پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۲۵
۸
۰
نسخه چاپی

تاثیر دلار بر بازار طلا و سکه

تاثیر دلار بر بازار طلا و سکه
قیمت هر اونس طلا در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۶۰ سنت رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ افزایش قیمت دلار در چند اخیرباعث شد بازار طلا و سکه نیز روندی صعودی را در پیش بگیرند. سکه روز گذشته به کانال ۱۴ میلیون تومانی وارد شد.

بررسی آخرین تحولات بازار طلا و سکه

بررسی آخرین تحولات بازار طلا و سکه
بررسی آخرین تحولات بازار طلا و سکه

تعلیق نتیجه برجام، افزایش نرخ بهره در آمریکا و افزایش نرخ ارز در بازارهای جهانی و همچنین افزایش انتظارات تومی در کشور و از آنسو افزایش قیمت کالاهای اساسی باعث شد دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شود.

طلای داخلی بیش از آنکه از انس جهانی تاثیر بگیرد متاثر از قیمت دلار است و بنابراین شاهد افزایش قیمت در این بازار به‌ویژه درمورد سکه بوده‌ایم.

طبق نرخ‌‌‌ها اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت ۱۸ روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

در بازار پنجشنبه قیمت طلا برای هر گرم طلا ۱۸ عیار، یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شد.

نیم‌سکه، هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار معامله و قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد.

چرا قیمت طلا و سکه افزایشی شد؟

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی گفت: در بازار طلا باوجود اینکه شاهد کاهش اونس جهانی به دنیال اتخاذ سیاست‌های انقباضی فدرال رزو بودیم در بازار طلا و سکه و طلای آب‌شده داخلی روندی صعودی را پشت سر گذاشتیم.

او دراین مورد توضیح داد: این موضوع از افزایش قیمت دلار در کشور نشات می‌گیرد.  مادامی که شاهد افزایش قیمت دلار در بازار داخلی هستیم طلای داخلی نیز روندی صعودی را طی می‌کند.

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز بیان کرد: به نظر من اونس جهانی در میان‌مدت برخلاف بقیه بازارها که به‌خاطر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و کاهش نرخ بهره روند نزولی گرفتند روندی صعودی و دراین صورت طلای داخلی رشدی بیشتر از دلار را خواهد داشت.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۱/۰۲/۲۳

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۱/۰۲/۲۳

قیمت طلا روند نزولی خود را در روز پنجشنبه ادامه داد اما قیمت هر اونس طلا در معاملات امروز با 0.26 درصد افزایش به 1826 دلار و 60 سنت رسید. افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا حساسیت سرمایه‌گذاران نسبت‌به فلزات گران‌بها را پایین آورده‌است. طلا و نقره مخصوصاً در زمان تورم بالا به‌عنوان یک منبع باارزش ذخیره‌سازی شناخته می‌شوند، بنابراین دلیل کاهش قیمت اخیر این فلزات گرانبها را می‌توان افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا دانست. به‌عبارت‌دیگر، بازار فلزات گران‌بها تحت تاثیر سیاست‌های این بانک قرار دارد.

طلا و نقره در زمان بی‌ثباتی بازارهای مالی ذخایر ایمنی به حساب می‌آیند. بنابراین ادامه درگیری‌ در اوکراین و تورم بالا باید زمینه خوبی برای افزایش قیمت این فلزات گران‌بها باشد. اما بت توجه به ضعف عملکرد آنها، بسیاری متخصصان عقیده دارند دوران این فلزات به پایان رسیده که دلیل آن را می‌توان تغییر ساختار بازار از اواخر آوریل آوریل دانست.

قیمت نقره با 0.01 درصد کاهش به 20 دلار و 77 سنت رسیده،  اما پلاتین با 1.38 درصد افزایش 960 دلار و 54 سنت معامله می‌شود.

شاخص دلار روند افزایشی خود را ادامه داده و هنوز هم در بالاترین رقم طی 19 سال گذشته قرار دارد. ارزش بالای دلار خرید فلزات گران‌بها را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران می‌کند.

سقوط بازار سهام آمریکا هم در ضعف کلی ارزش طلا بی‌تاثیر نبوده‌است.مایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز به‌خاطر ترس از توانایی فدرال‌رزرو برای مقابله با تورم بدون ایجاد رکود کاهش‌یافته است.

مطالب مرتبط:

حباب سکه یک میلیون تومان شد

حباب سکه یک میلیون تومان شد
حباب سکه یک میلیون تومان شد

محمد کشتی آرای روز جمعه در خصوص بازار طلا در یک هفته گذشته اظهار داشت: نرخ ارز در روزها و هفته گذشته دو هزار و ۲۷۰ تومان فزایش یافت و درنتیجه قیمت سکه و طلا نیز با رشد همراه بود.

وی ادامه داد: سکه طرح قدیم با ۸۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید، سکه طرح جدید با یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی در آخرین معاملات ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه با ۵۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه با ۵۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه یک گرمی با ۱۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دادوستد می‌شد. 

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت هر مثقال طلای آب شده با ۳۶۲ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای آب شده نیز امروز در آخرین معاملات یک‌میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بود یعنی ۸۴ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشت. 

وی اضافه کرد: بهای انس جهانی در هفته گذشته کاهش یافت و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه)به یک هزار و ۸۵۰ دلار رسید که نسبت به اول هفته ۳۴ دلار کاهش داشت. 

کشتی آرای گفت: حباب سکه با توجه به تقاضایی که روز گذشته ایجاد شده بود به یک‌میلیون تومان رسید و نسبت به ابتدای هفته ۵۲۰ هزار تومان افزایش داشته است. حباب سکه در ابتدای هفته ۴۸۰ هزار تومان بود. 

وی اظهار داشت: بنابراین در هفته گذشته کاهش قیمت انس جهانی طلا تاثیری بر بهای فلز زرد در بازار نبود و افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر رشد نرخ ارز بود. 

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص قیمت انواع سکه و طلا در هفته آینده گفت: نمی‌توان پیش‌بینی از وضعیت نرخ ارز در هفته آینده داشت، زیرا با مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز نمی‌توان انتظار افزایش قیمت‌ها داشت به همین دلیل در کل نمی‌توان تحلیلی از وضعیت بازار ارز داشت از سوی دیگر انتظار می‌رود انس جهانی طلا نزولی باشد بنابراین نمی‌توان تحلیلی از بازار فلز زرد داشت.

آیا طلا باز هم صعود خواهد کرد؟

آیا طلا باز هم صعود خواهد کرد؟
آیا طلا باز هم صعود خواهد کرد؟

قیمت طلا در روز گذشته تا 1836 دلار کاهش یافت اما در ادامه روز توانست خود را بازیابی کرده و در نهایت در عدد 1852 دلار روز را به پایان رساند. هم اکنون نیز طلا با افت یک دلاری در عدد 1852 دلار قرار دارد.

بر اساس تحلیل های فنی طلا، پتانسیل نزولی طلا همچنان به قوت خود باقی بوده و نمودار های روزانه نیز حاکی از افت بیشتر قیمت این فلز ارزشمند هستند.

به نظر می رسد طلا شانس صعودی چندانی در امروز نداشته و در صورتی که سطح روانی 1850 دلار را از دست بدهد می توان انتظار داشت که فروشندگان حمایت 1836 دلاری را بار دیگر به چالش کشیده و تلاش کنند تا قیمت طلا زیر این عدد قرار بگیرد.

مهم ترین عاملی که باعث شد تا قیمت طلا تا این اندازه آسیب پذیر شود را می توان افزایش ارزش شاخص دلار ناشی از تورم بالاتر ایالات متحده دانست.

روز گذشته داده های تورم ایالات متحده منتشر شد و در حالی که کارشناسان این عدد را 8.1 درصد پیش بینی می کردند، داده های واقعی عدد 8.3 درصد را نشان دادند و در نتیجه همانطور که گفتیم ارزش دلار افزایش یافته و قیمت طلا کاهش پیدا کرد.

بسته شدن قیمت طلا زیر 200-DMA در 1836 دلار امید فروشندگان برای افت بیشتر را افزایش خواهد داد و قیمت طلا را به حمایت بعدی آن در پایین ترین قیمت 10 فوریه یعنی 1822 دلار خواهد رساند. درصورتی که روند نزولی در بازار طلا ادامه پیدا کند، پشتیبانی بعدی در عدد 1800 دلار قرار خواهد داشت.

از طرف دیگر طلا برای صعودی شدن ابتدا نیاز دارد تا بالاتر از عدد 1865 دلار قرار بگیرد. عبور از این سطح طلا را به سمت مقاومت 1884 دلاری روانه خواهد ساخت و بالاتر از آن سطح روانی 1900 دلار پیش روی خریداران قرار خواهد گرفت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی



+ 8
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری