پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۴۳
۴
۰
نسخه چاپی

جزئیات استعفای رئیس جمهور سریلانکا / جانشین کیست؟

جزئیات استعفای رئیس جمهور سریلانکا / جانشین کیست؟
پس از اشغال کاخ ریاست‌جمهوری و به آتش‌کشیدن دفتر نخست‌وزیری، گوتابایا راجاپاسکا، رئیس‌جمهور و همچنین رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر سریلانکا اعلام کردند روز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) از سمت‌های خود کناره‌گیری می‌کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ پس از راهپیمایی معترضان به بحران اقتصادی و وضعیت سیاسی سریلانکا، رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور اعلام کردند که از سمت خود استعفا خواهند کرد.

بیوگرافی گوتابایا راجاپاکسا

بیوگرافی گوتابایا راجاپاکسا
بیوگرافی گوتابایا راجاپاکسا

 

گوتابایا راجاپاکسا (Gotabaya Rajapaksa؛ زادهٔ ۲۰ ژوئن ۱۹۴۹) هدایت ارتش سری‌لانکا را در مقابله با ببرهای تامیل تا پایان جنگ داخلی سریلانکا برعهده داشت. در خانواده‌ای که از مقامات حکومتی بودند در استان جنوبی (سری‌لانکا) متولد شد، راجاپاکسا در کالج آناندا و کالج کلمبو تحصیل کرد و بعد در آوریل ۱۹۷۱ به ارتش سریلانکا پیوست و وارد آکادمی ارتش سریلانکا شد.

در ۲۰۱۸ در انتخابات ریاست‌جمهوری سریلانکا (۲۰۱۹) کاندیدای ریاست‌جمهوری شد و توانست با به چالش کشیدن طرفداری ملی، توسعه اقتصادی و امنیت ملی به پیروزی دست یابد. وی اولین کسی است که سابقه نظامی دارد و به عنوان رئیس‌جمهور سریلانکا انتخاب می‌شود و همچنین اولین کسی است که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود که پیش از این سابقه منتخب شدن در این امور را نداشته‌است.

جزئیات استعفای گوتابایا راجاپاکسا

جزئیات استعفای گوتابایا راجاپاکسا
جزئیات استعفای گوتابایا راجاپاکسا

 

وضعیت دشوار معیشتی در پی بحران‌اقتصادی در سریلانکا ده‌ها هزار معترض خشمگین را به خیابان‌های کلمبو، بزرگترین شهر سریلانکا، کشاند. معترضان روز شنبه ۱۹ تیر (۹ ژوئیه) به مقر و همچنین دفتر ریاست‌جمهوری هجوم برده و خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند. ویدیوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری نشان می‌دهند شماری از معترضان حتی در استخر واقع در اقامتگاه ریاست‌جمهوری آب‌تنی کردند.

گروهی دیگر نیز به اقامتگاه خصوصی نخست‌وزیر رفته و آنجا را به آتش کشیدند. بنا بر گزارش‌ها سربازان محافظ برای ممانعت از هجوم معترضان تیر هوایی شلیک کردند.

گوتابایا راجاپاسکا، رئیس‌جمهور و رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر سریلانکا به هنگام حمله مردم خشمگین در این مکان‌ها نبودند. آنها هر دو اعلام کردند روز چهارشنبه ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه) از سمت‌های خود کناره‌گیری خواهند کرد. یک سخنگوی پارلمان به رسانه‌ها گفت رئیس‌جمهور برای اطمینان از انتقال منظم قدرت به زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای امنیتی اندکی پیش از حمله مردم به اقامتگاه ریاست‌جمهوری، گوتابایا راجاپاسکا را به مکانی امن منتقل کردند. گفته شده است او پس از فرار از محل اقامت خود به یک کشتی نیروی دریایی که به سمت آب‌های سرزمینی در جنوب سریلانکا در حرکت بوده، منتقل شده است.

سریلانکا از چندین ماه پیش شاهد تظاهرات و تجمع‌‌های اعتراضی بوده که بعضی از آنها نیز با خشونت همراه بوده‌اند. کاهش شدید ارزش پول ملی و گران ‌شدن مایحتاج روزمره موجب شده تا این کشور در حال حاضر در بحبوحه سخت‌ترین بحران اقتصادی خود بسر ‌برد که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. مردم همچنین رئیس‌جمهور را به سوءمدیریت متهم می‌کنند. رکود گردشگری ناشی از همه‌‌گیری کرونا نیز ضربات اقتصادی سنگینی را به کشور وارد کرده است.

هرچند دولت سریلانکا به مردم وعده اصلاحات داده بود، اما با این حال این وعده‌ها نیز نتوانست موجب فروکش کردن شعله‌های خشم معترضان شود.

دولت سریلانکا به دلیل بحران اقتصادی قادر به تأمین و واردات کالاهای اساسی نظیر مواد غذایی، سوخت و دارو نبوده است. مقامات این کشور اخیرا از صندوق بین‌المللی پول و چند کشور نظیر روسیه، هند و چین درخواست کمک کردند. یک نهاد وابسته به سازمان ملل در ماه ژوئن هشدار داده بود وضعیت وخیم اقتصادی می‌تواند بحران گرسنگی حاکم بر سریلانکا را تشدید کند.

در همین حال آمریکا نیز در پی وقایع پیش‌آمده، خواستار کاهش تنش‌ها در سریلانکا شده است. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه (۱۰ ژوئیه) گفت: «ما از این دولت یا هر دولت جدید منتخب قانون، می‌خواهیم هر چه سریعتر راه‌حل‌هایی را برای دستیابی ثبات بلندمدت اقتصادی یافته و اجرایی کند.» واشنگتن از پارلمان سریلانکا خواست تا خود را "نه وقف یک حزب سیاسی خاص، بلکه وقف رفاه ملت کند."

مطالب مرتبط:

علت استعفای گوتابایا راجاپاکسا

علت استعفای گوتابایا راجاپاکسا
علت استعفای گوتابایا راجاپاکسا

 

معترضان سریلانکایی روز شنبه به خانه‌های رانیل ویکرام سینگ نخست وزیر و گوتابایا راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا در کلمبو پایتخت این کشور هجوم برده و ساختمان نخست وزیری را به آتش کشیدند.

نخست وزیر سریلانکا اعلام کرده است که پس از تشکیل دولت جدید، از سمت خود استعفا خواهد کرد. این درحالی است که رئیس پارلمان این کشور نیز اعلام کرده است که رئیس جمهور سریلانکا روز چهارشنبه استعفا می‌دهد. 

پس از بحران شدید اقتصادی و کمبود کالاهای ضروری در سریلانکا، فشار برای استعفای رانیل ویکرام سینگ و گوتابایا راجاپاکسا افزایش یافت. 

هزاران معترض روز شنبه وارد کلمبو پایتخت سریلانکا شده و به محل اقامت راجاپاکسا هجوم بردند. تصاویر منتشر شده جمعیتی را نشان می‌دهد که در استخر محل اقامت رئیس جمهور سریلانکا مشغول شنا کردن هستند. 

در همین حال رویترز گزارش داد که راجاپاکسا قبل از هجوم معترضان از خانه خود خارج شده بود. 

موهان سامارانایاک سخنگوی دولت سریلانکا گفت که هیچ اطلاعاتی در مورد تحرکات رئیس جمهور ندارد. 

دفتر نخست وزیر سریلانکا گفت که معترضان همچنین به اقامتگاه شخصی ویکرم سینگ حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. هنوز مشخص نیست که او در زمان وقوع حمله در در این خانه حضور داشته یا از آن خارج شده است. 

به گزارش ایرنا، این کشور با جمعیت ۲۲ میلیون نفر با رویارویی کمبود جدی ذخایر ارزی و محدودیت واردات کالاهای اساسی نطیر غذا، سوخت و دارو دست و پنجه نرم می‌کند و به سمت بزرگترین ناآرامی و آشوب اقتصادی طی ۷۰ سال گذشته سقوط کرده است. 

بسیاری از شهروندان این کشور «گوتابایا راجاپاسکا» رئیس جمهور این کشور را به دلیل شرایط وخیم اقتصادی سرزنش می‌کنند و او را مسئول بحران اقتصادی کشور می‌دانند. 

نارضایتی‌ها در هفته‌های اخیر افزایش یافت و با توقف ارسال سوخت به این کشور، بسیاری از ادارات و مدارس تعطیل شدند. بی‌ثباتی سیاسی می‌تواند روند مذاکرات با صندوق پول بین الملل را تضعیف کند. قرار بود این صندوق ۳ میلیارد دلار کمک مالی برای سریلانکا تامین کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی



+ 4
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری