پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۵ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۱۱
۳
۰
نسخه چاپی

اقدامات محرمانه ناتو در اوکراین / جنگ روسیه به کجا رسید؟

اقدامات محرمانه ناتو در اوکراین / جنگ روسیه به کجا رسید؟
وزاری خارجه کشورهای گروه هفت در بیانیه ای اعلام کردند که بحران اوکراین ناامنی غذایی را تشدید می کند.

به گزارش تیتربرتر؛ نیویورک تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت که نیروهای ویژه انگلیس، فرانسه، کانادا و لیتوانی به اضافه کارمندان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اوکراین حضور دارند.

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" فاش کرد که یگان‌های کماندو تعدادی از کشورهای عضو ناتو در حال انجام اقدامات محرمانه در خاک اوکراین هستند.

این روزنامه نوشت: یگان‌های نیروهای ویژه کشورهای مذکور مسئول هماهنگی اطلاعات، کمک تسلیحاتی و آموزش نیروهای اوکراینی هستند.

پیش از این روسیه از بازداشت دو آمریکایی که علیه روسیه در اوکراین می‌جنگیدند خبر داد و اعلام کرد این دو بازداشتی مشمول کنوانسیون ژنو نمی‌شوند و احتمال صدور هر حکمی را برای آن‌ها داد.

این اظهارات روسیه نگرانی آمریکا را به دنبال داشت و کاخ سفید اعلام کرد که به مذاکره با روسیه درباره دو آمریکایی بازداشت شده ادامه می‌دهد.

اقدامات محرمانه ناتو در اوکراین

اقدامات محرمانه ناتو در اوکراین
اقدامات محرمانه ناتو در اوکراین

 

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره انتقال انتقال غلات از اوکراین به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه شامگاه شنبه با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

در بیانیه ای که وزارت خارجه ترکیه منتشر کرده آمده است: روابط دو جانبه، تحولات در ناتو و انتقال غلات از اوکراین از جمله محورهای این گفتگو بود.

ترکیه طی هفته های اخیر تلاش زیادی کرده تا کریدور صادرات غلات از اوکراین را به دنیا ایجاد کند.

آخرین وضعیت حمله روسیه به اوکراین

صد و بیست و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

بین الملل تابناک: صد و بیست و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

یک فرمانده ارشد اوکراینی روز شنبه اعلام کرد، نیروهای این کشور استفاده از سامانه‌های راکتی دوربرد ارسالی آمریکا (HIMARS) را آغاز کرده‌اند.

«والری زالوژنی» رئیس ستاد مشترک اوکراین گفت، از این راکت‌های دقیق علیه مواضع روس‌ها در خاک اوکراین استفاده شده است.

این مقام اوکراینی در بیانیه‌ای نوشت: «سربازان توپخانه‌ای نیروهای مسلح اوکراین، به شکل ماهرانه‌ای اهداف مشخض نظامی دشمن در قلمرو اوکراین را منهدم کردند».

وزارت دفاع اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد سامانه های راکتی متحرک آمریکایی (HIMARS) را تحویل گرفته است.

«اولکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای با تشکر از «لوید آستین» همتای آمریکایی گفت تابستان داغی در انتظار روس‌ها است.

ارسال این سامانه‌های راکتی در حالی انجام شده که روسیه پیشتر هشدار داده بود اگر این سامانه‌های دوربرد با دقت بالا به اوکراین برسد، اهدافی را در نظر خواهد گرفت «که تا کنون هدف قرار نگرفته‌اند».

یکی از مقام‌های ارشد پارلمانی روسیه روز شنبه گفت، در صورت وقوع جنگ جهانی سوم، «لندن» پایتخت انگلیس اولین هدف روسیه خواهد بود.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت» «آندری گورولیوف،» نماینده پارلمان روسیه که در کمیته دفاعی مسکو حضور دارد، در سخنانی در تلویزیون دولتی روسیه،گفت:«ما در اولین عملیات هوایی، تمام ماهواره‌های فضایی دشمن را نابود خواهیم کرد. برای ما آمریکایی یا انگلیسی بودن اهمیتی نخواهد داد، ما همه آنها را ناتو خواهیم دید.»

مطالب مرتبط:

وی ادامه داد: «ما مطمئناً از "ورشو"، "پاریس" یا "برلین" شروع نخواهیم کرد. اولین جایی که ضربه خواهد خورد لندن خواهد بود. کاملاً واضح است که تهدید جهان از جانب آنگلوساکسون‌ها می‌آید».

اقدامات محرمانه ناتو در اوکراین
اقدامات محرمانه ناتو در اوکراین

 

گورولیوف ادامه داد که درصورت وقوع جنگ بحران، انرژی و سرما و اروپا و آمریکا را از پا درخواهد آورد.

وی گفت: «آن موقع در مرحله سوم، می‌بینم که آمریکا به اروپای غربی برای ادامه مبارزه با سرما و بدون غذا و برق چه خواهد گفت. تعجب می‌کنم که آنها (ایالات متحده) چگونه می‌توانند با این مشکلات کنار بیایند.»

رئیس جمهوری اوکراین در سخنانی از شرکت کنندگان در یک جشنواره انگلیسی خواست که حقیقت حوادث در اوکراین را نشر دهند تا با تشدید فشارها علیه روسیه، جنگ زودتر خاتمه یابد.

ولودیمیر زلنسکی که در جشنواره هنرهای اجرایی معاصر گلاستونبری بصورت مجازی سخنرانی می‌کرد، گفت: ما هم در اوکراین دوست داریم مانند گذشته زندگی کنیم و از آزادی و این تابستان شگفت انگیز لذت ببریم، اما نمی توانیم این کار را انجام دهیم زیرا وحشتناک ترین اتفاق افتاده و روسیه آرامش ما را ربوده است.

رئیس جمهور اوکراین با بیان اینکه اجازه نخواهد داد جنگ کمر آن ها را خم کند، گفت که می‌خواهد پیش از آنکه زندگی مردم در سایر کشورهای اروپایی، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین ویران شود، به آن خاتمه دهد.

زلنسکی به هزاران نفری که در میان جمعیت به سخنانش گوش می‌دادند، گفت: هرچه مردم بیشتری در دفاع از آزادی و حقیقت به ما بپیوندند، جنگ در اوکراین زودتر پایان خواهد یافت.

وی در همین پیوند گفت: حقیقت را در مورد جنگ روسیه نشر دهید و از اوکراینی‌هایی که مجبور به ترک خانه‌های خود هستند، حمایت کنید.

رئیس جمهوری اوکراین در حالی این مطلب را بیان کرد که داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد صدها پناهجوی اوکراینی به رغم وعده‌ها و تبلیغات گسترده دولت بوریس جانسون برای حمایت از آن‌ها در این کشور، آواره و بی‌خانمان هستند.

وزاری خارجه کشورهای گروه هفت در بیانیه‌ی خود متذکر شدند که در نشست روز جمعه کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در گروه ۷ مجددا عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به شدت محکوم شد.

در بیانیه منتشر شده وزاری خارجه کشورهای گروه هفت G۷ تصریح کردند که جنگ روسیه علیه اوکراین از جمله با مسدود کردن دریای سیاه، بمباران سیلوها و بنادر غلات و آسیب رساندن به زیرساخت های کشاورزی اوکراین ناامنی غذایی را تشدید می کند.

کشورهای گروه هفت با رد در ارتباط بودن تحریم های روسیه با ناامنی غذایی مدعی شدند که همه تحریم‌های گروه ۷ شامل معافیت‌هایی برای دسترسی به محصولات غذایی و کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی است.

به دنبال انتشار بیانیه گروه هفت، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه بریکس که به میزبانی چین برگزار شد با رد اتهامات اعضای گروه هفت مبنی بر اینکه عملیات ویژه روسیه در اوکراین عامل تورم جهانی است، اقدامات غیرمسئولانه گروه هفت را عامل این بحران عنوان‌ کرد.

پوتین در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش شدید تورم دیروز اتفاق نیافتاده است بلکه نتیجه سال ها سیاست کلان اقتصادی غیرمسئولانه کشورهای عضو گروه هفت است.

وی با اشاره به اختلال در زنجیره تامین و نظام مالی و تجاری جهان گفت: روسیه مانع صادرات غلات اوکراین نمی شود و برخی به این نگرانی های ساختگی دامن می زنند.

رئیس جمهوری روسیه افزود: روسیه آماده عمل به تمامی تعهدات خود در حوزه تامین محصولات کشاورزی، کود شیمیائی، حامل های انرژی و دیگر محصولات حیاتی است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 3
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری