پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۳۹
۷
۰
نسخه چاپی

حداقل حقوق فرهنگیان در چه صورتی به ۸ میلیون تومان می رسد؟

حداقل حقوق فرهنگیان در چه صورتی به ۸ میلیون تومان می رسد؟
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق فرهنگیان توضیح داد.

به گزارش تیتربرتر؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، درباره آخرین وضعیت اجرای رتبه بندی معلمان توضیح داد.

حقوق فرهنگیان با اجرای رتبه بندی به 8 میلیون تومان می رسد؟

حقوق فرهنگیان با اجرای رتبه بندی به 8 میلیون تومان می رسد؟
حقوق فرهنگیان با اجرای رتبه بندی به 8 میلیون تومان می رسد؟

 

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت اجرای رتبه‌بندی معلمان پرداخت، گفت: اگر رتبه‌بندی معلمان جنبه اجرایی پیدا کند کف حقوق آنان به ۸ میلیون تومان خواهد رسید.

حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، درباره آخرین وضعیت اجرای رتبه بندی معلمان گفت: «کمیسیون آموزش مجلس موضوع اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را به رایزنی رئیس کمیسیون آموزش و رئیس مجلس با دولت واگذار کرد و مقرر شد با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی معلمان در سال جاری اجرایی شود. این در حالی است که اعتبار رتبه‌بندی معلمان برای سال آینده با ۲۵ هزار میلیارد تومان مصوب شد.»

وی ادامه داد: «قانون رتبه بندی معلمان تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید همچنین منابع مالی آن مشخص و ابلاغ شده است. ارگانی که باید رتبه بندی معلمان را به سرانجام برساند سازمان برنامه و بودجه است. اجرای رتبه‌بندی با توجه به دامنه وسیع معلمان کشور، فرایندی زمان‌بر است اما معلمان امیدوار باشند به زودی این قانون به مرحله اجرا خواهد رسید.»

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «حداقل حقوق یک معلم بعد از اجرای رتبه‌بندی به حدود ۸ میلیون تومان می‌رسد هرچند که در شرایط فعلی حقوق اکثر معلمان حدود ۴ میلیون تومان است. البته کف حقوق در سال آینده با مصوبه اخیر مجلس ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است اما اگر رتبه‌بندی معلمان جنبه اجرایی پیدا کند کف حقوق آنان به ۸ میلیون تومان خواهد رسید. این در حالی است که عمده معلمان دارای رتبه ۲ و ۳ هستند.»

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «رتبه‌بندی قطعاً از همان ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برای معلمان اعمال می‌شود. ممکن است کمی اجرای این قانون دیر یا زود داشته باشد اما قطعاً به نتیجه خواهد رسید سازمان برنامه و بودجه اگر هزینه اجرای رتبه بندی فرهنگیان را تخصیص دهد خیلی زودتر این قانون اجرایی خواهد شد.»

حجت الاسلام فلاحی با تاکید بر اهمیت موضوع رتبه بندی معلمان گفت: «رتبه بندی باعث می‌شود هم کیفیت آموزشی افزایش پیدا کند و هم در نظام آموزش و پرورش ایجاد شایستگی را شاهد باشیم؛ علاوه بر این هم در نظام آموزش و پرورش ایجاد شایستگی را شاهد خواهیم بود تا ‌بر اساس آن شایستگی‌ها، مشکلات معیشتی معلمان رفع شود.»

وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌ حمایتی برای معلمان در دولت سیزدهم در دستور کار دارد؟

وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌ حمایتی برای معلمان در دولت سیزدهم در دستور کار دارد؟
وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌ حمایتی برای معلمان در دولت سیزدهم در دستور کار دارد؟

 

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و نماینده تام‌الاختیار وزیر درباره شیوه اجرائی شدن این طرح توضیح داد.

معلمان از جمله اثرگذارترین اقشار در ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تربیتی جامعه هستند و همه آن‌ها در تمامی رویدادهای سیاسی و فرهنگی حضور فعال و اثرگذار داشته و دارند لذا توجه بیشتر به مطالبات این قشر در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

از جمله موضوعات نگران‌کننده‌ این قشر خدوم وضعیت بیمه‌های درمانی است که جزو حداقل‌های نیاز معلمان است و متاسفانه وضعیت مطلوبی را در این حوزه در سنوات گذشته و در حال حاضر شاهد نیستیم و در این موضوع جایگاه والای معلم لحاظ نشده که این مسئله موجب شده وزیر آموزش و پرورش در راستای ساماندهی بیمه‌های درمانی به صورت جدی اقدام کند و خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت گرفته به ثمر نشسته و با پیگیری‌های مبسوط این مشکل به زودی مرتفع خواهد شد.

مسئله دیگر بحث رتبه‌بندی معلمان می‌باشد که آموزش و پرورش با جدیت به دنبال اجرائی کردن آن است که بلافاصله پس از تصویب نهایی و رفع نواقص در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط:

طرح رتبه‌بندی معلمان چرا با تاخیر اجرا شد؟

طرح رتبه‌بندی معلمان چرا با تاخیر اجرا شد؟
طرح رتبه‌بندی معلمان چرا با تاخیر اجرا شد؟

 

از نظر من تعویق ۱۰ ساله برای اجرائی کردن این طرح واقعا زیبنده نیست اما این اطمینان را می‌دهم وزارت آموزش و پرورش با جدیت تمام در حال پیگیری این طرح مهم بوده است و دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان عزم جدی برای تسریع در اجرای این طرح دارند.

در خصوص اجرای این طرح قانون‌گذار صریحا مشخص کرده آیین‌نامه این طرح ظرف مدت یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی سازمان برنامه و بودجه و ۲ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر تهیه شود که ظرف یک ماه انجام و برای تصویب به دولت ارسال شد.

به دولت سه ماه مهلت داده شد که روزهای پایانی است و کمیسیون امور عمومی و منابع انسانی جلسات بسیاری گذاشت و پیش‌نویس اولیه آماده شد و امروز قرار بود در صحن علنی مجلس بررسی شود و به نظرم برای یک‌شنبه هفته آینده می‌شود آن را نهایی کرد.

آمادگی کامل اجرائی کردن این طرح از سوی وزارت وجود دارد و با توجه به مهلت داده شده منتظر هستیم که دولت تاییدیه این پیش‌نویس را به ما ابلاغ کند به طوری که وزیر به تمامی استان‌ها و ۷۵۰ رئیس اداره کار تنظیم اطلاعات معلمان زیرمجموعه خود را بر اساس امتیاز ابلاغ کرده است.

ما در این طرح موظفیم که ۸۰۴ هزار معلم را بر اساس امتیازاتی که کسب می‌کنند به گروه‌های پنج‌گانه آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم و دانش‌یار معلم و استاد معلم تقسیم کنیم و بر اساس موافقت صورت گرفته از ادارات آموزش و پرورش و نظر هیئت ممیزه، احکام معلمان زده خواهد شد و کار آغاز می‌شود.

مرحله اول مرحله استقرار است و مرحله دوم مرحله استمرار یا ارتقا خواهد بود که پنج سال بعد مجدد با توجه به امتیازات کسب شده در طی این مدت رتبه معلمان تغییر می‌کند.

رتبه‌بندی چه تاثیری در آموزش خواهد داشت؟

ما دنبال ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت هستیم که این مسئله با رتبه‌بندی و تلاش برای ارتقای سطح علمی و ... از طریق بالا بردن امتیاز محقق خواهد شد و همچنین به دنبال ارتقا بخشیدن به جایگاه و مقام معلم هستیم که برخی این را با معیشت مخلوط می‌کنند که اما هدف والاتر است و اجرای این طرح موجب افزایش انگیزه در معلمان برای افزایش سطح علمی خواهد شد.

در این طرح تفاوتی هم بین معلمان مناطق صعب‌العبور و شهرنشین آموزش و پرورش قائل شده است؟

اقلیم کشور به گونه‌ای است که همه استان‌ها نقاط مرفه و محروم را دارد همانند چهارمحال و بختیاری که ۱۰۴ معلم این منطقه در نقاطی تدریس می‌کنند که نمی‌توانند هفتگی هم به منزلشان برگردند اما با این سختی تعلیم و تربیت را تعطیل نکرده‌اند.

به نظر من نباید کسانی که در شرایط سخت هستند با افراد مناطق شهری و مرفه یکجور دیده شوند و معلمان مناطق صعب‌العبور و محروم باید در حوزه‌هایی از جمله مالی مورد توجه بیشتر قرار گرفته و این عدالت در بین همه معلمان دلسور نیز رعایت شود تا در حوزه تعلیم و تربیت خدمات موثری را داشته باشیم که این موضوع نیز در وزارت مطرح شده و با توجه به عزم دولت در آینده بسیاری از نواقص موجود اصلاح خواهد شد.

آنچه دیگران می خوانند: 

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 7
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری