به گزارش تیتربرتر؛ حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با طرح اخذ مالیات از دلالان گفت: اخذ مالیات از دلالان طرح خوبی است. اما ممکن است به افزایش قیمت خودرو منجر شود. احتمال این وجود دارد که دلال هنگام فروش خودرویی، مالیاتی که باید پرداخت کند را بر قیمت تمام شده اضافه کند و خودرو را به قیمت بالاتری به خریدار بفروشد. به نظر میرسد اجرایی شدن این طرح نیز کمکی به کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نمیکند.
چرا ورق در بازار خودرو برگشت؟
در حالی که در هفتههای گذشته روند قیمتها در بازار خودرو برای اولین بار در سال جاری ریزشی شده بود طولی نکشید تا ورق در بازار خودرو برگشت و افزایش قیمتها شتاب بیشتری گرفتند.
در روزهای اخیر اکثر خودروهای موجود در بازار افزایش قیمتها را تجربه کردند؛ پراید ۱۱۱ یک میلیون تومان گران شد و مدل ۱۳۱ آن نیز افزایش قیمت مشابهی را تجربه کرد و در این بین مدلهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پراید ۱۵۱ در روزهای اخیر ۲ میلیون تومان گران شدند.
خودروهای پژو نیز در این مدت از افزایش قیمتها در امان نبودند؛ پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ از یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان رسید و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در روزهای اخیر ۲۰ میلیون تومان گران شد و مدلهای مختلف خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در روزهای اخیر یک میلیون تومان گران شدند.
خودروهای تیبا نیز در روزهای اخیر افزایش قیمتها را تجربه کردند به طوری که تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۲۰۴ میلیون تومان در روزهای گذشته امروز به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است.
خودروهای دنا نیز در این مدت از نوسانات قیمتی در امان نبودند؛ دنا معمولی مدل ۱۴۰۰ از ۳۹۰ میلیون تومان در روزهای گذشته امروز به ۳۹۲ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۴۰۱ میلیون تومان در روزهای گذشته امروز به ۴۰۶ میلیون تومان رسیده است.
، قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.
قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:
پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد.
پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه میشود.
دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هماکنون در قیمت ۵۱۱ میلیون تومان در بازار کشور موجود است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز با سه میلیون تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، به ۴۰۳ میلیون تومان رسید.
مطالب مرتبط:
قیمت خودروهای پرطرفدار
تیبا هاچبک پلاس هماکنون با نرخ ۲۱۲ میلیون تومان معامله میشود.
پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۵ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور از سقف ۳۵۷ میلیون تومان عبور کرد.
پژو پارس اتوماتیک نیز بر قله ۴۴۴ میلیون تومان ایستاد.
تارا اتوماتیک امروز دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشت و هم اکنون در بازار با نرخ ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
جهش نرخ ارز
بازار خودرو از جمله بازارهایی است که همواره با تاخیر به نوسانات نرخ ارز پاسخ میدهد؛ در روزهای گذشته نرخ دلار در بازار آزاد از ۳۳ هزار تومان نیز عبور کرد و همسو با سقوط ارزش ریال پس از گذشت چند روز روند قیمتها در بازار خودرو صعودی شد.
با شتاب گرفتن افزایش قیمت دلار اقداماتی از سوی بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز از سوی صادرکننندگان صورت گرفت و نرخ ارز در روز گذشته به کانال ۳۲ هزار تومانی بازگشت.
با این وجود فعالان بازار می گویند به طور معمول، چنین برخوردهایی با معامله گران تنها در کوتاه مدت، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می دهد و در میان مدت، بار دیگر تقاضا در صورت عدم اصلاح انتظارات به بازار بازخواهد گشت.
فروش از تولید پیشی گرفت؟
بررسی آمار تولید ایرانخودرو و سایپا (و پارسخودرو بهعنوان زیر مجموعه سایپا) در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که در مجموع بیش از ۷۶ هزار دستگاه تولید داشتهاند؛ این در حالیست که این خودروسازان با تکمیل بخشی از تولیدهای ماههای گذشته خود، بالغ بر ۸۳ هزار دستگاه خودرو را تجاریسازی کردهاند. افزایش تقاضا برای خودروهای سایپا و ایران خودرو نیز دلیل دیگر افزایش قیمت ها در بازار خودرو است.
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در خصوص افزایش قیمتها در بازار خودرو به خبرآنلاین گفت: هر انسان عاقلی در ایران این را می داند که اگر خودرویی را در ابتدای سال خریداری کند تا انتهای سال قیمت آن حداقل ۴۰ درصد بالا خواهد رفت چراکه بودجه کشور ۴۰ درصد تورم دارد و به هر حال این اتفاق خواهد افتاد.
جمله اقداماتی است که میتوان برای بهبود این صنعت استراتژیک انجام داد.
آنچه دیگران می خوانند:
گردآورنده: علی اکبر رضایی