پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۲۳
۶
۰
نسخه چاپی

پیش بینی قیمت خودرو با شروع واردات/ 23 اردیبهشت 1401

پیش بینی قیمت خودرو با شروع واردات/ 23 اردیبهشت 1401
نوسان در قیمت خودرو ادامه‌دار است. کارشناسان معتقدند عوامل موثر در وضعیت بازار، احتمال افزایش قیمت را در آینده نشان می‌دهد.

به گزارش تیتربرتر؛ معاون وزیر صمت با اشاره به مصوبه واردات خودرو گفت:پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک‌تر شود.

پیش‌بینی سقوط قیمت خودرو با شروع واردات

پیش‌بینی سقوط قیمت خودرو با شروع واردات
پیش‌بینی سقوط قیمت خودرو با شروع واردات

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در برنامه تلویزیونی درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو گفت: از اواخر سال ۹۷ سران قوا یک مصوبه‌ای گذاردند که به علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو را به مدت ۳ سال ممنوع کردند و این مدت ۳ سال تا آخر اردیبهشت ماه تمام می‌شود از طرفی هم محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد، چون ما رشد صادرات داشتیم و تا سال قبل تا ۴۰ درصد افزایش صادرات داشتیم بنابراین محدودیت ارزی هم از بین رفته است.

وی افزود: بحث دوم بحث درون خواست سران قواست برای اینکه کیفیت و قیمت به یک حالت متعادل برسد زمان آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم گری بازار و ارتقای کیفیت مطرح شود؛ بر اساس همین اصل، وزارت صمت با مدیریت شخص آقای وزیر با تلاش فوق العاده زیاد در این زمینه، آیین نامه را تنظیم و به دولت ارائه شد حال می‌توانیم بگوییم کلیات آن مصوب شده است.

منطقی در ادامه بیان داشت: دو دهه اول را در نظر بگیریم خودروها قیمت بالایی داشتند، اما در مصوبه جدید که تنظیم شده علاوه بر دو دهک بالا، دهک پایین هم در نظر گرفته با مشوق‌های خاص که بتواند دهک‌های پایین را هم پوشش دهد به طور مثال تعرفه پایین تری برای دهک پایین گذاشتند.

وی افزود: بحث دیگر نیم نگاهی به صنعت خودرو بود، صنعت خودرو ۳ وظیفه اصلی دارد: یکی خدمات پس از فروش که در این طرح به صورت ویژه به آن نگاه شده است، نکته بعدی این بود که ما واردات خودرو را صرفاً برای واردات انجام می‌دادیم، اما یکی از بحث‌هایی که خیلی از کشورها هم از آن استفاده می‌کنند این است که در کنار واردات، انتقال دانش و فناوری هم اجراشود و مبحث بعدی ورود به بخش خودروهای جدید و به روز و به خصوص خودروهای برقی که در دنیا استقبال خوبی از آن شده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اضافه کرد: برای واردات خودرو نمی‌توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند.

منطقی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: به عنوان مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروسازها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعا روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک‌تر شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره قرعه کشی‌ها که ادامه خواهد داشت یا خیر اظهار داشت: با توجه به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعه کشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و بخشی خودرو را کالای سرمایه محسوب می‌کنند؛ پیش بینی می‌کنم تا اواخر سال آینده همانطور که وزیر صمت گفتند، اغلب قرعه کشی‌ها منتفی و از بین خواهد رفت و ما به سمت کیفیت محصول و عقلایی شدن قیمت و تامین نیازهای مردم خواهیم رفت.

محدودیت واردات خودرو شایعه است

محدودیت واردات خودرو شایعه است
محدودیت واردات خودرو شایعه است

محمدجواد حاجی حسینی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آیین‌نامه مصوبه هیات دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشرشده در رابطه با محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد».

یادآوری می‌شود، اخباری این روزها در فضای مجازی مبنی بر این‌که واردات خودرو با ۲ شرط سقف قیمت هفت هزار دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی آزاد شده، منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

مخالفت تند و تیز عضو مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو

مصطفی میرسلیم نماینده مجلس در توئیتی مخالفت خود را با واردات بنزین اعلام کرد و نوشت:

چاره رفع نواقص تولیدات داخلی و بهبود کیفیت تحقیر و توقف تولید صنعتی نیست زیرا برخلاف شعار سال و مفاد سند تحول دولت است.

باید دولت همت خود را برای اصلاح صنعت صرف کند. پناه بردن به واردات نامحدود، پاک کردن صورت مسئله و به هدر دادن ارز محدودی است که با تخفیف دادن قیمت نفت صادراتی عاید کشور شده و باید برای تأمین مواد و کالاهای ضروری و رشد کشور بکار گرفته شود و نه راضی کردن وارداتچی ها!

ما موظفیم بکوشیم ضعف های خود را برطرف کنیم و می توانیم؛ شایسته نیست ضعف ها را بهانه کنیم برای دریوزگی از بیگانگان یا تبدیل شدن به بازار مصرف آنها.

قیمت خودرو امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

قیمت خودرو امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
قیمت خودرو امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

 

قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه است.

قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ به ۲۰۸ میلیون تومان رسید.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۶ میلیون تومان عرضه می‌شود.

دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هم‌اکنون در قیمت ۵۱۷ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. اما دنا معمولی ۱۴۰۱ به ۳۸۶ میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار

نرخ خودرو تیبا هاچ‌بک پلاس به ۲۱۵ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۳۱۹ میلیون تومان معامله می‌شود. خودروی پژو ۲۰۶ تیپ پنج در بازار کشور روی نرخ ۳۵۵ میلیون تومان ایستاد.

پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۵ میلیون تومان رسید.

تارا اتوماتیک نیز امروز در بازار ۶۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر بازار در شرایط رکود و سردرگمی قرار دارد و خرید و فروشی نیز انجام نمی‌شود. اما عوامل موثر در وضعیت بازار، همه به سوی افزایش قیمت در آینده هستند.

پیش از این، بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر کاهش تولید بر بازار خودرو کشور به تجارت‌نیوز گفت: تولید محصولات خودروسازان به نسبت کاهش یافته است. این کاهش تولید به علت افزایش هزینه تولید، تحریم‌ها، عدم گردش مالی بین قطعه‌سازان و خودروسازان و سایر عوامل اتفاق افتاده است.

او توضیح داد: کاهش قدرت خرید مردم نیز در بازار خودروی کشور تاثیر بسیاری دارد و باعث نوسانات زیادی در قیمت‌ها می‌شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: حمیرا فغانی



+ 6
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری