به گزارش تیتربرتر؛ نایب رییس اتاق اصناف میگوید: برخی از اصناف از مالیات بر تراکنشهای بانکی اطلاع نداشتند و دو سه ماه آخر سال ۱۴۰۰ مطلع شدند. بر همین اساس میخواهیم که این مالیات را از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۱ اعمال کنند.
جزییات جدید از طرح مالیات کارتخوانها در دولت سیزدهم
ابراهیم درستی، نایب رییس اتاق اصناف تهران میگوید: در آخرین صحبتی که ما با سازمان امور مالیاتی داشتیم، پیشنهاد کردیم که برای سال ۱۴۰۰ تراکنشهای بانکی را محاسبه نکنند، چون خیلیها از بحث تراکنشها اطلاع نداشتند و خیلیها هم پول دستی میدادند و میگرفتند و بر همین اساس، روی رقم تراکنشهای بانکی آنها میرفت.
وی میافزاید: ما خواستیم که مالیات را از سال ۱۴۰۱ حساب کنند. برای سال ۱۴۰۰ مالیاتها برمبنای سیستم گذشته حالا با یک درصدی افزایش یا کاهش دریافت کنند.
نایب رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه بسیاری از اصناف در سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، با مشکلات فراوانی روبهرو بودند، متذکر میشود: ما پیشنهاد دادیم که سازمان امور مالیاتی نسبت به شرایط اصناف مراعات داشته باشد و امیدواریم هر چه زودتر این وضعیت روشن شود.
درستی در ادامه عنوان میکند: فعلا همه چیز در حد وعده و وعید پیش رفته است و پاسخ روشنی به ما داده نشده است. ما پیشنهاد را دادیم و امیدواریم در هفته آینده شفافتر عمل کنند.
وی تصریح میکند: برخی از اصناف از مالیات بر تراکنشهای بانکی اطلاع نداشتند و دو سه ماه آخر سال ۱۴۰۰ مطلع شدند. بر همین اساس میخواهیم که این مالیات را از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۱ اعمال کنند.
نایب رییس اتاق اصناف تهران در واکنش به خبر اخیر سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه کلیه مبالغ واریزی به دستگاههای کارتخوان اصناف، ملاک عمل سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات مقطوع است، میگوید: در این باره باید روشن شود و حساب کنند که اگر کسی پول دستی داد یا گرفت، آن را هم میخواهند خرید و فروش محاسبه کنند؟ ما امیدواریم سازمان امور مالیاتی بیش از این پافشاری نکند.
درستی میافزاید: این موضوع اگر لازم است، از طریق مجلس یا ستاد ملی کرونا یا شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حل شود. امسال را باید رها کنند و ما آموزشهای لازم را در این خصوص میدهیم.
وی درباره تعیین ضریب مالیاتی نیز عنوان میکند: ما از اتحادیههای صنفی سراسر کشور درخواست کردیم که ضرایب مالیاتی را پیشنهاد دهند و اتاق این ضرایب را مصوب کند و این ضرایب را سپس به سازمان امور مالیاتی اعلام کنیم.
نایب رییس اتاق اصناف تهران یادآور میشود: در همین راستا اتاق اصناف ایران از اتحادیههای صنفی پراکنده در سراسر کشور، ضریب سود یک ساله را استعلام کرده است و پاسخ این استعلام در نهایت مبنای تعیین ضریب مالیاتی در سازمان امور مالیاتی خواهد بود.
مالیات دستگاه کارتخوان دقیقا چقدر است؟
طبق قوانین جدید مجلس، تمامی افرادی که از دستگاه های کارتخوان استفاده کنند بایستی نسبت به پرداخت مالیات آن اقدام نمایند، و دارندگان دستگاه های پوز نیاز به انجام هیچ گونه اقدامی جهت پرداخت مالیات ندارند و صرفا بایستی در سامانه مالیاتی ثبت نام نمایند و با تکمیل ثبت نام یک کد مالیاتی دریافت نمایند.
مالیات بر دستگاه کارت خوان در سال ۱۴۰۱ شمسی
در حال حاضر موضوع خاصی تحت عنوان مالیات دستگاه های کارتخوان که صاحبان مشاغل ملزم به پرداخت مالیات آنها باشند در سیستم مالیاتی کشور وجود ندارد و بر اساس قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه اشخاصی که صاحب دستگاه پوز باشند موظف به ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی بوده و بایستی با تکمیل ثبت نام نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند و در غیر اینصورت پرونده مالیاتی برای این افراد بر اساس اطلاعات دستگاه کارتخوان تشکیل شده و بر این اساس مالیات مشاغل آنها محاسبه و اخذ خواهد شد و جریمه های مربوط به عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی در مواعد مقرر شامل این افراد خواهد شد.
بنابراین همانطور که گفته شد بر طبق قوانین جدید مصوب شده تمامی دارندگان دستگاه های کارتخوان موظف به ثبت نام در سامانه مذکور هستند، همه دستگاه های پز یک حد یکتا دارند که پس از ثبت نام در سیستم تمامی تراکنش های دستگاه های پوز از طریق بانک مرکزی قابل پیگیری خواهد بود، به این صورت که بانک مرکزی تراکنش های انجام شده از طریق دستگاه پوز را به منزله فعالیت های شغلی دارنده دستگاه در نظر خواهد گرفت و گزارش کامل این موارد را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال خواهد نمود و سازمان امور مالیاتی با توجه به این اطلاعات میزان دریافت مالیات از دستگاه کارتخوان را مشخص خواهد کرد.
بنابراین مالیات دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز سیار و غیرسیار و مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی همانند نحوه محاسبه مالیات بر مشاغل بوده و هر ساله توسط اداره های مالیاتی انجام میگیرد و لزوم اتصال دستگاه ها به پرونده ی مالیاتی الکترونیکی و دریافت کد پرونده مالیاتی دستگاه پوز سیار و غیر سیار مودیان در سامانه صرفا جهت مشخص شدن درآمد واقعی آنها و اطمینان بیشتر از صحت اطلاعات و ارقام ذکر شده در اظهارنامه مالیاتی می باشد.
بدین صورت که پس از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد، تمامی اطلاعات تراکنش های بانکی دستگاه کارتخوان به پرونده شخص در اداره مالیات متصل شده و بر اساس آن اداره مالیاتی در مورد صحت اطلاعات ارائه شده توسط مودی مالیاتی در اظهارنامه مالیاتی تصمیم گیری خواهد نمود.
نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان
بر طبق قوانین جدید وضع شده تمامی دارندگان دستگاه های پوز بایستی نسبت به ثبت مالیاتی دستگاه کارتخوان خود اقدام نمایند و تمامی تراکنش های آنها به عنوان فعالیت شغلی مودیان در نظر گرفته خواهد شد. مالیات دستگاه پوز برای صاحبان شغلی که ثبت نام مالیاتی خود را در سامانه انجام داده اند با مالیات آن دسته از افرادی که طبق قوانین ثبت نام خود را انجام نداده اند متفاوت می باشد و بدین شرح است:
مالیات افرادی که صاحب شغل بوده و مالک دستگاه کارتخوان هستند و نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی اقدام نموده اند همانند مالیات مشاغل محاسبه خواهد شد و گروه های شغلی متفاوت با توجه به دسته ای که در آن قرار دارند باید بین 20 تا 25 درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایند. این افراد مالیات مشاغل خود را پرداخت نموده و اطلاعات دستگاه کارتخوانشان برای سنجش صحت اطلاعات ارائه شده مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع مالیات دستگاه پوز 1400 برای این افراد صفر می باشد و لزومی به پرداخت جداگانه مالیات برای دستگاه پوز ندارند مگر اینکه اطلاعات ارائه شده با گزارشات مالیاتی اختلاف داشته باشد.
اما گروه دوم افرادی هستند که نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدامی نکرده اند، این دسته از افراد بایستی مالیات دستگاه کارتخوان را هم علاوه بر مالیات مشاغل پرداخت نمایند و این مالیات به دلیل عدم توجه این افراد به قوانین ثبت نام مالیاتی به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود. بنابراین توصیه می شود دارندگان دستگاه های پوز برای اینکه مشمول مالیات دستگاه پوز 1400 نشوند با بهره گیری از مشاوره مالیاتی حرفه ای هر چه سریعتر نسبت به ثبت نام در سامانه مالیاتی از طریق کد یکتا اقدام نمایند.
آنچه دیگران می خوانند:
خبرنگار : معین کرمی میرعزیزی