پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۲۱
۱۰
۰
نسخه چاپی

روابط حسنه ایران با تمام کشورهای جهان

روابط حسنه ایران با تمام کشورهای جهان
ایران خواهان داشتن روابط حسنه با تمام کشورهای جهان است به دلایل زیر به نفع اروپا و آمریکا هست که با توجه به درگیری روسیه و اوکراین با ایران مصالحه نمایند.

به گزارش تیتربرتر؛ حمزه جلالی مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: ایران خواهان داشتن روابط حسنه با تمام کشورهای جهان است به دلایل زیر به نفع اروپا و آمریکا هست که با توجه به درگیری روسیه و اوکراین با ایران مصالحه نمایند با ایجاد مشکلات تولیدی در اروپا به سبب تحریم روسیه، رشد اقتصادی کشورهای این ناحیه اقتصادی به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و مرتب کاهش می یابد. با تشدید جنگ در اوکراین به افزایش قیمت مواد غذایی و منابع انرژی منتهی خواهد شد که فشار را بر اقشار آسیب پذیر اروپا افزایش میدهد این موضوع در حکم جرقه آتش ناآرامی های اجتماعی در اروپا عمل خواهد کرد و دامنه این آتش، به کشورهای متعددی سرایت میکند.در آینده‌ای نزدیک اقتصاد جهانی دچار رکود تورمی می شود .

1- جنگ روسیه علیه اوکراین با کاهش کشت محصولات کشاورزی قطعا دنیا با کمبودمحصولات کشاورزی مواجه خواهد شد.

2- با تحریم انرژی  توسط روسیه کشورهای اروپا  با کاهش تامین انرژی مواجه  شده که از هم اکنون افزایش قیمت انرژی در اروپا قابل لمس است .

3- اهمیت تنگه هرمز(که در دست ایران است) : بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روزانه 16.5 تا 17 میلیون بشکه نفت خام از منطقه خلیج‌فارس عمدتا به مقصد ژاپن، آمریکا، اروپای غربی و دیگر کشورهای آسیایی صادر می‌شود ، از تنگه هرمز عبور می‌کند و این غیر از حجم عظیم فرآورده‌های نفتی، گاز مایع و مایحتاج کشورهای منطقه است که از این تنگه عبور می‌ نماید.

4- با اهدای کمک چندین میلیارد دلاری توسط آمریکا و اروپا به اوکراین که در حقیقت این پول از جیب مردم آمریکا و اروپا رفته است ، مردم اروپا علاوه بر این هزینه باید هزینه رکود تورمی گرفتار  شده  را هم  باید تحمل نمایند ، اهدای این کمک در حقیقت آتش جنگ را شعله ورتر میکند.

5- بجای ان همه هزینه های اروپا و آمریکا و هزینه هایی که خانوارهای اروپایی بابت افزایش کالاها که با ایجاد رکود تورمی می پردازند، جنگ شعله ورتر شده و هیچ نتیجه ای در بر ندارد  اگر ده ها برابر کمتر از این هزینه در جهت مذاکره و مصالحه  پایان جنگ با روسیه کار میشد بهتر بود.

6- قطعا جنگ به دنبال خودش آوارگی و گرسنگی میلیونها نفر  را به دنبال دارد و کشورهایی که به افراد آواره  از جنگ پناهندگی می دهند نیز  هزینه هایی را متحمل می شوند ما در ایران هشت سال درگیر جنگ بودیم و دیدیم که چه مشکلات و مشقتهایی مردم کشیدند و دوست نداریم که دیگر کشورها دچار بحران گردند   

7- سفر بایدن به اسرائیل و عربستان که دو هدف متفاوت را به دنبال داشت

               1) اطمینان به اسرائیل که در صورت حمله از طرف ایران ، امریکا به کمک اسرائیل خواهد رفت(در حالیکه تا به ایران حمله ای صورت نگیرد ایران هرگز شروع کننده جنگ نخواهد بود)

                  2) اینکه با حذف نفت و گاز توسط روسیه ، از طریق کشورهای عربی و عربستان نفت اروپا را تامین خواهد کرد.

8- کلمه اسلام به معنای صلح و سازش است نه جنگ ، ایران هرگز به کشوری تجاوز نکرده و نخواهد کرد و همیشه از خودش دفاع کرده و میکند ، تروریستهایی که به نام اسلام کشورهای سوریه و عراق ، مسلمان را نا امن کرده بودند توسط قاسم سلیمانی شکست خوردند . بزرگترین اشتباه ترامپ این بوده که قاسم سلیمانی   را به شهادت رساند ،چنانچه  تروریستها در سوریه و عراق موفق میشدند در مراحل بعدی کشورهای اروپایی را هدف قرار میدادند .

پیشنهاد میگردد:

1- هر چه زودتر سازمان ملل متحد و کشورهای اروپا و آمریکا باب مذاکره را با روسیه گشوده و جهت پایان دادن جنگ تلاش کنند این جنگ به ضرر همه کشورهای دنیا می باشد.

2- ایران میتواند نقش موثری در ایجاد صلح بین روسیه و اکراین ایفا نماید( با توجه به ارتباط ایران با روسیه) اروپا و آمریکا و سازمان ملل متحد در جهت صلح و ارامش از ایران کمک بگیرند.

3- نفت و گاز ایران میتواند  منبع  مناسبی برای کشورهای اروپا و آمریکا باشد.

4- صادرات و واردات به ایران میتواند در کمک به برون رفت از حالت رکود تورمی در اروپا نقش داشته باشد (چون یک قسمت از تورم اثرات روانی گرانی ایجاد شده است که با ورود یک کشور جدید(ایران) در مبادلات تجاری این اثر روانی را کاهش میدهد)).

5- ایران یک کشور امن از نظر سیاسی و اقتصادی است و در این چند سال در مذاکرات نشان داده که علاقه مند است با تمام کشورهای دنیا ارتباطات تجاری و سیاسی داشته باشد . از این موقیت باید اروپا و آمریکا جهت برون رفت از تبعات جنگ روسیه و اوکراین ، استفاده نماید.

6- دیوید ملپس؛ رییس بانک جهانی (WB) در سخنان خود در مراسم آغازین نشست این بانک با اشاره به بحران های موجود و پیش رونده جهانی، خواستار اقدام جمعی کشورها برای حل و فصل بحران های موجود شد.

ملپس با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت کشورهای در حال توسعه اعلام کرد: روند ابتلا به کووید- ۱۹ و تداوم پاندمی آن ، جنگ روسیه و اوکراین همچنان جریان دارد و بیشترین آسیب ها، متوجه کشورهای فقیری است که با افزایش ناگهانی قیمت ها روبرو می شوند.



+ 10
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری