پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۹:۰۹
۶
۰
نسخه چاپی

برنامه دولت سیزدهم برای توسعه گردشگری/ جزئیات جلوگیری از خروج روستائیان از روستا

برنامه دولت سیزدهم برای توسعه گردشگری/ جزئیات جلوگیری از خروج روستائیان از روستا
در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رشد ۵۴درصدی به ۲هزار و ۱۴۷میلیارد و ۲۵۱میلیون تومان همراه است.

به گزارش تیتربرتر؛ در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشد ۵۴درصدی نسبت به سال قبل دارد. بر اساس این افزایش بودجه وزارتخانه از یک‌هزار و ۳۹۴میلیارد و ۳۲۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان به ۲هزار  و ۱۴۷میلیارد و ۲۵۱میلیون تومان رسید. 

برنامه دولت برای توسعه گردشگری در سال 1401

برنامه دولت برای توسعه گردشگری در سال 1401
برنامه دولت برای توسعه گردشگری در سال 1401

 

در این لایحه برای صیانت از میراث‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یک‌هزار و ۱۳۸میلیارد و ۷۳۹میلیون تومان، برای سیاست‌گذاری، راهبری و توسعه صنعت گردشگری ۶۵۶میلیارد و ۶۹۱میلیون تومان همچنین برای حمایت از ارتقا و توسعه صنایع‌دستی ۲۱۱میلیارد و ۵۷۲میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر بودجه سالانه وزارت، همچنین در ردیف ۶۸ اعتبارات متمرکز درآمد-هزینه در جدول شماره ۹ (برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۱) نیز مبلغ ۹میلیارد تومان به توسعه و گسترش فعالیت‌های ایران‌گردی و جهان‌گردی (موضوع قانون اصلاح مواد ۲ و ۷ قانون توسعه صنعت ایران‌گردی و جهان‌گردی)، در ردیف ۱۲ اعتبارات ردیف‌های موردی (موقت) در جدول شماره ۹ (برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۱) مبلغ ۲میلیارد تومان به کمک و ارائه حمایت مالی به تأمین سرمایه اولیه صندوق توسعه و احیا و در ردیف ۵۴ اعتبارات ردیف‌های موردی (موقت) در جدول شماره ۹ (برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۱) مبلغ ۲۵میلیارد و ۶۵۰میلیون تومان برای آزادسازی حریم مجموعه تاریخی‌فرهنگی هگمتانه اختصاص یافته است.

جلوگیری از خروج روستائیان به مدد توسعه گردشگری 

جلوگیری از خروج روستائیان به مدد توسعه گردشگری
جلوگیری از خروج روستائیان به مدد توسعه گردشگری

 

استاندار سمنان بر لزوم جلوگیری از خروج روستاییان از روستاها به مدد توسعه صنعت پردرآمد گردشگری تاکید کرد و گفت: فرصت طلایی ایجاد اشتغال در استان بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعدد گردشگری است.

سید محمدرضا هاشمی 21 اردیبهشت‌ماه 1401 در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان بیان کرد: با توجه به اینکه استان با مشکل شدید کم‌آبی مواجه است، فرصت طلایی اشتغال، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف از جمله کویر، جنگل، آثار تاریخی است.»

استاندار سمنان با موافقت با پیشنهاد فعالیت مجدد کارگروه گردشگری استان سمنان، گفت: باید در حوزه گردشگری به توانمندسازی روستاها در حوزه تولید ثروت توجه ویژه شود.

هاشمی بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های گردشگری تأکید کرد و افزود: برگزاری این جشنواره‌ها در معرفی جاذبه‌ها و جذب گردشگر موثر است.

استاندار سمنان از مدیرکل و کارکنان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان به دلیل جدیت در کار به ویژه در ایام نوروز قدردانی کرد و گفت: بر اساس فعالیت‌های ستاد خدمات سفر استان، زمینه کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای فراهم شد و استان سمنان رتبه پنجم کاهش تلفات جاده‌ای را کسب کرد.

وی تاکید کرد: باید تحقق رشد شاخص های گردشگری در استان با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در این حوزه در سطح استان طی برنامه زمانبندی مشخص اجرایی شود.

هاشمی با بیان اینکه صنعت گردشگری یکی از صنایع پرسود و زودبازده در دنیای امروز است ادامه داد: چشمه معدنی آبگرم با دبی آب مطلوب به واسطه اینکه محل تردد مسافران و گردشگران بسیاری است، فرصتی بی نظیر برای تحقق رشد اقتصادی و گردشگری در استان خواهد بود.

استاندار سمنان اضافه کرد: ما به دنبال جلوگیری از خروج روستاییان از روستاها از طریق فرآهم نمودن امکانات و زیرساخت های اولیه و ایجاد فرصت های شغلی در روستاها با بهره گیری از ظرفیت های موجود از جمله گردشگری هستیم.

وی بر لزوم توجه بیشتر به همایش ها و جشنواره های گردشگری تاکید و تصریح کرد:برگزاری جشنواره های گردشگری علاوه بر جذب مسافران و گردشگران در استان، به معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری موجود در سطح استان برای مردم و مسافران منجر می شود.

مطالب مرتبط:

موانع توسعه گردشگری چیست؟

موانع توسعه گردشگری چیست؟
موانع توسعه گردشگری چیست؟

 

فرخ میرشاهزاده، کارشناس توسعه گردشگری بر این باور است که امیدی به گردشگری ایران در سال ۱۴۰۱ نیست. میرشاهزاده می‌گوید: «به طور کلی زیرساخت‌های گردشگری ما در کشور مشکل دارد. در دوره کرونا دو رویکرد اشتباه در پیش گرفتیم. سعی کردیم با بالا بردن قیمت خدمات گردشگری، کسری درآمد در این حوزه را جبران کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر برای یک شب اقامت در یک هتل پنج ستاره باید حدود یک میلیون و ۳۰۰ پرداخت کنید. این نرخ منطقی نیست. با توجه درآمد جامعه و سبد مصرفی سفر، این مبلغ برای جامعه بسیار سنگین است و افراد حاضر نیستند این هزینه را پرداخت کنند. البته تورم هم در بالا رفتن هزینه خدمات گردشگری موثر بود.»

میرشاهزاده در ادامه اشتباهاتی که به صنعت گردشگری ایران ضربه زد، می‌گوید: «در دو سال اخیر شاهد ریزش منابع انسانی و افت انگیزشی آنها بودیم. این موارد ضربه سنگینی به صنعت گردشگری کشور وارد کرد که با شرایط موجود به این راحتی قابل احیا نیست. امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد اما در شرایط فعلی آینده روشنی برای سال ۱۴۰۱ پیش روی گردشگری ایران نیست.

ورود گردشگران جام جهانی ضدتبلیغ برای ایران

آبان ماه سال ۱۴۰۰، غلامرضا شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران سهم گردشگری از اقتصاد ایران حدود چهار درصد است که نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه بسیار پایین است.

رقابت‌های جام جهانی قطر در سال جاری مورد توجه برخی از کشورها از جمله ایران برای جذب گردشگر است. اما میرشاهزاده در این مورد می‌گوید: «این یک تاکتیک مقطعی است و عملا برای ما می‌تواند ضدتبلیغ هم باشد.»

این کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: «گردشگر جام جهانی چرا به جای ایران وارد بحرین، امارات و… نشود؟ توان این کشورها در زیرساخت‌های گردشگری بالاتر است.»

او می‌گوید: «ورود این گردشگران به کشور بد نیست اما وقتی این گردشگران به کشور ما وارد شوند و سطح کیفی خدمات ما را ببیند، به عنوان مبلغ ما از کشور خارج می‌شود. آنها پس از خروج از کشور با تعریف وضعیت کیفیت خدمات گردشگری برای ما ضد تبلغ می‌شوند و گردشگران بالقوه آینده را از دست خواهیم داد. تعریف گردشگر بعد از خروج از کشور مهم است که ما از آن غافل هستیم.»

 خسارت مالی صنعت گردشگری ایران در بازه اسفندماه تا بهار ۱۴۰۰، فراتر از ۳۲ هزار میلیارد تومان بود. آمار بیکاری در این صنعت، طبق اعلام معاونت گردشگری، به بیش از ۴۴ هزار نفر رسید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا شعبانی



+ 6
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری