پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۵۰
۴
۰
نسخه چاپی

زمان آغاز سامانه یکپارچه فروش خودرو/ واردات خودرو کی انجام می‌شود؟

زمان آغاز سامانه یکپارچه فروش خودرو/ واردات خودرو کی انجام می‌شود؟
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، به تشریح جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش پرداخت.

به گزارش تیتربرتر؛ مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشریح جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش، زمان آغاز به کار این سامانه را هفته آینده اعلام و تاکید کرد که این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در همه جنبه‌ها، افزایش میزان عرضه و توقف تولید خودروهای ناقص فعال خواهد شد.

جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو

جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو
جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو

عبدالله توکلی، ضمن تشریح کامل جزئیات و سازوکار "سامانه یکپارچه فروش خودرو"، در ابتدا به علت چرایی و هدف از طراحی این سامانه پرداخت و گفت: در روش‌های قبلی فروش و عرضه خودرو دو نکته حائز اهمیت وجود داشت که زمینه‌ساز هم‌اندیشی برای طراحی این سامانه شد. در وهله اول، بررسی روند عرضه خودرو به‌ویژه طی چند سال اخیر نشان می‌دهد که خودروسازان ما به تولید خودروهای ناقص روی آورده بودند. خودروسازان آمار تولید را ارائه می‌دادند اما در عمل میزان عرضه بسیار کمتر بود. در حقیقت خودروها به سبب ناقصی قطعات در پارکینگ‌ها می‌ماند و امکان عرضه نداشت. این در حالیست که بایستی تمرکز اصلی بر عرضه محصول به بازار باشد؛ لذا تاکید شده تا خودروسازان تولید ناقص نداشته باشند و هر چه تولید می‌کنند، قابلیت عرضه داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت تصریح کرد:  فارغ از اینکه این تولید خودروها به این شیوه (خودرو ناقص) در دنیا بسیار عجیب و غیرمتعارف است، بحث تولید انبوه در صنعت خودرو با این هدف مطرح شد تا با تولید انبوه، هزینه‌های سربار کاهش یابد؛ اما زمانیکه خودرو ناقص تولید می‌شود و در آمار تولید هم لحاظ می‌شود، در عمل کالای ناقصی تولید شده که قابلیت عرضه به بازار نداشته و هزینه‌های بیشتری را ایجاد می‌کند. ضمن اینکه نقدینگی خودروساز نیز به‌نوعی محبوس می‌شود. بطور مثال ۷۰ درصد یک خودرو تولید می‌شود اما در عمل قابلیت عرضه به بازار ندارد.  در مقاطعی از سال گذشته بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان بود که امکان تجاری‌سازی نداشت. موضوع خودروهای ناقص از جمله عارضه‌هایی بود که در صنعت خودرو ما به‌ویژه طی دو سال اخیر شکل گرفت و خودروساز هم به این روند عادت کرد.

تصمیم وزارت صمت برای طرح سامانه فروش یکپارچه 

تصمیم وزارت صمت برای طرح سامانه فروش یکپارچه 
تصمیم وزارت صمت برای طرح سامانه فروش یکپارچه 

وی افزود: اما با توجه به اینکه این اقدام محصول تصمیم یک شبه نبوده و برنامه‌ریزی‌های دقیقی در برنامه‌های تحولی خودرو برای آن صورت گرفته، بسیار به موفقیت فعالیت این سامانه خوشبین هستیم. سیاست‌های همه جانبه وزارت صمت به همراه افزایش تولید خودروی کامل  و افزایش عرضه در سامانه یکپارچه و همچنین ثبت و پیوستگی اطلاعات این سامانه فروش با سامانه جامع تجارت به منظور شناسایی قشر سوداگر، می‌توانند منجر به ساماندهی و شفافیت در عرضه خودروها مطابق فرمان ریاست جمهوری شود؛ در گام‌های بعدی نیز صنعت خودرو را از وضعیت فعلی خارج می‌کند تا رضایت مردم و مقامات دولتی را کسب کند.

مدیر کل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در پایان تاکید کرد: صنعت خودرو کشور پتانسیل‌های بسیاری دارد و از پیچ سخت تحریم‌های ظالمانه عبور کرده‌ است، حال با توجه به جریان تولید پایداری که شکل خواهد گرفت، به‌مرور سایر اهداف همچون ارتقا کیفی خودروها و... نیز محقق خواهد شد.  اما بصورت کلی می‌توان گفت که هر شفاف‌سازی ممکن است هزینه‌هایی هم ایجاد کند اما وزارت صمت در تصمیم خود مصمم است که مطابق با دستور ریاست جمهوری، به نفع مصرف‌کننده واقعی این شفاف‌سازی را انجام دهد.

هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ - سامانه‌ای جدید برای فروش خودرو معرفی و اعلام کرد: به منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو،  فروش همه خودروها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می‌شود. بر این اساس همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت موظف‌اند هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند.

همچنین وی در بخشنامه‌ای خطاب به سازمان حمایت اعلام کرده است: تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱  فراهم شود و تمامی خودروسازها از تاریخ مذکور ( ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ) هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمام خودروهای تولیدی فراهم شود.

به دنبال تعیین چنین سازوکاری برای فروش خودرو و توقف هرگونه فروش خارج از این سیستم، این هفته طرح فروش محصولات ایران‌خودرو و سایپا که ۱۹ هفته پیاپی بصورت هفتگی (البته بدون در نظر گرفتن دو هفته ابتدایی فروردین ماه)، به سبب همین ممنوعیت فروش اجرا نشد.

خودروهای اقتصادی در اولویت واردات

خودروهای اقتصادی در اولویت واردات
خودروهای اقتصادی در اولویت واردات

دیروز بود که مصوبه واردات خودرو در دولت نهایی شد. امروز وزیر صمت جزئیاتی جدید از این مصوبه اعلام کرد.

سیدرضا فاطمی‌امین شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه خبری تلویزیون در تشریح تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیأت دولت، گفت: این مصوبه تا اردیبهشت ۱۴۰۱ مهلت داشت و به‌نوعی تمدید شده بود. همزمان با پایان یافتن این مصوبه در دولت، موضوع ازسرگیری واردات خودرو مطرح شد که کلیات آن تصویب شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر چند رویداد همزمان با هم در حال رخ دادن است؛ مصوبه ممنوعیت واردات به اتمام رسیده و دیگر منعی برای واردات وجود ندارد.  از سوی دیگر تراز ارزی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و فشاری بر منابع ارزی کشور به‌گونه‌ای که برای نرخ ارز مشکل‌ساز شود، وارد نیست.

واردات خودرو برای استفاده عموم

فاطمی‌امین تشریح کرد: در مصوبه‌ آماده‌شده که در مرحله نهایی است، چند نکته مهم وجود دارد. اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سال‌های پیش از ۱۳۹۷، عمدتا خودروهای لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی وارد می‌شد که بخش خاصی از آن بهره می‌بردند. اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.

وی افزود: این موضوع هم به این جهت مهم است که عامه مردم یعنی اقشار متوسط بهره‌مند شوند و هم به این خاطر که مشکل کیفیت در صنعت خودرو برطرف شود.

طراحی پنج روش برای واردات

وزیر صمت در پاسخ به اینکه چه تعداد خودرو وارد خواهد شد؟ اعلام کرد: تنظیم تعداد خودروهای وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات طراحی شد که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه این واردکنندگان هستند که مسئولیت را برعهده خواهند داشت.

واردات خودرو کی انجام می‌شود؟

فاطمی‌امین در رابطه با زمان واردات خودرو و اینکه چه افرادی صلاحیت واردات خواهند داشت، اعلام کرد: مصوبه، هفته آینده نهایی خواهد شد. هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرع وقت صورت گیرد و این‌طور نباشد که ماه‌ها طول بکشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: حمیرا فغانی



+ 4
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری