پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۱۸
۵
۰
نسخه چاپی

پشت پرده حذف ادبیات از کنکور 1402

پشت پرده حذف ادبیات از کنکور 1402
طبق گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور سال آینده دروس عمومی نخواهیم داشت و تمامی سؤالات دروس عمومی از کنکور حذف می‌شوند و بررسی آنها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد.

به گزارش تیتربرتر؛ سازمان سنجش در اطلاعیه ای اعلام کرد که آزمون سراسری سال 1402 همانند مقررات ازمون سراسری سال 1401 برگزار می‌شود.

آخرین وضعیت کنکور 1402

آخرین وضعیت کنکور 1402
آخرین وضعیت کنکور 1402

 

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به ضرورت ابلاغ شیوه‌نامه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به اطلاع داوطلبان عزیز می‌رساند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر مبنای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس محترم شورای اسلامی و اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۵ همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

در این اطلاعیه تصریح شده است: تغییرات جزئی مورد نیاز و مصوب شورای سنجش و پذیرش برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت ابلاغ هرگونه قانون یا مصوبه جدید، تغییرات برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و به بعد اعمال خواهد شد.

نحوه برگزاری کنکور 1402

نحوه برگزاری کنکور 1402
نحوه برگزاری کنکور 1402

 

دکتر عبدالرسول پورعباس افزود: دولت مجری برگزاری آزمون ها است و سازمان سنجش در وزارت علوم متولی امر آزمون های سراسری است و داوطلبان باید تمام اطلاعیه های آزمون ها را از طریق مجری دنبال کنند. از سوی دیگر قانونگذار باید مصوبات و قوانین را به مجری منتقل کند و دستگاه مجری آن را اجرا کند.

وی افزود: سازمان سنجش در مسیر اجرای قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکت کرده است و هیچ تخطی از مصوبات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی که توسط رئیس جمهور ابلاغ می شود، نداشته است.

رئیس سازمان سنجش درباره روند اجرای کنکورهای سراسری گفت: برای  کنکور سراسری سه مصوبه وجود دارد، یک مصوبه قانون سنجش و پذیرش دانشجو است که در سال ۹۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، همین مصوبه در سال ۹۵ اصلاح شده و مصوب مجلس است و مصوبه دیگر مصوبه سیاست ها و ضوابط پذیرش دانشجو مصوب جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه ۱۴۰۰ است که از سوی رئیس جمهور وقت ابلاغ شده است.

وی افزود: در مصوبه سیاست ها و ضوابط پذیرش دانشجو مصوب تیرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی بندی وجود دارد که بر اساس آن اطلاع رسانی درباره کنکورها باید دو سال قبل صورت گیرد که اگر ما بخواهیم امروز آن را ملاک قرار دهیم بازهم مصوبه شورا برای کنکور ۱۴۰۳ ملاک عمل خواهد بود.

پورعباس اظهار داشت: ما به عنوان دستگاه مجری و بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب مجلس سالانه موظف هستیم خدمات رسانی کنیم و از اصل استمرار خدمات عمومی پیروی کنیم. اصل استمرار خدمات طبق قوانین جاری انجام می شود، بنابراین باید اطلاع رسانی صورت گیرد مگر قوانین جدیدی اعلام شود و تا به امروز ابلاغیه ای جدیدی به ما به عنوان مجری آزمون ها ابلاغ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به هر دلیلی هنوز مصوبه خردادماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشده است و هر زمان که ابلاغ شود چون بعد از مهلت قانونی یک ساله اطلاع رسانی برای کنکور ۱۴۰۲ می شود، مصوبه مشمول کنکور ۱۴۰۳ خواهد شد و سازمان سنجش هم قوانین ابلاغی را اجرایی می کند.

تاکنون هیچ گونه ابلاغیه و اصلاحیه جدیدی به ما نرسیده است و اگر هم برسد دیگر مشمول کنکور ۱۴۰۲ نخواهد شد

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: داوطلبان بدانند در مسیر برگزاری آزمون دستگاه مجری موظف است که قوانین ابلاغی را اجرا کند اما نکته ای که وجود دارد که تاکنون هیچ گونه ابلاغیه و اصلاحیه جدیدی به ما نرسیده است و اگر هم برسد دیگر مشمول کنکور ۱۴۰۲ نخواهد شد.

وی تاکید کرد: سازمان سنجش یا باید قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی تیرماه ۱۴۰۰ را یا قانون مجلس مصوب ۱۳۹۵ را اجرا کند اما با توجه به اینکه قانون شورا دچار اصلاحاتی شده است، سازمان سنجش بر مبنای مصوبه قانونی مجلس عمل می کند و در واقع تنها قانونی که به ما اجازه می دهد که از کنکور تا کنکور برنامه ریزی کنیم قانون مجلس است. هیچ جای قوانین از مهر یک سال تا مهر سال بعد برنامه ریزی نشده است.

پورعباس اضافه کرد: تلاش عمده داوطلبان کنکور در تابستان است و آنها باید برای خود برنامه ریزی داشته باشد و کنکوری های ۱۴۰۲ بدانند که باید دروس عمومی و دروس تخصصی را باهم مطالعه کنند.

مطالب مرتبط:

جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو هفته آینده برگزار می شود

وی خاطرنشان کرد: جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو هفته آینده برگزار می شود و جزئیات اجرایی کنکور ۱۴۰۲ در آن مشخص می شود.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بعد از ۱۵ تیر قوانین جدید امکان اجرا ندارند و در غیر این صورت سازمان سنجش تخطی از قانون کرده است اما برای ما دغدغه های داوطلبان مهم است و اینکه داوطلبان نگران نباشد و برنامه ریزی خود را تحت الشعاع این موضوعات قرار ندهند.

وی اظهار داشت: سازمان سنجش مجری قانون است و بر اساس اطلاعیه هایی که سازمان سنجش صادر می کند پای اجرای قانون مصوب نیز هستیم. داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ مطمئن باشند که مشمول تغییرات کنکوری نیستند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تغییرات جزئی مربوط به ضرایب و سایر موارد مطابق هر سال در صورت تصویب در شورای سنجش و پذیرش اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: کلیات برگزاری آزمون سراسری در سال ۱۴۰۲ تغییری نخواهد داشت و به عنوان مثال تاثیر سوابق تحصیلی به صورت حداکثر ۴۰ درصد تاثیر مثبت خواهد بود و مابقی نمره کل بر مبنای نمره آزمون محاسبه خواهد شد.

وی خاطرنشان‌ کرد: محاسبه سوابق تحصیلی داوطلبان بر مبنای نمره دروس سال دوازدهم در نظام ۳-۳-۶ یا دروس دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام قبلی که آزمون آنها به صورت سراسری و کشوری برگزار شده است به صورت حداکثر ۴۰ درصد تاثیر مثبت، به میزان سوابق تحصیلی موجود، خواهد بود.

پشت پرده حذف ادبیات از کنکور 1402

پشت پرده حذف ادبیات از کنکور 1402
پشت پرده حذف ادبیات از کنکور 1402

 

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حذف زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال ۱۴۰۲ واکنش نشان داد و این تصمیم متولیان سازمان سنجش را تعجب‌برانگیز و بلند نشدن صدای اعتراض از نهادهای رسمی و غیردولتی را تاسف‌بارتر خواند و از فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواست که در اصلاح این تصمیم نادرست پیشگام باشد.

میانه خردادماه ۱۴۰۱ رییس سازمان سنجش آموزش کشور از حذف پرسش‌های درس‌های عمومی، از جمله زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده خبر داد که تا کنون واکنش بسیاری از نویسنده‌ها، داستان‌نویسان،، شعرا و ادبیان را به دنبال داشته است. علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که متولی حفظ و نگهداری از میراث ناملموس و فرهنگی ایران نیز است، همسو با این جریان، به این حذف واکنش نشان داده و آن را در نقض قانون اساسی دانسته است.

دارابی در متنی که با ضمیمه تصاویری از نسخ خطی و تاریخی زبان و ادبیات فارسی منتشر کرده، چنین نوشته است: «در خبرها آمده بود که برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ دروس عمومی از جمله ادبیات و زبان فارسی حذف خواهد شد!؟

اصل ۱۵ قانون اساسی تصریح دارد که زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. روز ۲۷ شهریور را در تقویم رسمی کشور «روز شهریار» و «روز زبان فارسی» ثبت کرده‌ایم. جای بسی تعجب از متولیان سازمان سنجش که این خطای راهبردی را بدون مشورت با اعاظم و بزرگان حوزه زبان و ادبیات فارسی مرتکب شده‌اند و تاسف‌بارتر آن‌که از نهادهای رسمی و غیردولتی نیز صدای اعتراضی بلند نشده است!؟

تصمیم متولیان کنکور جای تعجب‌ دارد!

زبان فارسی از گذشته در میان اقوام متعدد ایرانی نقش رابط و همزه وصل را ایفا کرده است. ایران کشوری با گویش‌های مختلف [است]؛ گیلکی، ترکی، بلوچی، لری، کردی، ترکمن، تاتی، ارمنی، آشوری و ...

ایران، افغانستان، تاجیکستان سه کشوری هستند که زبان رسمی آن‌ها فارسی است، حتی فراتر از این سه کشور در بخش‌هایی از ازبکستان و چین.

زبان فارسی که امروزه با آن تکلم می‌کنیم از قرن سوم هجری، زبانِ کتابت شده است. از هزار و صد سال پیش بسیاری از آثار، سروده‌ها، کتب و مقالات به زبان فارسی در سراسر دنیا در کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها قرار دارد.

دکتر حسن انوری، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در بیان اهمیت و ویژگی‌های زبان فارسی افزون بر نکات پیش گفته، تصریح دارد که «زبان فارسی قبل از فرانسوی و انگلیسی، زبان بین‌المللی بوده است. از هندوستان تا جنوب شرقی اروپا و از آنجا تا امپراطوری عثمانی.»

تصمیم متولیان کنکور جای تعجب‌ دارد!

شاهکارهای جهانی، چون شاهنامه فردوسی، دیوان کبیر مولانا، کلیات سعدی، دیوان حافظ و ... همه به زبان فارسی سروده شده است. از میان شش هزار زبان رایج در دنیا چند زبان قادر بوده است چنین شاهکارهایی خلق کند؟

زبان و ادبیات فارسی، زبان هویتی و میراثی ما است. باید هر میزان می‌توانیم در حفظ، اشاعه، ترویج و اهمیت دادن آن همه تلاش کنیم. اصلاح تصمیم نادرست سازمان سنجش در حذف درس زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده، نخستین گام است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای مطالبه این امر باید پیشگام باشد.»

آنچه دیگران می خوانند: 

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 5
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری