینه پرداخت یارانه‌ها با مردم گفت‌و‌گو کردند.

در این نشست آنلاین با عنوان «همه چیز درباره توزیع عادلانه یارانه ها»، «داریوش ابوحمزه» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون در صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پرسش‌ها و ابهامات مردم  درباره طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها پاسخ داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الله عبدالملکی در خصوص ثبت‌نام افراد واجد شرایط دریافت یارانه اظهار کرد: بعضاً ممکن است افراد، متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالی‌شان خوب است، آنها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد ولی کارگران اگر یارانه بگیر نیستند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.

تفاوت خرید با یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک

تفاوت خرید با یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک
تفاوت خرید با یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک

میرکاظمی در ادامه درخصوص تعداد دفعات واریز یارانه در هر ماه اظهار کرد: در اردیبهشت امسال یارانه معیشتی هم پرداخت شد، اما از ماه‌های بعد فقط یک بار یارانه کمک معیشتی به صورت تجمیعی پرداخت می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هم اکنون یارانه کمک معیشتی اگر آزاد شود مردم می‌توانند کالاهای دیگر هم خرید کنند، اما وقتی یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی اختصاص یابد و سامانه مربوط به آن راه اندازی شود، هزینه کرد یارانه محدود به خرید اقلام مشخص مانند مرغ، تخم مرغ یا روغن خواهد بود. در این زمینه دستگاه‌های کارتخوان ویژه در فروشگاه‌ها نصب می‌شود که مردم هنگام خرید کالاهای اساسی و با همان کارت بانکی که در اختیار دارند، بتوانند از یارانه اختصاص یافته استفاده کنند.

اجرای طرح اصلاح یارانه به نفع 6 دهک درآمدی

میرکاظمی با اشاره به ضرورت اجرای طرح یارانه ای دولت، با اشاره به رشد فاصله طبقاتی در سال های اخیر بیان کرد: درخصوص مواد غذایی دهک‌های بالای درآمدی 2-3 برابر دهک‌های پایین مصرف می‌کنند. درباره گوشت، روغن، مرغ و تخم‌مرغ نیز این گونه است، درزمینه انرژی وضعیت شدیدتر بوده و فاصله مصرف دهک‌های پردرآمد ده‌ها برابر دهک‌های کم درآمد است. وی افزود: اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی برای 6 دهک به نفع مردم است. ممکن است یکی دو دهک پردرآمد پرداخت بیشتری از جیب خود داشته باشند چون سرانه مصرف آن ها بالاست البته  درخصوص انرژی هنوز بی‌عدالتی وجود دارد و دهک‌های بالا چندین برابر دهک‌های کم درآمد مصرف می‌کنند.به گفته میرکاظمی، در هشت سال گذشته با این که ارز ترجیحی و یارانه مستقیم به مردم داده شده، اما ضریب جینی به 4 دهم واحد رسید و اضافه شد یعنی فاصله طبقاتی بیشتر شد. وی تصریح کرد: باید این ضریب را به 35 صدم واحد برسانیم و با این اقدام فقر کامل از بین خواهد رفت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی



+ 9
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری