پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۰۰
۴
۰
نسخه چاپی

میران افزایش حقوق بازنشستگان از تیر 1401

میران افزایش حقوق بازنشستگان از تیر 1401
مبران افزایش حقوق بازنشستگان از تیر 1401 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ محمدهادی زاهدی وفا در این توئیت افزود: امروز در نشست صمیمانه‌ای با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی، درباره مصوبه دولت در خصوص میزان افزایش مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ عنوان کردم که تحقق عدالت رویکرد اصلی دولت سیزدهم است و وزارت کار در چارچوب قانون همه تلاش خود را برای تأمین بهتر معیشت بازنشستگان عزیز بکار خواهد بست.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان از تیر 1401

میزان افزایش حقوق بازنشستگان از تیر 1401
میزان افزایش حقوق بازنشستگان از تیر 1401

 

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت در بیانیه‌ای درخصوص مصوبه هیئت وزیران مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: هیئت تطبیق مقررات از جایگاهی برای ابطال مصوبات هیئت وزیران برخوردار نیست.

در پی انتشار مصاحبه‌ای از رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها با این مضمون که هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه هیات وزیران در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را ابطال کرده است، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، توضیحاتی را در این‌باره ارائه کرد.

متن کامل این توضیحات به شرح زیر است: 

۱- به مجرد اینکه دولت از مجاری رسمی و مکاتبات مردمی اطلاع یافت بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به مصوبه میزان افزایش مستمری خود در سال ۱۴۰۲ گلایه‌مند هستند، رئیس‌جمهور، معاون اول خود را مامور رسیدگی به این موضوع کرد. آقای دکتر مخبر متعاقبا سلسله جلساتی را با حضور نمایندگان کانون‌های بازنشستگان و تشکل‌های مربوطه برگزار کرد و در جریان این جلسات تمهیداتی برای ارتقای معیشت و حمایت از قدرت خرید بازنشستگان اندیشیده شد.

در عین حال کمیسیون مربوطه در دولت نیز پس از اطلاع از برخی برداشت‌های حقوقی مبنی بر اینکه مصوبه مربوط به افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ممکن است مغایر با برخی مواد قانونی باشد، با تشکیل جلسات کارشناسی، بررسی این مغایرت احتمالی را در دستورکار قرار داده است.

۲-هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، به موجب «قانون اجرای اصل ۸۵  و ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و آئین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، بازوی مشورتی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی برای حسن انجام وظایف محوله در دو اصل مذکور قانون اساسی است. این هیات بر اساس قانون و رویه‌های پیشین نظرات خود را در خصوص مصوبات هیات دولت به ریاست محترم مجلس اعلام می‌کند و اگر جمع‌بندی رئیس مجلس بر این بود که مصوبه مغایرتی با قوانین دارد، ایشان در مکاتبه با رئیس‌جمهور خواستار اصلاحیه و بازنگری در مصوبه مربوطه می‌شود. لذا هیات تطبیق از جایگاهی برای ابطال مصوبات هیات وزیران برخوردار نیست و بر این اساس نقل قول منتشره از یکی از نمایندگان محترم مجلس در این زمینه دقیق به نظر نمی‌رسد. 

۳- دولت از ابتدای استقرار، بارها اعلام کرده چه از نظر گفتمانی و چه در میدان عمل، حامی اقشار زحمت‌کش و آسیب‌پذیر کشور از جمله بازنشستگان محترم سازمان تامین اجتماعی و حداقلی‌بگیران است و نهایت تلاش خود را برای صیانت از منافع و حفاظت از معیشت و قدرت خرید این عزیزان به کار خواهد بست.

جزئیات پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق

جزئیات پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق
جزئیات پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق

 

 معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی از پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق خرداد ماه همه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان در سراسر کشور در روز گذشته خبر داد.

جمیل حق‌پرست ضمن اعلام این خبر گفت: طبق زمان‌بندی اعلام شده، پرداخت مابه‌التفاوت افزایش خرداد ماه بالغ بر سه و نیم میلیون خانوار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان، از ۲۶ خرداد ماه آغاز شد و پرداخت این مبلغ به تمام عزیزان بازنشسته در سراسر کشور، در روز یک‌شنبه ۲۹ خرداد خاتمه یافت.

وی افزود: با توجه به اینکه مصوبه مربوط به افزایش سالانه مستمری‌ها در روزهای پایانی خرداد به سازمان تأمین‌اجتماعی ابلاغ شد و با درنظر داشتن اینکه عزیزان بازنشسته برای دریافت حقوق ماهانه خود و پرداخت مخارج ماهیانه خانواده برنامه‌ریزی قبلی دارند، تصمیم گرفته شد مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌ها مستقل از مبلغ اصلی مستمری ماهانه خرداد ماه، به حساب این عزیزان واریز شود.

حق پرست ادامه داد: لذا از بیستم خرداد، طبق برنامه الفبایی قبلی، پرداخت حقوق بازنشستگان را آغاز کردیم و طبق اعلام قبلی پرداخت مابه‌التفاوت افزایش خرداد ماه را نیز از ۲۶ خرداد آغاز کردیم.

براساس گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین و اردیبهشت بازنشستگان و مستمری بگیران نیز طبق اعلام قبلی، طی ماه‌های تیر و مرداد پرداخت می‌شود.

مطالب مرتبط:

افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان

افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از تاخیر یک‌ماهه، در هیئت دولت تصویب شد. براساس مصوبه دولت، حداقل حقوق بازنشستگان از سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است تا با حداقل حقوق کارگری یکسان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئت دولت در حالی آخرین آمار تورم در کشور را ۳۸.۷ درصد اعلام کرده است که حقوق بازنشستگان حداقل بگیر برای سال جاری ۵۷.۴ درصد افزایش یافته و ۲۰ واحد درصد بالاتر از تورم است.

در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، ازکارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین شده است و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵,۵۸۰,۰۰۰ تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری ازکارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در همه صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. به منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل نیز، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

مصوبه دولت مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، در لایحه بودجه برای تأمین اجتماعی مسائل ویژه دیده شد و برای صندوق‌های بازنشستگی هم اعتبارات خوبی گذاشته شد تا مطالبات آن‌ها از دولت پرداخت شود.

نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در راستای عدالت انجام شد تا شکاف حقوقی بین حداقل‌بگیران و حداکثربگیران کاهش پیدا کند و تا حدودی تعادل برقرار شود، البته در قانون پنج ساله هفتم به برخی مهارت‌ها و تخصص‌ها هم توجه ویژه شده است.

تورم امسال ۳۸ درصد اعلام شده است و افزایش حقوق بازنشستگان هم براساس تورم کالاهای اساسی و ضروری در نظر گرفته می‌شود و طبق مصوبه باید حداقل حقوق بازنشستگان پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان باشد، از این‌رو برای حداقل‌بگیران ۵۷ درصد اضافه حقوق در نظر گرفته شد و حقوق‌های ۱۰ میلیون به بالا هم ۱۰ درصد به اضافه ۵۵۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت و این میزان افزایش حقوق تا حدودی امیدوارکننده شد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 4
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری