پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۲۶
۴
۰
نسخه چاپی

فرش ماشینی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

فرش ماشینی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
ما در این مقاله قصد داریم ، راهنمایی کامل را برای خرید فرش خوب و درجه یک به شما ارائه دهیم.

تیتربرتر: همانطور که میدانید فرش ماشینی از کالاهایی است که نیاز استفاده از آن در تمامی خانه‌های ایرانی احساس می‌شود و اولین سوالی که برای تهیه آن مطرح می‌شود این است که فرش ماشینی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم ، راهنمایی کامل را برای خرید فرش خوب و درجه یک به شما ارائه دهیم. برای خرید یک فرش ماشینی خوب فاکتورهای متعددی پیش روی هر شخص قرار دارد. به طور مثال برای برخی زیبایی فرش دارای اهمیت بالاتری نسبت به قیمت فرش است و برخی دیگر نیز به دنبال فرش ارزان قیمت هستند.

ویژگی های فرش ماشینی خوب

ویژگی های فرش ماشینی خوب
ویژگی های فرش ماشینی خوب

از مهم ترین ویژگی هایی که نقش بسزایی در کیفیت فرش ماشینی دارند ، نوع الیاف به کار رفته در فرش ماشینی و نوع دستگاه بافت فرش در کارخانه می باشند.

بهترین نوع نخ در فرش ماشینی

با پیشرفت تکنولوژی و ارتقای کارخانجات ریسندگی و نساجی ، بشر قادر به تولید نخ هایی با نام هیت ست Heat set شده است . این نخ ها به خاطر مراحل و فرایند هایی که طی می کنند دارای خواص و ویژگی هایی می شوند که از مهم ترین آن می توان به بدون پرز بودن این الیاف اشاره کرد . همانطور که در مقالات قبلی گفته شد بهترین نخ هیت ست ، اکریلیک هیت ست شده می باشد که این نخ ها دارای ویژگی هایی چون : مقاومت در برابر گرما ، سرما ، گرد و غبار ، نور خورشید ، رطوبت و ... هستند به طوری که فرش های اکریلیک قادر هستند تا یک غابلمه یا اتوی داغ را به مدت 5 دقیقه بدون هیچ آسیبی تحمل کنند . در نتیجه بهترین نوع نخ در فرش ماشینی ، اکریلیک هیت ست شده می باشد و بالاترین درجه کیفی فرش را به خود نسبت داده است.

بهترین دستگاه بافت

در گذشته اولین دستگاه های بافندگی ، فرش هایی با شانه 350 و تراکم 900 را تولید می کردند اما امروزه ماشین های بافندگی قادر به تولید فرش با شانه 1500 و تراکم 4500 هستند . بهترین نوع دستگاه بافندگی در فرش 700 شانه HCPx2 و فرش فرش 1000 شانه HCIx2  همچنین بهترین دستگاه بافندگی فرش 1200 شانه vandewiele - HCIx2 می باشد.

با توجه به اطلاعات داده شده از کیفیت فرش ماشینی و الیاف به کاررفته در آن متوجه شدید که بهترین فرش ماشینی کدام است . در ادامه با برخی از تخلفات در فروش فرش ماشینی آشنا خواهید شد تا در هنگام خرید فرش ماشینی سرتان کلاه نرود.

مهم ترین نکات در هنگام خرید فرش

مهم ترین نکات در هنگام خرید فرش
مهم ترین نکات در هنگام خرید فرش

 

عدم پارگی در فرش

پارگی، سوراخی، وصله در فرش های باکیفیت و درجه یک مشاهده نمی شود و نقشه استفاده شده در فرش مناسب و اندازه می باشد.

برسی ابعاد فرش

به طور کلی ابعاد فرش ها نباید از حد استاندارد خارج شود و این اختلاف تا ±5% برای طول قالی مجاز می باشد.

عدم وجود سوختگی فرش

سوختگی فرش زمانی منجر می شود که در یک فرش از متریال های مختلف (مانند پشم،اکریلیک) بهره بگیرند و در نهایت برای تکمیل کار بدون اینکه این مسله را مد نظر بگیرند یکی از نخ ها آب می شود

استفاده استاندارد از چسب آهار

اندازه چسب آهاری که برای فرش های ماشینی استفاده می کنند باید مناسب با استاندارد تعیین شده باشد. بکارگیری بیش از حد ممکن است باعث معیوب و خراب شدن زیردست قالی شود.

ارتفاع نخ خاب

مقدار استفاده شده ی نخ های خاب کسری یا اضافی نداشته باشد . و همچنین توجه داشته باشید استاندارد ارتفاع نخ خاب در فرش 700 شانه 1±10 و در فرش 1000 شانه 1±8 و همچنین استاندارد ارتفاع نخ خاب در فرش 1200 شانه 1±7 می باشد.

قرارگیری دقیق ریشه های فرش

ریشه های فرش باید در جای تعیین شده قرار بگیرند که در بعضی مواقع به دلیل تنظیمات دقیقی که روی دستگاه انجام نگرفته است باعث بروز این مشکل می شود. (این ریشه ها باید طول و فاصله مشخص و در یک راستا باشند)

عدم وجود دو پودی در فرش

دو پودی یکی از نکته هایی است که در فرش های درجه S یا درجه 1 دیده نمی شود . این مورد هنگامی اتفاق می افتد که نخ حین بافت پاره میشود و ادامه کار با نخ اضافی از همان محل قبلی که نخ قبل تر پاره شده بود انجام نگیرد و این دو پود در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

مطالب مرتبط:

جنس فرش ماشینی خوب

جنس فرش ماشینی خوب
جنس فرش ماشینی خوب

چند عامل در تعیین جنس فرش تأثیرگذارند ازجمله: جنس نخ، نوع بافت، رنگ استفاده‌شده در رنگ‌آمیزی نخ‌ها، آهار فرش و…

اما مهم‌ترین مسئله جنس نخ است. اگر یک فرش خوب و باکیفیت می‌خواهید، پیشنهاد ما این است که فرشی بخرید که با نخ آکریلیک هیت ست، بافته‌شده است. با پیشرفت صنعت ریسندگی و نساجی کشور نخ‌هایی موسوم به Heat set تولید می‌شوند که ویژگی‌های قابل‌توجهی دارند. ازجمله:

• بدون پرز هستند و پرز بسیار کمی تولید می‌کنند.

• در برابر گرما و سرما مقاوم‌اند.

• نور خوشید باعث تغییر رنگ و افت کیفیت آنها نمی‌شود.

• نسبت به رطوبت مقاوم‌اند.

• گرد و غبار نمی‌گیرند.

• در برابر حرارت زیادی مثل حرارت زیاد اتو یا کتری و ظرف غذا مقاوم هستند.

• چون پرز تولید نمی‌کنند و در براب گرد و غبار مقاوم‌اند؛ ضدحساسیت هستند.

• کیفیت و شفافیت رنگ در آنها بالا است و طرح فرش زیباتر است.

چگونه فرش ماشینی خوب رو تشخیص بدیم

چگونه فرش ماشینی خوب رو تشخیص بدیم
چگونه فرش ماشینی خوب رو تشخیص بدیم

برای تشخیص فرش ماشینی خوب معیار های زیادی وجود دارد، تا با کمک آن بتوانیم بهترین برند فرش ماشینی را برای منزل خود خریداری کنید.

بررسی کیفیت نخ خاب

جنس نخ خاب از مهمترین عوامل موثر در کیفیت فرش می باشد، چون بیشتر از ۷۰ ٪ وزن یک فرش را نخ خاب، همان نخ پرز، تشکیل می دهد. کیفیت نخ خاب ارتباط مستقیمی با قیمت و دوام فرش دارد. بهترین انواع فرش ماشینی، دارای الیاف ۱۰۰٪ از جنس اکریلیک هیت ست شده می باشد. برای تشخیص فرش های ماشینی اکریلیک چند راه وجود دارد:

دست کشیدن روی فرش: بر روی فرش دست بکشید، اگر دست به راحتی روی فرش سر خورد و احساس چسبندگی نداشتید، فرش اکریلیک است.

بوی فرش: فرش های ماشینی اکریلیک بوی پلاستیک و مواد نفتی نمی دهد.

شفاف بودن رنگ ها: فرش‌های اکریلیک در مقایسه با انواع دیگر، رنگ شفاف و سرزنده تری دارد.

توجه به تعداد شانه و تراکم

گره های طول و عرض فرش را بشمارید. از جمله اصلی ترین فاکتورهای تعیین کننده در فرش ماشینی خوب میزان تراکم و شانه آن است.

تراکم عرضی یا شانه فرش: شانه یک فرش را می توانید با شمردن تعداد گره های عرض آن بدست آورید. به طور مثال فرش 1000 شانه، یعنی در هر متر از طول فرش، ۱۰۰۰ گره وجود دارد. می توانید اندازه 10 سانتی متری آن را در نظر بگیرید که باید 100 گره داشته باشد.

تراکم طولی یا تراکم فرش: تراکم فرش را می توانید با شمارش تعداد گره ها در طول فرش محاسبه نمایید. هر مقدار تراکم فرش بیشتری باشد، بافت آن فشرده تر خواهد بود. فرش ماشینی 700 شانه دارای تراکم 2550 می باشد.

توجه به کیفیت رنگ فرش

فرش ماشینی نو باید رنگی درخشان، قابل تفکیک و سرزنده داشته باشد. فرش های ماشینی اکریلیک، لطیف تر هستند و رنگ های براقی دارند. بنابراین اگر احساس کردید رنگ های نقوش فرش کدر است، آن فرش را نخرید. پس به دقت رنگ های فرش را بررسی کنید.

مطالعه شناسنامه فرش

فرش های بدون شناسنامه را نخرید. وجود شناسنامه فرش، خیال شما را از معتبر بودن تولید کننده راحت می کند. بسیاری از کارخانه ها، این شناسنامه را پشت فرش نصب می کنند.

توجه به میزان پرزدهی فرش

بیشتر فرش های ماشینی در ابتدا، پرزدهی زیادی دارند. این حالت به دلیل به دلیل تازه بودن فرش است. اما با گذشت زمان میزان پرز باید کاهش یابد. اگر فرش ماشینی خرید نمودید که با گذشت زمان، هنوز پرز زیادی می دهد، به معنی استفاده از الیاف سست و نامرغوبی در بافت فرش است. در زمان خرید می توان با راه هایی مانند دست کشیدن روی فرش، میزان پرزدهی آن را بررسی نمایید.

خرید فرش ماشینی مرغوب از کارخانه

از مهمترین عوامل خرید فرش ماشینی خوب مراجعه به فروشگاه های معتبر است. بنابراین برای خرید بهترین فرش ماشینی به سراغ فروشگاه های شناخته شده بروید. ما به شما خرید مستقیم فرش از کارخانه با قیمت ارزان و کیفیت ماندگار از کارخانه فرش کاشان را پیشنهاد می کنیم.

 آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی 



+ 4
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری