پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۳۶
۵
۰
نسخه چاپی

پیشنهاد جدید آمریکا برای برجام/ مذاکرات وین از چه زمانی نهایی می شود؟

پیشنهاد جدید آمریکا برای برجام/ مذاکرات وین از چه زمانی نهایی می شود؟
یک دیپلمات اروپایی در مصاحبه‌ای از احتمال شکست مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ وزیر امور خارجه با بیان اینکه به قانون مجلس پایبندیم و مذاکره را ادامه می دهیم، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی گیرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توئیتر، با بیان اینکه به قانون مجلس پایبندیم و مذاکره را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد.

پالس مثبت اتحادیه اروپا به مذاکرات وین

پالس مثبت اتحادیه اروپا به مذاکرات وین
پالس مثبت اتحادیه اروپا به مذاکرات وین

 

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام همچنان جریان دارد، تصریح کرد: به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا، پیتر استانو روز سه‌شنبه در نشست خبری از بروکسل افزود که دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد که هنوز برای تلاش‌های آخر در راستای از سرگیری اجرای برجام فرصت باقی مانده و «به همین خاطر نماینده عالی (جوسپ بورل) و تیم او در تلاش هستند تا مذاکرات وین را به جمع‌بندی برسانند»

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که جوسپ بورل «نهایت تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل کند که به اجرای کامل این توافق بسیار مهم برگردیم»

وی در خصوص اقدامات جبرانی ایران در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: «ما نگران هستیم و به همین خاطر است که باید به اجرای کامل برجام برگردیم.»

استانو گفت: «تنها زمانی که تعهدات به طور کامل اجرا شود، زمانی که فعالیته‌های اتمی ایران ۱۰۰ درصد تحت نظر باشد و مشارکت کنندگان تعهدات خود را تحت برجام اجرا کنند این توافق به طور کامل فعال می‌شود»

استانو در پاسخ به این سئوال که مانع رسیدن به توافق نهایی از ناحیه ایران چیست گفت که اتحادیه اروپا درباره موضع طرف‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها اظهارنظر نمی‌کند. «ما بعنوان هماهنگ کننده تمام تلاش خود را به‌کار می بندیم تا به مشارکت کنندگان کمک کنیم که به توافق برسند و اطمینان حاصل کنیم که برجام به طور کامل اجرا می‌شود. اما این یک روند دیپلماتیک است و ما درباره محتوای گفت‌وگوها نظر نمی‌دهیم.»

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به یک وضعیت بن‌بست کشیده شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی اخیر با جوسپ بورل تاکید کرد: تهران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

پالس مثبت اتحادیه اروپا به مذاکرات وین
پالس مثبت اتحادیه اروپا به مذاکرات وین

 

وی افزود: ایران هیچ گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است به همین دلیل همواره در گفت وگوها ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد.

یک دیپلمات اروپایی در مصاحبه‌ای از احتمال شکست مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ابراز نگرانی کرد.

یک دیپلمات اروپایی امروز (جمعه) در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه با ابراز نگرانی از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، در خصوص شکست مذاکرات هشدار داد.

 او گفت که شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران موجب بروز «چالش‌های خطرناکی» می‌شود و همزمان تأثیر منفی بر روابط اروپا بر ایران می‌گذارد.

مطالب مرتبط:

مذاکرات وین چگونه به نتیجه می‌رسد؟

مذاکرات وین چگونه به نتیجه می‌رسد؟
مذاکرات وین چگونه به نتیجه می‌رسد؟

 

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که اگر طرف مقابل آماده رفع تحریم‌ها باشد به سرعت مذاکرات وین می‌تواند به نتیجه برسد اما در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که ایران آمادگی برای اعمال محدودیت در برنامه هسته‌ای‌اش داشته باشد و آنها هم متقابلا تحریم‌ها را حفظ کنند؛ این خلاف منافع ملت‌مان است.

ابوالفضل عمویی درباره تاثیر قطعنامه شورای حکام گفت: همکاری ما با آژانس موضوع متنی است و ارتباط مستقیمی با مذاکرات وین ندارد.

وی اضافه کرد: مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها و اجرای کامل برجام طبق توافق سال 2015 انجام می‌شود اما از جهت دیگر برای حفظ پایداری و رسیدن به توافق بعد از وین لازم بود مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس مورد توجه قرار گیرد و این مسائل حل شود چون در غیر این صورت به پایداری توافق در وین ضربه می‌زند لذا در اسفندماه سال گذشته شاهد مذاکرات بین سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران بودیم که توافقی صورت گرفت تا براساس یک نقشه راه ظرف سه ماه به مسائل باقی‌مانده پرداخته شود و ایران توضیحاتی ارائه کند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: براین اساس ایران یک مورد توضیحات کتبی و سه مورد گفت‌وگوی شفاهی انجام داد اما برداشت ما این است که آقای گروسی و به تبع آن دبیرخانه آژانس رویکرد سیاسی را انتخاب کرده است که مصداق آن سفر گروسی به پارلمان اروپا و بیان صحبت‌هایی بود که همکاری‌ها را زیر سوال برد. بعد از آن هم در گزارش ارائه شده به شورای حکام همکاری‌های ایران را زیر سوال برد و همه مذاکرات و گفت‌وگوها را نادیده گرفت؛ همین گزارش منجر به قطعنامه شورای حکام شد.

عمویی با بیان این‌که ما منتقد رویکرد مدیرکل آژانس هستیم، اظهار کرد: آقای گروسی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر می‌کند و گفت‌وگوی مستقیم با مقامات رژیم صهیونیستی داشت؛ حال که رژیم صهیونیستی عضو ان پی تی نیست و همکاری خاصی با آژانس برای رفع ابهاماتش درباره تسلیحات هسته‌ای انجام نمی‌دهد. مجموع شرایط باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد که دوربین‌های فراپادمانی و فلومترها و سنجش اولم (OLEM) را متوقف کند که این پاسخی به قدرناشناسی دبیرخانه آژانس و همکاری و حسن نیت ایران بود؛ رویکرد آینده ما هم نسبت به اقدامات طرف مقابل طراحی می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر قطعنامه در مذاکرات وین گفت: اگر طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها آماده باشد، مذاکرات وین به سرعت می‌تواند به نتیجه برسد اما اگر بخواهد رویکرد یک گام به بیش و یک گام به عقب را در پیش بگیرد نمی‌توان انتظار داشت ایران آماده محدودیت در برنامه هسته‌ای‌اش باشد و آنها متقابلا تحریم‌ها را حفظ کنند که این خلاف ملت ایران است. آنها می‌گویند سیاست فشار حداکثری شکست خورده اما اجزای آن یعنی تحریم را حفظ می‌کنند.

وی تاکید کرد که مذاکرات علی‌رغم سرعت کندی که دارد از مسیر ارائه «نان پی پر» توسط رابط‌مان یعنی کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونش به صورت غیرمستقیم در جریان است و هنوز توقف آن را شاهد نیستیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با این توضیح که مذاکرات یک موضوع سیاسی برای رفع تحریم‌ها و قطعنامه موضوع همکاری‌های ایران و آژانس است مجددا گفت: این موضوع مستقیم به هم ربطی ندارد اما یکجا ارتباط پیدا می‌کند ما فکر می‌کنیم اگر بخواهیم در وین به توافق برسیم باید آن توافق پایدار باشد هرچیزی که بخواهد پایداری توافق را زیر سوال ببرد و بعدا باعث ایجاد بهانه‌های جدید شود، باید پیش از انجام توافق رفع شود.

مذاکرات وین چگونه به نتیجه می‌رسد؟

وی افزود: یکی از موضوعاتی که ممکن است پایداری توافق را زیر سوال ببرد، موضوعات باقی‌مانده همکاری ایران و آژانس است به همین دلیل از سه ماه پیش ما تلاش کردیم این موارد سریع‌تر حل شود اما با رویکرد سیاسی مدیرکل آژانس مسیر حل موضوعات جلو نرفته و ابهامات برای طرف مقابل باقی مانده است حسن نیت ما در ارائه گزارش و برگزاری جلسات حضوری به نتیجه نرسیده که در نهایت منجر به اقدام ما در کاهش نظارت‌های فراپادمانی شده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی



+ 5
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری