پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۸ تیر ۱۴۰۱ ۲۱:۴۷
۶
۰
نسخه چاپی

عصبانیت چگونه روز ما را خراب می کند؟

عصبانیت چگونه روز ما را خراب می کند؟
در ادامه به بررسی گسترده تر حس عصبانیت و تاثیر آن در زندگی می پردازیم.

تیتربرتر: احساس عصبانیت یا خشم پاسخی طبیعی بوده که راهی برای نجات دادن یا حفظ فرد از یک نگرانی یا احساس خطر است. اگر نتوانید خشم خود را در محدوده طبیعی و مفید نگه دارید، می تواند زندگی روزمره شما را مختل کرده و تفکرات شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در جذب عشق و جذب ثروت دچار مشکل می‌شوید و هیچگاه نمی دانید که چرا چنین اتفاقاتی برای شما میفتد.

در واقع خشم یکی از احساسات طبیعی و مفید در زندگی فرد است اما همواره عصبانی و حساسیت بالا است که می تواند این حس را به حسی منفی و مخرب تبدیل کند.

خشم یا عصبانیت چیست؟

خشم یا عصبانیت چیست؟
خشم یا عصبانیت چیست؟

تصوری که در ذهن اکثر افراد در مورد خشم وجود دارد، تصوری منفی و مخرب است. اما بهتر است بدانید که روانشناسان این حس را یکی از احساسات و هیجانات طبیعی و ضروری در زندگی دانسته و کم بودن یا حذف آن به طور کامل را کاری نادرست می دانند.

چیزی که در مورد احساس عصبانیت بایستی رعایت شود، کنترل آن است، نه سرکوب آن. این احساس می تواند در گستره آزردگی بسیار کم تا خشم شدید و فلج کننده احساس شود. مواردی که فرد را در خشم بسیار شدید فلج می کند شامل افزایش شدت ضربان قلب، افزایش فشار خون و افزایش ترشح آدرنالین می باشد.

اگر بخواهیم خشم را در طبیعت انسان بررسی کنیم، زمانی احساس می شود که فرد از خطر احتمالی بیم داشته و بخواهد از آن فرار کند یا به آن واکنش نشان دهد. این احساس در حیوانات نیز نمایان می شود؛ حیوانات در مواقعی که خطری را احساس کنند، سعی می کنند صدایشان را بالا برده، اندام خود را بزرگ تر نشان دهند، دندان ها را به هم سابیده و به منبع خطر خیره شوند.

تا به این نقطه فهمیدیم که عصبانیت نه تنها احساسی منفی و مخرب نیست، بلکه در طبیعت ماست و برای محافظت از ما لازم است. حال سوالی که پیش می آید آن است که چرا افراد سعی می کنند خشم را در خود کنترل کنند؟ چرا این احساس به عنوان احساسی منفی شناخته می شود؟

عصبانیت چه زمانی مخرب و منفی است؟

عصبانیت چه زمانی مخرب و منفی است؟
عصبانیت چه زمانی مخرب و منفی است؟

عصبانیت با حمله و اضطراب همراه است. در واقع زمانی که فرد احساس منفی را از محیط اطراف خود دریافت کند، بترسد، دلخور باشد یا موضوعی او را تهدید کند این حس را تجربه می کند. تغییراتی که فرد درون خود نیز احساس می کند به جهت آمادگی برای مقابله با تهدید است.

اگر این احساس به صورت مقطعی و گذرا تجربه شود، تاثیر منفی بر سلامت روانی و جسمانی فرد نخواهد گذاشت. اما اگر این احساس همواره با فرد باشد یا به تعدد در طول روز و با محرک های بسیار جزئی احساس شود، تاثیرات جبران ناپذیری بر فرد خواهد گذاشت.

افراد که نسبت به محرک های بسیار کوچک نیز حساس بوده و همواره عصبانی هستند، در معرض آسیب های جسمی و روانی فراوانی هستند. نرخ خودکشی در این افراد بسیار بالا بوده و همواره با مشکلات قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و فشار خون در جدال هستند.

حال در ادامه به بررسی محرک های بسیار کم اهمیت می پردازیم که شما را در مسیر همواره عصبانی بودن و تاثیرات منفی آن قرار می دهد.

روز خود را این گونه آغاز کنید

در آغاز صبح چک کردن اخبار را متوقف کنید. هیچ رسانه اجتماعی را در آغاز صبح چک نکنید، مگر در موارد ضروری که نیاز است برای کار خود ایمیل ها را چک کنید. قبل از آن که لیست کارهای طولانی که نیاز است امروز انجام دهید را آغاز کنید، روتین مناسبی را در پیش بگیرید.

در اولین قدم تخت خواب خود را مرتب کنید، صبحانه خوردن را هیچ گاه حذف نکنید، اگر مکملی را بایستی مصرف کنید، ابتدای صبح بسیار مناسب است و در ادامه ورزش کردن نیز می تواند به شما انرژی بدهد. حال می توانید کارهایی که باید امروز انجام دهید را لیست یا بررسی کنید.

اگر بتوانید یک روتین سالم و مناسب برای اول صبح خود داشته باشید، در ادامه روز شما بسیار موثر خواهد بود. سعی کنید تا جایی که ممکن است از چک کردن گوشی، تلویزیون و لپ تاپ در ساعات ابتدایی روز بپرهیزید. این بهترین راه در پیشگیری از عصبانیت بی مورد است.

تنها یک تیتر خبری وحشتناک سیاسی یا اقتصادی کافی ست که باقی روز خود را با خشم و عصبانیت ادامه دهید. روبرو شدن با نظرات منفی، پیام های تهدید آمیز و از این قبیل اطلاعات مخرب که ممکن است از شبکات اجتماعی دریافت کنید، بایستی به حداقل برسد.

مطالب مرتبط:

شبکه های اجتماعی مهم ترین عامل در خشم بی دلیل است

شبکه های اجتماعی مهم ترین عامل در خشم بی دلیل است
شبکه های اجتماعی مهم ترین عامل در خشم بی دلیل است

این موضوع را زمانی متوجه می شوید که بتوانید آن را از زندگی روزمره خود حذف یا استفاده از آن را محدود کنید. شاید در طول روز بسیار خشمگین می شدید بدون اینکه حتی دلیل آن را بدانید. حتی ممکن است با کوچک ترین خطای فرزندتان، عصبانیت شدیدی را احساس کنید.

زمانی که بتوانید استفاده از شبکه اجتماعی را در زندگی خود محدود کنید، دلیل این دست خشم و عصبانیت را متوجه می شوید. شبکه های اجتماعی شاید شما را سرگرم کند و بتواند شما را از مشکلاتی که در طول روز باید با آن مواجه شوید دور کند، اما آثار مخربی بر شما خواهد گذاشت.

اگر در زمان استراحت و ناهار خود در کار وقت خود را با شبکه های اجتماعی پر کنید، نه تنها استراحت نکرده اید بلکه ذهن خود را خسته کرده و انرژی منفی فراوانی را به خود تحمیل کرده اید. شبکات اجتماعی در کنار ویدیوها و عکس های سرگرم کننده، اخبار منفی نیز دارد. همچنین این حس را به شما تحمیل می کند که به اندازه کافی زیبا، موفق یا پولدار نیستید.

تمام انرژی های منفی که ناخواسته به خود تحمیل کرده اید، به صورت خشم بروز کرده و شما را در برابر کوچک ترین و جزئی ترین محرک های عصبانیت، آسیب پذیر می کند. تاثیر این دسته اطلاعات که به سمت شما سرازیر می شود، در تمام ابعاد زندگی روزمره شما وجود خواهد داشت.

هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید

هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید
هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید

هنگام عصبانیت فرد دارای اعتماد به نفس بسیار بالایی بوده و معمولا تصمیماتی که می گیرد بی پروا و بدون حساب و کتاب است. افراد در این حالت ریسک هایی را می پذیرند که در حالت عادی هیچگاه به آن فکر هم نمی کردند.

این تصمیمات می تواند از خریدهای غیرضروری تا تصمیماتی را شامل شود که موقعیت شغلی و عاطفی شما را در معرض خطر قرار دهد. ممکن است به دلیل حساسیت بالایی که در برابر محرک ها دارید ناگهان کار خود را رها کنید و با کارفرمای خود بحث کنید.

ممکن است در عصبانیت تصمیم بگیرید که تمام پس انداز خود را صرف خرید چیزهایی کنید که اصلا به آن نیاز ندارید. ممکن است تصمیم بگیرید مهمانی ای را که یک ماه برای آن برنامه ریزی کرده اید و دوستان خود را برای شرکت در آن متقاعد کردید را لغو کنید.

مراقب تصمیمات خود در عصبانیت باشید. چرا که اگر حواستان به این موضوع نباشد ممکن است پس از رفع احساسات منفی خود، از تصمیمی که گرفته اید ناراحت شده و خشم خود را تشدید کنید. تمام این چرخه در نهایت موجب تشدید عوارض جسمانی و روانی خشم می شود.

احساس عصبانیت در زندگی هر فردی ممکن است وجود داشته باشد و از احساسات و هیجانات طبیعی فرد است. آن را سرکوب نکنید و سعی کنید منشاء آن را بیابید، سپس برای رفع مشکلی که موجب بیداری خشم در شما شده، تلاش کنید.

مهارت های کنترل خشم را جایگزین سرکوب آن کرده و برای داشتن زندگی شاد و پرنشاط تلاش کنید. هر چه بیشتر به این احساس بی توجه باشید و سعی در سرکوب آن داشته باشید، زندگی شما و کنترل خشم برایتان سخت تر خواهد شد. آن را بپذیرید و برای رفع عامل آن تلاش کنید، نه خود عصبانیت بدین گونه رشد فردی را تجربه می کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهرداد اکبری 



+ 6
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری