پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۳۹
۵
۰
نسخه چاپی

مذاکرات وین کاملا متوقف شده یا خیر؟ / تصمیم دولت سیزدهم چیست؟

مذاکرات وین کاملا متوقف شده یا خیر؟ / تصمیم دولت سیزدهم چیست؟
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش تیتربرتر؛ سعید خطیب زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت : آخر هفته میزبان آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه خواهیم بود.

مذاکرات وین کاملا متوقف شده یا خیر؟ / تصمیم دولت سیزدهم چیست؟

 مذاکرات وین کاملا متوقف شده یا خیر؟ / تصمیم دولت سیزدهم چیست؟
مذاکرات وین کاملا متوقف شده یا خیر؟ / تصمیم دولت سیزدهم چیست؟

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات وین گفت : ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می کنیم و این قطار علی‌رغم بدعهدی آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

خطیب زاده در مورد آخرین وضعیت کشتی های یونانی توقیف شده در ایران گفت : این کشتی ها ، مراحل قضایی خود را در محل طی می کنند . دولت یونان از طریق و کلا تلاش کرده که مستندات خود را ارائه کند که فرایند آزادسازی انجام شود.

واکنش مجلس به مذاکرات برجام

دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند  مذاکرات‌‌ وین که آمریکایی‌ها با تضادی که در حرف و عمل خود دارند، مانع به نتیجه رسیدن آن می‌شوند، عنوان کرد: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران اعمال می‌شود، مهم است که کدام کشورها در شرایط سخت کنار یکدیگر می‌ایستند.‌

قالیباف با تاکید بر ایجاد مسیری پایدار و ماندگار برای ارتباطات دوکشور گفت: بهترین مسیر را برای ارتباطات پایدار، دولت‌ها و پارلمان‌ها تعیین می‌کنند و در این زمینه ارتقای روابط گروه‌های دوستی پارلمانی ضرورت دارد.

روایت عضو کمیسیون امنیت ملی از آینده مذاکرات وین

روایت عضو کمیسیون امنیت ملی از آینده مذاکرات وین
روایت عضو کمیسیون امنیت ملی از آینده مذاکرات وین

 

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: انتظار داریم آژانس رویه سیاسی و سوگیرانه علیه ایران را متوقف کند، وقتی بیش از یک پنجم کل بازرسی‌های آژانس را اجرا کرده‌ایم، آژانس باید قدردان همکاری‌های ما باشد.

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با آینده مذاکرات وین با توجه به سیاست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رویکرد غرب در اعمال تحریم‌ها و صدور قطعنامه‌های بیشتر، گفت: آینده مذاکرات به رویکرد طرف آمریکایی برمی‌گردد، اگر آنها بخواهند روند خود در اعمال تحریم‌ها را ادامه دهند و آنها را حفظ کنند، نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات به نتیجه‌ای برسد؛ اما اگر آمادگی طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها محرز شود، مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه خواهد رسید.

وی در خصوص صدور قطعنامه اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد و از ایران خواست که همکاری خود با آژانس را تقویت کند؛ اما این قطعنامه از دید ما سیاسی بود چراکه ظرفیت‌های فنی و همکاری‌های ایران با مدیرکل دبیرخانه آژانس را نادیده گرفته است. صدور چنین قطعنامه‌هایی که همکاری‌های ایران را در نظر نگرفته و با سوگیری و نگاه سیاسی مورد قضاوت قرار دهد را رد می‌کنیم.

روایت عضو کمیسیون امنیت ملی از آینده مذاکرات وین
روایت عضو کمیسیون امنیت ملی از آینده مذاکرات وین

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: قطعنامه‌ای که صادر شده قطعنامه‌ای قوی نیست و صرفاً در آن تأکید شده که ایران باید با آژانس همکاری داشته باشد. ما بیش از آنکه به محتوای این قطعنامه نقد داشته باشیم به نگاه و سیاستی که اعمال شده انتقاد داریم. حرف ما این است که تا به امروز همکاری لازم صورت گرفته است اما طرف مقابل این همکاری‌ها، به جای آنکه مسئله ما را به سمت حل و فصل پیش ببرد با ابهامات جدیدی مواجه کرده و بهانه‌های تازه‌ای را به میان آورده است.

مطالب مرتبط:

عمویی با اشاره به اینکه اصل صدور قطعنامه مورد انتقاد جمهوری اسلامی است، عنوان کرد: در پاسخ به صدور این قطعنامه در گام اول، اعلام کردیم که فعالیت دوربین‌های فراپادمانی را متوقف کرده و در گام دوم سانتریفیوژهای نسل جدید را فعال کردیم که این اقدام توانمندی ما را در حوزه هسته‌ای افزایش می‌دهد.

وی افزود: انتظار داریم آژانس رویه سیاسی و سوگیرانه علیه ایران را متوقف کند و به اصلاح رویکرد خود توجه داشته باشد. در شرایطی که ما فرصت بیش از یک پنجم کل بازرسی‌های آژانس را فراهم کرده‌ایم، آژانس باید قدردان همکاری‌های ایران با خود باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با تأثیر صدور قطعنامه بر مذاکرات وین، اظهار کرد: مذاکراتی که در وین در جریان است به صورت مستقیم به موضوع همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتباطی ندارد؛ اما این احساس وجود دارد که اگر ابهاماتی که دبیرخانه آژانس مطرح می‌کند، حل نشود نمی‌توان انتظار داشت که شاهد یک توافق پایدار در وین باشیم. بنابراین برای پایدار بودن توافقات لازم است که همکاری‌های ایران و آژانس تقویت شود.

عمویی با اشاره به اینکه تحریم‌ها یکی از عوامل مشکلات اقتصادی ایران هستند، بیان کرد: ناگفته نماند تحریم در کنار سایر عوامل دیگر همچون سو مدیریت‌ها و عوامل مزمن بیماری اقتصادی کشور، مردم ما را در سختی و فشار قرار داده است. البته دولت نیز گام‌هایی را برای جراحی و اصلاح این وضعیت برداشته و ضروری است این گام‌ها مداوم و همراه با حفظ معیشت اقشار مظلوم و مستضعف باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 5
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری