پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۳۹
۴
۰
نسخه چاپی

شرایط قرعه کشی خودرو از 7 خرداد 1401

شرایط قرعه کشی خودرو از 7 خرداد 1401
کلیات آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شده و هیچ انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد، دولت به دنبال وارد کردن خودرو اقتصادی است که عموم مردم ار آن بهره‌مند شوند.

به گزارش تیتربرتر؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از هفته آینده سامانه نظارت بر قرعه‌کشی خودرو راه‌اندازی می‌شود، اما همچنان خرید و فروش خودرو ازسوی خودروساز‌ها انجام می‌شود.

 آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن وتجارت، امروز ۴ خرداد، در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه در رابطه با محور‌های زیر صحبت کرد.

 واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا

 واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا
 واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا

 

 آگهی واگذاری بلوک سهام ایران‌خودرو و سایپا هفته قبل منتشر شد؛ برای قیمت‌گذاری ارزش این بلوک در مرحله اول قیمت‌گذاری املاک سایپا انجام می‌شود که از سه ماه قبل آغاز شده و روز‌های پایانی قیمت‌گذاری را طی می‌کند. بعد از اینکه فرایند قیمت‌گذاری املاک و د‌ارایی‌ها تمام شد، واگذاری بلوک ایران‌خودرو و سایپا آغاز می‌شود.

کسانی که متقاضی خرید آن هستند می‌توانند از طریق بورس اوراق بهادار ابتدا بلوکی سایپا و بعد از آن ایران‌خودرو را خریداری کنند. الان ۳۰۰ کارشناس رسمی در مورد قیمت‌گذاری و ارزش بلوک سایپا فعالیت می‌کنند و بعد از اینکه آگهی اول منتشر شد، خریداران معرفی می‌شوند و اگر خریدار داشت، ظرف بیست روز از طریق بازار سرمایه ارائه می‌شود.

 محاسبه ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی بر اساس ارز نیمایی

 ارز ۴۲۰۰ تومانی در دو بخش اصلاح شد، یکی ارزی که برای و‌اردات نهاده‌های تولید مانند دانه‌های روغنی و خوراک دام اختصاص می‌یافت اصلاح شده است و دیگری در مورد محاسبه ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی است که قبلاً بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و اکنون براساس ارز نیمایی محاسبه می‌شود؛ بنابراین تعرفه واردات برخی از کالا‌ها از ۴۲۰۰ تومان به ۲۶ هزار تومان افزایش یافته و تعرفه واردات به حدود ۶ برابر افزایش یافته است.

 افزایش قیمت غیرقانونی مواد شوینده

برخی از تولیدکنندگان مواد شوینده بدون هماهنگی به افزایش قیمت اقدام کرده بودند که امروز جلسه‌ای با آن‌ها برگزار می‌شود. باید قیمت‌ها به روال سابق برگردد؛ در غیر اینصورت برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

راه اندازی سامانه نظارت بر قرعه کشی خودرو از هفته آینده

 واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا
 واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا

 

از هفته آینده سامانه نظارت بر قرعه‌کشی خودرو راه‌اندازی می‌شود، اما همچنان خرید و فروش خودرو ازسوی خودروساز‌ها انجام می‌شود؛ شیوه سابق دارای ایراداتی بود و تصورات و شائبه عدم عدالت در آن وجود داشت. شرکت‌های خودروسازی روسیه نیاز به قطعات ساخت ایران دارند و می‌توانیم با آن‌ها همکاری کنیم؛ برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید، ممنوعیتی درنظر نمی‌گیریم.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دستور وزارت صمت و زیر نظارت تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بر اساس بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیس‌جمهور در خصوص چگونگی عرضه خودرو، با هدف ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، از روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ثبت نام انواع خودرو را آغاز کرد که دور نخست ثبت نام در آن، با ثبت درخواست حدود چهار میلیون نفر، دیروز به پایان رسید.

مطالب مرتبط:

واردات خودرو به کجا رسید؟

واردات خودرو به کجا رسید؟
واردات خودرو به کجا رسید؟

 

 آن‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات خودرو اعلام است؛ کلیات آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شده و هیچ انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد. به گفته وی، دولت به دنبال وارد کردن خودرو اقتصادی است که عموم مردم ار آن بهره‌مند شوند.

بر همین اساس، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره خودروهایی که احتمالا وارد بازار ایران خواهد شد، مطرح می‌شود. با این حال، پیش‌بینی‌ها در این راستاست که خودروها در بازه قیمتی 7 تا 20 هزار دلار، یعنی در حدود 300 تا 500 میلیون تومان خواهد بود که خودروهایی با قیمت‌هایی اقتصادی و تقریبا متوسط است.

بر همین اساس، واردات خودروهایی همچون نیسان، کیا، هیوندای، سوزوکی، رنو، ام‌جی و میتسوبیشی مطرح می‌شوند. برای نمونه، در بین خودروهای کره‌ای موجود در بازارهای جهانی که حجم موتور آنها بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و قیمت آنها نیز تا ۲۵ هزار دلار باشد، می‌توان به ۲۰۲۱ Kia K۵ اشاره کرد؛ قیمت این خودرو در بازارهای جهانی ۲۳ هزار و ۵۹۰ دلار است و حجم موتور آن نیز ۱۵۹۸ سی‌سی است.

۲۰۲۱ Kia Forte یکی دیگر از خودروهای کره‌ای است که با حجم موتور ۱۹۹۹ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۸۹۰ دلار امکان واردات آن فراهم است.

طبق بررسی های صورت گرفته، واردات خودرو ۲۰۲۲ Hyundai Elantra با حجم موتور ۲ هزار سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۲۱ هزار و ۲۴۵ دلار می‌تواند صورت گیرد.

۲۰۲۲ Hyundai Accent نیز با قیمتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۹۰ و حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی دیگر خودرو کره‌ای است که امکان واردات آن فراهم است.

در این میان، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سوزوکی دزایر (Dzire) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با موتور 1.2 لیتری و مصرف سوخت ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، شاید یکی از مدل‌های مدنظر باشد. این خودرو در بازار امارات با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ درهمی عرضه شده که با احتساب هر درهم هشت هزار و ۴۰۰ تومان، حدود ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

میتسوبیشی اتریج (Attrage) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور 1.2 لیتری نیز با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ درهمی عرضه شده که حدود ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

آغاز واردات خودرو چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟

در این شرایط، در حالی که بازار خودرو در فضای ناآرام و متلاطمی قرار دارد، این سوال مطرح است ککه آیا واردات خودروهای خارجی می‌تواند زمینه را برای تعدیل بازار مهیا کند؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص گفته؛این روزها شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی هستیم و خودرویی که قرار است وارد ایران شود، اصلا در این رنج قیمتی نیست که بتواند تاثیری به جا بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه بحران بازار خودرو تنها معطوف به عدم واردات نیست، به گران شدن هزینه تولید اشاره کرده و متذکر شده؛ ادبیات اقتصادی باید در این حوزه مد نظر قرار گیرد. در حالی که مقامات دولتی تمرکز خود را بر مبارزه با گرانفروشی گذاشته‌اند، از تورم و عامل گرانی غفلت شده است.

وی تاکید کرده؛ موضوع در ایران اصلا گرانفروشی نیست بلکه گران تمام شدن تولید است. تورم سبب شده قیمت تولید بالا برود و در نتیجه محصولات گران شوند. تا زمانی که اقتصاد به سمت تولید کالاهایی با ارزش بیشتر نرود، مسائل و مشکلات ما حل نخواهد شد.

به گفته وی، در حوزه صنعت خودرو نیز با همین معضل مواجهیم. تولیدات ایران به لحاظ کیفی و استاندارد و دانش و فناوری عقب‎تر از استاندارد جهانی هستند اما در قیمت همپای آنها حرکت می‎کنند. به این ترتیب از یک سو لازم است تورم مهار شود و از سوی دیگر تولید کالایی با کیفیت و دانش و فناوری بالا مد نظر قرار گیرد.

وی عنوان کرده؛ چطور است که دم از تولید می‎زنند اما می‌خواهند با باز کردن در واردات بازار را مهار کنند. سوال ما این است که اگر وضعیت ارزی بهبود یافته چرا نمودی ندارد و ما تنها در مساله واردات خودرو باید این نمود را ببینیم.

کاکایی تصریح کرده؛ بودجه کشور و روش مدیریت مسئولان بر مبنای مصرف‌گرایی و واردات استوار است، در مورد خودرو هم اتفاق رخ داده است. سال‎ها واردات خودرو ممنوع بوده تا صنعت خودرو در ایران پا بگیرد. حالا باید به این سوال پاسخ داده شود که چه عوامل و ساختارهایی مانع از تحقق این هدف شده است. اگر قرار است در مورد هر کالایی که کم می‌آوردند واردات را برای متعادل‌سازی جایگزین می‌کنند، چرا از ابتدا با استناد به سیاست حمایت از تولید داخلی واردات را ممنوع کردند و به بازار شوک دادند؟

او با اشاره به اینکه کسی به دنبال رفع مشکل نیست، خاطرنشان کرده؛ من مخالف واردات نیستم اما می‎دانم واردات شاید به صورت موقتی بتواند زمینه را برای کنترل بازار مهیا کند اما در عمل تا وقتی تولید در کشوری افزایش نیابد، بحران ریشه‎ای حل نخواهد شد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی



+ 4
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری