پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۵ تیر ۱۴۰۱ ۱۶:۲۸
۴
۰
نسخه چاپی

مشخصات آفرود نیسان رونیز

مشخصات آفرود نیسان رونیز
در انتهای این مطلب شما همه چیز در رابطه با ویژگی‌ها و معایب خودروی دو دیفرانسیلیِ رونیز خواهید دانست.

تیتربرتر: شاید شما هم این تصور را داشته باشید که خودروهایی مثل هیوندای توسان و چری تیگو بخاطر قد بلندشان مثل رونیز در رده‌ی شاسی بلند‌های حرفه‌ای و واقعی قرار می‌گیرند. در صورتی که این طور نیست. درست مثل این است که بگوییم چون کریستف فان هوت (Kristof Van Hout) و کیل پتر هوفیم (دروازه‌بان‌های مطرح جهان) هر دو قد بلند هستند؛ پس توانایی و مهارت‌های مشترکی دارند! هر خودرویی بر طبق معیارها و فاکتورهای سازنده، مشخصات و کارایی‌های خاص خودش را دارد. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم در رابطه با رونیز برای شما به طور مفصل صحبت کنیم. حتی اگر قصد خرید این سامورایی کهنه‌کار را داشته باشید، این اطلاعات کار شما را برای خرید این خودرو راحت می‌کند.

همانطور که از اسمش پیداست نیسان رونیز ساخت شرکت نیسان است. اصالت نیسان رونیز به کشوری با صنعت بسیار قوی یعنی ژاپن برمی‌گردد. اما با این حال در کشور ایران نیز بسیار نامی آشنا و محبوب به شمار می‌رود.

تاریخچه نیسان رونیز از ابتدا تا حال

تاریخچه نیسان رونیز از ابتدا تا حال
تاریخچه نیسان رونیز از ابتدا تا حال

نیسان رونیز در سال 1382 شمسی در شرکت پارس خودرو وارد عرصه خودرو شد. این خودرو برای نخستین بار در سال 2005 میلادی در شهر یوکوهاما کشور ژاپن و در دفتر ژاپن نیسان رونمایی گردید؛ اما در آن روزهای اولیه این خودرو تحت عنوان رونیز نام‌گذاری نشد. پس از مدتی در شرکت پارس خودرو بعد از مونتاژ در سال 82 به این نام، نامگذاری شد. یکی از دلایل بسیار مهم پرطرفدار شدن نیسان رونیز در ایران، ظاهر متفاوت آن بود که طرفداران آفرودی را به خود جذب می‌کرد. 

عرصه خودرو به نیسان رونیز وفا نکرد!

با وجود این‌که نیسان رونیز کیفیت بالایی داشت و مورد استقبال قرار گرفته بود، نتوانست مدت زیادی به تولید خود ادامه بدهد و در بازه 7 ساله یعنی در سال 1389 تولید آن متوقف شد و دیگر ادامه نیافت. نام اصلی نیسان رونیز، نیسان پالادین بود که همین نسخه هم شکل تغییر یافته پدر خود یعنی نیسان اکسترا است. نیسان اکسترا نیز دو نام داشت و به آن نام فرونتیر (Frontier) را داده بودند تا زمانی که این خودروی SUV قدرتمند توانسته بود در مسابقات سه گانه آفرود مقام کسب کند و با حمایت بیشتر نیسان به نام اکسترا (Xterra) در آمد.

مشخصات فنی و موتوری نیسان رونیز

مشخصات فنی و موتوری نیسان رونیز
مشخصات فنی و موتوری نیسان رونیز

ابتدا به دو نکته مهم در زمینه ایمنی خودرو خواهیم پرداخت که نیسان رونیز در آن ضعیف بود. دو اصل مهم دیگر درباره ضعیف بودن رونیز این بود که ترمز ABS و ایربگ‌های لازمه را در نسخه‌هایی که داخل کشورمان تولید می‌شدند نداشت. در واقع از دلایل توقف تولید این خودروی دوست داشتنی این موارد مهم بودند. در کنار این دو مشکل بزرگ، به علت حذف عمده آپشن‌های رفاهی و امکانات نیسان رونیز توسط کمپانی مونتاژ کننده، متاسفانه این خودرو به یک اتومبیل نسبتا ساده و بی آلایش تبدیل شده بود.

مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 2400 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت 160 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 208 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 15.2 ثانیه
حداکثر سرعت 161 کیلومتر در ساعت
وزن 1770 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)  4560 طول - 1910 عرض - 1880 ارتفاع
فاصله بین دو محور  2494 میلیمتر

نیسان رونیز با توجه به کیت بدنه و مشخصات ظاهری، یک SUV تمام عیار برای آفرود است. همچنین شما دوستداران آفرود می‌توانید با استفاده از کیت‌های جدید طراحی شده و تجهیزات و لوازم آفرود، ظاهر آفرودی تری به نیسان رونیز بدهید.

مطالب مرتبط:

مشخصات رونیز؛ هرآنچه باید درباره رونیز بدانید

مشخصات رونیز؛ هرآنچه باید درباره رونیز بدانید
مشخصات رونیز؛ هرآنچه باید درباره رونیز بدانید

با یک نگاه کلی به مجموع نیسان رونیز، می‌توان به راحتی گفت که این SUV ژاپنی از کیفیت قابل قبول و خوبی برخوردار است؛ و در تمامی زمینه‌ها مخصوصا آفرود حرفی برای گفتن دارد. طول نیسان رونیز برابر با 4560 سانتی‌متر و ارتفاع آن نیز 1880 سانتی‌متر است. پهنای این خودرو نسبت به دیگر خودرو‌های آفرودی داخل کشور، کمی متفاوت تر بوده و برابر با 1910 سانتی‌متر است. یکی از دلایل موفقیت نیسان رونیز در آفرود، فاصله مناسب بین محور جلو با عقب این خودرو بوده که برابر با 2494 سانتی‌متر است و فضای بسیار مناسبی را در داخل کابین برای سرنشینان ایجاد می‌کند.

پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور 2.4 لیتر
گیربکس 5 سرعته دستی (+ جعبه دنده کمکی)
حداکثر قدرت 160 اسب بخار در 5600 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور 208 نیوتن متر در 3600 دور بر دقیقه
شتاب 0 تا 100 رسمی 15.2 ثانیه
حداکثر سرعت 161 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی 11.3 لیتر در یکصد کیلومتر (رسمی)
وزن 1770 کیلوگرم

مشخصات موتور نیسان رونیز

در قسمت اصلی تمامی خودرو‌ها یعنی موتور، نیسان رونیز از موتور نسبتا خوبی بهره‌مند است. موتور این هیولای ژاپنی 4 سیلندر است که در کنار حجم 2.4 لیتری و 16 سوپاپ که احتراق آن را یک سیستم انژکتوری مهندسی شده تامین می‌کند، به راننده قدرتی معادل 160 اسب بخار می‌دهد. گشتاور نیسان رونیز برابر با 208 نیوتن متر بوده که به ما یک شتاب صفر تا صد 15 ثانیه ای را می‌دهد؛ سقف سرعت این خودرو 1.8 تنی معادل 161 کیلومتر بر ساعت است که این سرعت را یک گیربکس دستی با جعبه دنده 5 سرعته تنظیم می‌کند. همانند تمامی خودروهای SUV، در نیسان رونیز نیز می‌توانید آپشن 4WD را مشاهده کنید که به آن سیستم چهار چرخ متحرک می‌گویند.

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر - لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر - لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 11.3 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 60 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 2
میزان تولید CO2 - گرم در هر کیلومتر

ترمز نیسان رونیز

در قسمت ترمز نیسان رونیز نمی‌توانیم خیلی پیشرفته عمل کنیم. چون در محور جلو از سیستم دیسکی و محور عقب از نوع کاسه‌ای استفاده شده که متاسفانه دارای سیستم ضد قفل یا همان ABS نیست که نبود آن نگران کننده است. مصرف سوخت ترکیبی (شهری و جاده‌ای باهم) با احتساب دیتای کارخانه برابر با 11.3 لیتر اما بر حسب تجربه برابر با 13 تا 15 لیتر در هر صد کیلومتر بوده که رقم خوبی برای همچین خودروی سنگین و پر قدرتی است. یکی از نکات منفی آن کمبود فضای کافی برای باک بنزین این  است که تنها توانسته 60 لیتر بنزین در خود جای دهد.

میزان ایمنی نیسان رونیز

میزان ایمنی نیسان رونیز
میزان ایمنی نیسان رونیز

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم به دلیل نبود سیستم ضد قفل ترمز (ABS) و نبود آپشن ایربگ در خودروهای داخلی باید کمی نگران باشیم. اما یکی از نقاط قوت نیسان رونیز شاسی محکم این خودرو است که تا حدودی نبود سیستم ضد قفل را جبران می‌کند؛ با این حال نیسان رونیز در هیچ تست تصادف استاندارد و معتبر جهانی شرکت نکرده و ستاره ایمنی آن نامعلوم هست.

ظاهر و آپشن های نیسان رونیز

نیسان رونیز در کنار ساده و کلاسیک بودن از پشت، فوق العاده چهره‌ای خشن و جوان پسند از نمای جلو دارد. در کل با توجه به ارتفاع سپرها از زمین این خودرو را مناسب آفرود درنظر گرفته‌اند. به راحتی می‌توانیم در نمای جلو دریچه‌های هوا لانه زنبوری را که در دو طرف آرم نیسان قرار گرفته‌اند مشاهده کنیم که باعث ایجاد یک نمای بسیار زیبا شده است.

چراغ های جلو به شکل مستطیل بزرگ و ساده بالای سپر، همراه با چراغ‌های مه شکن برروی سپر یک ظاهر بی آلایش در عین حال با اُبُهت به نیسان رونیز داده است. در کنار آن‌ها یک ورودی هوا در وسط سپر در قسمت پایینی ورودی لانه زنبوری قرار گرفته تا باعث ورود بهتر هوا به موتور شود. در قسمت پشت نیسان رونیز، شاهد چراغ‌های عقب به شکل مستطیل عمودی هستیم که سادگی خاصی به این خودرو داده‌اند. در عین حال چراغ‌های مه شکن نیز به بصورت افقی در دو طرف سپر قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن آرم نیسان نیز بر روی درب صندوق عقب نیز وجود دارد که در زیر آن یک دستگیره‌ی پلاستیکی جهت باز کردن درب پشت قرار گرفته است.

در نماهای جانبی منتظر مدل خاصی نباید باشید. زیرا نیسان رونیز بسیار کلاسیک و ساده طراحی شده که زیبایی منحصر به فردی به او بخشیده است.  یک باربند کلاسیک و ساده نیز برروی سقف آن قرار داده‌اند تا در زمان سفر با مشکل کمبود فضا در صندوق عقب این SUV برنخورید. داخل کابین نیسان رونیز همانند بیرون آن ساده و بی آلایش طراحی شده است که کمی بوی کهنگی می‌دهد.

در آخر نیسان رونیز یک خودروی خانوادگی در عین حال بسیار پرکاربرد و آفرودی محسوب می‌شود و باتوجه به تمام کمبود آپشن‌های امروزی، هنوز هم طرفداران خود را دارد و در زمینه‌های آفرودی بسیار پر اِدعا ست.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی



+ 4
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری