پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۴۲
۶
۰
نسخه چاپی

واکنش یکتا جمالی به ماجرای پناهنده شدن در آلمان

واکنش یکتا جمالی به ماجرای پناهنده شدن در آلمان
یکتا جمالی در مصاحبه ای رسما از پناهندگی اش به کشور آلمان خبر داد.

تیتربرتر: هفته قبل بود که بعد از کسب مدال تاریخساز یکتا جمالی در رقابت های وزنه برداری جوانان جهان به یکباره اعلام شد او هتل تیم ملی ایران را ترک کرده و خبری از او در دسترس نیست. اتفاقی که به یک ماجرای خبرساز در ورزش ایران تبدیل شد و حواشی زیادی به دنبال داشت.

بعد از این اتفاق گمانه زنی هایی در خصوص پناهندگی او مطرح شد و بعد از گذشت چند روز مشخص شد که او به کشور آلمان پناهنده شده است. این ادعایی بود که یکی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مطرح کرد. ادعایی که امروز مشخص شد درست بوده است و این وزنه بردار در مصاحبه با همین شبکه از دلایل پناهندگی اش به آلمان گفت.

روایت عجیب دختر وزنه بردار ایران از ماجرای فرارش

روایت عجیب دختر وزنه بردار ایران از ماجرای فرارش
روایت عجیب دختر وزنه بردار ایران از ماجرای فرارش

جمالی در این مصاحبه می گوید به دلیل شرایط سختی که در ایران داشته تصمیم گرفته تا به آلمان مهاجرت کند. او می گوید امکانات در تیم ملی وزنه برداری بانوان ایرانی به قدر کم بود که ما مجبور می شدیم از خانه برای اردوهای خود غذا بیاوریم. این در حالی است که افتخارات به دست آمده را مسئولان فدراسیون وزنه برداری به نام خود می نوشتند. آنها مدعی بودند که شرایط فعلی زندگی خود را هم مدیون ما هستید!

جمالی البته به موضع حجاب هم اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات من برای ادامه این رشته حجاب بود و خب من می خواستم در شرایط دیگری برای ادامه زندگی ام برنامه ریزی کنم.

اما او در خصوص فرارش از هتل تیم ملی روایت عجیبی دارد. جمالی در این خصوص می گوید: در تمام طول این سفر یک نفر از سوی فدراسیون وزنه برداری مامور مراقبت از من تا فرار نکنم. اما یک روز وقتی که او خواب مانده بود و من برای صرف صبحانه به رستوران هتل رفته بودم به بهانه اینکه باید با خانواده ام صحبت کنم به مربی ام گفتم باید به محوطه بیرون از هتل برم که از همین فرصت استفاده کرده و سریع سوار ماشینی که هماهنگ شده بود شدم. بعد از آن هم با توجه به هماهنگی هایی که انجام داده بودم راهی آلمان شدم.

او در ادامه در خصوص خانواده اشت گفت: «وابستگی بسیاری به آنها داشتم اما قول می دهم که در آلمان برای آنها افتخار آفرینی کنم و حتی در زندگی کمک حال شان باشم.» او که در این لحظات احساساتی شده بود ادامه داد: واقعا متاسفم که به دلیل این شرایط مجبور شدم کشور خودم را که این همه علاقه به آن داشتم ترک کنم.

به این ترتیب با اظهارات جمالی پرونده ناپدید شدن او رسما بسته شد تا یکی دیگر از ورزشکاران ایران پناهنده شود. باید منتظر ماند و دید واکنش فدراسیون وزنه برداری ایران به این ادعاهای عضو سابق تیم ملی ایران چه خواهد بود.

روایت مربی جمالی از آخرین روز حضور او در یونان

روایت مربی جمالی از آخرین روز حضور او در یونان
روایت مربی جمالی از آخرین روز حضور او در یونان

در مدت ۳۰ روز که بر تمرین دختران وزنه‌بردار نظارت داشتم هیچ رفتار یا نشانه‌ای از جمالی مبنی بر اینکه قصد پناهندگی داشته باشد، ندیدم. او مدام تمرین می‌کرد و به دنبال موفقیت بود. من نیز کمک کردم تا او بتواند یک مدال جهانی دیگر بگیرد. حتی برخی منتظر حاشیه در پشت صحنه بودند که این حاشیه‌ها را جمع کردم اما او بدون توجه به منافع ملی و به دور از چشم همه، تصمیم خود را گرفته بود. نمی‌توان کسی را به غُل و زنجیر کشید، جمالی رفت اما شیوه رفتنش بسیار بد بود. برخی باور دارند که وی به صورت یکباره این تصمیم را گرفته اما این یک شوخی بیش نیست. اگر اینگونه باشد هر مسابقه‌ای که ورزشکار اعزام می‌شود باید ده‌ها نفر از آنان مواظبت کنند. جمالی می‌توانست در آینده با بورس تحصیلی یا اقامت به خارج از کشور برود اما ترجیح داد پناهنده شود.

من در این سفر ۲ کار را انجام دادم نخست اینکه کمک کردم تا جمالی صاحب مدال شود و دوم اینکه حاشیه‌ها را جمع کردم تا خوراک رسانه‌های بیگانه نشود اما برنامه جمالی تمام این کارها را زیر سوال برد و او خود تبدیل به سوژه و حاشیه شد.

رابط فرار جمالی به برنامه‌ریزی برای این کار اعتراف کرد

به مصاحبه‌های برخی از افراد با رسانه‌های بیگانه نگاه کنید تا اتفاقی نبودن فرار جمالی ثابت شود. یک دختر ۱۷ ساله چگونه به یکباره از هتل بیرون رفته و فرار می‌کند. پشت این کار چند ماه برنامه‌ریزی است. مسیر جمالی را هم مشخص کرده بودند و از راه دریا فرار کرد تا پلیس ردی از او پیدا نکند. آیا در عرض چند ساعت قایق برای او تهیه شد؟ اینکه وی حتی شارژر موبایلش را هم نبرد نشان از آن دارد که تمام هدف خود را بر فرار ترجیح داده بود. بعد از ناپدید شدن او، ما ساعت‌ها به همراه علی مرادی رییس فدراسیون و نماینده حراست در پلیس اینترپل بودیم و روز بازگشت مشاهده کردیم که عکس جمالی در دست پلیس یونان بود اما وی از گذرگاه دیگر فرار کرد. یک دختر ۱۷ ساله چگونه برنامه‌ریزی کرده در حالی که برای یک مهمانی خانوادگی نیاز به چند روز برنامه‌ریزی است؛ شک نکنید که وی با ارتباط‌هایی که برقرار کرده بود، افرادی نیز در یونان منتظر او بودند تا زمینه پناهندگی او را فراهم کنند.

مطالب مرتبط:

بیوگرافی یکتا جمالی

بیوگرافی یکتا جمالی
بیوگرافی یکتا جمالی

یکتا جمالی از وزشکاران حرفه‌ای کشورمان بوده که در رشته وزنه‌برداری فعالیت می‌کند. 

او متولد ۱۳۸۳ در اصفهان بوده و اولین دختر ایرانی بوده که توانسته در رشته وزنه‌برداری در دسته ۸۵ کیلوگرم به مقام اول و مدال طلا دست پیدا کند

یکتا جمالی در ۲۶ و آزاد ۱۳۸۳ در شهر اصفهان به دنیا آمده است او به عنوان نخستین دختر مدال آور ایران در عرصه جهانی در رشته وزنه‌برداری می‌شناسند.

پیج اینستاگرام یکتا جمالی

در اینستاگگرام میتوانید با آیدی yektajamalii پیج این ورزشکار را دنبال کنید.

از کودکی تا مدال اوری در جهان

زمانی که کودک بود به دلیل علاقه زیاد به وزنه برداری وارد این رشته ورزشی شد و موفقیت های زیادی را به دست آورد و کم کم توانست باشگاه های بدنسازی رفته بر در نهایت به تیم ملی وزنه برداری کشورمان دعوت شروع دارد.

در مسابقات قهرمانی وزنه برداری جهان که در شهر تاشکند برگزار می شد توانست اولین مدال تاریخ رشته وزنه‌برداری را از آن خود کند در سال ۱۳۹۸ به تیم ملی دعوت شد و در سال ۱۳۹۹ به تیم بزرگسالان کشورمان آمد در دو حرکت دو ضرب ۱۰۵ کیلوگرم را بالای سر برد و توانست اولین مدال وزنه برداری بانوان ایران را در طول تاریخ این فدراسیون به دست آورد.

کسب مدال برنز توسط یکتا جمالی از مهم ترین اتفاقاتی بود که در ورزش ایران در سال ۱۴۰۰ رخ داده است بعد از این اتفاق بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به پیج اینستاگرام داریوش ارجمند رفته و به او اهانت کردند علت حمله کاربران فضای مجازی به داریوش ارجمند مصاحبه این بازیگر درباره دختران وزنه بردار بود که به شدت از این دختران انتقاد کرده بود.

جمالی موفق شد نخستین مدال جهانی تاریخ وزنه‌برداری ایران را در روز ۹ خرداد ۱۴۰۰ به دست بیاورد. در دسته ۸۷ کیلوگرم زنان وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان، یکتا جمالی برای ایران وزنه زد که در حرکت یک ضرب موفق به کسب مدال برنز شد. جمالی برای اولین مرتبه در مسابقات جوانان جهان شرکت کرده بود و مدال برنز او، اولین مدال بانوان ایران در قهرمانی جوانان جهان محسوب می شود.

تکرار تاریخ سازی «یکتا جمالی»؛ نقره جهان

تکرار تاریخ سازی «یکتا جمالی»؛ نقره جهان
تکرار تاریخ سازی «یکتا جمالی»؛ نقره جهان

یکتا جمالی که در حرکت یکضرب توانسته بود با مهار وزنه ۹۰ کیلوگرمی مدال برنز خود را قطعی کند برای مدال دوضرب و مجموع این دسته رقابت سختی با نمایندگان گرجستان و مکزیک داشت.

جمالی در حرکت دوضرب دسته ۸۱ کیلوگرم ابتدا وزنه ۱۰۷ کیلوگرمی را به راحتی مهار کرد، در ادامه توانست  بر وزنه ۱۱۵ غلبه کند.

کاپیتان تیم دختران ایران که برای رسیدن به یکی از سکوهای سه گانه با نمایندگان گرجستان، روسیه و مکزیک رقابت نزدیکی داشت نتوانست وزنه ۱۱۹ کیلوگرمی را مهار کند و در نهایت به مدال نقره دوضرب و مجموع قناعت کرد.

وی در مجموع رکورد ۲۰۵ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد. جمالی پیش از این توانسته بود در دسته ۸۷ کیلوگرم مدال برنز جوانان جهان را از آن خود کند.

مدال جمالی نخستین مدال نقره تاریخ وزنه برداری ایران در بخش زنان است.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: شایان صفر زاده 



+ 6
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری