پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۹:۳۰
۴
۰
نسخه چاپی

جزئیات جدید از زلزله 6.1 ریشتری در افغانستان/ افزایش تلفات به بیش از 2500 کشته و زخمی + فیلم

جزئیات جدید از زلزله 6.1 ریشتری در افغانستان/  افزایش تلفات به بیش از 2500 کشته و زخمی + فیلم
صبح امروز - چهارشنبه - وقوع زلزله‌ای با قدرت ۶.۱ ریشتر در افغانستان، دست‌کم 2500 کشته و زخمی برجای گذاشت.

به گزارش تیتربرتر؛ این زلزله در ۴۴ کیلومتری شهر «خوست» واقع در جنوب شرق افغانستان و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داده است. طبق گزارش‌ها، ولایت «پَکتیکا» با دست‌کم ۲۵۵ کشته، دارای بیشترین تلفات را داشته است.

جزئیات زلزله افغانستان

جزئیات زلزله افغانستان
جزئیات زلزله افغانستان

 

زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی 6.1ریشتری در 27مایلی (حدود 43کیلومتری) «خوست» به وقوع پیوست.

به نقل از سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این زمین‌لرزه در عمق 31.6مایلی (حدود 50کیلومتری) زمین رخ داد.

میزان تلفات زلزله افغانستان

میزان تلفات زلزله افغانستان
میزان تلفات زلزله افغانستان

 

منابع محلی با اعلام اینکه تلفات زلزله در شرق افغانستان به بیش از ۱۰۰۰ کشته و بیش از ۱۵۰۰ زخمی افزایش یافته است، اظهار کردند که احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

«شرف‌الدین مسلم» معاون وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در یک نشست خبری اعلام کرد که تلفات زلزله شب گذشته در شرق افغانستان به بیش از 1000 کشته و 1500 زخمی افزایش یافته است.

مقامات محلی به خبرگزاری دولتی «باختر» گفتند که اگر دولت مرکزی کمک‌های اضطراری ارائه نکند، احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

«عبدالواحد ریان» رئیس خبرگزاری باختر نیز در توئیتی از شتافتن نیروی هوایی، آمبولانس، تیم‌های نجات، نیروهای امنیتی و مردم محلی برای کمک به افراد زیر آوار مانده خبر می‌دهد.

منابع محلی می‌گویند که خسارات ناشی از این زلزله ویرانگر در مناطق دورافتاده و فقیرنشین به‌طور ویژه شدیدتر بوده است و خانه‌های گلی مردم ویران شده است و در برخی مناطق نیز خانه‌های مردم در حاشیه کو‌ه‌ها بر اثر ریزش کوه تخریب شده است.

«عبدالغنی برادر» رئیس کمیسیون رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان نیز در جلسه‌ای فوری به  ادارات ذی‌ربط دستور داده است نهادهای ذی‌ربط با استفاده از تمامی امکانات هرچه زودتر به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند.

مطالب مرتبط:

واکنش‌ها به زلزله افغانستان

واکنش‌ها به زلزله افغانستان
واکنش‌ها به زلزله افغانستان

 

زلزله مرگبار در شرق افغانستان که به کشته شدن بیش از یک‌هزار نفر و مجروح شدن بیش از 1500 نفر منجر شده است، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت که بر کمک به زلزله‌زدگان تأکید داشتند.

هیئت فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر در افغانستان با تأکید بر لزوم کمک‌های فوری به زلزله‌زدگان گفت که این کشور علاوه بر زلزله شب گذشته از اثرات چندین دهه درگیری، خشکسالی شدید، اثرات سایر بلایای اقلیمی، مشکلات شدید اقتصادی، سیستم بهداشتی آسیب‌دیده خسارت دیده است و سریع‌ترین و مؤثرترین راه کمک به مردم افغانستان را حمایت از سازمان‌ها و نهادهای کمک‌رسان محلی دانست.

«رامز الاکبروف» معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان نیز در توئیتی نوشت که دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل و هیئت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در حال بررسی نیازها برای رسید‌گی به آسیب‌دیدگان زلزله شب گذشته افغانستان هستند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با ابراز مراتب تأسف و اندوه دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به ملت دوست و برادر افغانستان، از آمادگی این کشور برای هرگونه کمک به زلزله‌زدگان خبر داد.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز در بیانیه‌ای نوشت: مردم پاکستان در غم و اندوه برادران افغان خود شریک هستند. مقامات مربوطه برای حمایت از افغانستان در این مواقع ضروری تلاش می‌کنند.

وزارت خارجه پاکستان نیز ضمن همدردی با زلزله‌زدگان تأکید کرد که مقامات و نهادهای این کشور تلاش می‌کنند با هماهنگی نهادهای مربوطه، کمک‌های لازم را به افغانستان ارائه دهند.

«هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان نیز در پیامی از جامعه جهانی، مؤسسات خیریه و تمامی سازمان‌های بشردوستانه خواست در این فاجعه بزرگ به مردم افغانستان کمک کنند و از هیچ تلاشی برای کمک هرچه بیشتر به آسیب‌دیدگان دریغ نکنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی




+ 4
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری